PDA

View Full Version : kwaliteit zelfbouw



bebe
18 augustus 2004, 10:08
Ik zie hier wel veel man die aan een gitaar beginnen, maar maken jullie ze ook allemaal af en zo ja hoe bevalt ze jullie?
Is het jullie "number 1" gitaar geworden of ligt ze eerder in een hoekje of als muurversiering omdat ze gewoon niet bespeelbaar is.
Ben alleen benieuwd!
Wil niemand beledigen, maar ik denk dat er meer bij een zelfbouw komt kijken dan de meeste denken en dat het dus niet rap rap ineen te flansen is! (verandert jullie vorm wel eens tijdens het werken door fouten)
Laat eens wat foto's zien van de zelfbouw in actie!

birt
18 augustus 2004, 10:22
mijn zelfbouw is bespeelbaar maar ik moet de bedrading opnieuwe doen en ze is niet bepaald 'ergonomisch' :razz:
misschien vijl ik er hier en daar nog wel wat af (aan de achterkant) zodat ze niet meer in m'n ribben duwt. de ondeste cutaway mag ook iets vergroot worden.

weet wel: deze is gemaakt zonder ook maar iets van voorbereiding (boeken lezen of oefenen met scrap hout ofzo) en is voor een groot deel gemaakt uit niet alledaagse materialen: polyester en koeienvel
wat dan ook onvoorziene problemen gaf. door het feit dat de polyester in het vel was getrokken braken alle haartjes af en heb ik heel de buitenkant ook met polyester moetten bedekken waardoor die nu heel hard is en elk haartje dat naar buiten stak een vrij scherp pinnetje is geworden (dat ga ik ook nog wel oplossen hoor).

fotos van het bouwproces heb ik wel maar niet op m'n computer, misschien dat ik ze ooit wel eens scan

op deze foto ligt hij onderaan: http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/groepsfoto.jpg
bij de ontwerpwedstrijd gebruikte ik een betere foto maar die heb ik nu niet online

prs
18 augustus 2004, 12:22
Birt,

Wat is dat voor een akoestische gitaar, die op die versterker helemaal links op de foto ligt.
Ziet er mooi uit, wat is het voor eentje?

michielv
18 augustus 2004, 12:57
Ik zie hier wel veel man die aan een gitaar beginnen, maar maken jullie ze ook allemaal af en zo ja hoe bevalt ze jullie?
Is het jullie "number 1" gitaar geworden of ligt ze eerder in een hoekje of als muurversiering omdat ze gewoon niet bespeelbaar is.
Ben alleen benieuwd!
Wil niemand beledigen, maar ik denk dat er meer bij een zelfbouw komt kijken dan de meeste denken en dat het dus niet rap rap ineen te flansen is! (verandert jullie vorm wel eens tijdens het werken door fouten)
Laat eens wat foto's zien van de zelfbouw in actie!


Klopt, zoals ik ook al een paar keer gezegd heb: een gitaar bouwen kost tijd en als je snel iets moet hebben voor weinig kun je beter een betaalbaar 2e-handsje kopen en er een paar goede pups inhangen.

Zelf heb ik 3 jaar lang op een zelfbouw LP junior gespeeld die uiteindelijk overleden is omdat de hals (stokoud, van een jaren 70 SG copie) niet meer gerepareerd kon worden. Het was geen perfecte gitaar maar het ding deed wat ik wilde en als backup had ik mijn strat. Mijn eerste zeflbouwer was een linkshandige tele custom-achtige voor een maat van me die geen linkshandige gitaar kon betalen. Hoewel hier ook wel een hoop schoonheidsfoutjes aan zaten heeft hij er dik twee jaar elke dag op gespeeld (waaronder een paar keer per week repeteren met de band en ca 25 optredens per jaar). Beide gitaren waren een soort "lada's": niet zo verschrikkelijk mooi maar het werkte prima voor zijn doel.

Wat je ook doet: het bouwen van een gitaar is bijzonder leerzaam en als het lukt nog leuk ook.

Anavrin
18 augustus 2004, 15:32
Mijn zelfbouw-SG speelt lekker, maar ik stoor me nog wat aan de donorhals (is gescheurd bij de kop) en aan de afwerking ervan. Ik heb de oorspronkelijk zwarte hals gladgeschuurd, en toen met gewone muurverf geverfd, waardoor ie nu een beetje stroef aanvoelt. Verder is de balans niet echt goed, maar dat hebben schijnbaar bijna alle SG's.

michielv
19 augustus 2004, 09:29
Zo'n geintje heb ik ook gehad met mijn LP junior (stroeve hals). Toen heb ik de hals goed glad geschuurd en met glitsa parketlak gelakt. In het begin denk je iets fout te hebben gedaan (het lijkt nl. nog stroever) maar na een paar weken is de lak uitgehard en wordt dat snotglad. :D

Sir Peckerkäse
19 augustus 2004, 10:18
zelfs al is je zelfbouw een kutding geworden, je bent er wel trots op omdat je hem zelf gemaakt heb en daardoor is het een supergitaar

birt
20 augustus 2004, 16:08
Birt,

Wat is dat voor een akoestische gitaar, die op die versterker helemaal links op de foto ligt.
Ziet er mooi uit, wat is het voor eentje?

een landola uit 1992, dat type word niet meer gemaakt maar ze klinkt fantastisch en ziet er heeeel mooi uit (veel birds eye maple)

e_lukather
20 augustus 2004, 16:39
Ik heb een zelfbouw strat.. speelt echt dik O.K. Maar heb hem nooit op het forum laten zien.. ik denk dat jullie hem niet echt mooi vinden enzo.. Maar ik heb veel geleerd over de gitaar sinds ik ermee ben begonnen.

The Mule
22 augustus 2004, 15:31
Geldt zelf-VER-bouw ook? Ik speel er graag op, speciaal gevoel erbij (toch zelf gedaan) en het is m'n enige fretless.
Hij hangt wel aan de muur in de huiskamer trouwens...


Daar istie dan! Ik heb voor de gein maar even de levensloop van deze bas in foto's afgebeeld, geeft wel een leuke indruk...
(en even voor de duidelijkheid, hij was dus absoluut niet origineel)

http://alembic.com/club/messages/449/12066.jpg

http://alembic.com/club/messages/449/12067.jpg

http://alembic.com/club/messages/449/12068.jpg

http://alembic.com/club/messages/449/12069.jpg

http://alembic.com/club/messages/449/12072.jpg

Niet gek, toch? :)

prs
22 augustus 2004, 15:37
Birt,

Wat is dat voor een akoestische gitaar, die op die versterker helemaal links op de foto ligt.
Ziet er mooi uit, wat is het voor eentje?

een landola uit 1992, dat type word niet meer gemaakt maar ze klinkt fantastisch en ziet er heeeel mooi uit (veel birds eye maple)

Wat voor type is het precies?

birt
23 augustus 2004, 16:48
Birt,

Wat is dat voor een akoestische gitaar, die op die versterker helemaal links op de foto ligt.
Ziet er mooi uit, wat is het voor eentje?

een landola uit 1992, dat type word niet meer gemaakt maar ze klinkt fantastisch en ziet er heeeel mooi uit (veel birds eye maple)

Wat voor type is het precies?

landola DL-36 serienummer 2-527810 :P

prs
23 augustus 2004, 17:48
dank je!