PDA

View Full Version : Boost vragen



Uchison
15 augustus 2004, 21:41
Beste Fors, er zijn nu zoveel boosters op de markt. Aangezien ik 'nieuw' ben in de 'boutique'-pedalen :oops: , zou ik jullie willen vragen een soort van vergelijkingslijst op te zetten. (ik snap uiteraard dat je van alles afzonderlijke reviews kan lezen op H-Cent.) maar het gaat me meer om de vergelijking tussen de afzonderlijke pedalen.
Ik heb zelf de Fat Boost. Speel verder met een Relic strat een Blackface SR en een Fulldrive 2. :-D
Laat duidelijk zijn dat ik erg tevreden ben over mijn huidige setup, alleen wil ik wat meer mogelijkheden. :roll:
Hoe zijn de volgende pedalen: de Java Boost van Keeley, de SHO en SD 2-1 van Z-Vex, de RC en AC Booster van Xotic, Para OD en TriBooster, de beano en Bad Bob op de site van Analogman, Top Boost in a Can van Menatone, en alles wat ik hier verder niet heb genoemd.
Laat maar komen. Alle die jullie kennen, zolang het in vergeliking is met anderen.
Thx :)

Mitch
15 augustus 2004, 22:14
Je noemt verschillende soorten boosts. Er zitten zowel clean boosts als boosts die wat extra vervorming geven bij. Of een combinatie daarvan.
Dan zitten er ook boosts tussen die bepaalde frequenties (kunnen) accentueren.
Wat zoek je ?
Je hebt nu een boost die wat extra vervorming en extra laag geeft, dus ik mag aannemen dat je een boost wil dat iets anders doet.

De SHO gebruikt JFET en is clean met iets extra tophoog, de SD2-in-1 doet dat dus dubbel maar met master volume zodat je 'm ook meer als lichte overdrive kan gebruiken, de Xotic boosters heb ik alleen die overdrive-achtige van geprobeerd en vond 'm te vlak en niet mooi van klank.

De Keely gebruikt germanium, vervormt dus ook iets maar heeft de mogelijkheid om te schakelen tussen hoog/mid en neutrale klank.

Uit de lijst die je hebt genoemd is de Big Tone Tri-boost de veelzijdigste, die heeft zowel clean boost (mosFET: clean met iets nadruk op het tophoog) , een LPB (geeft ook wat vervorming maar erg dynamisch: zacht aanslaan geeft nog steeds meer volume, harder aanslaan geeft ook veel volume maar ook meer vervorming) en een germanium boost (vervormt iets, maar met een totaal ander karakter dan LPB) en die heeft op zijn beurt weer de treble boost monde (meer boost van het hoog, à la Beano) en een toon-neutrale boost. Zowel de mosfet als de germanium heb ik in mijn Para OD en dat vult elkaar uitstekend aan kan ik je zeggen.

birt
15 augustus 2004, 23:19
met die germanium boost kan je tot een vrij behoorlijke vervorming gaan vind ik (kan ook aan men amp liggen natuurlijk)
de mijne heeft zoals al gezegd ook een schakelknop waarmee je de frequentie kan regelen. ik heb hier echter 9 standen van gemaakt die gaan van bas tot nog meer treble dan de originele rangemaster, heel veelzijdig dus, maar geen clean boost

Harry
16 augustus 2004, 08:40
ik heb bij Jukebox de Pick-up Booster van Seymour Duncan uitgeprobeerd, ook niet verkeerd.....

jpb
16 augustus 2004, 11:23
Voor clean-boosts is hier een goede link:
http://www.muzique.com/boost.htm

Harry
16 augustus 2004, 13:50
iemand bekend met de rangemaster clone van Big tone music? Die zou simpel zelf te bouwen zijn. Is het zo simpel, en is dat ding goed?

Hier staat meer info:


http://www.bigtonemusic.com/Rangerclone.html

ReinoutV
16 augustus 2004, 14:45
ik heb bij Jukebox de Pick-up Booster van Seymour Duncan uitgeprobeerd, ook niet verkeerd.....

Die heb ik ook thuis liggen om uit te proberen. Ik gebruik hem zowel voor als na de voorversterker, voor of een gainboost, of een volume-boost. Ik heb hem nog niet op volume uit kunnen proberen, maar hij klinkt nu al veelbelovend. Vooral de verschillende eq-standen (pickup-resonance) zijn leuk om mee te spelen. Door het snoepen van het hoog wordt je geluid een stuk vetter, wat voor een solo erg lekker kan zijn.

birt
16 augustus 2004, 15:20
iemand bekend met de rangemaster clone van Big tone music? Die zou simpel zelf te bouwen zijn. Is het zo simpel, en is dat ding goed?

Hier staat meer info:


http://www.bigtonemusic.com/Rangerclone.html

ik heb die zelfbouwkit niet gekocht (die is er nog maar net) maar ik heb de mijne wel met zijn hulp gebouwd.
als je zo'n kit wil kopen, doen! zeker een aanrader :)
je kan er dan ook een switch aan maken met 3 standen en dan heb je een keeley javaboost. (de mijne is met een ietwat overdreven 9 standen)
zo'n germanium boost geeft wel wat meer ruis, maar daar leer je snel mee leven.

Harry
16 augustus 2004, 16:19
iemand bekend met de rangemaster clone van Big tone music? Die zou simpel zelf te bouwen zijn. Is het zo simpel, en is dat ding goed?

Hier staat meer info:


http://www.bigtonemusic.com/Rangerclone.html

ik heb die zelfbouwkit niet gekocht (die is er nog maar net) maar ik heb de mijne wel met zijn hulp gebouwd.
als je zo'n kit wil kopen, doen! zeker een aanrader :)
je kan er dan ook een switch aan maken met 3 standen en dan heb je een keeley javaboost. (de mijne is met een ietwat overdreven 9 standen)
zo'n germanium boost geeft wel wat meer ruis, maar daar leer je snel mee leven.

meer ruis? Die met die 3-standenschakelaar t.o.v. die op de site staat?
En ik denk dat het voor mij al spannend genoeg is om exact het voorbeeld na te maken, extra truuks kan ik beter niet aan beginnen. :wink:

Uchison
16 augustus 2004, 16:50
Jongens alvast bedankt voor alle reacties :) ,
wat mij intressant lijkt is dat de java Boost (in Mid Boost mode) ism een OD een waanzinnige dist. zou opleveren. Kan iemand dat bevestigen :???: Dat lijkt me leuk. :wink:
Want hoe tevreden ik ook ben met die Fulldrive, heb ik in sommige situaties heel veel gain (rocksound) nodig. Dat kan nu ook, als de amp VERopen staat 8-) . Dat wil ik kunnen controleren op een lager volume.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de SHO zoveel anders is dan de FB. Naar anleiding van de reacties op HC lijkt het alsof ze hetzelfde doen. Is dat waar?
Als de FB in de FD voed dan otstaat er geen dist. Die doet dus niet wat de Java wel zou doen. Als laatste in de keten werkt het het mooist tot nu toe. Dan kan ik echt een mooie boost maken voor solo's. Zo gebruik ik hem ook.
Meer ideen :???:

Uchison
16 augustus 2004, 16:50
Jongens alvast bedankt voor alle reacties :) ,
wat mij intressant lijkt is dat de java Boost (in Mid Boost mode) ism een OD een waanzinnige dist. zou opleveren. Kan iemand dat bevestigen :???: Dat lijkt me leuk. :wink:
Want hoe tevreden ik ook ben met die Fulldrive, heb ik in sommige situaties heel veel gain (rocksound) nodig. Dat kan nu ook, als de amp VERopen staat 8-) . Dat wil ik kunnen controleren op een lager volume.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de SHO zoveel anders is dan de FB. Naar anleiding van de reacties op HC lijkt het alsof ze hetzelfde doen. Is dat waar?
Als de FB in de FD voed dan otstaat er geen dist. Die doet dus niet wat de Java wel zou doen. Als laatste in de keten werkt het het mooist tot nu toe. Dan kan ik echt een mooie boost maken voor solo's. Zo gebruik ik hem ook.
Meer ideen :???:

Uchison
16 augustus 2004, 16:51
Jongens alvast bedankt voor alle reacties :) ,
wat mij intressant lijkt is dat de java Boost (in Mid Boost mode) ism een OD een waanzinnige dist. zou opleveren. Kan iemand dat bevestigen :???: Dat lijkt me leuk. :wink:
Want hoe tevreden ik ook ben met die Fulldrive, heb ik in sommige situaties heel veel gain (rocksound) nodig. Dat kan nu ook, als de amp VERopen staat 8-) . Dat wil ik kunnen controleren op een lager volume.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de SHO zoveel anders is dan de FB. Naar anleiding van de reacties op HC lijkt het alsof ze hetzelfde doen. Is dat waar?
Als de FB in de FD voed dan otstaat er geen dist. Die doet dus niet wat de Java wel zou doen. Als laatste in de keten werkt het het mooist tot nu toe. Dan kan ik echt een mooie boost maken voor solo's. Zo gebruik ik hem ook.
Meer ideen :???:

Uchison
16 augustus 2004, 21:17
Hihi hij staat er werr eens 3x op :oops:
Sorry, ging weer eens ff mis.
Kijk uit naar jullie reacties.

Mitch
16 augustus 2004, 21:21
Elke germanium boost geeft extra vervorming, dus zowel de Java als de TriBoost als de beano geven meer gain als je ze vóór een OD zet.
SHO en FatBoost zijn zo ongeveer elkaars tegenovergestelden. In mijn eerste post heb ik al uitglegd wat het verschil is.



Over de Rangemaster: die is geloof ik nog niet uit, wel de fuzzface. Maar ik kan het mis hebben ! Je moet 'm even mailen, hij antwoordt snel.

birt
16 augustus 2004, 21:51
ik was mss niet heel duidelijk maar zo goed als elke germaniumboost is een exacte of gemodde kloon van de rangemaster.
(javaboost, een stuk van de triboost...)
de rangemasterkit is wel al verkrijgbaar http://www.bigtonemusic.com/Rangerclone.html


er zijn hier trouwens wel wat mensen op het forum die je een rangemaster of javaboost kunnen bouwen als je dat zou willen.
(ik bijvoorbeeld :P )

Uchison
16 augustus 2004, 22:11
Duur :???:

Uchison
16 augustus 2004, 23:08
Jongens weer bedankt voor de reacties. :)
Had niet meteen uit je antwoord opgemaakt dat de FB en SHO elkaars tegenovergestelde zijn. Waar staat JFET eigenlijk voor? De FB is op basis van Class-A FET. Ik dacht beide FET dus... :roll: Ik had het dus mis? :oops:

Waar ik denk dat ik naar op zoek ben is een boost die in mijn FD zorgt voor een Dist. Wat bij de Java het geval zou zijn. Maar de reacties op HC lopen zo uiteen, dat ik het niet helemaal vertrouwde.
Wat is volgens jullie het beste wat ik zou kunnen kopen?
Bvd, Uchison :wink:

Uchison
16 augustus 2004, 23:10
Heeft er misschien iemand die Tri Booster waar ik het zou kunen horen? :roll:

Uchison
17 augustus 2004, 10:31
Ahem..ahem.....bij wie hier zou ik wat boosts kunnen uitproberen? :roll:

Robbert
17 augustus 2004, 10:42
Ik raad je een retourtje Haarguitars aan. Is net onder Utrecht, prima te doen voor je.
Alhoewel die dan wel geen Keeley pedalen heeft, heeft ie wel andere boosts om te proberen.

Uchison
17 augustus 2004, 10:55
Mr. Robbert, op zich een goed idee om langs Erik te gaan (ben al echt een par keer geweest :roll: ) , er is alleen 1 maar.
Hij heeft geen Keeley Java Boost en ook geen Tri Booster.
En als ik het allemaal goed begrijp zijn dat de pedalen waar ik een beetje naar moet gaan zoeken. Of denk je iets anders?

Quink
17 augustus 2004, 10:59
Ahem..ahem.....bij wie hier zou ik wat boosts kunnen uitproberen? :roll:

Als je nou verstandig bent organiseer je een pedalendag. En op vertoon van een boost pedaal van de merken die je wenst te testen verkrijgt men gratis bier. :-D

Uchison
17 augustus 2004, 11:07
Tja, ik zou niet weten hoe dat een slecht idee is... :lol:

Robbert
17 augustus 2004, 12:27
Het is dat ik nu een melkwitte Javaboost heb en niet meer de standaard versie, anders had ik je die toegezonden. Maar misschien kun je eens deze kant opkomen, kun je mijn Javaboost eens testen. Neem je je versterker mee.. ;) Ik zit alleen vrij krap met vrije tijd :(

Lucluc
23 augustus 2004, 16:02
Ik heb zowel de RC-Boost als de Super Duper. Als ik het rode kanaal van de Super Duper met de RC vergelijk, dan valt op dat bij een gelijk volume de eindtrap van de versterker (Fender tremolux of bandmaster) met een RC meer overstuurt. De Super Duper lijkt cleaner te blijven bij een zelfde volume boost. Het zijn dus heel verschillende pedalen. Als ik een overdrive van de eindtrap wil hebben gebruik ik de RC. Het grote voordeel van dit pedaal, is dat je wat hoog kan terugdraaien. De Super Duper geeft van zichzelf veel extra hoog, maar dat is niet per se vervelend. Lijkt wel op het activeren van de bright switchs van een Fender amp.

Mitch
23 augustus 2004, 20:09
The Thumb had een Tri-booster en die dacht er over 'm te verkopen wegens overcompleet. Gooi er eens een privé berichtje tegenaan zou ik zeggen.
Ik heb wel 2/3 deel van de Tri-boost: een mosfet en een germanium boost. Als je nog eens richting Rotterdam durft te komen kun je 'm wat mij betreft testen :) Class A FET ook trouwens (Barber Tone Press).

Uchison
24 augustus 2004, 00:11
Tja ik ben ongeduldig en heb maar een Java Boost besteld... :oops:
hihi :)
Nu is het afwachten wanneer/hoe snel hij binnenkomt. 8-)

Uchison
25 augustus 2004, 00:07
kom ik net binnen..en wat ligt er? Een brief van de postman :)
Morgebvroeg ga ik meteen mijn Java Boost ophalen. Jiehoe :razz:

Robbert
25 augustus 2004, 00:45
:???:

Snel! :D

Uchison
25 augustus 2004, 00:53
Ben net te enthousiast geweest. Ik moet morgen op de postbode wachten en ik moet naar de studio.... :-?
Ben nog niet uit hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Maar ik zal de hele ochtend uit het raam blijven kijken.. :roll:
Ik hoop dat ik het dan krijg. kan ik het meteen in de studio gebruiken.
Ik heb hem donderdag besteld...en nu al, jiehoe :-D

Robbert
25 augustus 2004, 00:59
Waar heb je hem besteld dan.. zo snel in huis!

Uchison
25 augustus 2004, 01:15
Rechtstreeks bij Keeley :roll:

Uchison
25 augustus 2004, 23:08
Java Boost binen :-D . Ik ben zo tevreden 8) .
Heel erg gaaf geluid. Even gewoon een dirty, viezig geluid. Gave varaitie op wat ik verder heb. Meteen vandaag in de studio mee ingespeeld...oeoeoe yeah!!!!
Kortom ben er heel blij mee.