PDA

View Full Version : hoe leer ik jazz gitaar?



thijsov
16 augustus 2004, 22:02
dus wat moet ik doen, kunnen improviseren?
heeft iemand misschien tips. metodes, website? ik wil namelijk wat jazz gaan spelen met mijn band, en jazz vind ik een leuke stijl, maar ik speel pas 1,5 jaar, en ken alleen de pentatonische ladder, en weinig licks, dus improviseren moet nog komen
verder kan ik ook 1 soort blues akkoord (dus 1 manier om te pakken) en zou er graag meer willen kunnen

hartstikke bedankt! :cool:

AFKAS
16 augustus 2004, 22:34
:o
Euhm, heel veel snel leren, nog meer luisteren, en hopen dat je aanleg hebt ?

The_RockeR13
16 augustus 2004, 22:55
Neem les.

thijsov
16 augustus 2004, 23:03
ja les heb ik al vakantie bla bla bla, ik wil zelf wat kunnen leren :)

Harry
17 augustus 2004, 08:41
haal een boek bij de bieb, jazz voor beginners of zo....

green_day
17 augustus 2004, 13:09
langzaam opbouwen natuurlijk, jazz is een moeilijke stijl hoor! probeer eens wat akkoordjes te leren door wat (cliché) jazz-standards te spelen. Blue bossa, autumn leaves en dat soort dingen. Toonladders kun je altijd vragen bij je leraar

thijsov
17 augustus 2004, 21:24
wat zijn de akkoorden dan?
ik ziet namelijk niet in de jazz-scene, maar ik vind het een erg vette stijl, en mijn drummer doet ook jazz op het conservatorium, die trekt me een beetje naar die stijl toe :)

ReinoutV
18 augustus 2004, 00:14
Als ik jou was zou ik beginnen met eerst wat blues spelen, dan via de jazz-blues naar echte jazz. Jazz wordt niet voor niets gegeven op een conservatorium, het is best moeilijke muziek om te begrijpen. Ken je al je toonladders (dus wel net ff iets meer dan de standaard pentatonische), je akkoorden (geen moeite met een eb7#5b9) en zo? Eerst Stevie Ray Vaughan, dan Robben Ford, dan jazz :). Zo heeft het voor mij iig wel gewerkt. Omdat je in het begin erg veel moeite zal hebben met jazz spelen (het improviseren dan, want daar gaat het uiteindelijk om), kan je je plezier in de jazz snel verliezen. Op deze manier heb je naar mijn mening meer kans van slagen. Als jij graag direct jazz wil spelen zal ik de laatste zijn die je tegenhoudt, maar bekijk deze moeglijkheid ook eens. Zeker omdat je nog maar anderhalf jaar speelt denk ik dat nu al jazz spelen best hoog is gegrepen.

Edit: de akkoorden en melodie van alle standards zijn te vinden in de verschillende realbooks. Deze zijn op internet en in de winkel wel te vinden, al is de een wat beter dan de ander. Ik heb zelf 'from swing to bob', welke mij door een paar jazzgitaristen uit de omgeving van Eindhoven is aangeraden, bevalt me redelijk goed. Niet elke versie van het realbook is echter legaal, maar daar schijnt men tegenwoordig niet al te moeilijk meer over te doen.