PDA

View Full Version : Buizen vervangen in Rivera . . .



Nicci
18 augustus 2004, 16:09
Even een vraagje: de 2 EL34's in mijn R55 hebben een nummer. Als ik deze buizen wil vervangen en ik bestel dat nummer dan kan dat als ik het goed begrepen heb zonder problemen, maar waar bestel ik die 'Rivera-buizen'?
Gewoon bij feedback? Daar heb ik hem ook gekocht.

Nog een vraagje:
Ik gebruik de versterker nu ruim een jaar, dus het komende jaar denk ik dat die buizen wel eens aan verfrissing toe zijn. Welke EL34's gebruiken andere Rivera gebruikers hier op het forum?

Mark S
18 augustus 2004, 16:30
Rivera maakt zelf geen buizen (bij mijn weten geen enkele amp-fabrikant), de buizen van gitaarversterkers zijn meestal van Oost-Europese makelij (Sovtek, Svetlana, JJ etc) en die kan je bij zo'n beetje iedere gitaartoko of ampbouwer bestellen en erin laten zetten.

Nicci
18 augustus 2004, 16:32
dat was bekend, maar geen antwoord op mijn vraag . . . 8-)

Mark S
18 augustus 2004, 16:36
tja, je hebt het over 'Rivera-buizen' :roll:

Nicci
18 augustus 2004, 16:39
rivera heeft buizen (die ze inkopen) en die testen ze en geven die een nummer. dat heeft geloof ik met de bias te maken. stel: ik heb een 7 nodig. dan hoef ik slechts zo'n buis van Rivera te bestellen en die kan ik er dan zo indrukken. tenminste: dat is het verhaal.
mijn vraag is alleen: hoe kom ik aan die buizen?

mijnechtenaamisalvergeven
18 augustus 2004, 17:45
Heb je al gebeld met feedback dan? :wink: JIC is de importeur .... daar zal feedback best een paar van die buizen kunnen bestellen.

Als je elke dag vier uur speelt zou ik ze misschien na twee jaar es gaan vervangen...... aan de andere kant kan het nooit kwaad om een reserve setje te hebben toch?

marc_o
18 augustus 2004, 21:27
Even een vraagje: de 2 EL34's in mijn R55 hebben een nummer. Als ik deze buizen wil vervangen en ik bestel dat nummer dan kan dat als ik het goed begrepen heb zonder problemen, maar waar bestel ik die 'Rivera-buizen'?
Gewoon bij feedback? Daar heb ik hem ook gekocht.

Nog een vraagje:
Ik gebruik de versterker nu ruim een jaar, dus het komende jaar denk ik dat die buizen wel eens aan verfrissing toe zijn. Welke EL34's gebruiken andere Rivera gebruikers hier op het forum?


Waarom denk je aan andere buizen toe te zijn eigenlijk?
Ik heb het idee dat een hoop mensen hier denken dat buizen snel op zijn of iets dergelijks, ik heb in mijn 15 jaar dat ik op buizen speel zeeeeer zelden eens wat buisjes vervangen. In mijn oude Engl savage zitten al 10 jaar dezelfde buizen en er is echt helemaal niets mis mee, je moet er goed mee omgaan. Feit is wel, het zijn veredelde gloeilampen, dus ieder moment kan het laatste moment zijn.

Nicci
19 augustus 2004, 00:17
en die laatste zin, daar gaat het inderdaad om. mijn huidige band is toe aan optredens en dan wil ik er graag een paar achter de hand hebben.
die buizen daar is inderdaad nog niets mis mee, maar in en uit de auto elke week is niet altijd bevordelijk . . . .

marc_o
19 augustus 2004, 10:29
Daar heb je gelijk in hoor, ik ben zo'n sukkel dat ik nooit extra buizen bij heb.
Ten eerste draait Engl gewoon door als er een eindbuis klapt, daar zit een beveiliging voor ingebouwd, en gaat dan verder op de helft van de power.
Maar nu ik over een paar dagen geen Engl meer heb (maar mijn riveracollectie verder ga uitbreiden, hehehe) ga ik me er ook eens op storten.
Reservebuizen zijn uiteraard goed om te hebben, maar denk niet dat je tussen 2 nummers door even de zooi verwisselt, dan zou ik thuis eerst even oefenen, en dan heb je het alleen nog maar over de pre-ampbuizen. Van de eindbuizen zou ik persoonlijk dan weer afblijven aangaande het bias-verhaal.

Nicci
19 augustus 2004, 10:33
tussen 2 nummers door lijkt me inderdaad niet handig.
"auw, warm!"
ik wil graag een paar van die "Rivera-buizen" met het juiste nummer. dan kan je ze als het goed is gewoon verwisselen zonder te biassen.
waar is die Seymour Paul? weet hij dit niet?

mayly
19 augustus 2004, 10:54
Ten eerste draait Engl gewoon door als er een eindbuis klapt, daar zit een beveiliging voor ingebouwd, en gaat dan verder op de helft van de power.


Is dit bij alle engl's? ik dacht dat het alleen bij de powerball het geval was. als het idd bij meerdere engl's het geval is, is het dan ook bij de RB? dan leer ik weer wat bij over mijn amp :)

marc_o
19 augustus 2004, 11:55
Het was al zo bij mijn eerste Savage 120 en ook mijn huidige Sovereign heeft dit. Je kunt er meer over lezen op de Engl-site, waar je volgens mij ook Manuals kunt downloaden waar het in moet staan.

marc_o
19 augustus 2004, 11:56
tussen 2 nummers door lijkt me inderdaad niet handig.
"auw, warm!"
ik wil graag een paar van die "Rivera-buizen" met het juiste nummer. dan kan je ze als het goed is gewoon verwisselen zonder te biassen.
waar is die Seymour Paul? weet hij dit niet?

Check www.rivera.com
daar staan owner-manuals waar instaat welke buizen je kunt nemen en ook bias-tips.

Dirk_Hendrik
19 augustus 2004, 19:55
Met die tips heb ik pasgeleden probleemloos de echt volledig versleten buizen ik mijn Rake head vervangen door een set svetlana's . Echt een spreekwoordelijk eitje. Het enige wat mist is dat je je buizen eerst een 15 minuten moet aanzetten in standby. Het verschil tussen 'koud"biassen en 15 minuten later was 20 mA, een vijfde meer dus.

marc_o
19 augustus 2004, 20:15
Ha, da's mooi.
Ikzelf ben een technieker van helemaal niks, ben al trots na het vervangen van een gloeilamp, dus ik waag me daar echt niet aan. Wel te gekke versterker trouwens, die Rake Head, een vriend van me heeft er 2.
Jaja, de Rivera-club groeit en groeit, we gaan straks de Engl club voorbij!!
Oh......daar zit ik ook (nog) in....tot dinsdag dan....dan is het tijd voor de Knucklehead reverb!!!!

Nicci
19 augustus 2004, 20:57
ik zal er eens naar kijken, want dat is wel handig als het zelf kan.

Mitch
20 augustus 2004, 15:50
Daar ben ik :D
Was een beetje druk.........anyway: het Rivera-buizen verhaal klopt. Net als (ik dacht) Mesa hebben ze buizen gekocht, getest en geselecteerd op benodigde bias. Ze plakken er dan een nummertje op dat correspondeert met het nummer dat op de originele buizen staat. De R is dan zelf dus fixed bias, maar zo lang je het juiste type zbuien erinzet maakt dat niks uit. Kortdurend andere reservebuis inzetten gaat -ie ook niet dood van hoor.
(Ik zeg nou wel 'fixed bias', maar misschien zit er wel een variabele bias pot op hoor, heb zelf nog geen eindbuizen hoeven te vervangen op de R.
Variabele biaspot is er gewoon op te laten zetten, is niet zo veel werk.)

Ik ben zelf vóór variabele bias, dan kun je alles kopen wat je wil. Mijn M heeft net nieuwe JJ's gekregen, klinken volgens Dr. Tube (Rotterdam, vlakbij Feedback trouwens) net iets lekkerder dan Svets. We zullen het wel merken....
Zelf heb ik onlangs JJ's in de pre amp van mijn R gegooid: absolute aanrader ! Warmer, ronder, toch prima gedefinieerd. Nog even geflirt met EH, maar da's gauw fleer en vlakker van klank. Op kanaal 1 wel aardig, maar op kanaal 2 absoluut niet.

Nicci
20 augustus 2004, 16:16
ik heb nu een paar EH's in de voorversterker. de verwisseling in V1 heeft geen bijzondere verbeteringen dan wel verslechteringen opgeleverd, maar ik heb een 12au7 (weet ik niet zeker, kan ook een ander type zijn geweest) in de V5 gedaan en dat maakte wel verschil. ik zou weer eens terug moeten verandereren om hier precies uit te leggen wat er anders was, maar ik herinner me dat het me beviel :D
ik zal eens een paar JJ's proberen.
volgens mij heeft de R een bias die te veranderen is, maar die buizen van Rivera is een soort van service. tenminste: zo heb ik het begrepen.
ik heb feedback al gemailed of ik ze bij hun kan bestellen, maar daar heb ik nog niets van terug gehoord.

Mitch
20 augustus 2004, 16:27
Feedback kun je beter bellen, gaat sneller.
Anyway, ik heb voor de geïnteresseerden twee foto's gemaakt van een EL34 die net uit mijn M100 komt.

Hier dus het merk van de fabrikant:
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/Svet34.jpg
En ja, "96 21" zijn jaartal en weeknummer.


En hier het extra label van Rivera.
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/SvetRivera7.jpg

Nummer 7 dus.
Nu herinner ik met trouwens dat ik op de handleiding van de M/S-serie een uitleg heb gelezen van Rivera over hun nummering. Had ook iets met de hoogte van de bias te maken. Ik geloof dat het was: hoe hoger het nummer, des te heter ze waren. Kun je misschien nog opzoeken als je wil.

Nicci
20 augustus 2004, 17:01
ik heb 9, maar dat is bij mij handgeschreven . . .

Dirk_Hendrik
20 augustus 2004, 19:41
(Ik zeg nou wel 'fixed bias', maar misschien zit er wel een variabele bias pot op hoor, heb zelf nog geen eindbuizen hoeven te vervangen op de R.
Variabele biaspot is er gewoon op te laten zetten, is niet zo veel werk.)


Niet misschien. Zeker :D

Mitch
21 augustus 2004, 10:52
Ja ? Heeft de R die ook ? Mooi !