PDA

View Full Version : fender telecaster '72, wat is zo'n ding waard?



lennartengel
13 augustus 2004, 20:53
Juist, ik ben dus in het bezit van een fender telecaster uit ergens rond 72/73. Het precieze jaartal kan ik niet terug vinden (serienummer 361906). Ooit overgenomen van een collega in een mike stern periode. Helaas, die kan vele malen beter met een tele overweg dan ik. Ik blijf bij m'n ibbie's.

De gitaar is niet helemaal in top conditie maar absoluut nog goed bespeelbaar, prijzen op bv gitaarmarkt varieren van 800 tot 1800. Wat is zo'n ding nou waard?

En nee dit is geen spam!!!!! Ik wil gewoon niet teveel vragen voor iets wat het niet waard is, maar ook niet mezelf naaien zeg maar...

Wie is er thuis in vintage gitaren en kan me wat vertellen?

sir_oinksalot
13 augustus 2004, 21:06
grrr, kon je dit geen dag eerder posten, nu ben ik net een '72 reissue gaan bestellen
maarja, een originele had ik wellicht niet kunnen betalen

Luca P
13 augustus 2004, 21:53
Dat nummer stamt idd uit 72.
Staat er een F op de neck plate?
Wat is ie waard???
Geen idee!

lennartengel
13 augustus 2004, 22:13
yep, een hele grote f van fendur :-D

Sliver
13 augustus 2004, 23:43
ruilen voor een fender squier stratocaster made in china?


:)

lennartengel
14 augustus 2004, 09:31
ai, da's een verlijdelijk aanbod. Maar helaas, mijn oog is gevallen op de ibanez universe...

keef
14 augustus 2004, 10:24
Even op Gbase.com gekeken - prijzen van 2000-3200 dollar voor een 72. Maar dat zijn dealerprijzen..

Welke kleur, originele parts? Is sterk prijsbepalend. 72 is een overgangsjaar, de originele bodyvorm werd gewijzigd, en er kwamen 2 ipv 1 string trees op de kop. Heb je het oudere model, dan is ie meer waard.

Je kan hem ook bij de Plug in consignatie geven...

lennartengel
14 augustus 2004, 10:33
Body is 3 delen essen, idd twee string trees op de kop. Electronica en stemmechanieken zijn origineel. Topkam is vervangen. brugzadels weet ik niet. Kleur, ehh naturel heet dat geloof ik. Gewoon transparante lak.

Ga vandaag eens langs bij mainstreet. Zo'n fender speciaalzaak moet me toch kunnen helpen? Maar ik zal ook een bij de plug informeren. Bedankt voor je tip!

keef
14 augustus 2004, 11:43
Succes - de meeste winkels in NL weten de ballen af van vintage stuff...zelfs zij die oude gitaren verkopen.

Natural finish werd in '72 voor het eerst als standaard'kleur' voor Teles ingevoerd. Dat klopt dus....

slayurrr
14 augustus 2004, 13:12
Body is 3 delen essen, idd twee string trees op de kop. Electronica en stemmechanieken zijn origineel. Topkam is vervangen. brugzadels weet ik niet. Kleur, ehh naturel heet dat geloof ik. Gewoon transparante lak.

Ga vandaag eens langs bij mainstreet. Zo'n fender speciaalzaak moet me toch kunnen helpen? Maar ik zal ook een bij de plug informeren. Bedankt voor je tip!

Die gast bij Mainstreet verkoopt idd alleen Fenders, maar laat je niet flessen door die gast, want je moet niet alles geloven wat hij zegt.
Een vriend en iemand uit me familie zijn een keer geflest door die vent en ik hoor wel meer verhalen over hem.

Maargoed, hij is wel goed in dingen opzoeken, dus gewoon ff langs gaan en vragen wat ie echt waard is :-D

lennartengel
14 augustus 2004, 14:11
ik ben zojuist bij hem langs geweest. Hij zij dat nix meer origineel is, en dat het serienummer waarschijnlijk door iemand zelf in de halsplaat is gestansd !!! En of dat nog niet vergezocht genoeg was, hij zij ook dat het fender logo op de kop er waarschijnlijk met een stikker is opgeplakt???

En de hals was niet origineel omdat het serienummer niet juist was... Maar dat werd in de jaren toch op de halsplaat gestansd? Anaway, hij bood 100 euro :o juist... Es kijken wat ze bij de plug te zeggen hebben...

slayurrr
14 augustus 2004, 14:40
ik ben zojuist bij hem langs geweest. Hij zij dat nix meer origineel is, en dat het serienummer waarschijnlijk door iemand zelf in de halsplaat is gestansd !!! En of dat nog niet vergezocht genoeg was, hij zij ook dat het fender logo op de kop er waarschijnlijk met een stikker is opgeplakt???

En de hals was niet origineel omdat het serienummer niet juist was... Maar dat werd in de jaren toch op de halsplaat gestansd? Anaway, hij bood 100 euro :o juist... Es kijken wat ze bij de plug te zeggen hebben...

Haha dude, lees mijn post, je moet hem echt NIET geloven, hij naait je echt flink.
Zelf weet ie ook wel dat het een waardevol gitaartje en hij probeert je gewoon om te lullen zodat hij een goedkope aanwinst heeft die hij later weer kan verpatsen voor de "echte" waarde.

Snaar'n Bennie
14 augustus 2004, 15:01
ik ben zojuist bij hem langs geweest. Hij zij dat nix meer origineel is, en dat het serienummer waarschijnlijk door iemand zelf in de halsplaat is gestansd !!! En of dat nog niet vergezocht genoeg was, hij zij ook dat het fender logo op de kop er waarschijnlijk met een stikker is opgeplakt???

En de hals was niet origineel omdat het serienummer niet juist was... Maar dat werd in de jaren toch op de halsplaat gestansd? Anaway, hij bood 100 euro :o juist... Es kijken wat ze bij de plug te zeggen hebben...

Haha dude, lees mijn post, je moet hem echt NIET geloven, hij naait je echt flink.
Zelf weet ie ook wel dat het een waardevol gitaartje en hij probeert je gewoon om te lullen zodat hij een goedkope aanwinst heeft die hij later weer kan verpatsen voor de "echte" waarde.

Ben je mooi klaar mee, met zulke gasten! Ophangen! Aan de hoogste boom!!!!!

keef
14 augustus 2004, 15:44
De hals heeft een eigen nummer, maar dat kan je vaak pas zien als hij eraf wordt gehaald.

Hier kun je je huiswerk doen:

http://www.provide.net/~cfh/

Verkoop je aan een dealer, dan moet daar weer een winstmarge op. Beste is dus particuliere verkoop of consignatie - dan betaal je een percentage van de verkoopprijs, maar hij staat wel bij een dealer in de zaak...

lennartengel
14 augustus 2004, 17:16
keef, alweer een goede tip van jou! Door deze website heb ik op kunnen zoeken dat ook de electronica wel degelijk in deze gitaar thuis hoort! Potmeters van CTS uit 1966... Alleen die code aan de binnenkant van de hals is me nog niet helemaal duidelijk.

SteavisSmokin
14 augustus 2004, 18:46
lennart, heb je geen fototje van de gitaar? Lijkt me wel leuk om even te zien. En ben ook wel benieuwd of die vent bij mainstreet gelijk had of niet..

keef
14 augustus 2004, 19:32
OK - welke cijfers of letters staan er op de 'butt' van de neck - dan is dateren eenvoudig...

1972 to 1980 Neck Stamps Explained.
This information was provided by Greg Gagliano. The 1972-1980 eight digit code is similar to the previous 1969-1971 system. Example, Music Master (s/n 595121) with code 49002153. The first 6 digits are paired off and the last two digits are taken singly. So that gives us 49 00 215 3 where:

49 = model code (Musicmaster, Mustang, Bronco)
00 = neck code (rosewood fingerboard)
21 = week code (week 21)
5 = year code (1975)
3 = day of the week code (Wednesday)

Model Codes Used from 1972 to 1980.
Model codes (first pair of digits):
01 = Precision Bass
02 = Jazz Bass
04 = Mustang Bass
08 = Telecaster Deluxe
09 = Stratocaster
13 = Telecaster, Telecaster Custom, Telecaster Thinline
49 = Musicmaster, Mustang, Bronco
Neck Codes Used from 1972 to 1980.
Neck codes (second pair of digits):

00 = rosewood fingerboard
01 = rosewood fingerboard
03 = fretted maple neck OR skunk stripe neck with rosewood board
10 = fretless maple neck

lennartengel
14 augustus 2004, 20:20
juist, die text had ik gevonden. Nou, dan moet het zo zitten:

0701 1623
07 is model, telecaster
01 is hals, rosewood toets
16, week code
2, 1972, tsja...
3, woensdag

Alleen de model code is mistig, staat niet in de lijst... De hals klopt echter wel, zowel de rosewood toets als het jaartal van produktie (dat komt overeen met het serienummer op de halsplaat).

'k zal eens een foto gaan maken, en proberen te posten...

keef
15 augustus 2004, 10:26
Als je fotos maakt, vergeet dan niet de boven en onderkant van de pups - en van het voorste element even het kapje VOORZICHTIG verwijderen...

In ieder geval is 1 ding bewezen - dat je bij een oplichter bent geweest.. :-D