PDA

View Full Version : Noten spelen van tabs (nieuwe vraag)



Migo
17 augustus 2004, 16:16
Hallo allemaal..mijn eerste bericht hier op het forum :)

Ik ben net begonnen met gitaarspelen op een akoestische beginnersgitaar. Ik heb me al wat op de theorie gestort. Toch blijf ik nog met wat vragen zitten waar ik zo 1-2-3 het antwoord niet op kan vinden.

Ik heb eens gekeken naar wat tabs van bekende muziek. Zoals dit bijvoorbeeld:

Bb F C Gm
A long December and there's reason to believe
Bb F Bb
Maybe this year will be better than the last

Nu vraag ik mij af: Ik heb ergens gelezen hoe je bijvoorbeeld het G mineur akkoord speelt. Maar hoe speel ik nu bijvoorbeeld die F? Want waar ik mee zit is: Het schijnt dat je meerdere F's (meervoud van F) hebt. Dan is die ene F bijvoorbeeld een octaaf hoger. Maar welke moet ik dan spelen als er in die tab F staat? Of wordt met die F in bovenstaand voorbeeld eigenlijk F majeur bedoelt, maar wordt dat woord majeur weggelaten omdat dat vanzelfsprekend is ofzo??

Dus mijn vraag komt eigenlijk hier op neer: ik heb al op sites gevonden hoe je majeur en mineur akkoorden speelt. Maar hoe speel je dan die Bb, F, C etc.. Het antwoord is waarschijnlijk heel simpel, maar ik kom er even niet meer uit. Ben helemaal in de war.. Wie kan het me even eenvoudig uitleggen?!

thijsov
17 augustus 2004, 16:18
www.chordfind.com

f is geen mineur akkoord van dacht ik?
en je kan doorschruiven en dat heten barre akkoorden, verder snap ik je vraag niet heel goed, maar ik denk dat je gewoon basisakkoorden moet spelen

Migo
17 augustus 2004, 16:24
Mijn vraag is eigenlijk: als in die tabs een F staat, wat moet ik dan spelen? Ik weet het, het klinkt vast heel dom.

Ik kan wel overal lezen hoe je majeur en mineur akkoorden speelt. Maar hoe speel je dan een gewone F :???:

Je geeft me een handige link zie ik. Ik kies in het linkermenu de F, en wat moet ik dan in het rechtermenu kiezen (major, minor, dim, aug, sus etc..) ??

edit: hmm, ik geloof dat ik het begin te begrijpen. Het liedje in bovenstaand voorbeeld, bestaat uit majeur akkoorden. Zou dat er dan niet bij moeten staan? Of is dat logisch?

hendri
17 augustus 2004, 16:47
Volgens mij zit het zo (ik ben ook maar een beginner dus correct me if I'm wrong)

F is het "barre" nummer

als er bijvoorbeeld E5 staat is dat dus E in de 5e positie...volgens mij is het zo iets

Migo
17 augustus 2004, 16:50
Ehm..in de tabs die ik heb gezien, staat er nooit een nummer achter de letter. Dus wat te doen als er bijvoorbeeld 'E' staat? Dan moet je toch weten in welke toonladder (zeg ik dat goed?) je zit?

Dus: waar staat nu bijvoorbeeld die F voor in dat stukje tab uit mijn eerste post?

Trocar
17 augustus 2004, 16:55
Als er alleen 'F' staat (of E of B of...) kan je er vanuit gaan dat er een majeur bedoeld wordt. In een ander geval staat het aangegeven (Fm, Fdim, Fsus etc.).

Je kan idd op veel verschillende manieren een 'F' accoord spelen, en welke de juiste is hangt af van wat er in het orgineel gespeeld wordt.

Als je de eerder gegeven link gebruikt, dan klik je de 'F' aan, dan de 'major'. Dan zie je hoe je 'een' F kan pakken. Als je dan op de knop 'variations' klikt zie je andere manieren om een 'F' te pakken.
Allemaal een F (majeur dus), maar toch met een verschillende klank(kleur).

Soms wordt onder het accoordenschema van een liedje een accoord uitgeschreven, op een manier zoals bij die link te zien is, zodat je weet op welke manier je de 'F' moet pakken in het betreffende liedje

Als het er niet bij staat, kies er 1 die makkelijk speelt (in combinatie met de andere accoorden, zodat je niet de hals over hoeft te vliegen) en 1 die mooi klinkt (met een paar lage snaren erbij bijvoorbeeld, als je dat in het liedje ook hoort).

En het kan absoluut geen kwaad om alle accoorden op alle manieren op alle plekken op de hals uit je hoofd te kennen. :wink:

een nummer achter een accoord is net zoiets als een 'm' of 'dim' of 'sus'... je hebt een E, Em, E5, Em6, Eadd9, E7sus4... kijk maar bij het linkje

AFKAS
17 augustus 2004, 16:55
Volgens mij zit het zo (ik ben ook maar een beginner dus correct me if I'm wrong)

F is het "barre" nummer

als er bijvoorbeeld E5 staat is dat dus E in de 5e positie...volgens mij is het zo iets
:o
E5 staat voor een E powerchord, dan speel je nl. enkel de grondnoot en de 5e noot van de scale.

En op chordfind kan je prima zien hoe je alle akkoorden moet spelen, gewoon duidelijk selecteren wat je wilt zien.

Migo
17 augustus 2004, 16:57
Trocar, je geeft precies antwoord op de dingen die mij onduidelijk waren! Bedankt!

hendri
18 augustus 2004, 10:23
Volgens mij zit het zo (ik ben ook maar een beginner dus correct me if I'm wrong)

F is het "barre" nummer

als er bijvoorbeeld E5 staat is dat dus E in de 5e positie...volgens mij is het zo iets
:o
E5 staat voor een E powerchord, dan speel je nl. enkel de grondnoot en de 5e noot van de scale.

En op chordfind kan je prima zien hoe je alle akkoorden moet spelen, gewoon duidelijk selecteren wat je wilt zien.


O ja stom van me :roll:

ik ben er net mee bezig dus is allemaal nog een btje vaag :razz:

excuses

sneez0r
22 augustus 2004, 19:44
Volgens mij zit het zo (ik ben ook maar een beginner dus correct me if I'm wrong)

F is het "barre" nummer

als er bijvoorbeeld E5 staat is dat dus E in de 5e positie...volgens mij is het zo iets
:o
E5 staat voor een E powerchord, dan speel je nl. enkel de grondnoot en de 5e noot van de scale.

En op chordfind kan je prima zien hoe je alle akkoorden moet spelen, gewoon duidelijk selecteren wat je wilt zien.


O ja stom van me :roll:

ik ben er net mee bezig dus is allemaal nog een btje vaag :razz:

excusesAFKAS heeft ook niet helemaal gelijk, hij bedoelt dat je de grondtoon speelt en de noot die daar een reine kwint boven ligt.

Das Schaap
22 augustus 2004, 22:26
Oja kut das de 7e :oops:

Migo
6 september 2004, 14:11
Een nieuwe vraag wat betreft het spelen van een stukje vanaf een tab.

Het gaat mij om dit stukje (op de hoge E-snaar):



7^8\5


Ik vraag me af wat ik hier nu precies moet doen. Ik sla de E op de 7e fret aan. Dan hammer-on op de 8e fret. En dan een slide naar 5..
Maar moet ik ondertussen ook nog een keer die E-snaar aanslaan? Of sla ik hem slechts één keer aan en voer ik dan snel die hammer-on en die slide uit?

-Zoja, dan is dat nauwelijks zo snel uit te voeren op mijn akoestische gitaar, omdat die toon veels te snel wegsterft.
-Zonee, wanneer moet ik hem dan nog een keer aanslaan? Wanneer ik die hammer-on gedaan heb? (En hoe kan ik dat zien aan dit sukje tab?)

Het stukje tab is afkomstig van Nothing else matters[/b]

Wormaap
6 september 2004, 15:03
Da's geen hammeron, maar'n bend. En dat zou zo in 1 aanslag moeten kunnen :P Gewoon stevig op de snaar blijven drukken :)

Migo
7 september 2004, 12:39
Uit een andere tab:

7h8s5

Het is dus geen bend..

Nogmaals dus de vraag hoe je dit uitvoert?

pimmetje
7 september 2004, 12:57
Het is dus fretten op 7, aanslaan... en een hammer vanaf daar op 8 om dan direct (zonder nog een keer aan te slaan of de snaar los te laten) met de vinger waarmee je gehammerd hebt terug te sliden naar 5.

Migo
7 september 2004, 13:10
Ok, ik.begrijp.het

Moet.wel.zeggen.dat.dit.slecht.hoorbaar.is.op.een. akoestische.gitaar,maar.goed..

Excuses.voor.de.punten.maar.de.spatiebalk.hier.op. school.zit.vastgeplakt. :cry:

pimmetje
7 september 2004, 13:50
Hoort ook op akoestisch prima hoorbaar te zijn hoor.
Kwestie van oefenen.