PDA

View Full Version : Ik krijg (zelfs) de powerchord/greep bijna niet te pakken



Zmurph
14 augustus 2004, 22:07
Ik krijg het amper voorelkaar om een powerchord te spelen.
Mijn vingers krijg ik niet recht boven de snaren, met als gevolg dat ik ook andere snaren onbedoeld ´afdemp´...

Is dat normaal, voor een beginner? En hoe verhoog ik de soeplesse van mijn vingers?

Aan snelheid denk ik voorlopig nog niet; eerst maar eens op het juiste moment de juiste snaren (en geen andere!!!) aan zien te raken.

Moet ik toch maar overstappen op een basgitaar dan??

Blijepanda
14 augustus 2004, 22:22
Dat is heel normaal voor een beginner, iedereen heeft moeite met akkoorden in het begin (ook powerakkoorden). Een overstap naar bas is ook niet nodig; je moet gewoon doorzetten, en na en paar maanden voor jezelf nagaan hoe je bent vooruitgegaan. Snelheid komt vanzelf wel.

Zmurph
14 augustus 2004, 22:25
Dat is heel normaal voor een beginner, iedereen heeft moeite met akkoorden in het begin (ook powerakkoorden).
Ben heel benieuwd; want zoals ik het nu bekijk, zijn mijn vingers 'mechanisch' gewoon niet geschikt. Is het een spierkwestie, of toch iets met botjes enzo?

Blijepanda
14 augustus 2004, 22:29
Weet ik niet; Iedereen doet er in het begin erg lang over om zijn vingers op de juiste plaats te krijgen. En als het dan met veel pijn en moeite gelukt is, dan klinkt het nog niet. Iedere beginner heeft dat. Je krijgt er vanzelf minder moeite mee.

Edit: Hoelang speel je eigenlijk al?

Zmurph
14 augustus 2004, 22:38
Edit: Hoelang speel je eigenlijk al?
Ik heb mijn gitaar nu een maand of 8, denk ik. Zo af en toe pak ik hem eens, en probeer weer wat. Ik heb geen les ofzo.
Echter, als zoiets 'basics' als powerchords al niet lukt, heb ik iedere keer het idee dat het me nooit zal lukken, omdat mijn handen niet lenig genoeg zijn.
Het 'even' overpakken van een A-akkoord naar een D-akkoord en/of een E-akkoord is een hele onderneming.

Blijepanda
14 augustus 2004, 22:43
Als je je gitaar af en toe even pakt, dan kan ik me voorstellen dat je er te weinig tijd aan besteedt. Als je gewoon een maand lang elke dag oefent, dan ga je echt lekker vooruit. Ik heb zelf ook geen les (ik heb al wel redelijk lang piano / keyboard les ), maar lenigheid van je vingers valt te trainen, door gewoon vaak te spelen.

Zmurph
14 augustus 2004, 23:35
Als je je gitaar af en toe even pakt, dan kan ik me voorstellen dat je er te weinig tijd aan besteedt. Ik heb zelf ook geen les maar lenigheid van je vingers valt te trainen, door gewoon vaak te spelen.
You're right, ik moet proberen dagelijks een uurtje te 'spelen'. Hoewel dat een groot woord is. De gitaar vasthouden is een betere omschrijving. Proberen de akkoorden te pakken.

thijsov
14 augustus 2004, 23:40
ja, zo begint het :D
en daarna lukken de grepen
en daarna klinkt het
(speel je trouwens akoestisch of elektrisch, met akoestisch had ik ook veel meer moeite dan elketrisch, bredere hals)

Zmurph
15 augustus 2004, 00:19
(speel je trouwens akoestisch of elektrisch, met akoestisch had ik ook veel meer moeite dan elketrisch, bredere hals)Electrisch... 'speel' is ècht een te groot woord hoor, :wink:

thijsov
15 augustus 2004, 13:13
hehe, nou dan moet het makkelijk lukken! probeer elke dag een kwartier half uur en dan lukt het wle naar 1 a 2 weken :)

succes!

birt
15 augustus 2004, 14:21
en probeer met wat simpele liedjes te spelen om te beginnen, das leuker dan de akkoorden van buiten leren, als je een makkelijk liedje van een akkoord of 3 leert spelen vergeet je die akkoorden ook niet meer
la bamba of zoiets is wel goed om te beginnen

ben79
15 augustus 2004, 14:30
gewoon akkoorden proberen te nemen en in een maat proberen te spelen, daarna 2 akkoorden na elkaar rustig aan in het begin, daarna met 3 akkoorden ook weer rustig aan , daarna probeer je even met een metronoom en zet je die telkens wat sneller tot je op een goed ritme komt en daarna gaat het vanzelf.
De eerste maanden dat je echt gitaar speelt zijn echt de rotste maanden en elke beginnende gitarist heeft dan zin om te stoppen omdat het echt niet gaat, gewoon elke dag wat oefenen niet te lang en blijven doorzetten.
powerchords zijn het gemakkelijkst te oefenen met nirvana-achtige liedjes..
Bij akkoorden en ook powerchords moet je ook naar je pols kijken en niet alleen je hand, je moet proberen met je pols een rechte hoek te maken. met je pols onder je hals en niet evenhoog als je hals (behalve bij de F kan het handig zijn je pols wat hoger te tillen).
Dus in het begin lekker belachelijk met een rechte rug, gitaar hoog genoeg , pols laag genoeg en een rechte hoek.
en goed doorzetten.

Bluesbreaker
15 augustus 2004, 22:58
is het niet handiger om met halve open akkoorden te beginnen dan met powerchords?

Zmurph
16 augustus 2004, 05:32
is het niet handiger om met halve open akkoorden te beginnen dan met powerchords?Wat is een 'half open akkoord'? Niet vergeten hè, ik ben maar een beginner! ;-)

thijsov
16 augustus 2004, 09:59
hmm
de "normale" akkoorden

dus: am -g - f -e , heb je gelijk al een nummer, hit the road jack van ray charles :)
(eerste nummer wat ik leerde)
ik denk dat andere forumleden wel akkoordenschema's voor je hebben

hendri
16 augustus 2004, 14:20
begin met bijv:

Let it be

C-G-Am-F

pimmetje
16 augustus 2004, 14:30
En datzelfde schema kan je dan gebruiken voor hele bakken reggae :D

AART
18 augustus 2004, 00:48
als je powerchords een beetje kan moet je eens snelle powerchord muziek als punk proberen
en als je een beetje goed bent met powerchords ben je aan pennywise toe :)
ben zonder leraar begonnen heb powerchords voilgens leraar op verkeerde mannier aangeleerd(duim verkeerd achter hals) maar het boeit me geen flikker zolang ik sneller ben in die dingen dan mijn leraar die van het conservatorium komt :)

hendri
18 augustus 2004, 14:25
als je powerchords een beetje kan moet je eens snelle powerchord muziek als punk proberen
en als je een beetje goed bent met powerchords ben je aan pennywise toe :)
ben zonder leraar begonnen heb powerchords voilgens leraar op verkeerde mannier aangeleerd(duim verkeerd achter hals) maar het boeit me geen flikker zolang ik sneller ben in die dingen dan mijn leraar die van het conservatorium komt :)

ik leer het ook me zelf aan...wat is de juiste manier dan?

fenderfreak
18 augustus 2004, 17:41
Veel beginnende (punk)gitaristen hangen die gitaar zowat op hun kniëen omdat dat zo schijnt te horen. Maar daar maak je het jezelf wel extra moeilijk mee. Je moet hem toch minstens voor je kruis hebben, je ellebogen iets uit elkaar houden, je schouders niet optrekken en op twee benen steunen. Dat voorkomt ook blessures. Verder kun je powerchords eerst op twee snaren spelen (alleen de kwint) en als dat lukt je pink erbij pakken (het octaaf) en zo verder. Tenslotte moet je gewoon doorzetten. Op een paar volstrekt a-muzikale figuren na (en die zijn net zo zeldzaam als toptalenten) lukt het dan vanzelf wel.

moretel
19 augustus 2004, 02:19
Ik krijg het amper voorelkaar om een powerchord te spelen.
Mijn vingers krijg ik niet recht boven de snaren, met als gevolg dat ik ook andere snaren onbedoeld ´afdemp´...


Bij powerchords , meestal maar 2 of 3 snaren demp je de snaren die niet hoeven te klinken met je linker hand. Je aanslaghand heeft dan de vrijheid om alle zes de snaren aan te slaan, uiteindelijk klinken dan alleen de snaren van het powerchord.
Het is heel normaal om met de linkerhand andere snaren aan te raken, uiteindelijk is de combinatie van dempen en aanslaan bepalend voor het geluid.
Het is wel handig als je een gitarist kent die dit beheerst om de verschillende mogelijkheden te laten zien, gaat sneller dan op paier uitleggen.

AART
20 augustus 2004, 21:04
Veel beginnende (punk)gitaristen hangen die gitaar zowat op hun kniëen omdat dat zo schijnt te horen. Maar daar maak je het jezelf wel extra moeilijk mee. Je moet hem toch minstens voor je kruis hebben, je ellebogen iets uit elkaar houden, je schouders niet optrekken en op twee benen steunen. Dat voorkomt ook blessures. Verder kun je powerchords eerst op twee snaren spelen (alleen de kwint) en als dat lukt je pink erbij pakken (het octaaf) en zo verder. Tenslotte moet je gewoon doorzetten. Op een paar volstrekt a-muzikale figuren na (en die zijn net zo zeldzaam als toptalenten) lukt het dan vanzelf wel.

ik ben begonnen met 3 snaren powerchords en ik vond dat helemaal niet zo moeilijk toen, gewoon direct 3 is beter!

metallic
21 augustus 2004, 11:22
missjien moet je met wat makkelijkere liedjes beginnen ...niet powerchords...laat je dat door je leraar leren...begin met deep purple - smoke on the wather ofzo...is makkelijk te spele...behalve de solo dan

guitardude
21 augustus 2004, 23:51
deep purple intro is toch power akkoorden? wel heel simpel jah maar toch leuk