PDA

View Full Version : Dremel Multi Tool



prs
15 augustus 2004, 14:21
Ik heb uit de bibliotheek het boek "Constructing a solid body guitar" van Roger Siminoff geleend (niet aan te raden overigens aangezien de auteur professionele en kostbare gereedschappen gebruikt die niemand thuis heeft staan).
De auteur verteld dat je de elementen i.p.v. met een frees ook met een Dremel multi tool kan frezen (noemt het maar zo). Tevens zou je de inlay op die manier kunnen maken.

- Wat is een Dremel Multi Tool precies, en hebben jullie het wel eens gebruikt?

- Werkt het goed?

Hier een afbeelding van een Dremel Multi Tool:

http://static.marktplaats.nl/fotos/bouwmateriaal/gereedschap/40138.jpg

Daniël_san
15 augustus 2004, 14:44
Nee ik heb er geen (me tante wel) wel uitgetest op oud hout. Het lijkt een soort hobbymachine, frezen kan je dan doen met zo'n slijpsteen in een punt. Ik heb er toen wel redelijk goed een letter uit dat stuk hout gefreest

amon
15 augustus 2004, 14:49
het is inderdaad zoiets

ik vind het een erg onhandig aparaat, wat betreft houtbewerkingsmogelijkheden. het schuren brand al snel in, omdat hij al snel te hard gaat en je kunt het schuurpapiertje blijven verwisselen.bij het frezen kan ik je een erg vaste hand aanraden! maar volgens mij kun je ook een speciaal voetje kopen dat een normale vrees ook heeft, zodat ie netjes rechtop blijft staan en makkelijker te gebruiken is.

polijsten is ook niet echt aan te raden, gaat ook al snel te hard of je moet een goede zachte 'borstel' hebben om erop te zetten, maar de dingen die bij mn vader in het koffertje liggen zijn gewoon te hard en dan krijg je al snel het schuurpapier effect: ja polijst niet meer, maar bent vrolijk aan het schuren...

voor het schroeven gebruik ik toch ook liever de schroefboormachine ipv dit ding.
slijpen heb ik er nog nooit mee gedaan, maar het moet kunnen, als je de handleiding moet geloven.

sickpunk
15 augustus 2004, 15:58
yup kan hoor! ik heb bij mijn P-bass een extra elementen gat uitgedremeld.. vlak bij de brug zeg maar, dus 2 P-bass elementen in me bass nu!
werkt zeer goed, en je kan er best precies mee werken, als je een beetje een vastehand hebt!

sickpunk
15 augustus 2004, 16:00
slijpen kan heel goed ermee, alleen die pokke schijfjes kan je blijven wisselen die knappen op de meest vreemde tijden(geen logica) soms als hem er alleen al tegen aan zet, soms als je bijna klaar bent.. beetje wazig

birt
15 augustus 2004, 16:26
ik denk dat fred dons je ook wel kan vertellen dat dremels (mits je ze juist gebruikt) heel handig kunnen zijn voor inlays

wimpie
15 augustus 2004, 21:08
Check out :wink: :wink: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Dremel_rotary_tools,_attachments/1/Precision_Router_Base/Pictures.html#details

fred dons
16 augustus 2004, 08:12
de dremel kan inderdaad heel handig zijn maar je moet er inderdaad een opzetstuk bij kopen (en niet die van plastic van Dremel maar de aluminium versie van Stew Mac)

voor pickup cavities is hij eigenijk te klein en duur het uren voor dat je cavity uitgefreest is, als je het toch hiermee wilt doen is het makkelijker als de plek die je gaat frezen eerst een soort van gatenkaas maakt met een grote boor zodat er minder hout overblijft (daarna gaat het een stuk sneller en makkelijker)

ik gebruik hem zelf voornamelijk voor inlays en schuurwerk waar ik met de rotex sander niet bijkan

prs
16 augustus 2004, 12:57
Bedankt voor jullie reacties!