PDA

View Full Version : verwijderen knoppen en schakelaar



starscream
17 augustus 2004, 16:18
Hoe verwijder je de tone regelaar knoppen en de elementen-schakelaar op een stratocaster, zodat je de slagplaat eraf kan halen?

Funkblaster
17 augustus 2004, 16:22
niet verwijderen denk ik, die zitten als het goed is gewoon op de slagplaat gemonteerd dus die gaan er gewoon af als je de slagplaat eraf haalt, wel ff uitkijken met de draadjes.

GuitarMaster
17 augustus 2004, 16:23
Je kan ze er als het goed is gewoon aftrekken hoor, de draaiknoppen gaan soms wat moeilijk, ik zet er altijd aan 2 kanten een plectrum onder die ik dan omhoogdruk. Dan komen ze vanzelf los.

Anavrin
17 augustus 2004, 16:29
die hoeven er inderdaad helemaal niet af, want ze zitten alleen aan de slagplaat vast. Er loopt wel een aardedraad van de slagplaat naar de brug, en de draadjes van de output lopen ook van de slagplaat naar de gitaar.

sash
17 augustus 2004, 16:36
Gewoon flink trekken, dan komen ze er vanzelf af. Niet te vaak doen, want op een gegeven moment gaan ze slijten. De tip met het plectrum gebruik ik ook vaak.

starscream
17 augustus 2004, 16:38
maar ik weet zo goed als zeker dat dat hendeltje in de gitaar zit en niet in de slagplaat, hoe moet ik deze er dan afhalen? en hoe moet ik die draadjes precies uit elkaar halen?

sash
17 augustus 2004, 16:41
Hendeltje? Je bedoelt de pickup selector switch? De tip kan je er ook gewoon aftrekken en de 2 schroefjes losschroeven en issie los.

Wat wil je eigenlijk precies doen? Slagplaat vervangen, elementen vervangen? Je beschrijvingen zijn nogal onduidelijk.

starscream
17 augustus 2004, 16:45
ik wil m'n slagplaat vervangen. En zitten de elementen los van de slagplaat? Maar wat moet ik nu doen? de slagplaat losschroeven of eerst de knoppen eruit trekken? want iedereen zegt iets anders.

amon
17 augustus 2004, 17:30
dat maakt niet uit.
haal gewoon de snaren eraf, dan de slagplaat en knoppen, alles losschroeven (switch, toneregelaar, pickups) en op de nieuwe slagplaat zetten. als het goed is, hoef je dus ook geen snoertjes opnieuw te solderen. zet gewoon alles er weer terug in.
de volume/tone knoppen kan je van de potmeter zelf af trekken, het switchknopje moet je eraf draaien...

gershwin5150
17 augustus 2004, 17:46
Hmmm een beetje technisch inzicht is in dit soort zaken ook wel handig. Het lijkt me toch geen hogere wiskunde om zo'n plaat te vervangen, meer een soort simpele IQ test.
Ik heb het idee dat je het misschien beter kunt laten doen om je gitaar niet helemaal te mollen als ik deze vragen zo lees....

Anavrin
17 augustus 2004, 19:00
1- haal de snaren van de gitaar af
2- draai de schroefjes van de slagplaat los
3- til voorzichtig de slagplaat op
4- maak de draden naar de output en de aardedraad naar de brug los
5- De slagplaat is nu los van de body
6- verwijder alle knoppen en elementen van de oude slagplaat
7- monteer deze weer op dezelfde manier op de nieuwe slagplaat
8-maak nu de aardedraad naar de brug en de draden naar de output weer vast
9- laat de slagplaat met electronica weer in de body zakken en schroef 'm weer vast aan de body, met de schroefjes uit stap 2
10- zet de snaren er weer op (en stem ze ook ff )
11- sluit je gitaar weer aan op je versterker
12- zet van gitaar en versterker de volumes lekker open, en sla dan maar een lekker powerchordje aan

MongoSucks
17 augustus 2004, 20:11
hoe moet je die knoppen precies verwijderen uit de oude slagplaat? gewoon eruit trekken ofzo?

amon
17 augustus 2004, 20:18
OMFG! :D

die zwarte/witte/zilveren/gouden knoppen kun je er gewoon vanaf rukken.


nee, wacht, ik ga het helemaal makkelijk voor je maken en zoek er plaatjes bij...


kijk:
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/378001.jpg
die kun je er gewoon vanaf trekken.

dan zie je dit (deels boven en deels onder de slagplaat):
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/377001.jpg


die schroef je aan de bovenkant los en dan kun je hem *hoepla* zo onderlangs uit de slagplaat halen

MongoSucks
17 augustus 2004, 22:58
thanx

MongoSucks
17 augustus 2004, 23:02
maar dan nog een vraag, moet je de pickup selector switch eerst bij die 2 schroefjes losschroeven en dan eruithalen? net zoals bij de elementen?

starscream
18 augustus 2004, 00:10
maar dan nog een vraag, moet je de pickup selector switch eerst bij die 2 schroefjes losschroeven en dan eruithalen? net zoals bij de elementen?
Ja..hoe wil je hem anders eruit krijgen :roll:

gershwin5150
18 augustus 2004, 00:47
En als ik de draagbandknoppen van mn gitaar wil halen, moet ik dan het schroefje erin losdraaien? Of moet ik een stuk hout van mn gitaar zagen? :???:

Mark S
18 augustus 2004, 02:11
En als ik de draagbandknoppen van mn gitaar wil halen, moet ik dan het schroefje erin losdraaien? Of moet ik een stuk hout van mn gitaar zagen? :???:

wat denk je zelf?

amon
18 augustus 2004, 10:34
welke kant moet je dan op zagen als je die draagband dingen eraf wilt halen? :-? :???:

Rubenios
18 augustus 2004, 11:33
met zo veel technisch benul lijkt het me slim dat je de gitaar ff naar een vakman brengt...

no offence maar als je nog niet eens een potmeter los krijgt ofzo kun je er beter nie aan beginnen... :-?

gershwin5150
18 augustus 2004, 17:29
En als ik de draagbandknoppen van mn gitaar wil halen, moet ik dan het schroefje erin losdraaien? Of moet ik een stuk hout van mn gitaar zagen? :???:

wat denk je zelf?

Wat denk jij zelf? :razz:

Swan
18 augustus 2004, 18:26
ehm om de slagplaat er uit te halen hoef je toch heel die knoppen etc er niet af te halen?

Anavrin
18 augustus 2004, 18:54
uiteindelijk wel, want hij wil een nieuwe slagplaat. Is gewoon een makkie als ie mijn stappenplan maar volgt. :wink:

amon
18 augustus 2004, 19:01
en goed naar mijn plaatjes kijkt...


en als ie een kruiskopschroevendraaier pakt, ipv een platte