PDA

View Full Version : Modeling pre-amp direct in pa



johantipker
14 augustus 2004, 03:15
De laatste tijd ben ik bezig met modeling pre-amps, in de studio en via een hoofdtelefoon klinkt het te gek. Live heb ik ook al een paar keer direct ingepugd op de PA en kreeg m'n sound terug via een monitor. Een floor monitor geeft echter niet de typische geluidsdruk en dynamiek van een echte tube-amp weer!

Het rechtstreeks via een modeling pre-amp op een full-range PA systeem heeft voor mij verder enkele voordelen, effecten als chorus, delay en reverb "lopen door" tot in een veel hoger frequentie gebied, wat in mijn oren veel rijker klinkt dan via een normale gitaarversterker, stereo is makkelijker te realiseren, je kunt je akoestische gitaar op dezelfde set-up aansluiten, evt nog een gitaarsynth op dezelfde set-up aansluiten; maar 't moet natuurlijk wel kunnen rocken en beuken op z'n tijd!

Weet iemand een fullrange monitor-systeem met heel veel dynamiek, punch en geluidsdruk en die toch mooi klinkt, dus alsof je via een echte tube-amp speelt?

Zijn er onder jullie gitaristen die ook zo live spelen en wat zijn jullie ervaringen?

harrie-beton
14 augustus 2004, 10:19
Druk is vooral een volume kwestie + basweergave.

Een floor monitor geeft te weinig druk. ik heb dat gebruikt maar ben nu tevreden over een BASversterker die mijngitaar geluid versterkt.

De podxt doet de vervorming.

Mijn versterker is een peavey TKO115. 15 inch speaker 150 watt.
Dat is aan de krappe kant. Het liefst had ik er twee.

johantipker
14 augustus 2004, 10:41
Druk is vooral een volume kwestie + basweergave.

Een floor monitor geeft te weinig druk. ik heb dat gebruikt maar ben nu tevreden over een BASversterker die mijngitaar geluid versterkt.

De podxt doet de vervorming.

Mijn versterker is een peavey TKO115. 15 inch speaker 150 watt.
Dat is aan de krappe kant. Het liefst had ik er twee.


Ik vind 't een goed idee van je! Maar zo'n Peavey ding is wel een groot kreng en klinkt voor mijn gevoel niet zo mooi; niet echt een hifi sound of zo, en dat zoek ik eigenlijk wel, mede ook voor de ac. gitaar.

Johan

harrie-beton
14 augustus 2004, 19:50
die peavey is KLEIN man.
Zoek maar eens op TKO 15.


http://www.peavey.com/images/fullsize/00453810.jpg

Dimensions and Weight
Unpacked: 26.00" H x 22.50" W x 13.25" D - 71.60 lbs.

een inch is 2,54 centimeter

http://www.peavey.com/products/shop_online/browse.cfm/action/details/item/00453810/wc/1A1B13/fam/1B1/tcode/3/tk.cfm

johantipker
15 augustus 2004, 10:33
't valt inderdaad mee qua formaat, dacht dat je die hele grote bedoelde, ik heb ook al mijn oog laten vallen op een paar Joekes en Knetter PA boxen uit de Powerworks serie, deze zijn betaalbaar en hebben toch een hoge geluidsdruk (103db)

pedaal
15 augustus 2004, 20:07
De laatste tijd ben ik bezig met modeling pre-amps, in de studio en via een hoofdtelefoon klinkt het te gek. Live heb ik ook al een paar keer direct ingepugd op de PA en kreeg m'n sound terug via een monitor. Een floor monitor geeft echter niet de typische geluidsdruk en dynamiek van een echte tube-amp weer!

Het rechtstreeks via een modeling pre-amp op een full-range PA systeem heeft voor mij verder enkele voordelen, effecten als chorus, delay en reverb "lopen door" tot in een veel hoger frequentie gebied, wat in mijn oren veel rijker klinkt dan via een normale gitaarversterker, stereo is makkelijker te realiseren, je kunt je akoestische gitaar op dezelfde set-up aansluiten, evt nog een gitaarsynth op dezelfde set-up aansluiten; maar 't moet natuurlijk wel kunnen rocken en beuken op z'n tijd!

Weet iemand een fullrange monitor-systeem met heel veel dynamiek, punch en geluidsdruk en die toch mooi klinkt, dus alsof je via een echte tube-amp speelt?

Zijn er onder jullie gitaristen die ook zo live spelen en wat zijn jullie ervaringen?
Engl maakt(te) buizen monitoren
http://www.engl-amps.com/engl-amps/manuals/aktuell/e440-ba.pdf
met el84 buizen
ik heb ze wel eens bij www.Peterverspuy.nl zien staan

harrie-beton
15 augustus 2004, 21:03
t valt inderdaad mee qua formaat, dacht dat je die hele grote bedoelde, ik heb ook al mijn oog laten vallen op een paar Joekes en Knetter PA boxen uit de Powerworks serie, deze zijn betaalbaar en hebben toch een hoge geluidsdruk (103db)


zou je me op de hoogte willen houden van je ervaringen daarmee?

ik ben nog steeds op zoek

Stratman70
16 augustus 2004, 13:41
Ah, ik vroeg me inderdaad af of er mensen waren met ervaringen hiermee. Ik wil namelijk ook bij een volgend optreden, mijn POD 2.0 rechtstreeks in de PA pluggen. Dat werkt dus??????

Wormaap
16 augustus 2004, 15:01
Even een heel klein dingetje: Live is stereo nutteloos. De enige die dan kan genieten van een perfect stereobeeld is de geluidsman, iemand die een stukje naar links of naar rechts staat krijgt verlept geluid, dus daarvoor hoef je't al niet te doen :P

pedaal
16 augustus 2004, 15:30
dat ligt er maar net aan wat voor stereo, uit fase, chorus/geenchorus, ambience, pan delay,etc.....

harrie-beton
16 augustus 2004, 15:30
Wij spelen altijd MONO.

Een POD live gebruiken, tuurlijk kan dat.

Er zijn 2 opties waar ik ervaring mee heb.

Optie [1] pod plus je eigen amp.
Mijn Boss ME30 multieffect was stereo: links en rechts gebruikte ik zo:
[me-30 linkersignaal] multi-effect uitgang naar de pod en dat naar de zaal. De pod laat je in 1 stand staan. Namelijk jcm800.
[me-30 rechter] post multi-effect. Ik had ook nog een marshall jcm800 op het podium. Geen microfoon ervoor.
Goed zaalgeluid vanwege de pod. Onafhankelijk van de pruttelende marshall.

optie [2]
De laatste 4 concerten gebruik ik geen multi-effecten meer en haal alles uit de pod. Basversterker als monitor.
Pod uitgang : Links gaat naar zaal (en in-ear systeem zanger) en (in-ear systeem drummer) en rechts naar mijn monitor.

Onze oefenruimte setting lijkt op de laatste. Wij oefenen ook met in-ear voor de zanger.
Bassist en ik geen in-ear. De lekkere feel van BAS ontbreekt bij in-ear systeem. Onze drummer heeft ook nog een boom box naast zich voor de kickdrum.

duidelijk of moeten er schema's komen.

Jeroenvanhulsteijn
16 augustus 2004, 16:17
Ik speel zelf ook altijd over PA. Maar heb je er echt last van dan dat je over de monitor niet de juiste feel krijgt? Bij het koor speel ik over een Lucas 1000 en hebben we 2 Laney monitors. Als ik een beetje hoor wat ik speel vind ik het eerlijk gezegd wel best. Maar ik speel in een kerk en ik hoef daar geen 103 dB te produceren.

Thuis speel ik over een EMX640 powered mixer met 2 fullrange boxen. Dat levert genoeg geluidsdruk op voor dat kleine hok.

Dus mss idd een fullrange box als monitor gebruiken. ZIjn ook veel trapeziumvormige modellen van.

Mss is de JBL Eon serie wat voor je. Heb je ook powered versies van. Behringer heeft een soortgelijk model.

En de Engl monitor is mss ook wel wat, alleen die is geloof ik niet meer verkrijgbaar. Verspuy had ze in de uitverkoop voor 600 euro. Maar dat was vorig jaar.

vdgraaf
17 augustus 2004, 09:31
Weet iemand een fullrange monitor-systeem met heel veel dynamiek, punch en geluidsdruk en die toch mooi klinkt, dus alsof je via een echte tube-amp speelt?

Zijn er onder jullie gitaristen die ook zo live spelen en wat zijn jullie ervaringen?

Ik speel met een Tech21 Sansamp PSA-1 direct in de PA. Dat klinkt erg ok. Voor effecten gebruik ik een g-major in de loop van de PSA en ook nog een BBE om het geheel wat op te peppen en strak te trekken. Op het podium heb ik een Tech21 Powerengine. Dat is een klein combotje met alleen een eindtrap en een full-range speaker, 12" er in. Klinkt behoorlijk ok voor het doel waar hij voor is. Ik gebruik zelf een in-ear monitor, maar onze bassist en drummer vinden het wel prettig als ik toch iets op het podium heb staan wat geluid produceert.

Let wel, de powerengine heeft geen buizen. Met 60 watt kan ie echter wel verbazend hard, dus dat met die druk zit wel goed, maar aangezien je daar geen mic op zet maakt dat eigenlijk geen bal uit.

grtn, Jan Anton

harrie-beton
17 augustus 2004, 12:01
Jeroenvanhulsteijn, wij spelen in het club-, soos- en kroegen circuit. Wij spelen veel harder dan in een kerk inderdaad. Wij zijn wel eens gemeten in een KROEG ("het achterdek in de Poelestraat") op 110 db. Die kroeg is nu failliet trouwens.

Ik speel ook bij een popkoor en soms schnabbels of sessies met een zangeres. Dan heb ik genoeg aan 2 keer 75 watt in de zaal en dan hebben we geen monitor. Je krijgt genoeg van de zaal terug.

Thuis hoor ik mezelf op koptelefoon of near field maar met lekkere sound. Dat is 1 van de grote voordelen van modelling. Je kunt thuis je sounds uitzoeken en hoeft niet in de oefenruimte te kloten met settingen. Ook minder ruzie met bandleden.

De starter van dit topic wil wel vrij hard spelen volgens mij.
Gewoon een paar dingen proberen op "oorlogssterkte".
Heb ik ook gedaan, kreeg wel klachten in de muziek winkel...
"kan dat zachter? ja"

Baker
17 augustus 2004, 12:09
Even een heel klein dingetje: Live is stereo nutteloos. De enige die dan kan genieten van een perfect stereobeeld is de geluidsman, iemand die een stukje naar links of naar rechts staat krijgt verlept geluid, dus daarvoor hoef je't al niet te doen :P

Wat een onzin.
Zet je stereotoren maar es op mono, je zult horen dat stereo veel "rijker"
klinkt, ook als je er niet precies in het midden staat. Bovendien komen stereo effecten veel mooier over. (denk aan chorus of rotating speaker etc.) Stereo is live dus absoluut niet nutteloos.

Wormaap
17 augustus 2004, 13:50
Even een heel klein dingetje: Live is stereo nutteloos. De enige die dan kan genieten van een perfect stereobeeld is de geluidsman, iemand die een stukje naar links of naar rechts staat krijgt verlept geluid, dus daarvoor hoef je't al niet te doen :P

Wat een onzin.
Zet je stereotoren maar es op mono, je zult horen dat stereo veel "rijker"
klinkt, ook als je er niet precies in het midden staat. Bovendien komen stereo effecten veel mooier over. (denk aan chorus of rotating speaker etc.) Stereo is live dus absoluut niet nutteloos.

Een stereotoren is nogal'n beetje andere situatie dan live he ;)
Geloof me, ik heb genoeg ervaring in live-sound om je te kunnen zeggen dat stereo effecten gebruiken live je sound eerder slechter maakt dan beter, omdat vrijwel niemand er optimaal van kan genieten. Als je je stereosound terugbrengt naar mono, hoort iedereen de volledige sound, onafhankelijk van waar'ie staat. Als je het stereo houdt, is't voor de mensen in het midden mooier, maar hoe verder je uit't centrum staat, hoe minder het gaat klinken. Met mono hoort iedereen het goed, met stereo hoort een klein deel het beter, en het grootste deel hoort het slechter.

Stratman70
17 augustus 2004, 21:18
Wij spelen altijd MONO.

Een POD live gebruiken, tuurlijk kan dat.

Er zijn 2 opties waar ik ervaring mee heb.

Optie [1] pod plus je eigen amp.
Mijn Boss ME30 multieffect was stereo: links en rechts gebruikte ik zo:
[me-30 linkersignaal] multi-effect uitgang naar de pod en dat naar de zaal. De pod laat je in 1 stand staan. Namelijk jcm800.
[me-30 rechter] post multi-effect. Ik had ook nog een marshall jcm800 op het podium. Geen microfoon ervoor.
Goed zaalgeluid vanwege de pod. Onafhankelijk van de pruttelende marshall.

optie [2]
De laatste 4 concerten gebruik ik geen multi-effecten meer en haal alles uit de pod. Basversterker als monitor.
Pod uitgang : Links gaat naar zaal (en in-ear systeem zanger) en (in-ear systeem drummer) en rechts naar mijn monitor.

Onze oefenruimte setting lijkt op de laatste. Wij oefenen ook met in-ear voor de zanger.
Bassist en ik geen in-ear. De lekkere feel van BAS ontbreekt bij in-ear systeem. Onze drummer heeft ook nog een boom box naast zich voor de kickdrum.

duidelijk of moeten er schema's komen.

Dank voor je reactie. Kan ik niet gewoon het geluid terughoren via de monitor van de P.A.? Dus dat ik alleen met mijn PODje kom aandraven?

harrie-beton
18 augustus 2004, 00:47
Dank voor je reactie. Kan ik niet gewoon het geluid terughoren via de monitor van de P.A.? Dus dat ik alleen met mijn PODje kom aandraven?


ja dat kan. je podiumgeluid is dan wel vrij ielig en dun omdat die monitors vooral zang goed weergeven.
Als je rock speelt: dun podiumgeluid en goed zaalgeluid.
Lichtere genres - geen probleem.

Wil je een vet podiumgeluid (beetje "druk" van de bas) dan ander type versterker on stage.

mijnechtenaamisalvergeven
18 augustus 2004, 08:26
Wel van te voren even overleggen met de mannen/ vrouwen v/d PA
:razz:

harrie-beton
18 augustus 2004, 10:12
je moet PA personeel altijd te vriend houden. Maar om lekker te spelen is een goed podiumgeluid belangrijk en daar moet je zelf aan meewerken.
Wij praten ook altijd even na met de geluidsmensen.

Queen - live aid 1985 : supergeluid en GEEN soundcheck.

Stratman70
18 augustus 2004, 12:22
Mee eens. Maar ik heb me ooit met één of andere PA sukkel gewerkt: die zat de hele tijd te zeuren dat hij maar een vreemd geluid in mijn geluids set-up hoorde... ik werd er onzeker van en begon maar wat aan mijn knoppies te draaien, maar het bleef zo. Toen begon ie over dat ik een line 6 versterker moest hebben, dat was veel beter spul en later, toen ik mijn geluid maar niet beter kreeg begon hij te vertellen dat ze altijd problemen hadden met de gitarist die rechts op het podium stond. Toen begon het kwartje bij mij wat te vallen: Line 6 beter dan mijn Engl? Gitaristen aan de rechterkant? En later toen we de opnames meekregen, kreeg ik ook de ultieme bevestiging: die kerel was gewoon een irritante bal die interessant wilde doen, maar er zelf geen bal van begreep.

Dat is erg frustrerend, zo'n samenwerking. Maar andere ervaringen met PA mensen waren goed. We hebben nu ook een vaste PA man.

Stitch
18 augustus 2004, 12:40
Ik ben van plan optie 2 van harrie te gaan gebruiken. Dus linker kanaal van de pod naar de zaal, en rechter kant naar een marshall 8008 + 4x12 kast. Mn enige angst is alleen dat ik mn pod signaal zo zacht moet zetten (om oversturing op het mengpaneel te voorkomen) dat mn eindtrap + kast niet voldoende volume produceren om mezelf op het podium te horen.

Geen last van harrie-b?

MightyMike
18 augustus 2004, 12:56
Haha : binnen twintig jaar gaan ze nogal lachen met onze 4x12 kasten en versterkers van tientallen kilo's....

Waarschijnlijk zit de versterker dan gewoon in de gitaar ingebouwd en gaat de kabel direct in het mengpaneel... :cool:

Wormaap
18 augustus 2004, 18:12
Elk mengpaneel heeft ook wel line ingangen hoor :P Daar zul je denk ik je POD prima in kunnen steken :) En dan dus ook op redelijk volume.

johantipker
19 augustus 2004, 03:28
Even een heel klein dingetje: Live is stereo nutteloos. De enige die dan kan genieten van een perfect stereobeeld is de geluidsman, iemand die een stukje naar links of naar rechts staat krijgt verlept geluid, dus daarvoor hoef je't al niet te doen :P

Wat een onzin.
Zet je stereotoren maar es op mono, je zult horen dat stereo veel "rijker"
klinkt, ook als je er niet precies in het midden staat. Bovendien komen stereo effecten veel mooier over. (denk aan chorus of rotating speaker etc.) Stereo is live dus absoluut niet nutteloos.

Wat fijn om zoveel goede reacties te krijgen:

Ik wil stereo in de zaal (via pa) maar ik hoor me zelf ook graag in stereo terug op de stage, ik speel veel jazz georienteerde solos, heel clean met zo'n doffe (ellende) sound, dan heb je t wel nodig om daar wat stereo fx op los te laten (tenminste ik wel), ik hou ook wel van pingpong enzo, maar ik speel ook :-( funky loosgaan tot het gaatje dingen met een heavier sound, en dan mis je gauw druk als je via een monitor speelt.

Heb ook in-ears geprobeerd, vond t zelf te gek, maar de hele band begon toen te zeiken dat ze geen gitaar "voelden" en aan in-ears heb je ook niet zoveel in een kroeg.

Misschien een combi tussen 1 guitaramp en fx terug via 2 monitortjes L+R? Of bijv M'n ME50 via L-out naar m'n Fender Hotrod en via R-out naar m'n korg Pandorra naar een monitor?

Ik ga lekker klooien!

harrie-beton
19 augustus 2004, 10:04
Mn enige angst is alleen dat ik mn pod signaal zo zacht moet zetten (om oversturing op het mengpaneel te voorkomen)


mijn pod staat gewoon 75% open. Elke goede mengtafel kan het signaal aan. Mits je de line ingang gebruikt. Een microfoon- ingang gaat over zijn nek.

PeteRS
19 augustus 2004, 12:44
Ik ben van plan optie 2 van harrie te gaan gebruiken. Dus linker kanaal van de pod naar de zaal, en rechter kant naar een marshall 8008 + 4x12 kast. Mn enige angst is alleen dat ik mn pod signaal zo zacht moet zetten (om oversturing op het mengpaneel te voorkomen) dat mn eindtrap + kast niet voldoende volume produceren om mezelf op het podium te horen.

Geen last van harrie-b?

Interessant topic! Weet iemand of Line6 in zijn combo's/heads/cabs ook fullrange versterkers en speakers gebruikt. Is het plan van Stich met 8008 en 4x12 kanst dan wel aan te bevelen?

harrie-beton
19 augustus 2004, 12:57
Weet iemand of Line6 in zijn combo's/heads/cabs ook fullrange versterkers en speakers gebruikt. Is het plan van Stich met 8008 en 4x12 kanst dan wel aan te bevelen?

Line6 amps zijn eigenlijk full range kasten. Alleen de hoge tonen zijn minder nodig. Een celestion kan ook niet meer dan 10 khz weergeven geloof ik. Correct me if I am wrong.

Ik zou geen 4 X 12 kasten gebruiken. De pod maakt het geluid (en die vind ik mooi) en daarom gebruik ik een neutrale versterker plus speaker als monitor. Ik gebruik wel een basversterker omdat een zangbox en mini-pa te weinig laag geeft per kilo gewicht. De bas EQ staat recht.

Speeddemon
19 augustus 2004, 14:10
Line6 amps zijn eigenlijk full range kasten. Alleen de hoge tonen zijn minder nodig. Een celestion kan ook niet meer dan 10 khz weergeven geloof ik. Correct me if I am wrong.
Maak daar maar 6kHz van. (voor een 12" dan. 8" of kleiner gaat wel wat hoger door, maar je bent weer wat sub-laag kwijt).



Ik zou geen 4 X 12 kasten gebruiken. De pod maakt het geluid (en die vind ik mooi) en daarom gebruik ik een neutrale versterker plus speaker als monitor. Ik gebruik wel een basversterker omdat een zangbox en mini-pa te weinig laag geeft per kilo gewicht. De bas EQ staat recht.
Volgende opties zullen ook goed werken:
-Roland JC-120: stereo gitaarversterker die nagenoeg recht is qua frequentie respons: ideaal dus voor modelling zooi.
-Tech 21 heeft ook een power-amp, die zowel voor gewone pre-amps als voor modelling pre-amps geschikt is.

Als je ECHT goed P.A. spul wil (sorry, maar ik lach hartelijk om JBL Eons), kijk dan eens naar L. Acoustics, D&B en de betere lijnen van Apogee en Meyer). Alleen een JC-120 zal wel tig keer beter te betalen zijn.

Skabouter van dit forum heeft er 1 te koop voor 400 euro.

johantipker
22 augustus 2004, 23:23
Even een heel klein dingetje: Live is stereo nutteloos. De enige die dan kan genieten van een perfect stereobeeld is de geluidsman, iemand die een stukje naar links of naar rechts staat krijgt verlept geluid, dus daarvoor hoef je't al niet te doen :P

Wat een onzin.
Zet je stereotoren maar es op mono, je zult horen dat stereo veel "rijker"
klinkt, ook als je er niet precies in het midden staat. Bovendien komen stereo effecten veel mooier over. (denk aan chorus of rotating speaker etc.) Stereo is live dus absoluut niet nutteloos.

Een stereotoren is nogal'n beetje andere situatie dan live he ;)
Geloof me, ik heb genoeg ervaring in live-sound om je te kunnen zeggen dat stereo effecten gebruiken live je sound eerder slechter maakt dan beter, omdat vrijwel niemand er optimaal van kan genieten. Als je je stereosound terugbrengt naar mono, hoort iedereen de volledige sound, onafhankelijk van waar'ie staat. Als je het stereo houdt, is't voor de mensen in het midden mooier, maar hoe verder je uit't centrum staat, hoe minder het gaat klinken. Met mono hoort iedereen het goed, met stereo hoort een klein deel het beter, en het grootste deel hoort het slechter.


Hee Wormaap, ik ben het ten dele wel met je eens, nav je opmerkingen ben ik gaan spelen en expirementeren; als je met een vette rocksound speelt, gaan stereofx vrij gauw irriteren. Immers je sound is dan al heftig genoeg!
Je sound verzuipt vrij snel in t gewiedel, t klinkt een stuk strakker en daardoor beter als je mono speelt..

Op t jazzklusje dat ik vanmiddag had (was trouwens een kutgigje), waarbij ik dus hoofdzakelijk clean speel met zo'n diepe doffe sound, zitten de fx bij mono juist in de weg.

Ik ben eruit en ik ga het volgende doen:

Ik blijf spelen via m'n Fender Hotrod Deluxe (heb vrijdag m'n hotrod naast Line6 spul gezet in de muziekzaak en ging toch gelijk weer voor de Hotrod), ga ik pop of rock spelen zet ik m'n Boss ME 50 voor de Hotrod, mono dus.

Speel ik jazz of geimproviseerde muziek, dan gaat mijn gitaar rechtstreeks in de Hotrod en parallel in de Me50.
De Me 50 sluit ik via de headphones-out (met speakersimulatie) aan op een stereo poweramp die twee kleine fullrange boxjes aandrijft.

De directe gitaar sound komt dan uit de amp, en de stereo fx (alleen het wet signaal van reverb, chorus en delay) komt dan uit de fullrangeboxjes.
Fx en directe sound vermengen zich dan in de lucht.
Zag op de site van Pat Metheny, dat ie ook zo speelt evenals Jan Akkerman (Marble amp + 2 surroundboxjes via www. jessevanruller.nl)

Ga een fijne tijd tegemoet!

Allemaal bedankt voor jullie inspiratie!

johantipker
22 augustus 2004, 23:25
Even een heel klein dingetje: Live is stereo nutteloos. De enige die dan kan genieten van een perfect stereobeeld is de geluidsman, iemand die een stukje naar links of naar rechts staat krijgt verlept geluid, dus daarvoor hoef je't al niet te doen :P

Wat een onzin.
Zet je stereotoren maar es op mono, je zult horen dat stereo veel "rijker"
klinkt, ook als je er niet precies in het midden staat. Bovendien komen stereo effecten veel mooier over. (denk aan chorus of rotating speaker etc.) Stereo is live dus absoluut niet nutteloos.

Een stereotoren is nogal'n beetje andere situatie dan live he ;)
Geloof me, ik heb genoeg ervaring in live-sound om je te kunnen zeggen dat stereo effecten gebruiken live je sound eerder slechter maakt dan beter, omdat vrijwel niemand er optimaal van kan genieten. Als je je stereosound terugbrengt naar mono, hoort iedereen de volledige sound, onafhankelijk van waar'ie staat. Als je het stereo houdt, is't voor de mensen in het midden mooier, maar hoe verder je uit't centrum staat, hoe minder het gaat klinken. Met mono hoort iedereen het goed, met stereo hoort een klein deel het beter, en het grootste deel hoort het slechter.


Hee Wormaap, ik ben het ten dele wel met je eens, nav je opmerkingen ben ik gaan spelen en expirementeren; als je met een vette rocksound speelt, gaan stereofx vrij gauw irriteren. Immers je sound is dan al heftig genoeg!
Je sound verzuipt vrij snel in t gewiedel, t klinkt een stuk strakker en daardoor beter als je mono speelt..

Op t jazzklusje dat ik vanmiddag had (was trouwens een kutgigje), waarbij ik dus hoofdzakelijk clean speel met zo'n diepe doffe sound, zitten de fx bij mono juist in de weg.

Ik ben eruit en ik ga het volgende doen:

Ik blijf spelen via m'n Fender Hotrod Deluxe (heb vrijdag m'n hotrod naast Line6 spul gezet in de muziekzaak en ging toch gelijk weer voor de Hotrod), ga ik pop of rock spelen zet ik m'n Boss ME 50 voor de Hotrod, mono dus.

Speel ik jazz of geimproviseerde muziek, dan gaat mijn gitaar rechtstreeks in de Hotrod en parallel in de Me50.
De Me 50 sluit ik via de headphones-out (met speakersimulatie) aan op een stereo poweramp die twee kleine fullrange boxjes aandrijft.

De directe gitaar sound komt dan uit de amp, en de stereo fx (alleen het wet signaal van reverb, chorus en delay) komt dan uit de fullrangeboxjes.
Fx en directe sound vermengen zich dan in de lucht.
Zag op de site van Pat Metheny, dat ie ook zo speelt evenals Jan Akkerman (Marble amp + 2 surroundboxjes via www. jessevanruller.nl)

Ga een fijne tijd tegemoet!

Allemaal bedankt voor jullie inspiratie!

Negative K3 fan
22 augustus 2004, 23:39
dat laatste wat je zei heet een wet/dry/wet setup, veel meer gitaristen spelen (of speelden) zo, iig van halen petrucci en al dat soort gastjes.

AART
23 augustus 2004, 09:15
he nee, na dit hele topic door gelezen te hebben ben ik nog banger geworden voor line6, ik hou het lekke bij mijn buizenbak :)

harrie-beton
23 augustus 2004, 11:33
Dat moet je zelf weten. Het is een vrij land.

Als je een CD hoort met een mooi buizengeluid dan hoor je eigenlijk al een digitale versie daarvan.

Ik ervaar klankmatig geen verschil. Ga maar eens blind vergelijken tussen een buizenbak en line6.
Ik ga binnenkort wel eens wat opnemen via microfoons en via de pod. Maken we er een leuke quiz van.

hb

AART
23 augustus 2004, 11:44
met opnames is het verschil ook minder, maar het gaat mij vooral om het live geluid, een buizenbak lijkt veel meer te knallen en het geluid lijkt puurdser te zijn dan bij een line6 modeling.
bovendien hou ik van echte knopjes waar ik lekker aan kan draaien ipv een computer die je moet besturen allerlei interface's.

zul je net zien dat de line6 crasht bij je eerste optreden :-D

harrie-beton
23 augustus 2004, 11:56
zul je net zien dat de line6 crasht bij je eerste optreden


Ik heb wel 2 voedingen en twee kabels voor het pedaal.

Ach, ik heb 12 jaar met buizenbakken gesleept en die kunnen ook stuk.
Plus pedalen en die konden ook stuk. Ik heb nu minder componenten.
Zelfs kleinere kans op fouten.
Als ik veel zou optreden dan kocht ik twee pods. De XT is nu maar 349 euro.


Maar goed, on topic - goed geluid via POD over PA dat kan.

Negative K3 fan
23 augustus 2004, 12:10
met opnames is het verschil ook minder, maar het gaat mij vooral om het live geluid, een buizenbak lijkt veel meer te knallen en het geluid lijkt puurdser te zijn dan bij een line6 modeling.
Alleen op het podium, voor de zaal en een optimale spreiding (spreiding is lastig bij gitaar amps) moet er voor de amp toch een mic en dan maakt dat ballen gedoe niks meer uit watn een pod door de pa klinkt ook heel goed

bovendien hou ik van echte knopjes waar ik lekker aan kan draaien ipv een computer die je moet besturen allerlei interface's.
Een pod heeft ook knopjes waar je aan kunt draaien, en waarom zit je nu dan op een computer? die hebben tegenwoordig op het scrollwiel van de muis na geen draaiknopjes meer, of werk je met een trackball ofzo? Beetje een nonsens argument, misschien dat een podxt wat lastiger in te stellen enzo is, maar dat hoort er een beetje bij, veelzijdigheid gaat in dit geval ten koste van bedieningsgemak al is dat bij een pod nog vrij makkelijk


zul je net zien dat de line6 crasht bij je eerste optreden :-D

veel mensen hebben dat nog niet gezien. En tja, hoe vaak hoor je wel niet dat een buizenbak het laat afweten?

AART
23 augustus 2004, 12:20
met opnames is het verschil ook minder, maar het gaat mij vooral om het live geluid, een buizenbak lijkt veel meer te knallen en het geluid lijkt puurdser te zijn dan bij een line6 modeling.
Alleen op het podium, voor de zaal en een optimale spreiding (spreiding is lastig bij gitaar amps) moet er voor de amp toch een mic en dan maakt dat ballen gedoe niks meer uit watn een pod door de pa klinkt ook heel goed

bovendien hou ik van echte knopjes waar ik lekker aan kan draaien ipv een computer die je moet besturen allerlei interface's.
Een pod heeft ook knopjes waar je aan kunt draaien, en waarom zit je nu dan op een computer? die hebben tegenwoordig op het scrollwiel van de muis na geen draaiknopjes meer, of werk je met een trackball ofzo? Beetje een nonsens argument, misschien dat een podxt wat lastiger in te stellen enzo is, maar dat hoort er een beetje bij, veelzijdigheid gaat in dit geval ten koste van bedieningsgemak al is dat bij een pod nog vrij makkelijk


zul je net zien dat de line6 crasht bij je eerste optreden :-D

veel mensen hebben dat nog niet gezien. En tja, hoe vaa
k hoor je wel niet dat een buizenbak het laat afweten?


dat laatste was cynisch bedoelt(richting wndows)
maar ik denk dat het op het podiumgeluid na vooral met gevoel te maken heeft, ik vind zo'n raar klein misvormt rood doosje niet echt gitaargeweld uitstralen.
ik ga binnenkort met mijn amp eens naar de winkel en eens kijken of een line 6 mijn jcm 900 SL-X scheur kan bijhouden...

Negative K3 fan
23 augustus 2004, 12:31
met opnames is het verschil ook minder, maar het gaat mij vooral om het live geluid, een buizenbak lijkt veel meer te knallen en het geluid lijkt puurdser te zijn dan bij een line6 modeling.
Alleen op het podium, voor de zaal en een optimale spreiding (spreiding is lastig bij gitaar amps) moet er voor de amp toch een mic en dan maakt dat ballen gedoe niks meer uit watn een pod door de pa klinkt ook heel goed

bovendien hou ik van echte knopjes waar ik lekker aan kan draaien ipv een computer die je moet besturen allerlei interface's.
Een pod heeft ook knopjes waar je aan kunt draaien, en waarom zit je nu dan op een computer? die hebben tegenwoordig op het scrollwiel van de muis na geen draaiknopjes meer, of werk je met een trackball ofzo? Beetje een nonsens argument, misschien dat een podxt wat lastiger in te stellen enzo is, maar dat hoort er een beetje bij, veelzijdigheid gaat in dit geval ten koste van bedieningsgemak al is dat bij een pod nog vrij makkelijk


zul je net zien dat de line6 crasht bij je eerste optreden :-D

veel mensen hebben dat nog niet gezien. En tja, hoe vaa
k hoor je wel niet dat een buizenbak het laat afweten?


dat laatste was cynisch bedoelt(richting wndows)
maar ik denk dat het op het podiumgeluid na vooral met gevoel te maken heeft, ik vind zo'n raar klein misvormt rood doosje niet echt gitaargeweld uitstralen.
ik ga binnenkort met mijn amp eens naar de winkel en eens kijken of een line 6 mijn jcm 900 SL-X scheur kan bijhouden...

dat laatste is maar net wat je gewend bent, vroeger zeiden ze dat ook over de electrische gitaar, een muziekinstrument was toch niet iets met kabeltjes, electriciteit en buizen, dat kan gewoon neit goed zijn... dat soort mensen zijn er overigens nog steeds. Over een tijdje zeggen ze precies hetzelfde over digitale shit nu.

AART
23 augustus 2004, 13:14
het probleem met de digitale shit van nu is dat het alleen kan nabootsen, met de elektrische gitaar toen kon men echt iets nieuws doen, het enige dat de digitale versterkers nu doen is het nabootsen van bijvoorbeeld een marshall, dan heb ik toch liever een echte marshall... :-?

Negative K3 fan
23 augustus 2004, 13:44
het probleem met de digitale shit van nu is dat het alleen kan nabootsen, met de elektrische gitaar toen kon men echt iets nieuws doen, het enige dat de digitale versterkers nu doen is het nabootsen van bijvoorbeeld een marshall, dan heb ik toch liever een echte marshall... :-?

niet alleen, line6 is meer daan een nabootser. Het is ten eerste goedkoop, stukken goedkoper dan al die amps (en effecten) los... Het is makkelijk (je hebt amps effecten allemaal in 1 apparaat en kunt met een druk op de knop van een marshall met chorus en delay over een 4x12 naar een fender met tremolo op een 4x10), het is extreem veelzijdig, je kunt er makkelijk opnames mee maken (waar hij eigenlijk voor is gemaakt), in plaats van je amp naar de studio slepen en daar uitvoerig gaan micen etc neem je je vooringestelde pod mee, drukt hem in het mengpaneel en begint met opnemen. En het is handig tegen geluidsoverlast, midden in de nacht met koptelefoon de klank van een marshall op 10 vinden de buren een stuk prettiger dan een echte marshall op 10.

genoeg redenen voor en omdat hij goedkoop is kun je een pod ook naast je buizen amp gebruiken.

tja, ideaal?

AART
23 augustus 2004, 14:46
ten eerste: midden in de nacht ben ik evenals de buren niet gesteld op een marshall op 10 :-? , dan wil ik namelijk slapen

en aangezien ik ipv 20 amps er maar 2 nodig heb koop ik toch liever die amps zelf.
en bij de klank van een marshall op 10 hoort ook dat volume :-D

harrie-beton
23 augustus 2004, 15:23
we komen hier toch niet uit.

dit soort discussies had je ook toen de platenspeler en de CD werden vergeleken.
En later Analoge synthesizers met de digitale modeling versies.

pimmetje
23 augustus 2004, 15:33
Ach... er uitkomen doen we met zo veel discussies niet. Is niet per se een reden om te stoppen met krijsen :D.

Ik ga van de week denk weer ff wat modeling crap proberen. Dan heb ik 't dus over die kleine kut-apparaatjes zonder speakers en zo eraan gemonteerd. Het gaat mij dan even niet om het na kunnen doen van 20 versterkers, maar om het GOED na kunnen doen van 1 of 2 versterkers.

Zoals ik al heb gezegd, kon die pod 2.0 dat in mijn ogen absoluut niet. Klonk 'tzelfde op 't eerste gehoor, maar vooral in dynamiek, directe invloed van vingers op geluid bleef hij te ver achter op 't echte werk.

harrie-beton
23 augustus 2004, 16:23
De podxt is behoorlijk beter dan de pod 2. Met de nieuwste updates (99 dollar extra) heb je de zelfde sounds als de Vetta. Hun vlaggeschip.
pod xt pro is de 19 inch versie.

tja, als je 1 zeer goede versterker hebt dan heeft een pod geen meerwaarde. Maar er zijn meerdere redenen om de pod te kopen.

Ik heb de line6 pod xt onder andere ook om:

-integratie van 70 effecten (geen losse zooi)
-goede opname mogelijkheden
-thuis kun je lekker de sounds uitzoeken en geen ruzie met buren of mijn vrouw. Ze klaagt nu als ik met mijn voet mee tik. Dan kan ze "get the picture" niet verstaan..
-USB programmeerbaar dus ook een veilige backup van je sounds
-vrij makkelijk andere versterkers proberen. Vooral ik als U2 liefhebber geniet van de VOX die erin zit. Ik kon met mijn marshall JCM 800 dat nooit goed nadoen. De mesa boogie van Dreamtheater mmmmm.

Wat ik mis aan de podxt.
-een limiter op het eindsignaal
-goede harmonizer en goede octaver
-mono schakelaar
-koptelefoon volume en totaal volume is dezelfde knop
-de aanhechting van de rj-45 kabel voor de voetpedaal is niet erg robuust, hij floept eruit af en toe...

hb

als je op de meeting komt in september dan is er genoeg voor jou denk ik. Het thema is AMPS.

PeteRS
24 augustus 2004, 12:52
Harrie,

Wat is precies het voordeel van de XT pro 19". Betaal je 220 euri extra voor die XLR uitgangen of is er nog meer voordeel. Ik twijfel tussen de XT en de XT pro.

harrie-beton
24 augustus 2004, 13:30
klankmatig - geen verschil. Software is gelijk.

De pod xt pro heeft EXTRA nog een extra digitale in- en uitgang én een stereo effect loop. plus de pro ziet er mooier uit met zijn 19 inch formaat.
"Size does matter..."

Al met al. Voor mij geen reden om een pro te kopen. Er zitten 70 effecten in de gewone POD XT en ik heb geen behoefte aan een effect loop.
De gewone xt kan via USB naar mijn pc ook digitaal 24/96 opnemen.
Nog voor mij een extra reden voor de gewone podXT, hij is kleiner en makkelijk mee te nemen want deze jongen fietst veel naar de repetities, sessies en schnabbels. Dan kun je namelijk bier drinken... :-D

Kies maar.

hb

PeteRS
24 augustus 2004, 16:41
Thx! Het gaat mij op de eerste plaats ook om de sound, die digitale IO, XLR en FX loop gebruik ik toch niet. Hoe weet trouwens of de nieuwe updates erin zitten. BV bij feedback betaal je 449 en bij musik-productiv 349. Is dit het verschil tussen met en zonder updates ?

Negative K3 fan
24 augustus 2004, 18:06
Thx! Het gaat mij op de eerste plaats ook om de sound, die digitale IO, XLR en FX loop gebruik ik toch niet. Hoe weet trouwens of de nieuwe updates erin zitten. BV bij feedback betaal je 449 en bij musik-productiv 349. Is dit het verschil tussen met en zonder updates ?

feedback is gewoon te duur, de grote 2.0 update kun je gratis downloaden, verder zijn er drie model packs met effecten of amps te downloaden voor 50 dollar per stuk of 100 dollar voor alledrie.

PeteRS
24 augustus 2004, 21:10
Hmm, als ik het goed begrijp is die update dus meer een uitbreiding dan een verbetering en dat alle POD XT's precies hetzelfde uitgeleverd worden waarna je eventueel uitbreidingen kunt downloaden (al dan niet gratis).

harrie-beton
24 augustus 2004, 21:59
klopt. de update van 2.0 is gratis.
De uitbreiding is betaald. Dat zijn extra effecten en extra amps die onder andere in de VETTA II zitten.
Wel het geld waard.

harrie beton