PDA

View Full Version : Schema Engl Fireball



Wormaap
15 augustus 2004, 22:33
Hey mensen ik heb een vraagje:
Heeft iemand een schema voor een Engl Fireball voor mij?
Het punt is namelijk dat de clean toch wat té snel opbreekt (met mijn gitaar wordt'ie op redelijk volume al vies op 12 uur) en een vriend van me (ex-electriciën) heeft aangeboden om als't kán, een extra gain-potmetertje erin te zetten, zodat ik dus clean en dist. gain gescheiden heb.
Alleen om te kunnen kijken hoe dat zo'n beetje moet, moet er uiteraard wel'n schema zijn, vandaar dit topic :P
Bij voorbaat dank :-D

Mithrandir
15 augustus 2004, 22:49
Heb je niet gewoon de verkeerde versterker gekocht :roll:

Sorry, hier heb je niks aan, maar ik moest het even zeggen, my humble apologies. Je zou natuurlijk heel vriendelijk Engl een verzoekje kunnen sturen of ze het schema ter beschikking stellen.

Daniël_san
15 augustus 2004, 22:52
kijk anders f op het engl forum k weet niet de url maar typ anders het gewoon ff in op google

asesino
15 augustus 2004, 23:07
Of vraag het eens aan DerekB op het harmony-central forum dat is een engl-dealer en hij heeft alle info over engl's

Wormaap
15 augustus 2004, 23:11
Heb je niet gewoon de verkeerde versterker gekocht :roll:

Sorry, hier heb je niks aan, maar ik moest het even zeggen, my humble apologies. Je zou natuurlijk heel vriendelijk Engl een verzoekje kunnen sturen of ze het schema ter beschikking stellen.
Ik speel te weinig clean om dit écht'n probleem te vinden, en de clean is zo ook duidelijk genoeg 'clean' om het verschil tussen clean en scheur te laten horen, maar voor dat in totaal anderhalf nummer dát ik clean speel bij m'n band, zou't handig zijn als dat ook écht clean bleef :P
De scheur van de Fireball is gewoon onovertroffen in z'n prijsgebied, en een hoger prijsgebied (Powerball) lag écht niet binnen het bereik.

Raffel
16 augustus 2004, 09:38
Engl mailen, kan een weekje duren :)

Wormaap
16 augustus 2004, 12:48
Engl mailen, kan een weekje duren :)
Gisteren gedaan, 'k hoop alleen dat ze ook zo vriendelijk zijn om't me te sturen :P

Wormaap
24 augustus 2004, 14:51
Ik heb het schema gisteren gekregen van ze, erg aardig :)
Alleen... Ik kan wel schema's lezen maar dit gaat me toch wel aardig boven m'n pet :P
Is er hier misschien iemand met meer electronicakennis dan ik die eens wil kijken of het überhaupt mogelijk is om een extra gain pot in te bouwen?

jorrit
24 augustus 2004, 16:58
je vriend was toch electrocien...........

Wormaap
24 augustus 2004, 17:03
Dat klopt inderdaad, maar meerdere meningen is nooit mis natuurlijk ;)

AART
24 augustus 2004, 17:04
je vriend was toch electrocien...........


20 PWNAGE points :-D

hadv
25 augustus 2004, 17:45
stuur maar op

Wormaap
25 augustus 2004, 20:09
Als je me'n email adres geeft (staat er geen in je profiel :P) dan stuur ik'm je wel op :)
Alvast bedankt BTW :)

Dirk_Hendrik
25 augustus 2004, 20:21
Stuur maar op. Ben benieuwd.

Wormaap
25 augustus 2004, 20:47
Ligt in je maildoos :)

Dan had ik nog een klein vraagje: Ik ben te goedkoop om'n footswitch te kopen, die moet dus ook zelf gebouwd worden.
Klopt't dat kanaal en master volume switchen het al dan niet verbinden van de tip, danwel de ring met de sleeve is?

Dirk_Hendrik
25 augustus 2004, 21:46
Met een snelle scan lijkt dat er wel op. Het lijkt er ook op dat er niks mis kan gaan met een stereojack in die aansluiting stoppen en verbingingen tussen tip en massa en sleeve en massa maken om het uit te proberen.

Jij bent niet cheap.
Engl is cheap om de footswitch er niet standaard bij te leveren.

Wormaap
25 augustus 2004, 21:49
Dat laatste heb je IDD gelijk in :P
En even een losse plug erin steken... Waarom heb ik daar nou niet eerder aan gedacht :P
Kan't voor een buizen amp ook kwaad om aan te staan zonder load als'ie op standby staat? Ik heb namelijk m'n speakerkist in't repetitiehok staan, en da's niet de ideale plaats om even te gaan testen, aangezien we al niet zo heel vaak repeteren enzo :P

Edit: Ik had nog'n vraagje: Is 't schakelstroompje sterk genoeg om'n LEDje op te laten branden? En als dat zo is, is't dan op de een of andere manier te doen om in beide gevallen 'n ander LEDje te laten branden? (Lijkt me persoonlijk vrij lastig omdat je dan een LED moet laten branden terwijl de stroomkring onderbroken is...)

Dirk_Hendrik
25 augustus 2004, 22:18
Kan't voor een buizen amp ook kwaad om aan te staan zonder load als'ie op standby staat?

No poblem. Hou em wel in standby!



Edit: Ik had nog'n vraagje: Is 't schakelstroompje sterk genoeg om'n LEDje op te laten branden? En als dat zo is, is't dan op de een of andere manier te doen om in beide gevallen 'n ander LEDje te laten branden? (Lijkt me persoonlijk vrij lastig omdat je dan een LED moet laten branden terwijl de stroomkring onderbroken is...)



Vind je het erg als ik dat tot morgen bewaar? Heb geen zin in rekenen op deze tijd.

Wel: Dank je wel voor het schema. Heel erg mee in m'n nopjes!

Wormaap
25 augustus 2004, 22:43
Geen probleem hoor ;) Veel plezier met't schema :P
Als je morgen toch bezig bent, zou ik je natuurlijk eeuwig dankbaar zijn als je me zou kunnen vertellen of die extra gain pot een haalbare kaart is :roll:
Als't in standby geen kwaad kan zal ik na't weekend eens een losse stereo jack gaan halen om te testen, daar ga ik er sowieso 2 van nodig hebben voor de footswitch zelf (ik wil de kabel afneembaar maken :P)

Arnie
26 augustus 2004, 01:14
@ Wormaap: Zou je mij dat schema ook kunnen sturen? Ben wel benieuwd hoe die Engl's in elkaar zitten. Alvast bedankt :)

birt
26 augustus 2004, 10:22
@ Wormaap: Zou je mij dat schema ook kunnen sturen? Ben wel benieuwd hoe die Engl's in elkaar zitten. Alvast bedankt :)

ergens uploaden mss? :oops:

Dirk_Hendrik
26 augustus 2004, 20:27
Ok,
Begrijp ik goed dat je met een extra Gain regelaar min of meer een 3e kanaal wilt simulere? M.a.w. kiezen tussen "clean 1"en ""Clean 2"??

In dat geval zou je een 2e "P1"kunnen plaatsen en met een schakelaar kiezen welke potmeter loper je met het rooster van U1B verbind. Ik zou in dat geval wel een weerstand van =<1M ohm vananf dat rooster naar massa leggen. Anders ga je schakelknallen krijgen waar de honden geen brood van lusten.

Voor dat Led vraagje. Je LED met een extra weerstandje gaar parallel staan aan de 2 contacten van je schakelaar. Wanneer het contact is verbroken kan de stroom alléén door de LED. Wanneer de schakelaar is gesloten gaat alle stroom door de schakelaar en werkt de LED dus niet. Ik durf er een goede som om te verwedden dat het in de dedicated Engl footswitches ook zo wordt gedaan.

Wormaap
29 augustus 2004, 00:52
Ok, 'k ben net terug van 3 daagjes Ameland, dus nu kan ik hier weer reageren :P
Een half 3e kanaal zou natuurlijk ideaal zijn.
En ik zal het schema even gaan uploaden, 'k edit zo wel met'n linkje :P

Edit: Klik (http://home.planet.nl/~snijd952/E625-schematics.pdf)

Daniël_san
21 oktober 2004, 22:48
FF topic omhoog halen. Naar wie had je gemaild voor het schema? Ik wil namelijk het schema van een savage 120 :oops: :razz:

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 23:09
Ok, 'k ben net terug van 3 daagjes Ameland, dus nu kan ik hier weer reageren :P
Een half 3e kanaal zou natuurlijk ideaal zijn.
En ik zal het schema even gaan uploaden, 'k edit zo wel met'n linkje :P

Edit: Klik (http://home.planet.nl/~snijd952/E625-schematics.pdf)

heel erg bedankt dude!

edit: beetje bekeken, maar zon fireball stelt eigenlijk ook geen reet voor, alleen dat schakelsysteem voor de voetbediening is nog een beetje lastig en ik snap het verschil tussen ultra gain en normaal nog niet precies.

Wormaap
22 oktober 2004, 00:54
FF topic omhoog halen. Naar wie had je gemaild voor het schema? Ik wil namelijk het schema van een savage 120 :oops: :razz:
Gewoon het service adres van ENGL, ik zal even kijken of ik de mail nog heb :P
Niet dus...

LordRiffenstein
22 oktober 2004, 09:30
FF topic omhoog halen. Naar wie had je gemaild voor het schema? Ik wil namelijk het schema van een savage 120 :oops: :razz:

Mail mij even, dan stuur ik het je!

Daniël_san
22 oktober 2004, 12:01
Je hebt een PM.

guhlenn
22 oktober 2004, 12:15
god jonge, koop je zo'n mooie amp en dan over zo'n cabinet...

AART
22 oktober 2004, 14:56
god jonge, koop je zo'n mooie amp en dan over zo'n cabinet...

niet alle mensen hebben geld voor een bogner ofzo hoor....
liever engl over een behringer cab dan een behringer over een engl cab....
waarschijnlijk heb jij vroeger ook zo al je shit vervangen.....

Wormaap
22 oktober 2004, 14:56
god jonge, koop je zo'n mooie amp en dan over zo'n cabinet...
Betaal jij mij een beter? :-D
Geld gaat snel op, en'k ga de komende maanden nog geen geld hebben voor'n ander cabje... Maar voor dat geld klinkt'ie zeker niet slecht ;)
Altijd die vooroordelen over Behringer... 'T is zeker geen ENGL kwaliteit natuurlijk maar ook zeker niet slecht hoor :)

.ChiefRebelAngel.
22 oktober 2004, 15:33
god jonge, koop je zo'n mooie amp en dan over zo'n cabinet...
Betaal jij mij een beter? :-D
Geld gaat snel op, en'k ga de komende maanden nog geen geld hebben voor'n ander cabje... Maar voor dat geld klinkt'ie zeker niet slecht ;)
Altijd die vooroordelen over Behringer... 'T is zeker geen ENGL kwaliteit natuurlijk maar ook zeker niet slecht hoor :)
voila, kzou hem zelfs niet ruilen tegen een marshall 1960 cab

tegen een orange of een bogner, blabla... natuurlijk wel!

guhlenn
22 oktober 2004, 15:35
eh nee. En een combo ligt dan meer voor de hand toch? (noem een 5150 combo... maar een voorbeeld he?) Maar ja top en cab heeft natuurlijk wle de x-factor, whatever dat is...

guhlenn
22 oktober 2004, 15:37
ps. behringer cab is niet slecht, de speakers die erin zitten... die zijn slecht... en ik denk dat het een wereld van verschil is... no offense verder, 't is maar een tip. Als het jou bevalt is het natuurlijk prima...

.ChiefRebelAngel.
22 oktober 2004, 15:44
de jensens zijn ok, de eerste versies, met sharks zijn slecht