PDA

View Full Version : Jaren 80 metal sound



Nocki
18 augustus 2004, 10:13
Hoi.

ben de laatste tijd weer helemaal into stryper, europe en dat soort 80's metal bandjes... waar zit dat geluid nu in? pu's, amps, gitaar?

Nocki

Raffel
18 augustus 2004, 10:27
oh meerkeuze:

amps :)

Nocki
18 augustus 2004, 10:28
tja... vertel maar welke... ik heb geen idee.
ik hoor alleen veel mid's

NOCki

michielv
18 augustus 2004, 11:51
Ben zelf nooit zo weg geweest van die bands maar de mannen van Maiden speelden volgens mij gewoon op Marshall. DiMarzio super distortions of een vergelijkbare humbucker en gaan denk ik. Beetje prutsen met je toonregeling op je versterker en dan zou je er snel uit moeten zijn.

In ieder geval moet je het denk ik niet te geavanceerd gaan zoeken, die jongens waren meer van het type: als je harder wilt spelen zet je er een versterker naast en een versterker staat gewoon "one louder" ;)

Nocki
18 augustus 2004, 13:05
ja. in zoverre ben ik mee. maar er zal toch ergens iets moeten zijn. dus die tip van die jumbucker is wel nuttig. ik zat zelf te denken aan jackson en zo... maar zag een bandje laatst met ibanez gitaartjes die ook dat geluid hadden. heb alleen niet kunnen zien welke amp ze op speelde.

NOCki

punkydude
18 augustus 2004, 13:06
Misschien met een Marshall Jcm800 en Seymour Duncan JB's in de gitaar proppen?

FNaRK
18 augustus 2004, 14:20
nocki
wij spelen met de band behoorlijk gedateerde '80's metal :D
onze gear:
marshall JCM 900 plus zelfbouw cab, Digitech RP1 ervoor en een Ibanez RG750
transistor poweramp, Marshall 1960A, met een Line6 Pod (voorheen ook een RP1) ervoor en Jackson KE3 (voorheen Ibanez S470)

ik denk zelf dat je gear niet het allerbelangrijkste is, hooguit je EQ en je speelwijze


succes ermee

NeeraDJ
18 augustus 2004, 14:56
Misschien met een Marshall Jcm800 en Seymour Duncan JB's in de gitaar proppen?

Close...but not quite yet. Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe versterker en heb van een groep zeer behulpzame mensen gehoord dat de JCM800's van die tijd hevige mods ondergingen, althans die van Rock en Metal artiesten. Een echt agressieve '80's Metal pup is de Seymour Duncan Distortion (bands als Dokken en Metallica gebruikten die destijds), de DiMarzio Super Distortion is ook uitermate goed geschikt.

Roadkill heeft op zich wel gelijk over de EQ en speelwijze, want zoals ik al zei is het knap lastig om hun rig helemaal kopiëeren

Raffel
18 augustus 2004, 15:46
met een ADA MP1 kom je ook heel dichtbij denk ik (ok laten we niet hier ook gaan flamen over deze preamp :))

en inderdaad een superstrat met wat hi-gain pups. Celestion Greenbacks misschien? EQ-tje ook idd zoals roadkill al zei.

Iceman
18 augustus 2004, 15:53
Nocki, het Stryper geluid ..............................

Tot aan "Against The Law" gebruikten ze EMG's/DiMarzio SuperDistortion in een EQ. Alles recht op de eq, behalve de 1 Khz. Die helemaal omhoog en het totale volume van de eq omhoog. Dan in een Mesa Mark 2 (3 gebruikten ze ook wel) in het leadkanaal.

Op "Against The Law" lieten ze de eq weg en gingen ze rechtstreeks in de Mesa.

Nocki
18 augustus 2004, 16:14
geweldig!!! dankjewel... ik heb de quad van mesa gehad en daar zat het idd in... zal eens gaan spelen met mn mark IV en mn eq ervor. dankjewel..


Nocki

Anders Destium
18 augustus 2004, 17:20
je moet natuurlijk wel een foute 80s superstrat erbij hebben, anders is het niet echt :lol:

80s metal is wel uitermate cool 8-)

andy
18 augustus 2004, 17:31
Gibson Flying V en een JCM 800, het liefst twee of drie full stacks. :wink:

gerrekat
18 augustus 2004, 20:51
Mesa Marks voldoen uitstekend! POWERBALLs ook, als je ze goed indraait!


DiMarzio Super Distortions of Bill Lawerence L 500 XL's doen ook zeer veel goed voor 80's metal tone!

Half de 80's metal scene speelde erop..

serial_killer
18 augustus 2004, 21:26
Gelukkig hij noemt DEAN niet '' HAHAHAHAHAHA ! ''

Nocki
18 augustus 2004, 21:28
gelukkig??? valt me van mn tegen. maar idd die clip op zn mark III klonk erg goed...

Nocki

gerrekat
18 augustus 2004, 21:41
Nou je nu je het zegt een echte pointy DEAN volstaat natuurlijk ook perfect voor 80's metal LOL!

wat dacht je van King Cobra, Heart, Wargasm en Slayer!

http://www.deanguitars.com/content/imagelib3/CLASSIC/VANHALEN.JPG


http://www.deanguitars.com/content/imagelib3/CLASSIC/IRON.JPG



http://www.deanguitars.com/content/imagelib3/CLASSIC/TRIUMPH.JPG


http://www.deanguitars.com/content/imagelib4/classicsgal/EddieVanHalen.jpg


:-D :-D :-D :-D :-D :-D

serial_killer
18 augustus 2004, 22:01
:-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-( :cry: :-(

Anders Destium
18 augustus 2004, 23:08
Kramer Baretta moet je hebben man :lol:

http://www.meanstreetguitars.com/Kramer_Baretta_Holoflash_4_multi.jpg

Negative K3 fan
18 augustus 2004, 23:15
lijpe finish

AntY
18 augustus 2004, 23:40
inderdaad, gejat van de rickenbacker lightshow gitaren en bassen.

Anders Destium
18 augustus 2004, 23:49
Ik heb ooit een F-woord strat gezien in holoflake, en dat is een van de weinige strats die ik wel zou willen hebben :lol:

andy
19 augustus 2004, 00:59
POWERBALLs ook, als je ze goed indraait!


Crunch kanaaltje, moet lukken. Laatst ook weer eens wat Saxon, Priest, Dio en dergelijke shit gespeeld. Maar later toch maar weer het gain kanaal gebruikt, want wie wil er nog zo'n iel gitaar soundje. Wel een beetje met de tijd mee gaan. :wink:
Maar als je "natte kruisjes metal" wilt spelen. (Stryper, Ratt, Poison) is een stretch broek, haarlak en een permanentje veel belangrijker dan je gear. :razz:

vester86
19 augustus 2004, 01:22
waarom zou je zo moeilijk doen met al die gear bij elkaar zoeken.... als je volgende week weer een andere stijl wil moet je zeker weer al je gear gaan verkopen om die andere sound te krijgen... probeer het gewoon eens met een of 2 (modeling) pedalen, uit de LINE 6 DM4 kun je prima 80's geluiden krijgen, maar ook een hele hoop meer. je versterker speelt natuurlijk ook een rol, net als je gitaar, maar zon kastje heb je veel meer aan

Joris

Wormaap
19 augustus 2004, 01:28
1 woord: Spandex.

Een handdoek en/of een paar sokken erin en je bent klaar voor de grote show :)

vester86
19 augustus 2004, 01:34
huh?? :???:

michielv
19 augustus 2004, 08:03
ja. in zoverre ben ik mee. maar er zal toch ergens iets moeten zijn. dus die tip van die jumbucker is wel nuttig. ik zat zelf te denken aan jackson en zo... maar zag een bandje laatst met ibanez gitaartjes die ook dat geluid hadden. heb alleen niet kunnen zien welke amp ze op speelde.

NOCki

Wat in die tijd nogal populair was was relatief goedkope Japanse gitaren voorzien van goede kwaliteit elementen en daar fijn op spelen. Dit waren overigens geen budget modellen :D

Charvel (ook bijzonder populair in die tijd) gebruikte veel Seymour Duncan en DiMarzio. Zie bijvoorbeeld www.sandimascharvel.com (*kwijl* ;) ) voor meer informatie over de archetypische "hair-rock" gitaar.

Verder waren er in die tijd nog niet zo verschrikkelijk veel versterkers met een overdrive zoals we die nu op de meeste versterkers zien. De meeste bands gebruikten vaak toch een overdrive pedaaltje waarvan de Ibanez tubescreamer, MXR Distortion+ en Boss DS-1 wel de belangrijkste zijn.

Sir Peckerkäse
19 augustus 2004, 09:16
1 woord: Spandex.

Een handdoek en/of een paar sokken erin en je bent klaar voor de grote show :)

of een komkommer in aluminium folie :D

andy
19 augustus 2004, 10:01
Ghehehehe, toevallig ook de Bad News plaat gehoord??? Anders loopt het sap van de komkommer zo langs je benen. :razz:

Maar nogmaals: Uit elke willekeurige gitaar en versterker valt een jaren 80 hard rock sound te halen.

fenderfreak
19 augustus 2004, 10:12
Béééééh, moooooohhhh, auauauauaua, flapflapflap (that's a bat) flapflap..

- Stop, stop...WHAT KIND OF ANIMAL WAS THAT!?!

- Well, I started with some sheep and then a cow along the way then i went to an owl and I finished with some bats!

- YOU SHOULD'NT DO ALL FOUR AT ONCE!!

- (...)

- I SAID THERE ARE NO FUCKIN' COWS IN MONGOLIA

- No you didn't, you said sheep!

- THERE ARE NO FUCKIN'PETS IN FUCKIN'MONGOLIA

- Well cows and sheep are no pets, a pet is a cat or a dog!

- And how many wild cows have you seen recently?

- AND HOW MANY COWS HAVE YOU SEEN BY THE FIRE NESTLING OVER SOME SLIPPERS ALAN!! NOT A LOT!

- I'm fuckin' bored....

andy
19 augustus 2004, 10:16
:-D


Ghehehehehe, Bad News all the way. :P

Nocki
19 augustus 2004, 10:48
Nu ben ik wel erg benieuwd... zal mn ezeltje eens laten zoeken naar Bad News...

in principe haal ik dat geluid wel uit mn setup maar ben bang dat mn gitaar niet heet genoeg is... mischien toch eens andere PU's...

Nocki

sandman4justice
19 augustus 2004, 10:57
Iron Maiden gebruikt al jaren Strats met duncan hot rails in. Qua versterkers gebruiken ze alleen marshall cabinets, voor de rest werken ze met een racksysteem.

Swan
19 augustus 2004, 11:21
ik heb nog n prachtige jaren 80 Jackson voor je met echte Hairmetal finish :-D

Nocki
19 augustus 2004, 11:25
ja. ik ben al een tijdje aan het kijken of ik gene leuke jackson kan vinden. ik vind de rhandy rhoads jackson zo leuk. en er zijn veel andere jacksons maar sommige vind ik er niet uit zien. hoe ziet de jouwe eruit???

NOcki

Swan
19 augustus 2004, 11:57
t is gewoon n strat model...met blue crackle finish, gebouwd in 83, echt true jaren 80 dus ;)
heeft wat minder output dan hedendaagse Jacksons en is daarom juist goed voor die wat oudere sounds...en wat minder voor de sound die ik zoek...
pic:
http://members.lycos.nl/zenovdb/51502.JPG
hier lijkt ie wel heel erg licht door de flash...in t echt is t n stuk donkerder

Nocki
19 augustus 2004, 11:58
leuk!

wat kost zoiets nou tegenwoordig? en wat voor headstock zit erop?

Nocki

michielv
19 augustus 2004, 12:11
Iron Maiden gebruikt al jaren Strats met duncan hot rails in. Qua versterkers gebruiken ze alleen marshall cabinets, voor de rest werken ze met een racksysteem.

In de jaren '80 speelde Dave (whats-his-name) op een oude strat met Dimarzio Super Distortions en Adrian Smith speelde meer op Gibsons en Ibanez Destroyers. De gear die je hier noemt is meer van de laatste 8 - 10 jaar (dus _na_ de jaren '80 ;) )

Swan
19 augustus 2004, 12:12
n gewone pointy headstock
http://members.lycos.nl/zenovdb/jacksonusa3.JPG (zie ook made in USA)

als je eventueel geinteresseerd bent kunnen we denk ik t beste ff PMen over n prijsje

Nocki
19 augustus 2004, 12:14
Tligt idd aan de prijs of ik geintereseerd ben... :-) ik ben op het moment niet zo rijk... maar mn auto heeft wel een mooie glimmende uitlaat... GRRR! khad liever een jackson dan een uitlaat... maarja...

mischien kunnen we msnen nocki_k@hotmail.com of mail me even..

NOcki

michielv
19 augustus 2004, 12:14
Nu ben ik wel erg benieuwd... zal mn ezeltje eens laten zoeken naar Bad News...

in principe haal ik dat geluid wel uit mn setup maar ben bang dat mn gitaar niet heet genoeg is... mischien toch eens andere PU's...

Nocki

http://www.orangeneko.com/rik/screen.htm

En bedenk: Brian May heeft het plaatje niet alleen geproduceerd maar ook ingespeeld. Hij schijnt het in zijn broek te hebben gedaan van het lachen maar het is toch knap om je eigen deun zo volkomen te verkrachten! ;)

Volgens je website heb je nog steeds je Les Paul: dit zou een perfecte gitaar moeten zijn voor wat je wilt. Eventueel nog een overdrive ertussen maar het zou zo prima moeten gaan...

marc_o
19 augustus 2004, 15:23
Iron Maiden gebruikt al jaren Strats met duncan hot rails in. Qua versterkers gebruiken ze alleen marshall cabinets, voor de rest werken ze met een racksysteem.

In de jaren '80 speelde Dave (whats-his-name) op een oude strat met Dimarzio Super Distortions en Adrian Smith speelde meer op Gibsons en Ibanez Destroyers. De gear die je hier noemt is meer van de laatste 8 - 10 jaar (dus _na_ de jaren '80 ;) )

Bovendien gebruikte Maiden geen marshall versterkers, maar hele kleine Gallien Kruger combo's die ze in marshall cab's plugden. En ja, dat was transistor.
De vroegste jaren gebruikten ze overigens wel gewoon marshall torens.

andy
19 augustus 2004, 18:54
Nu ben ik wel erg benieuwd... zal mn ezeltje eens laten zoeken naar Bad News...

in principe haal ik dat geluid wel uit mn setup maar ben bang dat mn gitaar niet heet genoeg is... mischien toch eens andere PU's...

Nocki

http://www.orangeneko.com/rik/screen.htm

En bedenk: Brian May heeft het plaatje niet alleen geproduceerd maar ook ingespeeld. Hij schijnt het in zijn broek te hebben gedaan van het lachen maar het is toch knap om je eigen deun zo volkomen te verkrachten! ;)



Gaaf die link kende ik nog niet. :-D


http://www.orangeneko.com/rik/badcoll.jpg

kokeleko
20 augustus 2004, 10:41
En een zwart / geel gestreept kostuum, en een poedel kapsel natuurlijk :D
En op zondagmorgen oefenen :wink:

vester86
20 augustus 2004, 13:30
in de nieuwste clip van maiden staan ze anders met 3 marshall full-stacks, hoe zit dat dan?? gewoon show dus?

birt
20 augustus 2004, 14:34
guild x-79
http://deku-borderline.hp.infoseek.co.jp/pics-gear/Pa080571.jpg

bestaat ook nog in een finish met strepen die nog meer de hair-metal uitstraalt maar daar vind ik niet meteen een afbeelding van :)

michielv
20 augustus 2004, 14:47
Volgens mij heeft Little Stevie (van Zandt, E-street Band) oo knog op zo'n ding in zebrakleuren gespeeld, koel!

michielv
20 augustus 2004, 14:49
in de nieuwste clip van maiden staan ze anders met 3 marshall full-stacks, hoe zit dat dan?? gewoon show dus?

Natuurlijk, de meeste van die Marshall stacks zijn gewoon dummy's. Veel gitaristen hebben 1 goede versterker + kast wele versterkt wordt via de PA, de rest van de kasten is leeg (scheelt een hoop gesleep en kosten).

vester86
21 augustus 2004, 01:56
waar kun je die dingen halen :-D

andy
21 augustus 2004, 02:16
Ghehehehe. Het is deels waar. Halverwege jaren 80 stond ik in een jongerencentrum achter de bar, waar de subtop van de metal langs kwam. Nou ja subtop...... Er zaten een paar latere toppers bij. Anyway, er was een band die zogenaamd 3 full stacks had. Maar op 4 boxen stond achterop heel klein EMPTY. En de lichtjes van twee tops waren niet aan. Maar veel andere acts stonden wel echt met drie full stacks te blazen.
Maar het was in die tijd wel een act, alleen al een gordijn opentrekken en een muur Marshalls onthullen. Dan lagen wij fans al op de knieen om de helden voordat ze een noot gespeeld hadden te aanbidden.

Kokeloke reageerde eerder, misschien dat hij nog een aardige foto kan posten met volgens mij 6 Marshall half stacks ergens rond 1985 in Hoogezand. 8-)

kokeleko
21 augustus 2004, 10:06
Kokeloke reageerde eerder, misschien dat hij nog een aardige foto kan posten met volgens mij 6 Marshall half stacks ergens rond 1985 in Hoogezand. 8-)

Hahaha, maar er was wel 1 groot verschil, die van mij stonden wel allemaal aan, whoaaaaaa.

Negative K3 fan
21 augustus 2004, 13:26
waar kun je die dingen halen :-D


lege kasten kun je bij msuik produktiv kopen

andy
21 augustus 2004, 14:18
Hahaha, maar er was wel 1 groot verschil, die van mij stonden wel allemaal aan, whoaaaaaa.

Ach je wist toen ook nog niet beter. :-D

kokeleko
21 augustus 2004, 14:19
Hahaha, maar er was wel 1 groot verschil, die van mij stonden wel allemaal aan, whoaaaaaa.

Ach je wist toen ook nog niet beter. :-D

Kon ik ook niks aan doen werdt allemaal aangesloten door de roadies :D

michielv
21 augustus 2004, 17:06
Ghehehehe. Het is deels waar. Halverwege jaren 80 stond ik in een jongerencentrum achter de bar, waar de subtop van de metal langs kwam. Nou ja subtop...... Er zaten een paar latere toppers bij. Anyway, er was een band die zogenaamd 3 full stacks had. Maar op 4 boxen stond achterop heel klein EMPTY. En de lichtjes van twee tops waren niet aan. Maar veel andere acts stonden wel echt met drie full stacks te blazen.
Maar het was in die tijd wel een act, alleen al een gordijn opentrekken en een muur Marshalls onthullen. Dan lagen wij fans al op de knieen om de helden voordat ze een noot gespeeld hadden te aanbidden.

Kokeloke reageerde eerder, misschien dat hij nog een aardige foto kan posten met volgens mij 6 Marshall half stacks ergens rond 1985 in Hoogezand. 8-)

*grinnik* Ik heb ergens in een gitaarboek nog een geweldige foto (formaat A4) van een enorme muur met speakerkasten en onderdaan een klein dikkertje met een gitaar & een enorme bos haar + baard. Het mooiste was het onderschrift: "Jerry Garcia met een Alembic gitaar" *LOL*

Er zijn natuurlijk ook wel bands die voluit staan te blazen maar uiteindelijk kun je het ook zonder enorme versterker af: een goede kleine kofferversterker via de PA is perfect, zolang je maar een eigen monitor hebt om jezelf goed te horen.

In grunn hielp ik indertijd wel eens een gozer die over een 15 watt Vox bakje speelde. Klonk perfect, alleen zag het er natuurlijk niet uit ;)

jorrit
22 augustus 2004, 09:49
de guild x79 in streep uitvoering....

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41436&item=3743128069&rd=1&ssPageName=WDVW

k vind hm zonder mooier maar wat een vette gitaar...

birt
22 augustus 2004, 10:34
de guild x79 in streep uitvoering....

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=41436&item=3743128069&rd=1&ssPageName=WDVW

k vind hm zonder mooier maar wat een vette gitaar...

het vreemde is dat voor ik deze gitaar kende ik een ontwerp heb getekend voor mijn volgende zelfbouw, en die is nagenoeg identiek. misschien moet ik maar gewoon die guild kopieren :P

jorrit
22 augustus 2004, 10:47
als je dat gaat doen willen we (ik in iedergeval) die wel zien...

deze gitaar (maar dan zonder strepen) staat nu bij mij boven aan mn verlanglijstje...