PDA

View Full Version : Bekent meer transparantie minder sustain en visa versa?



Rutger
16 augustus 2004, 20:36
zie boven

Mitch
16 augustus 2004, 21:15
Waar heb je 't over ? Overdrives ?

Rutger
16 augustus 2004, 22:15
Ja!

sorry voor de onduidelijkheid, maar dat vraag ik me zo af. k merk nl bij mn eigen pedalen dat een overdrive/fuzz die erg transparant is niet veel sustain in huis heeeft, en een overdrive die wat kleurt meer sustain levert. ik vraag me af of dat regel is of dat dat toevallig bij deze exemplaren is.

jpb
16 augustus 2004, 23:02
Transparantie en sustain zijn verschillende dingen: kan samengaan; kan ook niet. zal wel toeval zijn in jouw geval.

Mitch
17 augustus 2004, 22:51
Nou, het is ten dele waar maar het is niet volledig aan elkaar gerelateerd. De versterking van je signaal geeft de clipping en dat vinden wij dan weer 'een lekker scheurend geluid'. Dat geeft dan wel weer compressie.
Nadeel is dat je geluid iets van klankkleur kan veranderen, maar het scheurt lekker en je wint aan sustain.
Transparanter kan dus zijn: mildere versterking, minder vervorming en minder compressie, maar het heeft ook wel met de totale bouw te maken.
Een standaard TS9 geeft bijvoorbeeld al snel compressie en verandert je geluid, terwijl een Menatone Red Snapper meer scheurt en toch beter je geluid in stand houdt.