PDA

View Full Version : verhuistrafo/step down transformer, welke?



58relic
15 augustus 2004, 22:36
Hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort een Dr Z versterker uit Amerika, type Z28, waar een 110V PowerTransformer in zit. Nu wil ik een verhuistrafo aanschaffen om 'm op 230V aan te kunnen sluiten.

Ik heb het web afgeschuimd en er zijn verschillende te koop, maar wil er zeker van zijn dat ik in 1 keer de juiste aanschaf. De Z28 is een 22 watt buizenversterker met 2x EH 6V6 buizen. Aangezien deze verhuistrafo's nogal zwaar zijn, maar overcapaciteit ook van belang is, zou ik graag willen weten hoeveel watt ik nodig heb?
Zou 300 watt genoeg zijn? Vookeuren voor een bepaald merk?

Bedankt alvast!

Rob

birt
15 augustus 2004, 23:12
als je een goed amptech kent kan die de trafo misschien bedraden voor 230 volt, dit is dan gewoon een modificatie binnenin de amp

HaTim
16 augustus 2004, 10:12
Mijn recente ervaring met een (mijn) stepdowntranformer is niet zo goed.
Ook ik heb een versterker uit de USA laten komen, op papier een hele goede. Toch klinkt ie te dun in het hoog. Ik weet nog niet precies wat de oorzaak is, maar hij was dus getuned op 120V, geen 110V wat de stepdowntrafo afgeeft. Verder is de spanning hier 50Hz en in de USA 60Hz en hoewel de meningen verdeelt zijn kreeg ik van de bouwer zelf het bericht dat dus en daarom er zelfs 125V geleverd moet worden.
Ik ben dus erg geïnteresseerd in je bevindingen, want ik zit nu met een mogelijk zeer goede versterker die toch niet zo heel goed klinkt.
O ja, je trafo moet genoeg vermogen kunnen leveren, minstens 300V/A.

58relic
16 augustus 2004, 22:25
bedankt allen zover!

Birt, ik heb DrZ gemailed, en deze trafo kan helaas niet voor andere voltages bedraad worden.

HaTim, ik ben een bijna volslagen nono op electronica gebied, 300V/A betekent dit dat een stepdown trafo van 300 watt voldoende is?
Ik heb van alle kanten bevestigd gekregen dat die 50Hz tov 60Hz geen afbreuk aan het geluidskarakter van de versterker zouden doen.

Verder heb ik DrZ nog gevraagd of het beter is om de PT te vervangen door een 230V exemplaar. Hij zei dat al z'n touring artists die naar Europa gaan monitored (?) step down transformers gebruiken.

Zit er trouwens veel kwaliteitsveschil in deze trafo's?

Trouwens jammer dat het bij jou mogelijk problemen geeft.
Luistert wel nauw, ook gezien het feit dat de geleverde spanning nogal eens fluctueert, en lang niet altijd 110V of 230V is.

HaTim
17 augustus 2004, 12:10
Mijn amp is getuned op 120V en niet op 110V die mijn stepdowntrafo afgeeft. Daardoor was de bias te laag (ruststroom op de buizen). Met als gevolg dat de klank dun was. Ik kan dat gelukkig makkelijk bijstellen achterop de amp. Toch blijft het midden tot hoog wat dun.
Wat een monitored stepdowntrafo is weet ik niet. De bouwer van mijn amp had het over een variac(?). Als ik het goed begrijp kan je dan de spanning verhogen en zonodig verlagen.
Nogmaals ik ben heel benieuwd of je een klankprobleem tegenkomt, omdat ik uiteindelijk niet zeker ben of het een spanningskweste is. Het blijft mogelijk dat ik simpelweg niet zo een goede amp heb aangeschaft.
Heb je 'm al?