PDA

View Full Version : combo modificeren tot halfstack



sir_oinksalot
18 augustus 2004, 13:32
ik heb hier nog een marshall vs8080 versterker staan die ik maar niet verkocht krijg, nu is mijn vraag of als ik nu gewoon de versterker zelf er afzaag ofzo ik die dan niet gewoon kan gebruiken als top voor een halfstack, of zou dit problemen kunnen geven?

AART
18 augustus 2004, 13:53
afzagen is misschien een beetje te, maar losschroeven kan best, wel op eigen risico natuurlijk :-D

FNaRK
18 augustus 2004, 14:27
heb ik ook gedaan,
een Marshall combo waar het versterkergedeelte uit is gehaald en in een aparte kast is gezet
en de combo als 2x12 speakerkast.

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/marshall3.jpg

http://home.kabelfoon.nl/~hoed/roadkill/marshall2.jpg

cabinetje staat trouwens te koop :wink:

Daniël_san
18 augustus 2004, 14:29
Ja dat kan. Kijk anders ff in het topic van Nocki, hij heeft z'n mark VI in een top gebouwd. Er zal natuurlijk wel wat aan moeten worden veranderd maar dat wist je denk ik al wel :wink:





edit het topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=36784

AART
18 augustus 2004, 15:04
roadkill, je hebt PM :wink:

pol
18 augustus 2004, 15:18
afzagen zou ik niet doen, schroef em gewoon los en bouw er een andere kast rond.
Onze bassist heeft dit ook nog gedaan met zijn Laney bascombo. Het resultaat zag er wel zeer apart uit :)

pol
18 augustus 2004, 15:19
afzagen zou ik niet doen, schroef em gewoon los en bouw er een andere kast rond.
Onze bassist heeft dit ook nog gedaan met zijn Laney bascombo. Het resultaat zag er wel zeer apart uit :)

SilverFoo
18 augustus 2004, 15:39
Maar, een 8080 heeft toch geen speakerout? Hoe wil je het dan doen? VERTEL! :D

pol
18 augustus 2004, 16:24
gewoon, maak de pluggen van de speaker los en soldeer er een speakerkabel aan.
of boor er een gat in en installeer een plug, zo moelijk is dat toch niet .

SilverFoo
18 augustus 2004, 16:44
gewoon, maak de pluggen van de speaker los en soldeer er een speakerkabel aan.
of boor er een gat in en installeer een plug, zo moelijk is dat toch niet .

Ehm, voor een leek wel :D En hoe zit het met vermogen? De versterker is 80 watt, kun je er bijvoorbeeld een 4x12" kast aanhangen? Krijg je meer vermogen zeg maar?

AART
18 augustus 2004, 17:00
vermogen blijft hetzelfde, dat hangt af van de versterker, niet van de speaker.

AART
18 augustus 2004, 17:01
+: een 4*12 kan er idd aan

SilverFoo
18 augustus 2004, 17:30
Maar zou je met een 80 watt en een bijv. 2x12" of voor mijn part een 4x12" cab wel een lekker setje hebben om optredens mee te doen? Geluidssterkte bedoel ik dan ..


En hoe soldeer je er een speakerkabel aan? Sorry, compleet leek hiero :-?

AART
18 augustus 2004, 18:06
optredens gaat makkelijk lukken, ik heb het zelfs wel eens met een 40 watt valvestate gedaan.

SilverFoo
18 augustus 2004, 19:52
En hoe kun je er zo`n kabel aan solderen? Is er misschien ergens een faq ofzo? Heb al even gezocht maar kon niets vinden. Lijkt me wel tof om zoiets te doen, omdat ik geen geld voor een top+speakerkast heb :-? . Een relatief goedkope oplossing.

sir_oinksalot
19 augustus 2004, 10:13
ja kan iemand misschien zeggen hoe ik juist die plug eraan moet solderen
en weet iemand misschien een tutorial om cabinetten te bouwen, gezien ik dan van de combo een cab zou maken en er nog een speaker bij in plaatsen maar hoe zit het dan met de elektronica? hoe moet ik die regelen
en dan nog mijn laatste vraag: wat zijn zowat de beste 2*12" cab's die relatief goedkoop zijn en niet te veel wegen (daar ik op de zolder van men ouders woon is het naar bovenslepen van zo'n 50kg wegend cabinet nogal vermoeiend werk) die tegenwoordig verkrijgbaar zijn

SilverFoo
19 augustus 2004, 11:48
ja kan iemand misschien zeggen hoe ik juist die plug eraan moet solderen
en weet iemand misschien een tutorial om cabinetten te bouwen, gezien ik dan van de combo een cab zou maken en er nog een speaker bij in plaatsen maar hoe zit het dan met de elektronica? hoe moet ik die regelen
en dan nog mijn laatste vraag: wat zijn zowat de beste 2*12" cab's die relatief goedkoop zijn en niet te veel wegen (daar ik op de zolder van men ouders woon is het naar bovenslepen van zo'n 50kg wegend cabinet nogal vermoeiend werk) die tegenwoordig verkrijgbaar zijn

Je kunt ook gewoon een los cabinetje kopen (marshall 1922 ofzo).

sir_oinksalot
19 augustus 2004, 12:08
ja kan iemand misschien zeggen hoe ik juist die plug eraan moet solderen
en weet iemand misschien een tutorial om cabinetten te bouwen, gezien ik dan van de combo een cab zou maken en er nog een speaker bij in plaatsen maar hoe zit het dan met de elektronica? hoe moet ik die regelen
en dan nog mijn laatste vraag: wat zijn zowat de beste 2*12" cab's die relatief goedkoop zijn en niet te veel wegen (daar ik op de zolder van men ouders woon is het naar bovenslepen van zo'n 50kg wegend cabinet nogal vermoeiend werk) die tegenwoordig verkrijgbaar zijn

Je kunt ook gewoon een los cabinetje kopen (marshall 1922 ofzo).
ja dat weet ik, maar het probleem is dat die dan niet te zwaar en groot mag zijn gezien ik hem altijd helemaal naar de zolder zal moeten sleuren, in ons oefenkot staat nog wel een 4*12" cab, daarom dat ik van die marshall een head wil maken zodat ik hem daarop kan aansluiten en niet altijd het volle gewicht van die combo moet meesleuren (ooit al eens met zo'n 80watter op je fiets gereden? is geen pretje)

SilverFoo
19 augustus 2004, 12:34
Ik weet wat je bedoelt. Maar koop dan nooit een buizencombo! :D

En zo`n cabinetje (1922 ofzo) is niet zo heel zwaar, en heeft handvaten aan de boven, en zijkant. Valt wel een beetje mee dus...

Nu alleen nog weten hoe je zo`n plug eraan moet solderen he!

Nocki
19 augustus 2004, 17:21
Hoi.

ik ben er idd ook mee bezig. de behuizing is af en geverfd... heeft nog een paar laklaagjes nodig om het echt strak te krijgen en de front plaat ben ik mee bezig. straks alles erin en klaar is nocki. een leuke stack (mini stack)

Nocki

SilverFoo
19 augustus 2004, 18:12
Nocki, kun je misschien een soort van tutorial maken ofzo? Misschien wel geinig om op gitaarnet te plaatsen.

En kun je iets meer vertellen hoe en wat je gedaan hebt *zeer nieuwschierig* :D

Nocki
19 augustus 2004, 18:16
heel simpel.


ik heb de maten van het versterker gedeelte opgemeten. de hoogte van de buizen de maat van de reverb unit en fan. daar een binnenmaat voor bepaald en aan de hand van die binnen maat bepaald hoegroot de behuizing zou worden.

alles van de combo is losgeschroefd vast gemaakt in de top behuizing. toen afgelakt.

als frontplaatje komt er een houten plaatje met daarop traanplaat folie maar hier kan natuuurlijk ook stof of id. en daarom komt het mesa logo van mn amp.

als alles droog is hang ik alles erin.

NOcki

Nocki
19 augustus 2004, 18:21
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00173.JPG
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00174.JPG
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00175.JPG

SilverFoo
19 augustus 2004, 19:49
Ziet er goed uit!

Ik neem aan dat je combo al een extra speakeruitgang had? Of heb je die er zelf aan gesoldeerd?

Nocki
19 augustus 2004, 21:01
de mesa boogie amps zijn allemaal hetzelde. dus het chassis wat in een combo hangt is hetzelfde als een in de top versie. (behalve de diverse breedte's.)
dus ik had al een 8 ohm uit gang en 2 4ohm uitgangen...

Nocki

Nocki
19 augustus 2004, 21:26
hier nog wat foto's nu die klaar is...

http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00182.JPG

http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00184.JPG
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00174.JPG
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00175.JPG
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00178.JPG
http://people.zeelandnet.nl/nocki/graphics/DSC00179.JPG

Nocki

Nocki
19 augustus 2004, 21:28
op de foto lijkt dat zilveren plaatje schuin te zitten en to much te zijn maar in het echt komt dat gelukkig iets beter over...

het geluid klinkt nu ook een beetje meer als een recto... (helaas :-) )

NOcki

Negative K3 fan
19 augustus 2004, 21:35
dat traanplaatfolie, wat is dat voor spul? is dat optisch bedrog of echt 3d en hoe duur is het?

Daniël_san
19 augustus 2004, 21:36
Cool!!! Die traanplaat is echt super mooi! Als je hem ooit nog kwijt wil pm me ff :lol:















moet ik wel geld hebben :lol:

Nocki
19 augustus 2004, 22:00
ja hoor. dat traanplaat mag je best nog hebben hoor... :-)

het komt bij de gamma vandaan en is gewoon plakplastic maar toch 3d. heel leuk spul...
ik vind zelf alleen dat ik de behuizing niet netjes afgelakt krijg. ik heb er 2 weken op staan schuren maar elke keer als er een laklaag op gaat zie ik nog oneffenheidjes... ook komen er steed weer putjes in de lak. heel stom...

NOcki

sir_oinksalot
19 augustus 2004, 22:36
maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik juist die plug eraan moet solderen he :p

Nocki
19 augustus 2004, 22:55
nee ik heb ook geen idee. bij mij zit alles er al aan...

NOcki

Daniël_san
19 augustus 2004, 23:32
ja hoor. dat traanplaat mag je best nog hebben hoor... :-)

het komt bij de gamma vandaan en is gewoon plakplastic maar toch 3d. heel leuk spul...
ik vind zelf alleen dat ik de behuizing niet netjes afgelakt krijg. ik heb er 2 weken op staan schuren maar elke keer als er een laklaag op gaat zie ik nog oneffenheidjes... ook komen er steed weer putjes in de lak. heel stom...

NOcki

Versterker bedoel ik he :lol: (en de traanplaat is ook cool hoor :D ) Maar je moet ns proberen de verf heel dun te verfen dan komen er minder van die putjes, de putjes komen door lucht. Ook eerst ff de verf in schaduw een klein beetje laten drogen dan heb je ook minder ksns op putjes.

Nocki
20 augustus 2004, 00:37
Heel mooi tippie... zal ik eens proberen. heb het idd tot nu toe in de zon gedaan...

verschillende dingen geprobeerd zoals veel verf en dan goed schuren als vershillende dunne laagjes. maar het bleef ntoch niet alles. die dunne laagjes gingen nog het beste...

kzal het nog eens over doen zoals je het zei


NOcki

AART
20 augustus 2004, 01:42
grondverf dan verf, laten drogen in schaduw helpt ook.

SilverFoo
20 augustus 2004, 10:34
maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik juist die plug eraan moet solderen he :p

Ja precies :( . Helluuppp!! :D

Franc
20 augustus 2004, 11:03
maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik juist die plug eraan moet solderen he :p

Ja precies :( . Helluuppp!! :D

Simpel, het zijn maar 2 draadjes. Signaal en aarde.

Kun je 2 dingen doen:

1. je sloopt een bestaade speakerkabel door er 1 plug af te knippen en de draadjes te verbinden met de draden op de amp

2. (zou ik zelf doen) je koopt een speaker input (net zoiets als de gitaar input), hier soldeer je de 2 draden van je amp aan (die dus eerst direct naar de speaker gingen. Nu kun je met standaard speakerkabel elke box aansluiten op je amp.

In theorie maakt het niet uit welke draad je waaraan soldeert (aarde of signaal) maar kijk ff hoe de draden nu naar de speaker gaan en kijk of daar + en - opstaat oid. De - (aarde) gaat naar de input waar de mantel van de plug in gaat en + (signaal) gaat naar de punt.
Soms ook is je bestaande draadje rood/zwart en normaal gesproken is het dan zo dat zwart de aarde is en rood het signaal.

Maar zoals gezegd maakt niet veel uit, allen beweegt de speaker dan 'andersom' oftewel uit-fase. Dat hoor je pas als je een 2e speaker in-fase zou aansluiten op je amp.

Duidelijk? (ik hoop dat het niet te warrig is)

Franc.

Franc
20 augustus 2004, 11:04
maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik juist die plug eraan moet solderen he :p

Ja precies :( . Helluuppp!! :D

Simpel, het zijn maar 2 draadjes. Signaal en aarde.

Kun je 2 dingen doen:

1. je sloopt een bestaande speakerkabel door er 1 plug af te knippen en de draadjes te verbinden met de draden op de amp

2. (zou ik zelf doen) je koopt een speaker input (net zoiets als de gitaar input), hier soldeer je de 2 draden van je amp aan (die dus eerst direct naar de speaker gingen. Nu kun je met standaard speakerkabel elke box aansluiten op je amp.

In theorie maakt het niet uit welke draad je waaraan soldeert (aarde of signaal) maar kijk ff hoe de draden nu naar de speaker gaan en kijk of daar + en - opstaat oid. De - (aarde) gaat naar de input waar de mantel van de plug in gaat en + (signaal) gaat naar de punt.
Soms ook is je bestaande draadje rood/zwart en normaal gesproken is het dan zo dat zwart de aarde is en rood het signaal.

Maar zoals gezegd maakt niet veel uit, alleen beweegt de speaker dan 'andersom' oftewel uit-fase. Dat hoor je pas als je een 2e speaker in-fase zou aansluiten op je amp.

Duidelijk? (ik hoop dat het niet te warrig is)

Franc.

Nocki
20 augustus 2004, 11:18
verteel eens wat je allemaal hebt enzo. dat is altijd een stuk gemakklijker...

Nocki

SilverFoo
20 augustus 2004, 11:58
Dus als ik het goed begrijp speel je dan enkel en alleen nog maar over het cabinet wat je er extra aanhangt? Of zit ik nu fout? :-?

Franc
20 augustus 2004, 12:03
Dat ligt er aan wat je wilt natuurlijk.
Als je je combo verbouwt tot head + cab dan neem ik aan dat je de originele speaker helemaal loshaalt in een cab zet en aansluit met een losse speakerkabel.

Je zou er nog 1 bij kunnen zetten maar dan moet je rekening houden met de impedantie. Bij een cobo heb je meestal niet de mogelijkheid deze aan te passen omdat er toch altijd 1 en dezelfde speaker aanhangt.

Maar je zou dus ook 2 speakeroutputs kunnen monteren in serie of parallel maar dan wordt het wat ingewikkelder.

Nocki
20 augustus 2004, 12:12
Ik had nog 2 speaker cabs liggen met elk een 8ohm elektro voice speakertje erin.
de speaker van mn combo gerbuik ik niet meer.

Nocki

SilverFoo
20 augustus 2004, 13:42
En wat nou als je de combo niet helemaal wilt verbouwen, maar er toch een laten we zeggen 2x12" cabinet onder wilt hangen. Wat zijn dan de mogelijkheden :-?


Bedankt voor de reacties zover :D

Franc
20 augustus 2004, 13:46
Qua bedrading blijft het hetzelfde.
Als je de interne speaker niet wilt gebruiken koppel je die los, je soldeert een speaker output en je kunt een 2x12 aansluiten.

Als je naast de interne speaker nog een cab wilt aansluiten moet je kijken of je een impedantieschakelaar hebt of kunt toevoegen (dan moet je wel wat kennis hebben van de outputtrafo) en monteer je ook een speaker output die je ofwel in serie schakelt met de interne speakerdraad ofwel parallel. Dat hangt er dan van af wat de totale impedantie is die je wilt bereiken. In serie is op tellen, parallel is 1/Totaal=1/speaker1 + 1/speaker2

Franc
20 augustus 2004, 13:51
Met het in serie schakelen van meerdere outputs of 1 speaker en output wel ff opletten. Je wilt natuurlijk wel verbinding als er geen kabel inzit, dus outputs met schakelaar gebruiken. Die verbinden door als er niets inzit.
En dan goed bedraden natuurlijk.

Wordt het toch nog ingewikkelder dan ik in eerste instantie beweerde!

SilverFoo
20 augustus 2004, 15:07
Idd, het wordt nu ingewikkeld :razz:

ok, dus je kunt gewoon de speakerdraden losmaken, en er een outputstekker aan solderen? Dan speel je inprincipe over 2 speakers als je er een 2x12" cab. aanhangt. En hoe zit het dan met het geluid? Heb je bijv. meer vermogen zeg maar?


Misschien domme vragen maar ik weet het echt niet, sorry :(

Nocki
20 augustus 2004, 16:15
Ik speelde altijd over een combo met 1x12. als ik er een speaker boven of onder zet. heb ik meer spreiding van het geluid. het geheel gaat ook iets zachter of met andere woorden ik heb het idee dat de amp beter gaat klinken op een laag volume...
door de spreiding van je geluid gaat het gehaal ook al gauw beter klinken.

Nocki

SilverFoo
20 augustus 2004, 18:33
Ik snap er nu geen bal meer van, maar dat zal wel aan mij liggen :razz:

Schijt aan, ik soldeer en gewoon een plug aan en pleur er een 4x12" cabinet onder... rammen met die hap :D

AART
20 augustus 2004, 18:47
dan mol je cab en amp

Nocki
20 augustus 2004, 19:02
ach als je zo eens naar de vragen en antwoorden kijkt zit er geen geld voor een goed amp en geen geld voor een 4x12... dus so what...


het zal wel over een custom amp gaan of een squier amp ofzo...

Nocki

SilverFoo
20 augustus 2004, 20:18
Nee, marshall 8080..... maarja.. *zucht* ... ben niet technisch... had ik toch maar wat beter opgelet tijdens natuur en scheikunde :razz:

Nocki
20 augustus 2004, 20:58
ok ik heb even gekeken op het net. de marshall 8080 combo heeft 2 draadjes komende uit de amp.

stel je maakt het amp gedeelte los uit de kast en ja maakt een ruggetje in je nieuwe top.

dan soldeer je de 2 draadjes die aan de speaker zitten vast aan een inputje. bv van een gitaar input of een echte van een amp. wat jij wilt.

dan het je dus de output voor je speakers klaar.

dan kan je elk speaker kastje eraan hangen wat je wilt.

en het is een valvestate dus daar kan je zowieso alles wel aan hangen...

Nocki

AART
20 augustus 2004, 21:08
wel op impedantie letten, ik denk dat een 8080 8 Ohm zal zijn...

Nocki
20 augustus 2004, 21:15
maakt met de valvestates niet zo veel uit. je hebt idd een verschil in geluid maar de trafo's kunnen het over het algemeen goed aan heb ik gehoord... heb het zlef ook gedaan met mn vs265

NOcki

SilverFoo
20 augustus 2004, 21:27
Ok 8ohm, maakt het verschil wat voor kast je eraan hangt? Er zijn toch ook 4ohm kasten? En 16ohm heb ik ook gezien...

AART
20 augustus 2004, 21:32
meeste kasten hebben 4, 8 en 16 Ohm....

SilverFoo
20 augustus 2004, 21:54
Dus je kunt ze zeg maar gewoon 4, 8, of 16ohm maken ofzo? :-?

AART
20 augustus 2004, 22:00
ze hebben dan 2 of drie ingangen waar de impedantie(Ohm's) boven staat.

SilverFoo
20 augustus 2004, 22:09
Ohhh ok.. bedankt... ok nu nog een laatste vraag, en dan hou ik echt op! Wat raden jullie me aan? Wat zou het beste zijn om te doen?! :)

Nocki
20 augustus 2004, 22:32
Een buizen top kopen en een goed cabinet.

:-)

serieus. ik denk dat je hier niet zo blij mee gaat worden op de lange duur.

mischien kan je eerst eens een cabinet kopen en dan kijken wat je ervan vind.

Nocki

Nocki
23 augustus 2004, 19:36
is het topic nu gestopt??? wil niemand hier meer over praten???

NOcki