PDA

View Full Version : Got my new amp



@iro
15 augustus 2004, 17:36
hmmm, fireball ...

http://users.skynet.be/bs365570/fireball.jpg

nu nog een maandje wachten op m'n SG 8)

skabouter
15 augustus 2004, 17:49
netjes :) gefeliciteerd man ! wat voor marshall cab is dat ? en klinkt dat een beetje ?

ken jij ook de powerball ? en kan je de verschillen tussen de 2 eens vertellen dan ?

AART
15 augustus 2004, 17:52
http://www.anibalnet.nl/images/anybrowser.gif

asesino
15 augustus 2004, 17:53
Mooie rig man :), waar heb je je fireball gekocht?? Ik denk eraan om ook één te kopen maar ik twijfel nog tussen de fireball en de thunder.

@iro
15 augustus 2004, 17:59
@ skabouter

tis een marshall 1960a Vintage cab met celestion V30 speakers in en tklikt echt zalig ... dit is eigenlijk de simpelere versie van ene powerball deze heeft een clean channel en lead channel met gedeelde gain.
eerst had ik wat bang van die gedeelde gain om nog een mooie clean der uit te halen wanneer ik het lead channel had afgesteld voor metal distortion. Ma tis echt geen probleem. de gain op 9 uur is al meer dan genoeg. en dan heb je nog een sprankelt clean channel.

De Powerball heeft daar in tegen 4 channels nl. Clean, Crunch, Lo Gain Lead and Hi Gain Lead;
en voor elk channel afzonderlijke gain regeling.

Maar als je zoals ik een "simpele" rock/metal amp wilt met niet te veel opties en gewoon een goede sound, dan zou ik voor de fireball gaan ipv de powerball.

Greetz,

Sven

@iro
15 augustus 2004, 18:01
Mooie rig man :), waar heb je je fireball gekocht?? Ik denk eraan om ook één te kopen maar ik twijfel nog tussen de fireball en de thunder.

in keymusic in sint niklaas, ze zijn wel niet al te vriendelijk daar vind ik.

asesino
15 augustus 2004, 18:04
Ahzo hij heeft je dus eigelijk nog veel geld gekost, als je vergelijkt met duitsland. Keymusic is gewoon veel te duur, ik ga nooit iets kopen daar + laat staan als ze dan nog onvriendelijk ook zijn

@iro
15 augustus 2004, 18:07
tov duitsland heeft hij mij ongv 100 € meer gekost ... daar kon ik niet voor naar duitsland rijden :) m'n broer heeft daar nog een randall RH100 G2 buiten gesleept. dus er is nog wat af gegaan.

skabouter
15 augustus 2004, 18:59
ik was op de hoogte van de specs-verschillen. was meer benieuwd naar de sound. maar die is dus hetzelfde ? en is de lead van de fireball hetzelfde als lead 1 of 2, van de PB ? (ik ken de PB wel (aardig), maar de fireball niet).

lijkt me inderdaad zeer goed klinken, de specs van je cab bekijkende :)
veel plezier ermee he :)

Baco
15 augustus 2004, 19:13
Welcome to the clan 8-)

Have fun :-D

@iro
15 augustus 2004, 19:32
thanks iedereen 8)

Thom TK
15 augustus 2004, 19:51
ik was op de hoogte van de specs-verschillen. was meer benieuwd naar de sound. maar die is dus hetzelfde ? en is de lead van de fireball hetzelfde als lead 1 of 2, van de PB ? (ik ken de PB wel (aardig), maar de fireball niet).

lijkt me inderdaad zeer goed klinken, de specs van je cab bekijkende :)
veel plezier ermee he :)

Ik ben van plan een Powerball te kopen, vooral om het feit dat de eigenaar van de gitaarwinkel mij zei dat de Fireball toch meer een "instapmodel" was.
De Powerball zou veel beter klinken volgens hem (de fireball hadden ze niet meer).
Maar ik weet dus niet of de fireball net zo vet en dik klinkt als de powerball.

Als er iemand is die het verschil goed weet: vertel het aub!!

@iro
15 augustus 2004, 19:57
in stap model my ass ! :D

het lead channel van powerball is het zelfde als lead channel 4 van fireball, de fireball is meer back to basic principe vind ik. Powerball heeft veel meer opties en kanalen, maar lang niet alle gitaristen willen dat. Gewoon inpluggen, niet te veel moetten instellen en gewoon rocken. Dat is het principe van Fireball.

Ik heb ze naast elkaar vergeleken en beide waren ze echt fantastisch.

als je voldoende hebt met een geweldige metal scheur en een goed clean kanaal ga voor de fireball. Heb je meer sounds nodig bv. crunch en mid gain sounds ga dan voor powerball.

Laat je oren oordelen en niet wat een verkoper zegt want die denkt nat. altijd aan het duurste te verkopen.

jaywalker
15 augustus 2004, 20:03
Ik ben van plan een Powerball te kopen, vooral om het feit dat de eigenaar van de gitaarwinkel mij zei dat de Fireball toch meer een "instapmodel" was.
De Powerball zou veel beter klinken volgens hem (de fireball hadden ze niet meer).
Maar ik weet dus niet of de fireball net zo vet en dik klinkt als de powerball.

Als er iemand is die het verschil goed weet: vertel het aub!!

Als je ergens niet naar moet luistern, dan zijn het wel de verkooppraatjes van verkopers die je een duurdere amp proberen aan te smeren.
Ik moet zeggen dat ik zelf de sreamer erg lekker vind klinken van engl. Ik had bepaalde vooroordelen over Engl, omdat tegenwoordig iedereen zo'n ding heeft. Maar eerlijk = eerlijk ze klinken goed

asesino
15 augustus 2004, 20:12
Heeft iemand hier al de thunder (overwogen), en waarom wel/niet ik ben aan het twijfelen tussen de fireball en de thunder :(

Wormaap
15 augustus 2004, 22:36
[quote="Thom TK]
Ik had bepaalde vooroordelen over Engl, omdat tegenwoordig iedereen zo'n ding heeft. Maar eerlijk = eerlijk ze klinken goed
Dit board is de enige plaats waar ze écht veel voorkomen :P In 't wild ben ik ze nog bijna nooit tegegekomen o_O

asesino
15 augustus 2004, 22:37
In amerika is er thans ook een grote ENGL-plaag bezig :)

Wormaap
15 augustus 2004, 23:17
In amerika is er thans ook een grote ENGL-plaag bezig :)
Op het enige US Gitaarboard waar ik kom (Taborama) heef niemand er een behalve ikzelf. Maar OK, dat board wordt overheerst door mensen op oefenversterkertjes, en er is maar'n man of 10 die 'n halfstack heeft...

@iro
16 augustus 2004, 00:02
op HC worden ze allemaal wild van ENGL en gelijk hebben ze 8-)

Speeddemon
16 augustus 2004, 00:03
op HC loopt iedereen weg met de Engls, die door Derek uit Florida worden geimporteerd.

Ik heb zelf een Savage 60, zo'n medium sized head (60cm breed ipv 75) met een Engl 2x12" Vintage 30 cabinet. Heel lekker compact setje, wat van zichzelf misschien een tikkie weinig sub-laag heeft, maar ik hang er een ouwe MXR 6 band EQ aan met de 100Hz op +7dB en dan klinkt ie als een 4x12"! Kan m gebruiken als clean/scheur bak, of 2 kanalen scheur, waarvan t 2e kanaal dan ECHT over-the-top-brute-scheur is, aangezien de gain van t 1ste kanaal ook meespeelt op t 2e kanaal.

Heb dus 2 gain-knoppen, 2 channel volume, 1 master-volume, 2x presence met depth-boost en beide kanalen hebben ook nog een pre-gain boost (die je helaas niet kan switchen met footswitch).
Jammer dat ik weinig optreed, want elke keer als ik die versterker na lange tijd opnieuw bespeel, ga ik spontaan lachen... zo van "damn, wat klinkt dit ding toch waanzinnig".

Thom TK
16 augustus 2004, 01:53
Oke ff tussendoor: Dus een Fireball doet niet onder voor een Poewrball qua sound?
k heb wel een PB geprobeerd, maar gee Fireball, vandaar.

MightyMike
16 augustus 2004, 08:51
Ik denk niet dat ENGL instapmodellen maakt :)

Over de Powerball : Ergens werd geschreven dat de Powerball een gain knop zou hebben per kanaal en dat er 4 kanelen zouden zijn. Dit is niet waar. De Powerball heeft eigenlijk twee kanalen met elk twee standen die een gain knop delen. Met andere woorden : één gain knop voor Clean en Crunch en één gain knop voor Low-Lead en High-Lead.

De Fireball klanken zijn te vergelijken met de Clean en Low-Lead kanalen van de Powerball. Te vergelijken, maar niet identiek.

BLOK182
16 augustus 2004, 10:10
Heb ze alletwee uitvoerig getest, enne, tis idd niet meteen 100% hetzelfde. Natuurlijk niet, ten eerste heb je bij de Fireball te maken met een 60 watt eindtrap en de powerball een 100 watt eindtrap (2x6l6 tegen 4x6l6). Dit zorgt al voor een ander geluid. Verder komt het scheurkanaal vd fireball het meest in de buurt van kanaal 3 vd powerball, wat rauwer en minder smooth dan kanaal 4, wat op zich niet erg is, want ik vind dat kanaal 3 de lekkerste overal voicing heeft. Kanaal 4 is wat smoother, handig voor lead, maar voor rhythm blijf ik bij 3. Laat je trouwens ook niet misleiden door de term "low lead" op de powerball, dat ding scheurt als de ziekte :D Zit je per se aan een budget vast, dan is de Fireball goeie bang for the bucks, leuke clean, vette scheur, en voor solo's nog ene extra mastervolume. Wil je wat meer opties, zou ik voor de Powerball gaan, heb ik zelf ook gedaan. Kwestie Thunder/Fireball: ga ze vergelijken!! Het zijn echt totaal andere amps. Waar de Powerball and de Fireball nog in hetzelfde straatje passen (vet leipe highgain) is de match Fireball / Thunder veeeel minder groot. Thunder is braver, minder gain, minder lowend, meer rock georienteerd dan metal. Issie ie daarom slechter? Nee, zeker niet, maar anders. Probeer ook anders ff de Screamer top, zit ook rond de 1000 euro en heeft 4 kanalen.

BLOK182
16 augustus 2004, 10:11
Oh ja, helemaal vergeten, gefeliciteerd he met die Fireball, weer een Engl-member erbij!! 8-)

Bins
16 augustus 2004, 11:45
Heeft iemand hier al de thunder (overwogen), en waarom wel/niet ik ben aan het twijfelen tussen de fireball en de thunder :(

http://www.rocksolidamps.com/MP3/Lying%20And%20Weak%20Thunder.mp3

Check dit clipje van de thunder... Klinkt toch best wel bruut. Ik zou wellicht een prsence en of resonance knop missen., maar ik ga deze amp zeker een keer checken.

@ @iro: Vette amp man! Ik was zelf erg onder de indruk van de FB toen ik erover speelde.

@iro
16 augustus 2004, 11:46
thanks 8-)

asesino
16 augustus 2004, 11:55
Idd 't was door dat clipje dat ik beginnen twijfelen ben :)

BLOK182
16 augustus 2004, 13:16
Ja goed, maar pin je niet vast op clipjes. Kan zijn dat zo'n ding op hoog volume toch te droog wordt, of dat het clipje niet helemaal representatief is. Ik zou ze ff naast mekaar zetten!

LordRiffenstein
16 augustus 2004, 14:15
Hey Sven,

gefeliciteerd man, lekkere setup!!! Ik wil wel een keertje met je afspreken want ik wil mijn Savage eens horen over zo'n V30-cab van Marshall :-D

@iro
16 augustus 2004, 14:25
@ Lordriff: moetten we zeker is doen , de savage staat ook op m'n : wil-ik-wel-eens-op-spele-lijst. 8)

hier nog een pic voor de liefhebbers

http://users.skynet.be/bs365570/hotfireball.jpg

Negative K3 fan
16 augustus 2004, 19:47
ik vind zelf dat de fireball toch redelijk anders (imo beter) klinkt kwa scheur dan een powerball, maar je mist de veelzijdigheid van de powerball wel.

gerrekat
16 augustus 2004, 20:02
Congrats!

Nee de FIREBALL is geen instap model, gewoon een simpelere uitvoering van de POWERBALL, niet minder van kwaliteit maar gewoon minder opties en dus minder breed inzetbaar.

gerrekat
16 augustus 2004, 20:04
ik vind zelf dat de fireball toch redelijk anders (imo beter) klinkt kwa scheur dan een powerball, maar je mist de veelzijdigheid van de powerball wel.

Shure...het is precies dezelfde amp man....zelfde PCB, alleen zijn kanaal 2 en 3 van de PB weggelaten..en zit er (volgens mij) geen bottom switch op de FIREBALL, waardoor de PB meer low end heeft...

Ze klinken mits goed en gelijk ingesteld bijna zoniet helemaal identiek!

Negative K3 fan
16 augustus 2004, 20:08
als jij zegt dat 2 en 3 zijn weggelaten, waarom wordt het 2e kanaal van de FB in dit topic dan vergeleken met kanaal 3 ipv 4? kanaal 1 van de powerball heeft overigens veel te veel gain voor kanaal 1 van de PB.

BLOK182
16 augustus 2004, 20:38
Ik denk eerder kanaal 3 dan 4, misschien qua gain 4, maar qua rauwheid 3. Fireball heeft een deep/low switch, dan krijg je idd earthmoving geluidje mee.

Jeee
16 augustus 2004, 20:40
Shure...het is precies dezelfde amp man....zelfde PCB, alleen zijn kanaal 2 en 3 van de PB weggelaten..en zit er (volgens mij) geen bottom switch op de FIREBALL, waardoor de PB meer low end heeft...

Ze klinken mits goed en gelijk ingesteld bijna zoniet helemaal identiek!

Ik dacht dat de Fireball de opvolger was van de Savage 60? En dat de
Fireball technisch gezien niet zo heel veel met de Powerball gemeen heeft.

LordRiffenstein
16 augustus 2004, 23:23
Shure...het is precies dezelfde amp man....zelfde PCB, alleen zijn kanaal 2 en 3 van de PB weggelaten..en zit er (volgens mij) geen bottom switch op de FIREBALL, waardoor de PB meer low end heeft...

Ze klinken mits goed en gelijk ingesteld bijna zoniet helemaal identiek!

Nope, dit klopt niet, historisch gezien al niet want de Fireball bestaat al veel langer dan de Powerball maar ook technisch niet. De Fireball is eigenlijk een afgeslankte versie van de Blackmore of Screamer maar niet van de Powerball.

asesino
16 augustus 2004, 23:57
[quote=gerrekat]
een afgeslankte versie van de Blackmore of Screamer maar niet van de Powerball.

En wat bedoel je precies met afgeslankt? Of op welke vakken

LordRiffenstein
17 augustus 2004, 07:28
En wat bedoel je precies met afgeslankt? Of op welke vakken

2 kanalen ipv 4, 60watt ipv 100watt, dit heeft niets met de sound te maken, enkel features!

Raffel
17 augustus 2004, 09:07
als jij zegt dat 2 en 3 zijn weggelaten, waarom wordt het 2e kanaal van de FB in dit topic dan vergeleken met kanaal 3 ipv 4? kanaal 1 van de powerball heeft overigens veel te veel gain voor kanaal 1 van de PB.

'Heuh?'

tot zover mijn bijdrage...

asesino
17 augustus 2004, 10:37
En wat bedoel je precies met afgeslankt? Of op welke vakken

2 kanalen ipv 4, 60watt ipv 100watt, dit heeft niets met de sound te maken, enkel features!

Dus de screamer heeft dan eigelijk de zelfde gain als de fireball maar gewoon 4 ipv 2 kanalen en 50 ipv 60watt