PDA

View Full Version : traanplaat slagplaat maken



MongoSucks
13 augustus 2004, 23:33
Ik wil een nieuwe slagplaat van traanplaat maken, weet iemand hoe je dit het beste kan doen? het gaat om de slagplaat van een stratocaster met een slagplaat zoals deze:

http://www.gbase.com/guitar_pics/180/408633.jpg

Bluesbreaker
13 augustus 2004, 23:43
zonde van zo'n mooie strat, maar dat is natuurlijk slechts mijn mening

ik zou gewoon de originele slagplaat er af halen en overtrekken op een stuk traanpaat en dan uitzagen, boren en vijlen

MongoSucks
13 augustus 2004, 23:45
ja dat kan wel, maar de kans dat dat mooi wordt is klein, het kan beter met apparaten ofz niet? maar welke apparaten dan, en hoe moet ik dat precies doen? En kan dat uitzagen gewoon met een ijzerzaagje?

Javaca
14 augustus 2004, 00:05
Uitzagen kun je doen met een slijptol of decoupeerzaag..
Afbramen(!) kan met een staalborstel, polijstschijf en vijlen.
Boren haat het makkelijkst en best met een kolomboor.

amon
14 augustus 2004, 12:25
uitzagen met een ijzer-fiuurzaagje (heb je er meer van nodig, want die gaan breken), dan de randen met staalborstel schoonraspen, en dan slijpen en schuren.
zo heb ik het gedaan, niet voor een slagplaat, maar voor iets anders, ook rare vorm en goede afwerking waren daarbij verijst (vereist?)

arno
14 augustus 2004, 15:29
ik zou de vooral de randen met staalwol bewerken. De enige manier om hem echt mooi af te ronden.

Snaar'n Bennie
14 augustus 2004, 16:16
Mijn manier is wel iets meer werk, maar werkte voor mij prima!
Trek de originele slagplaat over op een stuk mdf, en zaag het uit. Ook de pick up-gaten meenemen! Schuur de randen van het mdf zodat het een exacte replica van het origineel is. Vervolgens plak je de slagplaat van mdf op het materiaal waar je de nieuwe slagplaat uit wilt halen. NATUURLIJK WEL MET DE GOEDE KANT NAAR BENEDEN!!!! Het enigste wat je nu nog hoeft te doen is de slagplaat uitfrezen met een bovenfrees. Als je een vellingkant-frees gebruikt heb je ook al gelijk een schuin kantje op de plaat. Op deze manier heb ik een exacte replica van mijn slagplaat gemaakt.

starscream
14 augustus 2004, 17:59
Mijn manier is wel iets meer werk, maar werkte voor mij prima!
Trek de originele slagplaat over op een stuk mdf, en zaag het uit. Ook de pick up-gaten meenemen! Schuur de randen van het mdf zodat het een exacte replica van het origineel is. Vervolgens plak je de slagplaat van mdf op het materiaal waar je de nieuwe slagplaat uit wilt halen. NATUURLIJK WEL MET DE GOEDE KANT NAAR BENEDEN!!!! Het enigste wat je nu nog hoeft te doen is de slagplaat uitfrezen met een bovenfrees. Als je een vellingkant-frees gebruikt heb je ook al gelijk een schuin kantje op de plaat. Op deze manier heb ik een exacte replica van mijn slagplaat gemaakt.
Maar kun je dit ook gewoon doen met je orginele slagplaat? Dus je gewone slagplaat op het materiaal leggen waar je de nieuwe van wilt hebben en dan uitfreezen? anders ben je het ding 2 keer aan het maken

amon
14 augustus 2004, 21:56
loop je waarschijnlijk (grote) kans op beschadiging...

starscream
15 augustus 2004, 00:09
loop je waarschijnlijk (grote) kans op beschadiging...
Keej, maar ik laat hem nu uitlaseren..krijg je ook een preciese kopie 8-)

Jeroenvanhulsteijn
15 augustus 2004, 00:23
Starscream :) , transformer fan?

starscream
15 augustus 2004, 00:30
waha neej ik ben iemand anders, maar ik wil hetzelfde doen.
check:http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=37029
En toen ik hier kwam zag ik dat er hier ook zo'n topic was dus haha

Snaar'n Bennie
15 augustus 2004, 13:34
loop je waarschijnlijk (grote) kans op beschadiging...

Precies. En dan ben je niet blij... :(

Snaar'n Bennie
15 augustus 2004, 13:35
loop je waarschijnlijk (grote) kans op beschadiging...
Keej, maar ik laat hem nu uitlaseren..krijg je ook een preciese kopie 8-)

Uitlaseren?! Da's apart! Waar laat je dat doen dan?

starscream
15 augustus 2004, 13:56
Uitlaseren?! Da's apart! Waar laat je dat doen dan?
Weet ik niet, maar die gene die ik ken, werkt bij zo'n bedrijven en die kan dat ff "zwart" laten uitlaseren :D Normaal is dat best duur...

starscream
15 augustus 2004, 14:19
ik zou de vooral de randen met staalwol bewerken. De enige manier om hem echt mooi af te ronden.
Leg eens uit, hoe doe je zoiets?

arno
15 augustus 2004, 16:18
nou gewoon een bosje staalwol bij de praxis kopen van 0000 (grofheid)
plukje pakken en schuren maar :razz:
Op die manier krijg je mooie afgeronde randen. Werkt prima.

starscream
15 augustus 2004, 17:06
nou gewoon een bosje staalwol bij de praxis kopen van 0000 (grofheid)
plukje pakken en schuren maar :razz:
Op die manier krijg je mooie afgeronde randen. Werkt prima.
Keej tnx! :)

Negative K3 fan
16 september 2004, 13:41
je hebt toch ook van dat plastic achtige spul wat je er op kan plakken zodat het net echt traanplaat is.

Jazzmaster
28 juli 2005, 13:45
Klopt! plakplastic een gigantische rol voor 7 euro. Kan je heel wat van traanplaatjes van snijden. Heb het zelf ook gedaan. Ziet er heel goed uit...alleen 1 nadeel! Op den duur kan het los gaan raken. ik heb het er laatst afgetrokken en ben nu ook nog een goede manier aan het bedenken om het fatsoenlijk te krijgen. Misschien een laklaag aanbrengen??

fred dons
28 juli 2005, 14:01
wat ik gedaan heb is superlijm op de randjes smeren zodat er geen kiertjes zijn tussen het plastic en de slagplaat, en al zou ik willen, het laat nooit meer los :D

Chroxy
1 augustus 2005, 20:02
waar kan je dat plastic achtig spul kopen dan?

arno
1 augustus 2005, 23:59
Klopt! plakplastic een gigantische rol voor 7 euro. Kan je heel wat van traanplaatjes van snijden. Heb het zelf ook gedaan. Ziet er heel goed uit...alleen 1 nadeel! Op den duur kan het los gaan raken. ik heb het er laatst afgetrokken en ben nu ook nog een goede manier aan het bedenken om het fatsoenlijk te krijgen. Misschien een laklaag aanbrengen??

Vlotte reactie zeg! :razz:







:-D

Jazzmaster
2 augustus 2005, 17:27
Vlotte reactie zeg! :razz:


Dat dacht ik ook! Kwam hem toevallig tegen toen ik zocht naar info over de slagplaat.

@ Chroxy: bij de gamma of bij de kwantum hebben ze het in iedergeval!