PDA

View Full Version : Slagplaat zelf maken?



starscream
14 augustus 2004, 00:15
Ik wil graag een andere slagplaat voor op mijn P-bass. Ik wil graag zo'n aluminium traanplaat als slagplaat.
Dit materiaal:
http://www.metaalwinkel.nl/img/e2fe410ae701a786fc4ccf7d27c50fbfimage001.jpg

Maar nu heb ik een probleem want ik heb een linkshandige bas.
Deze slagplaten zijn wel linkshandig leverbaar maar dan moet je teveel extra betalen.
De lokale guitarshop zei ook dat je het best zelf kunt maken.
Nu is mijn vraag, wat heb je er allemaal voor nodig? Is het mogelijk voor iemand die niet zo handig is :oops: ? Kortom hoe maak je zo'n ding.

Ook wil ik graag nieuwe elementen in mijn bas, maarr ik heb geen id wat ik moet kiezen..mijn budget is 100 tot 150 euro. wat raden jullie me aan? Ik hou wel van een beetje "punch" in m'n geluid. Ik speel voornamelijk punk/rock.

MuNKeY
14 augustus 2004, 00:50
over de slagplaat : uh, een andere slagplaat ernaast leggen, omcirkelen op de traanplaat met een goed potlood of stift en dan zagen


over je pickups: punchy....... p bass.... hmm seymour duncan quarter pounders ? :D nieuwe pickups (in jour geval 1) zijn meestal rond de 80-90 euro

(deze pickups ga ik zelf ook nog aanschaffen en monteren op mn ibanez roadster :D )

starscream
14 augustus 2004, 11:31
over de slagplaat : uh, een andere slagplaat ernaast leggen, omcirkelen op de traanplaat met een goed potlood of stift en dan zagen
Ja okeej, maar met wat voor soort zaag? gewoon met een figuur zaag?



over je pickups: punchy....... p bass.... hmm seymour duncan quarter pounders ? :D nieuwe pickups (in jour geval 1) zijn meestal rond de 80-90 euro

(deze pickups ga ik zelf ook nog aanschaffen en monteren op mn ibanez roadster :D
Keej thnx :) Weet je mischien ook waar je die kunt krijgen/bestellen?

MuNKeY
14 augustus 2004, 12:01
Ja okeej, maar met wat voor soort zaag? gewoon met een figuur zaag?



Keej thnx :) Weet je mischien ook waar je die kunt krijgen/bestellen?

zaag : http://www.tweakzone.nl/f/g/4442ySfupQz7.JPG
decoupeer zaag, kun je een speciaal zaagje voor krijgen voor metaal, anders kan een doe het zelf winkel het wel zagen voor je


winkel :
fox humana , music productiv (http://www.musik-produktiv.de)
elke goede gitaarzaak eigenlijk wel

starscream
14 augustus 2004, 12:12
decoupeer zaag, kun je een speciaal zaagje voor krijgen voor metaal, anders kan een doe het zelf winkel het wel zagen voor je
Keej thnx. Het is een P-bass, is het niet moeilijk om die vorm dan goed te krijgen:
http://www.lindacomm.net/stores/gm/catalog/GGuard62Pbassbwht3ply.jpg
Denk je dat een doe het zelf zaak dit voor je doet?

Primitive
14 augustus 2004, 13:10
je moet gewoon rustig zagen, langs de lijnen, dat moet wel lukken en wat niet lukt moet je weg schuren, wel voorzichtig schuren want je meot niet te veel weg halen dus steeds passen en schuren enz.

Dandelion
14 augustus 2004, 13:53
beetje cheap ass misschien, maar volgens mij kan je ook gewoon plakplastic krijgen met dat traanplaat motief.
Dat is een stuk makkelijker!

Primitive
14 augustus 2004, 14:37
beetje cheap ass misschien, maar volgens mij kan je ook gewoon plakplastic krijgen met dat traanplaat motief.
Dat is een stuk makkelijker!

ja maar dan zie je de lijnen van het plakband nog wel, en das ook niej echt mooi hea:)

starscream
14 augustus 2004, 14:47
beetje cheap ass misschien, maar volgens mij kan je ook gewoon plakplastic krijgen met dat traanplaat motief.
Dat is een stuk makkelijker!

ja maar dan zie je de lijnen van het plakband nog wel, en das ook niej echt mooi hea:)
En het is niet 3D

starscream
14 augustus 2004, 23:12
Ik heb eens aan wat mensen gevraagd en nu ben ik iemand tegen gekomen die hem kan laten uitlaseren. Dus dan word hij precies nagemaakt 8-) ! Maar nu moet ik alleen nog een stuk aluminuim(!) traanplaat hebben van maximaal 1mm dik..weet iemand mischien waar je dit kunt kopen?

Lazy B.
15 augustus 2004, 09:33
Ik heb eens aan wat mensen gevraagd en nu ben ik iemand tegen gekomen die hem kan laten uitlaseren. Dus dan word hij precies nagemaakt 8-) ! Maar nu moet ik alleen nog een stuk aluminuim(!) traanplaat hebben van maximaal 1mm dik..weet iemand mischien waar je dit kunt kopen?

Gewoon een doe-het-zelf zaak lijkt me?

Primitive
15 augustus 2004, 12:01
beetje cheap ass misschien, maar volgens mij kan je ook gewoon plakplastic krijgen met dat traanplaat motief.
Dat is een stuk makkelijker!

ja maar dan zie je de lijnen van het plakband nog wel, en das ook niej echt mooi hea:)
En het is niet 3D

of je moet een paar lagen:P

sniekie
15 augustus 2004, 12:59
hey, ik heb zelf ook zon ding proberen te maken, verkijk je er niet op.. uiteindelijk heb ik het door een vriend van me laten doen waarvan he zijn werk is om met metaal te werken. maar wat blijft is dat de randen van de traanplaat er scherp zijn

starscream
15 augustus 2004, 13:17
hey, ik heb zelf ook zon ding proberen te maken, verkijk je er niet op.. uiteindelijk heb ik het door een vriend van me laten doen waarvan he zijn werk is om met metaal te werken. maar wat blijft is dat de randen van de traanplaat er scherp zijn
Ja ik doe het nu ook niet meer zelf, ik laat hem nu uitlaseren. De randen zullen dan wel nog scherp zijn ja, maar volgens mij kun je die dan toch gewoon schuren? Iemand zei ook iets van met staalwol bewerken, maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten. Wat heb jij gedaan om de randen gladder te krijgen?

basssssplayer
15 augustus 2004, 17:48
polijsten...

alle metaalbewerkingsbedrijven (3x woordwaarde 2x letterwaarde) hebben wel een polijstmachine staan. Dan krijg je de randen zo glad als dat je 't hebben wil.

J! 8-)

bassopotmus
21 augustus 2004, 21:50
hmm wel wat waarheden gelzen maar veel troep. Me pa zit in het metaal en ik ben er zelf ook niet vies van.. Veel traanplaat op me kamer bv...

Paar dingen, weet je niets van zagen en polijsten, begin er niet aan, je bezeert jezelf al snel.

- het is ruw materiaal, inderdaad 3d, wil je dit als slagplaat? Je haalt je knuisten open (ui ervaring, herineren jullie het "p-bass project" nog van me? Ook hetzelfde gedachtr, maar na wat testen wilde ik ne knuizen behouden...

- traanplaat is te krijgen in 2mm, heb je wel veel minder grove tranen. De foto die je laat zien is industriele standaard, voor trappen. ook gebruikt op de bouw zodat ze niet uitglijden ( het hele princiepe ervan)

-Laseren? Een neetje vakman pak de electrische zaag en polijst de randen..lijkt me beetje overkill om te gaan laseren.

Ik heb nog wel een plaatje traan liggen, kan eens wat testen uitvoeren, is het een standaard p-plaat (dus Fender maaten?)

soapwater
23 augustus 2004, 12:25
als je dan toch zou gaan zagen met een decoupeerzaag en een speciaal zaagblad, vergeet er dan geen speciaal vet op te doen, anders kom je niet ver (tenzij je een fortuin aan zaagbladen wilt spenderen)
Het lijkt me ook nogal moordend voor je vingers enz... van zo'n metalen slagplaat te gebruiken... kan toch niet aangenaam spelen lijkt me... koud en hard gevoel?

Greetz

Anavrin
23 augustus 2004, 14:40
ik wil binnenkort m'n "fuck-up" (zo gedoopt door Bassopotmus) gaan voorzien van een plastic zwarte slagplaat, met een gevlamde vorm. Wat voor bewerkingsmaterialen moet ik daar dan voor gebruiken, want waarschijnlijk koop ik gewoon een zwarte slagplaat, en ga die bewerken? Moet ik dat ook gewoon met de decoupeerzaag fixen, of kan ik dat met zo'n dremel doen?
http://members.home.nl/anavrin88/images/anavrin_012.jpg

Anavrin
23 augustus 2004, 14:45
oh ja, ff ontopic, hier is iemand die ook traanplaat heeft gebruikt voor de slagplaat:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31337