PDA

View Full Version : jazz-solootje



crypticon
13 augustus 2004, 13:49
voor het nieuwe nummer van mijn band zit ik een beetje te denken aan een jazz achtig solootje. De begeleiding is ook in die stijl, wat de precieze akkoorden zijn weet ik nog niet helemaal, ik zit nog een beetje te vogelen in de stemming en dergelijke

wat zou nu echt kenmerken van een beetje jazzy solootje en technieken die worden toegepast, en wat is een goede scale/scales voor?

tnx

sneez0r
22 augustus 2004, 19:54
Ik weet niet of je bekend bent met jazz, zo niet, luister dan eerst wat jazz. Begin eens met wat simpels, bijvoorbeeld 'The Girl from Ipanema' van Jobim en Astrud Gilberto. Daar hoor je duidelijk de structuur van het nummer en de solo. Probeer wat op de eerder gebruikte motieven en melodieën te variëren.

Welke toonladder je gebruikt, hangt af van de akkoorden die eronder gespeelt worden. In principe zijn dat septime-akkoorden (bijvoorbeeld Cmaj7, Em7(b9)). Belangrijk is: wordt er gemoduleerd? Als dat zo is, moet je meerdere toonladders gebruiken, anders kan je in één toonladder blijven. In principe gebruik je gewoon de grote toonladder waar de akkoorden van afstammen. Als je het jezelf moeilijker wilt maken, moet je naar modi kijken.
Check bijvoorbeeld dit artikel: http://www.ibreathemusic.com/article/106
Maar de allerbelangrijkste tip: doe wat goed klinkt.

Technieken: ga niet lopen tappen of extreem sweep-picken, dat schiet niet op. In jazz worden veel subtiele effecten als vibrato en bends gebruikt, en slides tussen noten. Gitaristen als Holdsworth gebruiken veel legato. Je kan ook goed double- of triple-stops gebruiken: twee of drie noten tegelijkertijd.

Tymon
23 augustus 2004, 09:47
En chromatiek werkt vaak erg goed alleen moet je wel een beetje weten hoe je het moet toepassen en daar is denk ik niet echt een makkelijk antwoord voor. Wel een leuk "truukje" van Brett Garsed is om bijvoorbeeld een majeur toonladder te pakken in C (de 3 noten per snaar versie) en dan alle noten te spelen tussen je wijsvinger en je pink, alles opvullen dus. Get the idea?