PDA

View Full Version : wat doet een compressor?



henk
10 mei 2002, 05:55
ja een compressor dempt de pieken in het geluid (en geeft de zachte stukken een boost?), maar veel gitaristen hier gebruiken het en ik vraag me af wat het doet met je sound. Compressor bij opnamens kan ik me voorstellen, maar als je gewoon speelt gaat het toch ten koste van je dynamiek?

Bates15
10 mei 2002, 09:56
Ja, dat klopt. Maar als je nou compressie aanzet als je net je vetste solo weggeeft dan zorg je ervoor dat de nootjes die je in je snelheid net niet mooi hebt aangeslagen net iets harder doorkomen. Je kan er ook meer sustain door krijgen bij die lange uithalen.

Het is geen wondermiddel. Maar het trekt onzorgvuldig spelen net een beetje bij elkaar zodat je niet zo slordig klinkt.... althans bij mij.

Bouke
10 mei 2002, 10:54
Het leuke van een compressor kan zijn dat je attack en sustain een beetje kunt 'controleren'. Je kunt er je geluid een leuke 'vetheid' mee geven. Niet altijd mooi maar een cleane compressorsolo op een strat spreekt me af en toe wel aan. Je kunt de compressor natuurlijk instellen zoals je zelf wilt, dus alles gelijkmatig, meer attack, meer sustain etc. Gewoon proberen. Ik gebruik het soms gewoon als 'effect' voor het speciale(re) geluid wat je ermee kunt maken.

Bouke