PDA

View Full Version : Jattende gitaristen/componisten



giovan
15 augustus 2004, 03:38
Hammett/Metallica - nothing else matters - komt rechtstreeks van klassiek standaard stuk (ben de naam kwijt)

Parisienne walkways - Gary Moore - komt van hetzelfde klassieke stuk waarvan ik de naam niet meer weet

Who cares - Extreme - komt van fool on the hill van The Beatles

Rob de Nijs is geen gitarist, jammer :wink:

Les Paul
15 augustus 2004, 09:00
The ides of March van Iron Maiden komt van Samson

THW
15 augustus 2004, 11:15
The ides of March van Iron Maiden komt van Samson
Maar daar had Bruce Dickinson recht op dus het is niet echt jatten

Blijepanda
15 augustus 2004, 12:07
Bring it on home van Led Zeppelin komt van eigenlijk Willie Dixon.

Casseman
15 augustus 2004, 12:15
Bring it on home van Led Zeppelin komt van eigenlijk Willie Dixon.

En whole lotta love en you shook me ook.
Whole lotta love komt van het nummer "you need love" van willie dixon.

Led Zeppelin heeft best veel nummers gejat trouwens

FNaRK
15 augustus 2004, 12:21
The ides of March van Iron Maiden komt van Samson
Maar daar had Bruce Dickinson recht op dus het is niet echt jatten

volgens mij speelde Maiden dit nummer ver voordat Bruce erbij zat .... nog in de tijd van Paul Di'anno
:???:

Mark S
15 augustus 2004, 13:31
2.345.922 bluesnummers
1.499.821 rock 'n roll nummers

'So Lonely' van The Police, schaamteloos gejat van Bob Marley's 'No woman no cry' overigens ruiterlijk toegegeven door Sting himself...

THW
15 augustus 2004, 14:43
The ides of March van Iron Maiden komt van Samson
Maar daar had Bruce Dickinson recht op dus het is niet echt jatten

volgens mij speelde Maiden dit nummer ver voordat Bruce erbij zat .... nog in de tijd van Paul Di'anno
:???:
Je heb gelijk, ik was in de war met big orra die op powerslave staat

Fuhgawz
15 augustus 2004, 15:12
Iedere band jat van andere bands waardoor ze beinvloed zijn, bewust of onbewust. Zoiets alles is al eens gedaan...

Bluesbreaker
17 augustus 2004, 11:23
uhm, wel eens van covers gehoord? Elke artiest maakt wel covers.

MightyMike
17 augustus 2004, 11:47
Een wijs man zei ooit :

"Het kan beter op iets goed dan op niets trekken"

el loco
17 augustus 2004, 11:54
"beter goed gejat dan slecht geschreven..." Al dat gezeik over vernieuwing enzo. Als je goed bent in datgene wat je doet hoeft het van mij niet origineel te zijn.

giovan
17 augustus 2004, 18:02
"beter goed gejat dan slecht geschreven..." Al dat gezeik over vernieuwing enzo. Als je goed bent in datgene wat je doet hoeft het van mij niet origineel te zijn.

Voor mij is het ook geen probleem, kopieren van een solo of melodietje is vrij normaal.
Het gaat niet om het kopieren an sich, het gaat om de verstoring van de muziekbeleving die zowel purist en leek waarnemen als ze nummer A horen maar op dat moment ook of vooral denken aan nummer B. Als je choco-ijs eet wil je niet herinnerd worden aan aardbeien ijs. Een solo of stukje melodie is niet verstorend, de cadans kopiëren (zoals bij Banger hart) wel.

De muziekpurist gaat - doorgaand in de vergelijking met ijs eten - door zijn ratio-benadering het ijs analytisch uitpluizen, de leek neemt het simpelweg waar in zijn smaakpapil. Het meest gekopieerd is overigens niet de melodie maar de 'Cadans', het omhoog/omlaag gaan van melodielijnen, de ritmiek, accentuering en breaks .

De grap is dat je zelf thuis ook snel hitpotentiële nummers kan schrijven door de Cadans te kopieren. Het werkt heel makkelijk .Laat iemand in een een gesepareerde ruimte (bijvoorbeeld de onderverdieping) een hit opzetten. Belangrijk is dat je niet weet welk nummer er wordt gespeeld. Je nestelt jezelf op een andere kamer (bijvoorbeeld 2e etage) waar je de muziek 'onherkenbaar' hoort.
Je neemt de muziek vervormd waar, maar de ritmiek, het omhoog en omlaag gaan van tonen en accentuering blijven hetzelfde. Vervolgens maak je een stuk gebaseerd op wat je hebt gehoord en je hebt de vervormde hit, in een nieuw jasje en met nieuw potentieel.
Het stuk heeft een andere toonzetting, wel dezelfde kenmerkende accentuering en ritmiek.

Voor de verkoop kan je wat do-it yourself boeken raadplegen:
http://www.mpowers.com/books/howtowritehitsong.html
http://www.songmd.com/

The_RockeR13
18 augustus 2004, 15:26
Hammett/Metallica - nothing else matters - komt rechtstreeks van klassiek standaard stuk (ben de naam kwijt)
Parisienne walkways - Gary Moore - komt van hetzelfde klassieke stuk waarvan ik de naam niet meer weet

Who cares - Extreme - komt van fool on the hill van The Beatles

Rob de Nijs is geen gitarist, jammer :wink:

weet iemand anders de naam?

Maiden Michiel
18 augustus 2004, 15:34
Abyssos is een regelrechte rip-off van Dissection.

Zo is Hellfire een exacte kopie van de oude Bathory.

Set Wenker
18 augustus 2004, 15:58
Misschien een domme vraag, maar waar heeft banger hart de cadans van gekopieerd dan? Mijn moeder gelooft er namelijk niets van. :D

Even over dat nummers jatten. Het gebeurt mij regelmatig dat ik een net bedacht eigen nummer laat horen aan mijn vrienden en dan alleen nog het akkoorden schematje speel, bijvoorbeeld C G Am F en dat ze dan na 1 keer rondspelen zeggen: "Ja dat is van een ander nummer, dat heb je gejat." :-?

Kan ze niet aan het verstand brengen dat het akkoordenschema kopieren niets met jatten te maken heeft en dat er miljoenen nummers bestaan met hetzelfde schema.

AART
18 augustus 2004, 19:05
beter en origineler ritme bedenken......
en niet te snel tevreden zijn met je eigen werk wil wel helpen.

Mark S
19 augustus 2004, 00:41
Hammett/Metallica - nothing else matters - komt rechtstreeks van klassiek standaard stuk (ben de naam kwijt)
Parisienne walkways - Gary Moore - komt van hetzelfde klassieke stuk waarvan ik de naam niet meer weet

Who cares - Extreme - komt van fool on the hill van The Beatles

Rob de Nijs is geen gitarist, jammer :wink:

weet iemand anders de naam?

Het lijkt op 'Romance' een prachtig gitaarstuk uit 'Jeux Interdits' een Franse filmklassieker uit de jaren '50. De componist is onbekend wat het stuk eigenlijk nog legendarischer maakt...


voor wie het wil beluisteren: Romance en Narciso Yepes zijn de zoekwoorden :wink:

The_RockeR13
19 augustus 2004, 12:57
Hammett/Metallica - nothing else matters - komt rechtstreeks van klassiek standaard stuk (ben de naam kwijt)
Parisienne walkways - Gary Moore - komt van hetzelfde klassieke stuk waarvan ik de naam niet meer weet

Who cares - Extreme - komt van fool on the hill van The Beatles

Rob de Nijs is geen gitarist, jammer :wink:

weet iemand anders de naam?

Het lijkt op 'Romance' een prachtig gitaarstuk uit 'Jeux Interdits' een Franse filmklassieker uit de jaren '50. De componist is onbekend wat het stuk eigenlijk nog legendarischer maakt...


voor wie het wil beluisteren: Romance en Narciso Yepes zijn de zoekwoorden :wink:

thnx

The_RockeR13
19 augustus 2004, 12:58
Hammett/Metallica - nothing else matters - komt rechtstreeks van klassiek standaard stuk (ben de naam kwijt)
Parisienne walkways - Gary Moore - komt van hetzelfde klassieke stuk waarvan ik de naam niet meer weet

Who cares - Extreme - komt van fool on the hill van The Beatles

Rob de Nijs is geen gitarist, jammer :wink:

weet iemand anders de naam?

Het lijkt op 'Romance' een prachtig gitaarstuk uit 'Jeux Interdits' een Franse filmklassieker uit de jaren '50. De componist is onbekend wat het stuk eigenlijk nog legendarischer maakt...


voor wie het wil beluisteren: Romance en Narciso Yepes zijn de zoekwoorden :wink:

thnx

Texter
20 augustus 2004, 00:09
Ik zat straks A better Tomorrow the kijken...vette John Woo film uit '86. Daar komt op een gegeven moment het deuntje van Forest Gump ('94) naarvoren...way to go Alan Silvestri. Zal wel weer een of ander klassiek stuk zijn hoop ik voor hem.

Das Schaap
20 augustus 2004, 00:16
Hammett/Metallica - nothing else matters - komt rechtstreeks van klassiek standaard stuk (ben de naam kwijt)
Parisienne walkways - Gary Moore - komt van hetzelfde klassieke stuk waarvan ik de naam niet meer weet

Who cares - Extreme - komt van fool on the hill van The Beatles

Rob de Nijs is geen gitarist, jammer :wink:

weet iemand anders de naam?

Het lijkt op 'Romance' een prachtig gitaarstuk uit 'Jeux Interdits' een Franse filmklassieker uit de jaren '50. De componist is onbekend wat het stuk eigenlijk nog legendarischer maakt...


voor wie het wil beluisteren: Romance en Narciso Yepes zijn de zoekwoorden :wink:

thnx
Iemand em al kunnen vinden ook ? :-?

Stratman70
20 augustus 2004, 17:20
Hotter Than Hell van Kiss is het riff van All Right Now van Free (Was dat Free?), maar dan omgedraaid.

Blackmore jat alsof zijn leven er van af hangt en als hij niet jat van een ander, dan gebruikt hij wel een oud riffje van hemzelf voor een nieuw nummer.
Black Night: Summertime van Willy Nelson
Child In Time: Bombay Calling van It's A Beautiful day (gaaf nummer trouwens)

Ik ben het met hem eens als hij zegt "There's nothing wrong with stealing, as long as it's done with class."

Zelf jat ik ook bij het leven, maar kom toch snel op eigen composities. Vaak jat ik trouwens onbewust.

Don't Worry, Be Happy is gejat van de 4 Non Blondes' What's Going On.

giovan
20 augustus 2004, 20:03
Hotter Than Hell van Kiss is het riff van All Right Now van Free (Was dat Free?), maar dan omgedraaid.

Child In Time: Bombay Calling van It's A Beautiful day (gaaf nummer trouwens)

Ik ben het met hem eens als hij zegt "There's nothing wrong with stealing, as long as it's done with class."


Heb de nummers geluisterd, Child in time is de duidelijkste vorm van plagiaat die ik tot nu toe gehoord heb.

Deze is ook aardig, zij het een stuk minder jatwerk dan child of time
Allman brothers - hot lanta ('71)
Van Halen - Mean street ('81)



parisienne walkways neem ik terug als jatwerk in mijn openingspost

vulvasonic
22 augustus 2004, 01:22
Nog een paar jaar en we mogen allemaal de eerste nummers van de Rolling Stones jatten. Die nummers worden dan rechtenvrij.

vulvasonic
22 augustus 2004, 01:29
Ik had laatstelijk nog fantastisch pianostukje verzonnen, een perfecte inspiratie ging daaraan vooraf. En toen bleek na een tijdje dat ene J.S.Bach een paar honderd jaar terug EXACT dezelfde inspiratie heeft gehad. :nervous: Isn't it AMAZING?!!?!?

Mark S
22 augustus 2004, 16:04
Nog een paar jaar en we mogen allemaal de eerste nummers van de Rolling Stones jatten. Die nummers worden dan rechtenvrij.

even hierop inhaken:

Het auteursrecht op de hit 'That's all right' van Elvis Presley komt op 1 januari 2005 in Europa te vervallen. Dat meldt het persbureau Reuters. Volgens de Europese wet geldt het copyright op muziek 50 jaar. Daarna is iedereen vrij de muziek te gebruiken zonder auteursrechten te betalen.


En dit is nog maar het begin, de komende jaren vervallen de auteursrechten van een groot aantal hits uit de jaren vijftig en zestig. Dit tot grote ergernis van de platenmaatschappijen, die vele miljoenen aan royalties zullen mislopen. In Amerika verdienen de platenbazen nog wel volop geld: daar vervalt het copyright pas 95 jaar na de release.

Fuhgawz
22 augustus 2004, 16:46
Beter goed gejat dan slecht verzonnen... :roll:

Sjakie
23 augustus 2004, 16:13
"Parisienne Walkways" is geloof ik "Still Got The Blues" maar hij begint gewoon ergens anders in het schema.

dejohan
27 september 2004, 19:54
'So Lonely' van The Police, schaamteloos gejat van Bob Marley's 'No woman no cry' overigens ruiterlijk toegegeven door Sting himself...

Die nummers lijken toch in de verste verte niet op elkaar? Het ritme is anders, en de noten ook.
So Lonely: C G A F
No Woman No Cry: Am F C G
Ok, het zijn dezelfde akkoorden in een andere volgorde, maar als dat al genoeg is om te stelen kan je 80% van de huidige cd's weggooien.

Ik denk dat er wel zo'n honderd nummers zijn de akkoordenopvolging A F C G uit No Woman No Cry gebruiken, o.a. Save Tonight (Eagle Eye Cherry), Self-Esteem (The Offspring), The Serenade is Dead (Conflict),...

The_RockeR13
28 september 2004, 20:29
Ik had laatstelijk nog fantastisch pianostukje verzonnen, een perfecte inspiratie ging daaraan vooraf. En toen bleek na een tijdje dat ene J.S.Bach een paar honderd jaar terug EXACT dezelfde inspiratie heeft gehad. :nervous: Isn't it AMAZING?!!?!?

lol dat heb ik nou ook altijd :D denk iets goeds te hebben verzonnen blijkt het al te bestaan zonder da tik het weet :-( :D

THW
28 september 2004, 20:56
Ik had laatstelijk nog fantastisch pianostukje verzonnen, een perfecte inspiratie ging daaraan vooraf. En toen bleek na een tijdje dat ene J.S.Bach een paar honderd jaar terug EXACT dezelfde inspiratie heeft gehad. :nervous: Isn't it AMAZING?!!?!?
heb ik alleen maar:
Ik:"hee moet eens dit horen!"
oom: "klinkt wel leuk, het intro van "From Here To Eternity"van Iron Maiden toch?"
Ik: "Fuck!"

Ik hoop nu wel dat mijn laatste creatie niet eerder gedaan is :roll:

Mark S
29 september 2004, 16:18
'So Lonely' van The Police, schaamteloos gejat van Bob Marley's 'No woman no cry' overigens ruiterlijk toegegeven door Sting himself...

Die nummers lijken toch in de verste verte niet op elkaar? Het ritme is anders, en de noten ook.
So Lonely: C G A F
No Woman No Cry: Am F C G
Ok, het zijn dezelfde akkoorden in een andere volgorde, maar als dat al genoeg is om te stelen kan je 80% van de huidige cd's weggooien.

Ik denk dat er wel zo'n honderd nummers zijn de akkoordenopvolging A F C G uit No Woman No Cry gebruiken, o.a. Save Tonight (Eagle Eye Cherry), Self-Esteem (The Offspring), The Serenade is Dead (Conflict),...


mmm....Am F C G.....valt je het niet op dan dat je het verkeerd speelt.... :o

C.............G...........Am....................F
said I remember when we used to sit
C.............G...........Am....................F
In the government yard in trenchtown

de bas speelt trouwens een 'B' over het G akkoord maar dit terzijde...

belfrink
29 september 2004, 18:35
The ides of March van Iron Maiden komt van Samson
Maar daar had Bruce Dickinson recht op dus het is niet echt jatten

volgens mij speelde Maiden dit nummer ver voordat Bruce erbij zat .... nog in de tijd van Paul Di'anno
:???:

Klopt inderdaad. Het is een vast instrumentaal setnummer geweest voor een aardige tijd. In de tijd met Bruce erbij heb ik het niet meer gehoord. :)

dejohan
30 september 2004, 09:58
'So Lonely' van The Police, schaamteloos gejat van Bob Marley's 'No woman no cry' overigens ruiterlijk toegegeven door Sting himself...

Die nummers lijken toch in de verste verte niet op elkaar? Het ritme is anders, en de noten ook.
So Lonely: C G A F
No Woman No Cry: Am F C G
Ok, het zijn dezelfde akkoorden in een andere volgorde, maar als dat al genoeg is om te stelen kan je 80% van de huidige cd's weggooien.

Ik denk dat er wel zo'n honderd nummers zijn de akkoordenopvolging A F C G uit No Woman No Cry gebruiken, o.a. Save Tonight (Eagle Eye Cherry), Self-Esteem (The Offspring), The Serenade is Dead (Conflict),...


mmm....Am F C G.....valt je het niet op dan dat je het verkeerd speelt.... :o

C.............G...........Am....................F
said I remember when we used to sit
C.............G...........Am....................F
In the government yard in trenchtown

de bas speelt trouwens een 'B' over het G akkoord maar dit terzijde...

Je hebt gelijk :oops: . Stom van me.