PDA

View Full Version : Vraagjes over een mixer



Tomek
18 augustus 2004, 12:31
Goed, ik ben dus op zoek naar een mixer voor thuis.
Wat ik er mee wil doen is het volgende:
Ik wil mijn gitaar, bas, keyboard en een paar microfoons erin pluggen zodat ik makkelijk op mijn pc de verschillende instrumenten op kan nemen.
Ik heb dus genoeg aan zeg maar 2 stereo en 4 mono sporen ofzo.
Hoeft geen direct outs te hebben en mijn budget is ongeveer 300 meijer.

Nu heb ik die dingen van behringer wel gezien, maar toch is iedereen daar niet echt laaiend enthousiast over. Iemand raadde mij t.o.v. die behringers het merk Phonic aan. Is dat inderdaad beter spul?

Nu heb ik van Phonic bijvoorbeeld de mm1202 en de mm1202xp gezien.
Zien er beide hetzelfde uit, alleen die mm1202xp heeft een ingebouwde versterker. Maar hoe moet ik dat precies zien? Wat kan mijn voordeel daarin zijn? Dat ik er rechstreeks monitoren aan kan hangen ofzo? Of ook betere geluidskwaliteit?

Mocht iemand overigens nog andere goeie tips hebben dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!!

bert k
18 augustus 2004, 17:45
Ik heb zelf een Behringer MX1604, prima ding voor het geld. Ze zijn idd niet berekend op zware live optredens, maar voor thuis aan de computer voldoen ze prima. Phonic is zeg maar een concurrent van Behringer, even goed (of slecht), even duur ongeveer. Ik heb er weinig ervaring mee, dus ik adviseer iedereen Behringer :D , maar kwalitatief maakt het niks uit. Het zou me zelfs niet verbazen als het uit dezelfde Chinese fabriek komt. Check ook Samson, die hebben nu ook goedkope mixers.

harrie-beton
19 augustus 2004, 10:11
ik ben het met bert k eens. De Behringer is lekker stil en klinkt goed. Prima koop voor wat jij wil.

Tomek
20 augustus 2004, 10:13
Ok bedankt voor de reacties.

Maar hoe zit dat nou precies met die ingebouwde versterker in een mixer?
Iemand die daar iets meer over weet?

harrie-beton
20 augustus 2004, 11:18
in iedere goede mengtafel zit een microfoon-voorversterker.
Een mengtafel die dat niet heeft heet een Line-mixer.
Die is voor cd spelers en andere instrumenten zoals keyboards bijvoorbeeld.
Als je muziek wilt opnemen ontkom je haast niet aan een microfoon en deze heeft een voor-versterker nodig. Deze voorversterkers zijn trouwens los ook wel te koop maar das wel een gedoe als je meer dan 1 gaat gebruiken. En duurder.

Er zijn ook mixers met ingebouwde EINDversterker. zogenaamde powermixers. Daar kun je rechtstreeks boxen op aansluiten. Die dingen zijn thuis niet nodig.

bert k
20 augustus 2004, 12:55
Ik heb ff gechecked op de Phonic site, en die 1202XP is inderdaad een Powered mixer. Als je al een eindversterker hebt en boxen heb je hem niet nodig, maar als je dat nog niet hebt is het misschien wel een idee. Hoef je alleen nog maar boxen te kopen.

Nemesis
20 augustus 2004, 21:02
in iedere goede mengtafel zit een microfoon-voorversterker.
Een mengtafel die dat niet heeft heet een Line-mixer.
Die is voor cd spelers en andere instrumenten zoals keyboards bijvoorbeeld.
Als je muziek wilt opnemen ontkom je haast niet aan een microfoon en deze heeft een voor-versterker nodig. Deze voorversterkers zijn trouwens los ook wel te koop maar das wel een gedoe als je meer dan 1 gaat gebruiken. En duurder.

Er zijn ook mixers met ingebouwde EINDversterker. zogenaamde powermixers. Daar kun je rechtstreeks boxen op aansluiten. Die dingen zijn thuis niet nodig.
let ook op fantoomspanning, als je een condensator microfoon hebt moet je fantoomspanning hebben(de meeste mixers hebben het maar ik ken een paar die het niet hebben)...als je een dynamische microfoon gebruikt heb je geen fantoomspanning nodig

semt-x
21 augustus 2004, 03:42
Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Behringer EUROPOWER PMH3000 Powered mixer, iemand ervaringen met deze serie?? Dan klopt het dus ook dat ik hier PASSIEVE monitoren op kan zetten??? Zelf zat ik te denken aan de Tannoy Reveal serie. Is dit wat? Het is de bedoeling dat ik zelf in me eigen kleine studiootje opname kan maken van goede kwaliteit. Wie kan mij weer een beetje verder helpen??

Alvast bedankt!

harrie-beton
21 augustus 2004, 14:16
ik zou dat niet doen.

die power mixers zijn krachtpatsers voor zaaltjes en kroegen en klinken niet erg hi-fi.
bovendien heb je teveel power - ze zijn 100 tot 300 watt vaak: hard maar niet mooi.

voor een studio: goede near field monitoren.
goede mengtafel en losse versterker. die losse versterker hoeft maar 2 keer 30 watt. het
hoeft ook niet een zware hifi versterker te zijn.

bert k
21 augustus 2004, 14:24
Dat hangt er toch een beetje vanaf. Die Behringer is twee keer 400 Watt, das echt te veel voor thuis. Maar die Phonic va daarnet is maar twee keer 50, dus dat gaat prima. En waarom zou die eindtrap slechter klinken dam eel losse eindversterker? Ik zou echt even gaan luisteren.

En inderdaad, je kan dan passieve monitors nemen, zoals de Tannoy Reveal. Mooi en niet duur.

telecastermaster
23 september 2004, 14:41
Die Behringer is twee keer 400 Watt, das echt te veel voor thuis. Maar die Phonic va daarnet is maar twee keer 50, dus dat gaat prima.

Ik heb juist begrepen dat zware eindversterkers juist ook veel in studios worden gebruikt. Welliswaar zul je die 400 Watt nooit allemaal nodig hebben voor je homestudio, maar het geeft (veel) minder vervorming! Als je bv. 30 watt gebruikt van 400 W zit je veel meer in het lineaire gedeelte van de doorlaat karactersitiek van transistors dan dat je 30 W van 50 gebruikt.

skanky
23 september 2004, 15:59
IK denk dat je dan beter actieve monitoren kan nemen. Dan heb je geen versterker nodig en dan wordt het hoog en het laag ook nog eens los van elkaar versterkt (klinkt beter)

guhlenn
24 september 2004, 10:06
een 60 watter van bryston blaast een 400 watt behringer weg. Wees voorzichtig met zulke dingen. Heb nog nooit een powered mixer in een echte studio gezien.

Glenn

bert k
24 september 2004, 11:59
Ik ook niet, maar het leek wel een grappige oplossing. In een studio heb je niet van die bakken vermogen nodig als bij een PA, je draait ook niet echt kenkerhard, mag ik hopen. En een goeie eindbak is veel fijner dan een harde eindbak... Een bryston lijkt me wel wat, ja.