PDA

View Full Version : Skills en gear



Theije
16 augustus 2004, 23:29
Ik hoor van gitaristen om mij heen heel vaak verontwaardigde verhalen als "ik ken zo'n gast die heeft zo'n versterker (gerenomeerd merk) en zo'n gitaar (idem) terwijl hij misschien nog maar 1,5 jaar ofzo speelt! belachelijk toch?!"
Persoonlijk vind ik dit complete onzin, ik vind het niet raar als je als gitarist gewoon goeie gear wil hebben ook al ben je nog niet super goed.
Ik vind dan ook dat je gear niet in verhouding hoeft te staan tot je skills, tis gewoon net wat je ervoor bereid bent uit te geven en of je het de moeite waard vind.
Tuurlijk is het niet logisch dat je als eerste gitaar en versterker gelijk een heel duur merk aanschaft omdat je misschien nog niet weet of je het wel leuk vind allemaal en of je er mee door wilt gaan, maar als je hier eenmaal zeker van bent vind ik het niet raar.

Nu hoorde ik vandaag weer zo'n verhaal van iemand en vroeg me af wat jullie mening is?

SiNiSTRaL
16 augustus 2004, 23:32
men moet eens niet zo jaloers zijn en zich blindstaren op andermans zooi en gvd gewoon spelen....
niet zeiken over wat anderen wel of niet hebben

andy
16 augustus 2004, 23:41
Ach ja. Een paar jaartjes terug samen gespeeld met een gitariste in een gelegenheidsband. Die had prima gear en ik had allemaal net niet spul. Dan is het toch leuk als je uit al die net niet spullen een betere sound haalt. :wink:
Uiteindelijk komt het toch uit de vingers, maar ja. Het is toch beter om meteen wat goede apparatuur te hebben. Ook al is het soms lachwekkend wat er dan voor een geluid uit gehaald wordt. :lol:

sir_oinksalot
16 augustus 2004, 23:43
mja, persoonlijk vind ik mijn materiaal veel te goed voor wat ik erop kan spelen
overtijd zag ik op een optreden nog iemand met een stagg gitaar en stagg versterker, waardoor ik eerst de indruk kreeg dat er natuurlijk niets goed uit zou komen, maar damn die gast had een geweldige sound en kon geweldig spelen, speelde al die andere bands met hun gibsons en fenders over halfstacks er gemakkelijk onder uit

Nicci
17 augustus 2004, 00:06
iemand die serieus met muziek bezig 'verdient' goede spullen.
ik blijf een hekel hebben aan poseurs met 'goede spullen'.
maar ja, die 2 haal je nog wel eens door elkaar 8-)

MazeMouse
17 augustus 2004, 00:09
Ik vind de mensen die die 'geweldig klinkende bas met onherkenbare headstock' en die 'maffe zilveren line6-pod' quote voor mij hebben voorzien nog steeds het meest geniaal :D

(het ging over een Samick Fairlane FN1 en een Behringer Bass V-amp. Ik bedoel, daar complimenten over krijgen zal je ook maar eens in je leven gebeuren :D)

BartL
17 augustus 2004, 00:18
Tsja, zelf speel ik ook op goed spul (vind ik), terwijl ik nou niet vind dat ik een goede gitarist ben :-? (speel amper 2 jaar, maar goed).

Rubenios
17 augustus 2004, 00:23
di-rect anyone?

Bins
17 augustus 2004, 00:37
Van mij mag iedereen doen waar die zin in heeft met zn eigen geld.

BartL
17 augustus 2004, 00:40
Dat sowieso.

Nicci
17 augustus 2004, 00:42
@bins
dat is natuurlijk waar, maar soms doet het wel pijn. voor de gitaar geldt dit niet eens zozeer, maar er schijnt een nogal goede serie saxafoons gemaakt te zijn in het verleden (mark 6 geloof ik dat ze heten) die nogal schaars zijn. het is dan toch 'vervelend' om bij wijze van spreken als sax-leraar een nogal ongetalenteerde leerling met juist zo'n sax binnen te zien lopen . . . .

serial_killer
17 augustus 2004, 00:42
Als je niet kan sexy tolen @ 150 bpm , ben je alles hoger dan een stagg en ibanez 25w niet waard.

Traai
17 augustus 2004, 00:44
Ik speel iets langer dan een jaar, en zo goed ben ik nog niet, helemaal niet, ik speel zelfs nog niet in een band, das pas voor binnen een maand ofo 2...maar toch heb ik al 2 gitaren gehad.

Mn eerste was een Telecaster Standard Fat (heb ik nog steeds, want t'is een hele goede gitaar), mn tweede was een stagg copy les paul maar ik heb weggedaan omdat ik het dus niet zo leuk spelen vond.

Nu ben ik toch wel aan het kijken om een echte Fender Tele Thinline te kopen en een mooie Fender Hot Rod Deluxe amp...

Klinkt mss raar omdat ik nog maar een jaartje speel, maar ik vind het leuk om op goed en degelijk materiaal te spelen waar ik zelf van weet dat prof's er ook eme spelen!

bert k
17 augustus 2004, 00:51
Als je pas begint en je doet dat op een heel goed instrument dan gaat het natuurlijk wel makkelijker.

BartL
17 augustus 2004, 00:54
Ook dat is zondermeer waar. Op mijn Fender speel ik bijvoorbeeld veel en veel beter dan op de squier van mijn neefje...

bert k
17 augustus 2004, 00:57
Ik ben ooit eens op bezoek geweest bij een stinkend rijke vent, echt vet miljonair. Die had een kast vol zeldzame Fenders, Gibsons, van alles , noem maar op. En het was eigenlijk een hele matige gitarist. Maar hij was dus echt gek op mooie gitaren, hij bespeelde ze ook allemaal. Kijk, dat kon ik wel hebben, veel beter dan van die vage Japanse beleggers die mooie ouwe gitaren in een kluis zetten.

AART
17 augustus 2004, 01:01
Als je eenmaal GAS hebt kom je er toch niet meer vanaf, het boeit me niet wat anderen ervan vinden, als ik MIJN geluid maar heb, want als ik ergens een hekel aan heb zijn het van die topics van: "Hoe krijg ik jimi hendrix sound" enz.
als je niet creatief genoeg bent om een eigen sound\eigen muziek te maken heb ik zo mijn twijfels, maarja, het is jouw geld dus iedereen moet zelf weten wat ie ermee doet...

Bins
17 augustus 2004, 01:10
@bins
dat is natuurlijk waar, maar soms doet het wel pijn. voor de gitaar geldt dit niet eens zozeer, maar er schijnt een nogal goede serie saxafoons gemaakt te zijn in het verleden (mark 6 geloof ik dat ze heten) die nogal schaars zijn. het is dan toch 'vervelend' om bij wijze van spreken als sax-leraar een nogal ongetalenteerde leerling met juist zo'n sax binnen te zien lopen . . . .

Ja, daar zit natuurlijk wel wat in. Maar goed, wie zegt dat die leerling, ondanks zijn gebrek aan talent, niet uit kan groeien tot een goede saxofonist, misschien wel extra gemotiveerd door zijn superlekker spelende en klinkende sax :)

Tuurlijk, ik ben ook wel eens jaloers op gasten met vettere gear dan ik, maar wie ben ik om te zeggendat ze die shit niet verdienen?

iwan
17 augustus 2004, 05:39
Duur, duur....
kom zeg, wat is 1500 euro voor een leuke gibbie nou helemaal? Vergis je niet, maar gitaren zijn eigenlijk zeer goedkope instrumenten. Violen en dat soort rotzooi zijn echt vele malen duurder.
Vergelijking: digitale fotografie. Ik heb een spiegelreflex en een digitale compact. Ik begin langzaam te lonken naar een digitale spiegelreflex. De goedkoopste daarvan is volgens mij op dit moment de Nikon D70. 1500 euro. Is dat zonde geld omdat dat ding maar liefst 1500 euro kost en ik misschien geen wereldfotograaf ben? Nee hoor, het ding doet wat ik er mee wil. Voor een gitaar en amp geldt hetzelfde: als je gesteld bent op kwaliteit en je hebt iets meer te besteden dan een scholier van 14 (geen belediging bedoeld, maar sommige mensen hebben nou eenmaal een redelijk inkomen) dan is er toch niets mis met het meteen kopen van goed spul en weten dat het daar niet aan zal liggen? Ikzelf heb ooit een imitatie stratje + amp gekocht (Sunn mustang) en dat is een absoluut klereding dat dus ook 7 jaar op de kast gelegen heeft omdat er nauwelijks op te spelen valt. Toch 500 gulden over de balk. Ik ben nu aan het sparen voor betere gear. De (tweedehands) amp heb ik al, een nieuwe gitaar komt waarschijnlijk binnenkort. Ik heb er nu al zin in, want als ik bij kennissen of mijn broertje speel kan ik plotseling wel leuk klinken. :roll:

Overigens kan iemand fantastische gear hebben en die dan tweedehands gekocht hebben. Scheelt ook weer en je ziet het er vaak niet aan af. En als je maar vroeg genoeg gekocht hebt, scheelt het ook weer. Mijn broertje wilde een aantal jaar geleden een nieuwe electrische gitaar kopen. Hij kon een Gibson SG kopen, nieuw, voor 1450 gulden. Hij ging voor een Ibanez RG (ik dacht een 4xx). Scheelde toen 300 piekies. Jammer maar helaas, zou je zeggen. Maar als je dus iemand met een mad axe rond ziet lopen en hij heeft hem al langer dan zeg 6 jaar is er vet kans dat er niet eens zo gek veel voor betaald is.....

just my 2cts.
Iwan

Harry
17 augustus 2004, 08:35
je kunt mensen bebijden om hun spullen, maar om ze af te kraken omdat je vindt dat ze te dure spullen hebben voor hun spelnivo is een beetje triest. Daar kun je trouwens hulp voor krijgen. Probeer een ander eens iets te gunnen, als iedereen dat deed werd de wereld een stukje mooier.


(nee, ik ben niet stoned)

urezna
17 augustus 2004, 09:08
het is allemaal waar wat jullie zeggen, maar toch....

op het moment dat ik in een band speel met een gitarist die op een duidelijk niveautje lager speelt dan de rest, en hij voornamelijk zijn energie (en geld) besteeld aan het kopen van nieuwe en dure spullen, in plaats van er eens goed op te leren spelen, en dáár eens tijd in gaat stoppen, steekt het mij wel hoor.... en dan krijg ik tòch de neiging te zegen: leer eerst eens wat spelen, voordat je voor enkele duizenden euri's aan gitaren thuis hebt staan...

The Mule
17 augustus 2004, 09:15
Het is zowiezo maar net hoe iemand ermee omgaat. Ik heb een gruwelijke hekel aan kwaadaardig gepats, zeker als iemand zich er beter door voelt t.o.v. een ander. En een coole gast 8-) die met een simpel setupje een patser met een dure bak tot aan z'n veters afbrandt op het podium, krijgt van mij alle waardering en bewondering, MAAR...

Ik heb in het verleden echt prachtige instrumenten gehad (Les Paul, Flying V, PRS, Jazzmaster, Ibanez JPM, ...) en was het qua skills echt (nog) niet waard, zo'n beetje op het niveau dat ik me bijna schaamde om iemand m'n spullen te laten zien. Maar al gauw dacht ik "f**k that, als ik daar plezier uithaal, al is het maar om naar te kijken, heeft niemand daar wat mee te maken". En zo is het ook! :evil:

Zo'n jaartje terug heb ik me echter voorgenomen alleen nog maar gear te kopen en te gebruiken waar ik helemaal gek van ben, wat daadwerkelijk iets toevoegt en waar ik muzikaal alle voldoening uit kan halen. Ook heb ik definitief gekozen voor de bas. Ik had alles wat meer op een rijtje, wist eindelijk wat ik wel/niet wilde (twijfelaars hebben vaak de meeste spullen!) en qua $$$ en ruimte heb ik me trouwens nooit een grote verstoffende verzameling kunnen veroorloven. Er moest wat gebeuren, maar het heeft best een tijd geduurd voordat ik er voor mezelf uitwas. Moet je toch een beetje als een natuurlijk proces zien...

Inmiddels is in de loop van een half jaar m'n collectie flink uitgedund en veranderd, ben ik in veel rustiger vaarwater terechtgekomen qua G.A.S. en kom ik nu automatisch veel meer toe aan lekker spelen en daadwerkelijk progressie boeken. Ik heb nog een paar dingen die eigenlijk niet tot m'n actieve gear behoren, maar meer voor af en toe erbij pakken (en uit nostalgie) en nog wat dingen die wegmogen.

De collectie bestaat nu uit 4 fantastische instrumenten waar ik zeer tevreden mee ben. Deze zijn op 1 oudgeprijsde N.O.S. allemaal 'previously loved' (klinkt beter dan tweedehands of occasion, vind je niet?) en ik ben er door inruil en private verkoop van ander topspul (thanx Anders D :wink:), geluk en met eerlijk verdiend geld aan gekomen. Goeie amp erbij, misschien binnenkort nog een tweede als pruts- en rondsjouwbakkie.

Ben het qua skills eerlijk gezegd nog steeds niet waard, maar who cares? Ik zeker niet! :-D

Anders Destium
17 augustus 2004, 09:20
Tja, voor mij is zowel het gitaarspelen als het verzamelen van gitaren hobby. Ik kan redelijk spelen, maar ik heb op dit moment bijvoorbeeld niet eens de ambitie om in een band te spelen. Ik speel graag op mooi spul, en daar heb ik geld voor over :)

Het is maar net wat je hobby's zijn en waar je prioriteiten liggen, ik ga niet zo veel op vakantie omdat ik liever een nieuwe gitaar koop van hetzelfde geld. Mijn redenatie is dat je van een gitaar een tijd plezier hebt en een vakantie eenmalig is en veel geld kost. Je kunt een hobby zo duur maken als je zelf wilt, zolang je er maar plezier in hebt. Wees blij met wat je zelf hebt in plaats van zuur te kijken naar een ander. Toen ik 15 was had ik ook veel mindere gitaren dan nu, ik vond een RG470 helemaal het einde. Nu weet ik wel beter, maar ik speelde pas net gitaar en had niet meer geld dus een gitaar die goed voor me geschikt was op dat moment :wink:

cappuccino
17 augustus 2004, 09:35
ik zeg altijd maar zo; het belangrijkste is toch je zelf plezier hebt en zomogelijk een unieke sound- niet je skills, en iedereen moet zelf maar zien hoe en waarmee die dat denk te bereiken.
Een beetje gitarist haalt ook nog goed geluid uit een mickey-mouse gitaar !!! It's all in the fingers...

Muziek moet je toch vnl. gewoon spelen en niet teveel over lullen ? :wink:

R. Flagg
17 augustus 2004, 09:41
Anders + 1

Ik koop mijn spullen ook altijd met het idee in het achterhoofd dat ik er minstens een paar jaar plezier van zal hebben.
Zelf heb ik laatst een PRS gekocht, en ik verwacht minstens dat ik er de komende 5 of 6 jaar plezier van zal hebben en dat voor een bedrag waarvoor je tegenwoordig net je vliegreis en je hotel van kan betalen. Tuurlijk heb ik ook vaak als ik iemand zie spelen op veels te dure spullen een golf van jaloezie over me heen maar dat zal wel gitarist eigen zijn.

MightyMike
17 augustus 2004, 09:59
Als muzikant ben je altijd een beetje jaloers op iemand met beter materiaal. Das logisch. Ik denk echter dat de categorie "vijftienjarigen met een high-end PRS" niet zozeer jalouzie opwekt, maar frustratie.

Velen onder ons werken voltijds en geven een groot deel van hun geld uit aan hun hobby. Wij sparen tussen onze onkosten en afbetalingen door, voldoende geld om "binnen 6 maanden die Gibson Explorer te kopen". Voor veel van de studenten op dit forum geldt hetzelfde. Zij klussen bij om zo hun droomversterker te kunnen kopen. Het is dan ook uiterst frustrerend dat iemand die op een blauwe maandag beslist heeft om gitaar te spelen, direct één of andere dure gitaar en versterker koopt.

Het is dus niet zo dat ze die gitaar/versterker niet "waard" zijn, het is puur een geval van financiële frustratie.

taylor
17 augustus 2004, 10:16
iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die met zijn geld doet maar..
het lijkt wel of kids tegenwoordig meer tijd in gear en van die bullshit steken dat waar het uiteindelijk echt om gaat da's gewoon gitaar spelen/muziek maken ect.

als ik 1 optreden van beginners zie met top spul ,na sorry hoor maar ik ben volgens mij niet de enigste die dat gewoon belachelijk vind het slaat gewoon nergens op.

amon
17 augustus 2004, 10:19
ik speel nu een dikke 6 jaar en heb al vanalles in mn handen gehad, maar steeds verkocht en weer net iets beters ervan gekocht. gewoon omdat ik het leuk vind om wat te handelen en omdat ik er ook zeker wel makkelijker/fijner/beter op speel. uit mn rg270 kon ik veel minder halen dan uit mn rg750 (die ik nu heb).
het is gewoon zo dat wat je fijn vind spelen en al je het geld hebt, je gewoon moet kopen (als het tenminste ook een prioriteit van je is...).
wat maakt het uit dat anderen zeggen: 'èjh, jij bent dat helemaal niet waard ten opzichte van je skills.'
waarom zou je als non-skiller geen gibson lp mogen bespelen/bezitten, maar wel een stagg lp???
als ik bijv nou piano zou spelen en ik zou het geld hebben, dan zou ik ook meteen een goed (2dehands, dus minder waardeverlies) merk kopen, of daar naartoe werken en niet eerst 10 jaar lang op dat prut spelen, totdat men gaat zeggen: 'zo, jij bent goed, maar nog altijd op dat prutding?'

taylor
17 augustus 2004, 10:30
ik zeg niet van het mag niet ofzo zoals ik al zei moet je zelf weten.

maar wat je als laast zei van goeie gitarist en geen goeie gear ,daar zullen ze eerder tegen zeggen van jij hebt goeie ideeen of je bent goed .
inplaats van wat een crap heeft die gast.

en ik blijf er toch bij van als je een band zou zien met bv een tom anderson gitaar en bogner amp die maar 3 akkoorden nauwelijks kan aanslaan,dat is gewoon belachelijk wat iemand anders ook zegt.

Rubenios
17 augustus 2004, 11:00
wanneer ben je geen beginner meer dan?

Anders Destium
17 augustus 2004, 11:07
ik zeg niet van het mag niet ofzo zoals ik al zei moet je zelf weten.

maar wat je als laast zei van goeie gitarist en geen goeie gear ,daar zullen ze eerder tegen zeggen van jij hebt goeie ideeen of je bent goed .
inplaats van wat een crap heeft die gast.

en ik blijf er toch bij van als je een band zou zien met bv een tom anderson gitaar en bogner amp die maar 3 akkoorden nauwelijks kan aanslaan,dat is gewoon belachelijk wat iemand anders ook zegt.

Ik vind dat juist wel geinig, moet zo iemand toch helemaal zelf weten?

Dweezman
17 augustus 2004, 11:15
dat zijn de mensen waar wij mooi 2e hands de spulletjes van kunnen kopen! :wink:

Stimuleren die handel!

Nicci
17 augustus 2004, 11:17
daar heeft Dweezman een punt.
ik ben om!

BramVersteeg
17 augustus 2004, 11:24
Het staat natuurlijk wel een beetje raar als je iemand ziet die echt maar net begint met spelen en op anderson en bogner speelt, maar dat betekent niet dat ie het niet zelf mag weten (is denk ik ook Taylor's punt).
Jij verdiend je geld en hebt er dus hard voor gewerkt en mag er mee doen wat je wil. Als je daardoor gelukkiger word is dat toch mooi. Lekker kopen en verkopen tot je jouw geluid hebt gevonden! Kom ik ook wat mooie spullen op gitaarmarkt tegen! :wink:

InternEd
17 augustus 2004, 13:07
Muziek moet je toch vnl. gewoon spelen en niet teveel over lullen ? :wink:
Kijk hier maar 's op het forum rond :-D :-D

BLOK182
17 augustus 2004, 13:13
Die patsertjes die totaal niet kunnen spelen, maar dus WEL een grote bek hebben tegen iedereen met hun spullen, tja, die vind ik irritant :D Ik bedoel, je hoeft niet per se een supergitarist te zijn om mooie gear te mogen hebben (ben ik zelf dus ook echt niet:-P) maar hoe je met dat dure spul omgaat, das nog altijd ten tweede.

Wormaap
17 augustus 2004, 13:36
Die patsertjes die totaal niet kunnen spelen, maar dus WEL een grote bek hebben tegen iedereen met hun spullen, tja, die vind ik irritant :D Ik bedoel, je hoeft niet per se een supergitarist te zijn om mooie gear te mogen hebben (ben ik zelf dus ook echt niet:-P) maar hoe je met dat dure spul omgaat, das nog altijd ten tweede.
Hier sluit ik mij bij aan :P Gastjes die eindeloos staan te pimpen met hun gear kan ik NIET hebben. Ik vind't zelf veel leuker om gear te gebruiken die niemand kent en daarmee goed te klinken (ENGL kent echt NIEMAND die niet érg into gitaar is bijvoorbeeld, en'n SC-10 chorus ziet er ook niet bepaald flashy uit :P)

BramVersteeg
17 augustus 2004, 14:15
maar ENGL is wel prijzig :wink: . Maar ik ben het met je eens hoor :P .

amon
17 augustus 2004, 14:30
het moet toch ook leuk blijven.
ik zag bij skabouter zo'n ding met allemaal LED-jes, je kon er niets mee, de ledjes deinsde alleen een beetje mee met het volume, maar wel prachtig :-D
verder kan je er geen fuck mee... maja, is wel stoer 8-)

Braindead
17 augustus 2004, 14:50
Die patsertjes die totaal niet kunnen spelen, maar dus WEL een grote bek hebben tegen iedereen met hun spullen, tja, die vind ik irritant :D Ik bedoel, je hoeft niet per se een supergitarist te zijn om mooie gear te mogen hebben (ben ik zelf dus ook echt niet:-P) maar hoe je met dat dure spul omgaat, das nog altijd ten tweede.
Hier sluit ik mij bij aan :P Gastjes die eindeloos staan te pimpen met hun gear kan ik NIET hebben. Ik vind't zelf veel leuker om gear te gebruiken die niemand kent en daarmee goed te klinken (ENGL kent echt NIEMAND die niet érg into gitaar is bijvoorbeeld, en'n SC-10 chorus ziet er ook niet bepaald flashy uit :P)

Dat "die niet erg into gitaar is Dat mag inderdaad met hoofdletters vetgedrukt en in het rood! haha.

Engl is toch net zo banaal geworden als marshall. Niet dat het daardoor minder is, maar onbekend is het zeker niet meer

of was het een grapje. sorry dan heb ik het niet begrepen :razz:

Negative K3 fan
17 augustus 2004, 14:53
Die patsertjes die totaal niet kunnen spelen, maar dus WEL een grote bek hebben tegen iedereen met hun spullen, tja, die vind ik irritant :D Ik bedoel, je hoeft niet per se een supergitarist te zijn om mooie gear te mogen hebben (ben ik zelf dus ook echt niet:-P) maar hoe je met dat dure spul omgaat, das nog altijd ten tweede.
Hier sluit ik mij bij aan :P Gastjes die eindeloos staan te pimpen met hun gear kan ik NIET hebben. Ik vind't zelf veel leuker om gear te gebruiken die niemand kent en daarmee goed te klinken (ENGL kent echt NIEMAND die niet érg into gitaar is bijvoorbeeld, en'n SC-10 chorus ziet er ook niet bepaald flashy uit :P)

ja precies, beetje patsen met gear is wel koel, als het geen gibson prs fender marshall etc is, dat is allemaal zo standaard, iemand krijgt pas echt respect bij originele lijpe gear, zoals die haaksma die zn eigen amps bouwt!

Wormaap
17 augustus 2004, 14:54
@Braindead:

Non-Gitaristen kennen nog steeds alleen Marshall :P
Ik kan me zo snel geen band bedenken die ENGL speelt hier in de buurt (dan bedoel ik dus geen Deep Purple, maar lokale bands) die spelen allemaal Marshall of Fender. Buiten dit board is ENGL écht nog behoorlijk onbekend hoor :(

strattie
17 augustus 2004, 15:02
ik zeg altyd maar: een goed gereedschap is het halve werk... en ik denk dat dat bij gitaar spelen ook geld.

Braindead
17 augustus 2004, 15:03
Ach okay, bij non gitaristen is MArshall inderdaad het enige dat ze kennen.

In NL valt het misschien nog mee, maar moet je in Duitsland gaan kijken daar speelt het halve land volgens mij al Engl.
Nee als je iets origineels wilt hebben moet je echt geen Engl meer kopen.

marc_o
17 augustus 2004, 15:44
In de kleine 20 jaar dat ik nu speel, heb ik mooie spullen verzameld, maar afgezien van mijn eerste paar aankopen, die in de hoek zaten van Hondo en Westone en een Peavey transistorbakkie, ben ik pas zwaarder en beter spul gaan kopen toen ik een jaar of 4 a 5 speelde. Toen ik ging optreden besefte ik wel meer de noodzaak van betere spullen, maar heb (lang niet altijd) zoveel mogenlijk geprobeerd te kopen met mijn oren i.p.v. wat "cool" of "hot" was. Mijn eerste buizenbak was dan ook een Hiwatt stack, en dat was niet echt logisch, je zag ze nooit eigenlijk en daar is niets in veranderd.
Later toen we met een coverband echt wel serieus geld gingen verdienen (kleine 2000 gulden netto per persoon per maand, niet slecht als student), besloot ik alleen geld te spenderen wat ik met muziek verdiende. Dan ga je een beetje doorslaan, hahaha.
Nu ben ik zeer tevreden met m'n spullen en ik heb ze dik verdiend ook! Heb er genoeg zwetende kroeggangers voor vermaakt tot in de vroege bezopen uurtjes.
Als ik nu een gitaar of versterker wil hebben, ruil ik er eerst iets anders voor in, dat gaat prima. Maar....GAS ligt altijd om de hoek.

Verder moet iedereen lekker zelf weten wat hij met zijn geld doet, al koopt ie iedere maand 3 PRS-sen zonder er ooit op te spelen.

AART
17 augustus 2004, 16:24
.....als je gesteld bent op kwaliteit en je hebt iets meer te besteden dan een scholier van 14 (geen belediging bedoeld, maar sommige mensen hebben nou eenmaal een redelijk inkomen) dan is er toch niets mis met het meteen kopen van goed spul en weten dat het daar niet aan zal liggen?


ik ben een scholier van 15 en heb toch wel redelijk wat te besteden, aangezien ik alles wat ik heb uit kan geven, ook al verdien ik niet veel, ik heb geen auto en ouders dokken verzekering....

Raffel
17 augustus 2004, 16:28
ik ben niet 's werelds beste gitarist, maar ik zou het voor mezelf niet kunnen rechtvaardigen om goed spul te kopen als ik voor geen meter gitaar zou kunnen spelen. Wat de rest doet moeten zij zelf weten.

Shaggy
17 augustus 2004, 20:26
di-rect anyone?

randall is crap alsmede di-rect

Soulflyhigh
17 augustus 2004, 20:57
Mwha ik vind dat Scott Ian en Dimebag er toch een beste Toooon uit kunnen trekken. Nou zijn dat niet de minste.... 8-)

jorrit
18 augustus 2004, 10:45
nee shaggy, di rect is crap randal niet maar shaggy slaat ze allebij.
beetje geld verdienen met covers met een nieuwe tekst. gadverdamme!

Rubenios
18 augustus 2004, 11:35
nee shaggy, di rect is crap randal niet maar shaggy slaat ze allebij.
beetje geld verdienen met covers met een nieuwe tekst. gadverdamme!


:o

MightyMike
18 augustus 2004, 12:00
Weer een leraar Nederlands die zich omdraait in zijn/haar graf... :-(

jorrit
19 augustus 2004, 08:35
ach weer dat gezeik over spelling, als je begrijpt wat er bedoeld wordt....
of let jij bijv. op msn ook precies op je spelling?

Anders Destium
19 augustus 2004, 11:41
En dan ook nog een grote bek :o Met zo'n instelling kom je er wel hoor Jorrit... :-?

Is dit msn? Nou dan :evil:

Het is NORMAAL dat je op je spelling let als je op dit soort plaatsen post, hoe je met je vrienden communiceert moet je zelf weten maar dit is een forum waar je bij dit soort fouten terecht commentaar krijgt. Als je het niet nodig vindt om op je spelling te letten zoek je maar een breezerforum.

BartL
19 augustus 2004, 12:10
of let jij bijv. op msn ook precies op je spelling?
Ja.

MightyMike
19 augustus 2004, 13:02
Ik beweer niet dat ik zelf constant foutloos schrijf, maar ik probeer er toch op mijn schrijfstijl te letten. Spelfouten en "creatieve grammatica" werken niet alleen storend, ze geven bovendien een niet al te beste indruk van de schrijver.

Als je een solo instudeert, wil je toch ook alle noten juist spelen. Of ben je tevreden wanneer het niet al te fout klinkt en "men wel begrijpt wat je bedoelt" ?

Lucky
19 augustus 2004, 13:15
stelling:

"Iemand mag niet op dure gear spelen als hij het merk niet correct kan spellen"

maylingjv
19 augustus 2004, 15:01
ik ken ne kerel die op een paar zelfgebouwde tops speelt van zijn nonkel met daarop een rij goedkope effectpedalen,en niemand zou op zoiets van zijn leven willen spelen,maar wat hij eruit haalt is een dijk van ne klank

jorrit
19 augustus 2004, 17:11
En dan ook nog een grote bek :o Met zo'n instelling kom je er wel hoor Jorrit... :-?

Is dit msn? Nou dan :evil:

Het is NORMAAL dat je op je spelling let als je op dit soort plaatsen post, hoe je met je vrienden communiceert moet je zelf weten maar dit is een forum waar je bij dit soort fouten terecht commentaar krijgt. Als je het niet nodig vindt om op je spelling te letten zoek je maar een breezerforum.

misschien heeft niet iedereen een perfecte berheersing van de nederlandse spelling, en om in een post die gaat over gear en skills te gaan zeuren over spellingsfouten.... volgens mij gaat het niet over de nederlandse spelling maar over gitaren. zeuren over spelling lijkt me dus een zinloze bijdrage aan een topic

Anders Destium
19 augustus 2004, 17:32
Je hebt duidelijk geen respect voor de andere mensen hier op het forum als je je zo opstelt. Hoe moeilijk kan het zijn om je post even een keertje na te lezen voordat je hem post om overduidelijke dingen, zoals de fout die je maakte, er uit te halen?

vinni
19 augustus 2004, 18:28
Mag ik ook effe? :D

Speel zelf slechts drie jaar op gitaar na een lange muzikale carriere op o.a. toetsen en sax. Speel op goeie spullen....ENGL, PRS, Vigier.
Dat doe ik omdat ik elk apsect van mijn spel en toon zo goed mogelijk wil hebben. En ja.....ik repeteer ik veel!!!!!

Koop altijd het beste wat ik voor mijn geld kan kopen...
Denk ook altijd...."Aan mijn apparatuur zal het niet liggen"

Waar ik niet tegen kan zijn die fenomenale gitaristen die zeggen "Maakt mij niet uit op wat voor stuk hout ik speel".....Lekker nonchalant en met spottende toon als ik daar met mn PRS sta.
Dat vind ik pas sukkels......

Vinni

Nicci
19 augustus 2004, 19:37
Het is NORMAAL dat je op je spelling let als je op dit soort plaatsen post, hoe je met je vrienden communiceert moet je zelf weten maar dit is een forum waar je bij dit soort fouten terecht commentaar krijgt. Als je het niet nodig vindt om op je spelling te letten zoek je maar een breezerforum.

ik zal je in de gaten houden . . . . 8-)
om te beginnen schrijf je normaal gewoon met kleine letters.

Anders Destium
19 augustus 2004, 20:13
Als ik een spelfout maak mag je me daar best op aanspreken (eigenlijk zelfs liever wel dan niet), dan zorg ik dat ik die fout een volgende keer niet meer maak. Ik heb daar ook geen enkele moeite mee :) Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat mensen op een fout worden aangesproken en dan gelijk in de hoogste boom springen :wink:

>Vinni
Groot gelijk, al zijn er weinig goede gitaristen die echt volstaan met brandhout :lol:

Shaggy
19 augustus 2004, 20:19
En dan ook nog een grote bek :o Met zo'n instelling kom je er wel hoor Jorrit... :-?

Is dit msn? Nou dan :evil:

Het is NORMAAL dat je op je spelling let als je op dit soort plaatsen post, hoe je met je vrienden communiceert moet je zelf weten maar dit is een forum waar je bij dit soort fouten terecht commentaar krijgt. Als je het niet nodig vindt om op je spelling te letten zoek je maar een breezerforum.

:roll:

RRRobin
19 augustus 2004, 22:09
Ontopic:
Ik vind het allemaal niet zo uitmaken hoor, ik beschouw het aanschaffen van betere spullen juist als een stimulans voor het ook verbeteren van je gitaarspel.
Ik merk in ieder geval bij mezelf dat ik nog meer gemotiveerd raak om te spelen met beter spul.

Negative K3 fan
19 augustus 2004, 22:12
ik ken ne kerel die op een paar zelfgebouwde tops speelt van zijn nonkel met daarop een rij goedkope effectpedalen,en niemand zou op zoiets van zijn leven willen spelen,maar wat hij eruit haalt is een dijk van ne klank

anders???

dit is toch wel erg vlaams taalgebruik, imo neit te tolereren!

Wormaap
19 augustus 2004, 22:14
Nieuwe gear kan IDD een enorme stimulans zijn, maar er moet natuurlijk wel iets te willen overblijven :P
'N maat van me is vandaag overgestapt van'n 'Bogey' Stratkopie naar'n Yamaha RGX121S (wat overigens best'n speelbaar bijltje is, fijne hals :)) en die gast is zo'n beetje niet meer van z'n gitaar af te slaan (hij heeft d'r ook 'n MG10CD bij gekocht, da's nogal wat beter dan die Stagg amp die'ie van z'n broertje geleend had :P)

Joop M
19 augustus 2004, 22:54
Jongens even terug on topic,het topic begon over een dure gitaar terwijl je een middelmatig gitarist bent.
Dus dat houd in als ik een redelijke gitarist ben met 15 jaar ervaring dat ik nooit een PRS mag hebben,omdat ik niet goed genoeg zou zijn.
Een ander verhaal:ik stond in 1968 in Den Haag voor een etalage en daar stond een LP Custom voor FL.825.00,ik was gelijk verliefd ( heb er nu een paar).
Later zag ik de PRS en was gelijk verliefd (ik heb er nu ........)
Ik heb gehad een Gretsch White Falcon ( spijtig verkocht)
Ik speel nu van af 1967 en ben een middelmatige gitaarspeler, maar de liefde voor het instrument heeft gezorgd dat ik er toch een paar heb.
Verder als je wat ouder word kan je ze ook makkelijker betalen,en ik heb liever een Gibson aan de muur als een schilderij.
Je ouders zeggen altijd sparen,maar als je een leuke gitaar naar je zin hebt spaar je ook.
Sorry ik moest dit even kwijt
Grz Joop

Anders Destium
19 augustus 2004, 23:10
Groot gelijk, zo denken een hoop andere gitaristen ook :)

Liever een aantal mooie gitaren aan de muur dan schilderijen wat mij betreft :wink:

MazeMouse
19 augustus 2004, 23:15
Aan de muur?
Doe ze mij toch maar in de rockstand achter me op het podium zodat ik lekker tussen alle nummers doelloos mijn gitaar uit kan zoeken want zeg nou zelf, een muur van gitaren achter je tijdens een optreden staat toch enorm bling bling (of enorm paranoia als je verwacht zoveel snaren te breken :D)

Anders Destium
19 augustus 2004, 23:20
Ken je Alex Lifeson en Neal Schon? Die "verslijten" op een optreden gemiddeld tussen de 5 en 10 gitaren, naar gelang de nummers die ze spelen :)

MazeMouse
19 augustus 2004, 23:22
Lifeson is toch van Rush?

Ach, ik ben bassist dus over veel gitaren verslijten zal ik niet meepraten.
(alhoewel ik toch aan kwaliteits-snaren moet gaan denken als ik nog veel wil slappen want op die manier verslijt ik de boel nog harder dan de gitaristen van mijn bands :D)