PDA

View Full Version : Detuner/Pitch Shifter/Whatever



Fvddungen
14 augustus 2004, 12:12
Regelmatig stuit ik op liedjes, die ik wil spelen, waar ik dan alle snaren van mijn gitaar een halve toon ofzo lager moet stemmen. En daar heb ik weinig trek in, want met mijn RG1620 is het stemmen al zo'n gedoe.

Toen dacht ik van dat ik misschien hetzelfde effect zou kunnen bereiken door een pitch shifter te gebruiken. Beetje rondsnuffelen op internet en ik liep hier tegenaan: http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=22

Hier zit zelfs een detuner op en nog meer toeters en bellen. Ik heb 2 vragen.
1. Zou dit prima/perfect werken voor wat ik wil?
2. Deze boss heeft veel toeters en bellen, die ik niet zoek, maar het apparaatje wel behoorlijk prijzig maakt. Zijn er geen simpelere modellen in de handel? Het hoeft van mij niet eens een pedaaltje te zijn.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Frank

Mark S
14 augustus 2004, 12:23
ik denk het niet, het geluid wordt dan erg 'gemaakt', dit soort pedalen gebruik je om bepaalde effecten over je gitaargeluid te leggen, als je een halve toon lager wilt spelen zal je toch echt moeten stemmen.

Antal
14 augustus 2004, 14:08
Ik heb hier thuis een dvd-speler waar je een nummer een halve toon (of meer) hoger of lager mee kan maken. Das ideaal. Als je dan zo'n nummer uit wilt zoeken of mee wilt spelen dan hoef je niet om te stemmen. Probleem opgelost.

Ik neem tenminste aan dat het gaat om nummers die je uit wilt zoeken ofzo, want als je ze gewoon zelf speelt op je gitaar maakt het natuurlijk geen donder uit dat jouw gitaar hoger gestemd is.

Les Paul
14 augustus 2004, 17:39
Ik gebruik zelf de Amazing Slowdowner. Dit is software, waarmee je de pitch en de snelheid van een CD of wav kan veranderen. Ook kan je loops maken om bepaalde stukjes goed kan instuderen. Kost iets van $40, wat een stuk goedkoper is dan een pitchshifter. Dit klinkt ook een stuk beter. Te vinden op :http://www.ronimusic.com/

Mitch
14 augustus 2004, 18:37
Regelmatig stuit ik op liedjes, die ik wil spelen, waar ik dan alle snaren van mijn gitaar een halve toon ofzo lager moet stemmen. En daar heb ik weinig trek in, want met mijn RG1620 is het stemmen al zo'n gedoe.


Hij schrijft dus gewoon dat -ie ze wil spelen.
Blijft lastig, een bericht lezen.....

Anyway: een pitch shifter gaat je daar niet brengen. Het punt is dat je een heel akkoord ook niet echt gaat trekken en het klinkt ook allemaal zo vlak en onnatuurlijk als de pest. Meeste gitaristen hebben óf meerdere gitaren waarvan ze er één of meer in verschillende stemmingen hebben staan, of ze spelen gewoon bijna alles lager (U2 bijvoorbeeld).
Die luxe hebben een hoop van ons natuurlijk niet, dus helaas.....het is niet zo eenvoudig op te lossen.

Jeroenvanhulsteijn
14 augustus 2004, 23:22
schaf een roland vg8 aan! kun je alle stemmingen met een druk op de knop oproepen.

Mark S
15 augustus 2004, 02:45
schaf een roland vg8 aan! kun je alle stemmingen met een druk op de knop oproepen.

Is dat dan precies hetzelfde qua geluid, gevoel....ik waag dat te betwijfelen en als ik het mis heb dan bestel ik 'm vandaag nog! :)

Zou wel mooi zijn : ik speel zowel in een band met de standaard stemming als in een band met een 'halfje terug' en heb ook nog een gitaar altijd in open-g gestemd, dat zou dan in principe allemaal met 1 gitaar + vg8 kunnen...

skanky
15 augustus 2004, 10:23
Met een Line 6 Variax kan het ook

Mark S
15 augustus 2004, 13:15
Met een Line 6 Variax kan het ook

die heb ik evenals z'n akoestische broertje uitgebreid getest en als dat het beste is wat ze momenteel te bieden hebben laat ik voorlopig nog alles bij het oude :)

Jeroenvanhulsteijn
15 augustus 2004, 15:53
@Mark S

op gitaarmarkt wordt een vg8 incl element (inbouw) aangeboden voor 395 euro. zit nog een flightcase bij ook. daar kun je je geen buil aan vallen. in de winkels ligtie nog steeds voor 695 excl element (2ehands).

adv. gitaarmarkt vg8 (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=28082)

natuurlijk zal de feel niet helemaal hetzelfde zijn. ik bedoel, een gibson speelt niet als een telecaster...maar de geluiden schijnen echt eng goed te zijn. maar voor modeling van versterkers is het mss achterhaald.

kijk ook op www.vg-8.comvoor geluidssamples!

dejohan
16 augustus 2004, 15:39
dump de Floyd Rose.

urezna
20 augustus 2004, 08:11
Een goede pitchshifter kan het wel aan hoor.....

maar als je dit thuis wilt doen... je zult de acoustische klank, onversterkt dus, vanaf je gitaar er doorheen blijven horen, (tenzij je zo hard speelt dat je buren boos worden....) en dat geeft een valse bijklank....
wat je ook kan doen is de muziek op je pc zetten, want tegenwoordig zijn er veel geluidskaarten met software die dezeldfe truc kunnen doen, maar dan met de muziek die je afspeelt.... dan zet je de pitch iets hoger, klopt het ook weer... ik dacht dat het ca 5% was... kwestie van proberen....