PDA

View Full Version : Vraagje zelfbouw effect



SiNiSTRaL
14 augustus 2004, 19:29
die ja...

SiNiSTRaL
14 augustus 2004, 19:30
hello,
In een donkergrijs verleden had ik ooit gepost dat mijn zelfgebreide fuzzface af was....maar hij deed t niet (naar behoren)...
en hij heeft een beetje liggen verstoffen dus ik dacht: laat ik t nu maar eens vragen ;)

het probleem:
Ik krijg wel fuzz eruit....maaar met heeeeeeel veel brom welke af schijnt te nemen als ik de fuzz en volume pots dichtdraai (logisch) en als ik de toneknop op een van mn gitaren dichtdraai begint ie heel raar te piepen (zo'n soort piep als uit zo'n luchtalarm ding, maar dan 1 lange toon)
dus ik zat te denken: misschien een pot of een condensator (ivm de ongewenste oscillatie) weet iemand hoe ik het verotte onderdeeltje kan achterhalen mbv een multimeter oid?
alvast bedankt....

*edit: De negative ground versie van www.generalguitargadgets.com met ac128's...

http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/fuzzface_sc_pn.gif

SiNiSTRaL
14 augustus 2004, 21:21
p.s: dirk hendrik: check je mail, heb je vanmiddag al gemaild en heb je al 100 keer online gezien, maar nog geen antwoord, dus ik dacht: laat ik t heir maar posten ;)
anderen nog suggesties?

Swan
14 augustus 2004, 21:43
ik vond het al zo raar dat het je schijnbaar zo goed gelukt was :razz:

SiNiSTRaL
14 augustus 2004, 21:47
nou, hij si wel goed gelukt in de zin van dat ie geod in elkaar zit, maar schijnbaar is 1 onderdeeltje gewoon verrot....en zie er dan maar achter te komen welke, en dat is dus de vraag ;)

Hendrix
15 augustus 2004, 01:00
Ik ben nu bezig met de easy face. Alles zit goed en is goed aangesloten, maar toch doet ie 't niet.............
Wie helpt mij?

birt
15 augustus 2004, 10:01
Ik ben nu bezig met de easy face. Alles zit goed en is goed aangesloten, maar toch doet ie 't niet.............
Wie helpt mij?
fotootjes mss?

birt
15 augustus 2004, 10:14
oh ja, om een rot onderdeeltje te vinden kan je een audio probe maken.

je neemt een oud gitaarsnoer, knipt er langs 1 kant de plug af.
aan de de draad van het signaal hang je een 0,1uf condensator en aan de afscherming een krokodilklemmetje.
plug de kabel in je amp, hang een konstante geluidsbron (discman met amp stil genoeg of vriend die op gitaar blijft strummen) aan de input van het effect.

het klemmetje verbind je met de grond van je effect (metalen enclosure bijvoorbeeld) en met het nog vrije pootje van de condensator (eventueel verlengd met een stuk draad) por je wat in het circuit.

zo kan je je signaal door je effect volgen (en ook horen wat transistors met je signaal doen ed) en kan je vinden waar het slechte component zit.



_________condensator_________ signaal
plug--------------[____________________________ grond

Dirk_Hendrik
15 augustus 2004, 11:55
p.s: dirk hendrik: check je mail, heb je vanmiddag al gemaild en heb je al 100 keer online gezien, maar nog geen antwoord, dus ik dacht: laat ik t heir maar posten ;)
anderen nog suggesties?

Ben er al. Ben mijn mail aan het checken. Was wel online maar met een week a gemiddeld 4.5 uur slaap per nacht was m'n hoofd ietwat offline :wink:

Dirk_Hendrik
15 augustus 2004, 11:56
Even mail gelezen. Ben je toevallig in staat een paar foto's van het geheel te schieten?

SiNiSTRaL
15 augustus 2004, 12:02
ben ik wel toe in staat, maar het projectje ligt momenteel ff bij ben??? van t forum, ik zou het vandaag ergens weer op gaan halen...
in een oud topic stonden wel wat foto's, ik zal ze ff opzoeken...

*edit: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=25962&highlight=

SiNiSTRaL
15 augustus 2004, 12:03
ff klein vraagje: als ik alles al op t printje geground heb , precies zoals op t schema, dat hoef ik toch geen draadje oid meer naar mn behuizing te trekken?



trouwens: aangezien ik t pedaaltje wel 3 keer opnieuw in elkaar heb gezet om zeker te weten dat het niet door een constructiefout kwam kan ie er nu iets anders uitzien als op die foto;s in dat topic :)

Dirk_Hendrik
15 augustus 2004, 12:15
Hmm,als er geen massadraad van jack naar print loopt is dat stap 1. Verder zorgen dat er maar 1 massaverbinding is van behuizing naar circuit. Verder zorgen dat de massa nergens lussen maakt. Twee "wegen" om via massa 1 punt te kunnen bereiken.

SiNiSTRaL
15 augustus 2004, 12:20
nee snap ik, maar die jack zit toch aan de massa? dus als ie aan de jack zit, zit ie aan de massa right?
(en als ie zou sluiten/geen aarding zou zijn zou ik toch helemaal geen fuzz maar alleen brom hebben? )

Dirk_Hendrik
15 augustus 2004, 12:38
Klopt. Ik ben aan het nadenken.

Hendrix
15 augustus 2004, 20:53
Ik ben nu bezig met de easy face. Alles zit goed en is goed aangesloten, maar toch doet ie 't niet.............
Wie helpt mij?
fotootjes mss?'k heb geen camera.........

SiNiSTRaL
16 augustus 2004, 23:22
Klopt. Ik ben aan het nadenken.
al een mogelijkheid bedacht?, of hoe ik t met een multimeter op kan sporen...die vage oscilatie duidt denkik op een verotte condensator (of misschien een pot)

Dirk_Hendrik
17 augustus 2004, 09:49
En daar zit nou net het probleem. Er hoeft niet per se iets stuk te zijn. Het kan net zo goed de invloed van koperbanen op elkaar zijn, Of de draadlengte. Een probleem wat je nogalgemakkelijk hebt met high gain circuits. Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe je met een multimeter eventuele fouten zou moeten meten. Uit je foto's in het andere topic kan ik niet duidelijk krijgen hoe de bedrading loopt. Daarmee vindd ik het heel lastig om te "zien" of er ergens een fout zit.

dejohan
18 augustus 2004, 16:27
Ik heb een gelijkaardig probleem. Heb ook een easy face gebouwd, en er komt fuzz uit for shure, het probleem is echter dat hij een een serieuze volumedrop zo'n 2 seconden na de aanslag. Dus als ik aansla klinkt ie de eerste twee seconden goed, daarna klinkt hij opeens veel stiller. Alsof er een volumedrop ingeprogrammeerd zit zodra het signaal onder een bepaald drempelniveau komt (een omgekeerde compressor?). Ben redelijk zeker dat het schema goed is.
Ik heb de condensatoren die ik kon vervangen vervangen, en de transistors, maar ik blijf dit probleem hebben. Iemand een idee?

Hendrix
18 augustus 2004, 18:33
Ik heb een gelijkaardig probleem. Heb ook een easy face gebouwd, en er komt fuzz uit for shure, het probleem is echter dat hij een een serieuze volumedrop zo'n 2 seconden na de aanslag. Dus als ik aansla klinkt ie de eerste twee seconden goed, daarna klinkt hij opeens veel stiller. Alsof er een volumedrop ingeprogrammeerd zit zodra het signaal onder een bepaald drempelniveau komt (een omgekeerde compressor?). Ben redelijk zeker dat het schema goed is.
Ik heb de condensatoren die ik kon vervangen vervangen, en de transistors, maar ik blijf dit probleem hebben. Iemand een idee?
Bij mij komt er helemaal geen geluid uit............. :roll:

Antal
18 augustus 2004, 19:38
Ik heb een gelijkaardig probleem. Heb ook een easy face gebouwd, en er komt fuzz uit for shure, het probleem is echter dat hij een een serieuze volumedrop zo'n 2 seconden na de aanslag. Dus als ik aansla klinkt ie de eerste twee seconden goed, daarna klinkt hij opeens veel stiller. Alsof er een volumedrop ingeprogrammeerd zit zodra het signaal onder een bepaald drempelniveau komt (een omgekeerde compressor?). Ben redelijk zeker dat het schema goed is.
Ik heb de condensatoren die ik kon vervangen vervangen, en de transistors, maar ik blijf dit probleem hebben. Iemand een idee?

Dat klinkt meer als een biasprobleem in 1 van de transistoren.

dejohan
18 augustus 2004, 20:40
Ik heb een gelijkaardig probleem. Heb ook een easy face gebouwd, en er komt fuzz uit for shure, het probleem is echter dat hij een een serieuze volumedrop zo'n 2 seconden na de aanslag. Dus als ik aansla klinkt ie de eerste twee seconden goed, daarna klinkt hij opeens veel stiller. Alsof er een volumedrop ingeprogrammeerd zit zodra het signaal onder een bepaald drempelniveau komt (een omgekeerde compressor?). Ben redelijk zeker dat het schema goed is.
Ik heb de condensatoren die ik kon vervangen vervangen, en de transistors, maar ik blijf dit probleem hebben. Iemand een idee?

Dat klinkt meer als een biasprobleem in 1 van de transistoren.

Ok cool, dan weet ik hoe dat klinkt en wat ik er mee aanmoet. Thx.