PDA

View Full Version : Stroeve hals



Lazy B.
16 augustus 2004, 12:20
De laatste tijd is de hals van mijn bas wat stroef aan het worden. Hoe het komt weet ik niet, misschien heeft het met de warme/klamme dagen te maken?

In ieder geval speelt mijn instrument er een stuk zwaarder door. Ik heb al geprobeerd te poetsen en te wrijven, eerst met een droge doek en later met een beetje was die ik gebruik om de body op de wrijven (zo'n spuitflesje van Gibson geloof ik), maar niets lijkt te helpen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En dus eventuele oplossingen?

MuNKeY
17 augustus 2004, 00:46
dubbelpost :P

is het een oude bas of een nieuwe bas ?

ik heb het zelf wel met mn ibanez roadster('81) , maar dat hebben blijkbaar veel oude bassen, dat is omdat vroeger de laklagen er gewoon anders werden opgespoten, dat in combinatie met de warmte van de laatste paar dagen veroorzaakt een soort plakkigheid/stroefheid

dat gaat wel weer weg, tot die tijd speel ik ook op mn yamaha :D

Anavrin
17 augustus 2004, 00:55
anders, als het zo stroef blijft, kun je ook ff met een heel fijn schuurpapiertje (echt superfijn, grit weet ik zo niet), over de hals gaan, maar da's alleen als het weer niet de oorzaak is. Vooral met gelakte/ geverfde halzen kun je je hals aardig verneuken, dus denk er goed over na, voordat je gaat schuren.

Lazy B.
17 augustus 2004, 09:15
dubbelpost :P

is het een oude bas of een nieuwe bas ?

ik heb het zelf wel met mn ibanez roadster('81) , maar dat hebben blijkbaar veel oude bassen, dat is omdat vroeger de laklagen er gewoon anders werden opgespoten, dat in combinatie met de warmte van de laatste paar dagen veroorzaakt een soort plakkigheid/stroefheid

dat gaat wel weer weg, tot die tijd speel ik ook op mn yamaha :D

Haha! Ik ben niet de enige die van 2 walletjes eet! :wink:

Lazy B.
17 augustus 2004, 09:16
anders, als het zo stroef blijft, kun je ook ff met een heel fijn schuurpapiertje (echt superfijn, grit weet ik zo niet), over de hals gaan, maar da's alleen als het weer niet de oorzaak is. Vooral met gelakte/ geverfde halzen kun je je hals aardig verneuken, dus denk er goed over na, voordat je gaat schuren.

denk dat ik dat nog maar even niet doe...

VOS666
18 augustus 2004, 05:59
je hals en je HANDEN goed reinigen voordat je gaat spelen :lp:

bassopotmus
21 augustus 2004, 21:53
bij dikere lagen (Fender gibson, reissue modellen) IIG niet de "satin" finishes van laatste jaren heb je inderdaad door warmer weer dit verschijnsel..