PDA

View Full Version : fender



DeBesten
12 augustus 2004, 22:04
yo ik heb laatst een fender gekocht en kheb een paar vragen,
nu staan er zo normale dunnere snaren op de gitaar.. zou ik die vervangen door dikkere??ik wil metallica-nirvana style spelen.

en wat vinden jullie de beste manier om te spelen met een plectrum, in 1 richting of met 2 richtingen, is 2 richtingen ook mogelijk tijdens palm mute (bv bij paranoid van black sabbath)

greetz Bart :)

Mark S
12 augustus 2004, 22:22
Een bekend trucje om je sound wat 'grungier' (zoals b.v. Nirvana) te maken is om de snaren lager te stemmen, b.v. een halve of hele toon. Er zijn gitaristen die 'm nog lager stemmen (zelfs 2 hele tonen) maar dan speel je niet meer op een gitaar maar op een bord spaghetti! :D

Je moet sowieso altijd oefenen met 'alternate picking' of wisselslag (of 2 richtingen zoals jij het noemt) Als je dat niet beheerst kom je op den duur (als je sneller wilt spelen) gegarandeerd in de problemen!

soup
12 augustus 2004, 22:26
wat voor een fender heb je gekocht stratocaster , telecaster ,jaguar , jazzmaster?????

Traai
13 augustus 2004, 00:10
ikzelf heb een telecaster en heb er ook .11 gauge op gelegd, lukt zonder problemen!

abbys
13 augustus 2004, 11:47
nouja, bij een strat zal je op je tremelo moeten letten dat ie niet te ver begint eruit te gulpen ofzoiets door er zwaardere snaren op te zetten

DeBesten
13 augustus 2004, 17:57
ik heb een stratocaster.
mijn snaren stonden eerst een halve toon lager maar die heb ik weer hoger gezet omdat de snaren te 'los' waren.

wat is de truk om te picken in 2 richtingen terwjil je palm mute doet want dat klinkt raar bij mij:s
ik speel al 6 jaar gitaar maar kheb nog nooit met een plectrum gespeeld en kweet nogaltijd niet veel van gitaren zelf af, kan wel spelen

btw dit forum ownt:p

Jeroenvanhulsteijn
13 augustus 2004, 18:17
hetfield speelt ook allemaal downstrokes vlgns mij. dus gewoon oefenen lijkt me.

bij mij klinkt up ook anders dan down. en eigenlijk wil ik dat zo houden.

mss als je voor je gevoel heel lichte downstrokes en heel zware upstrokes maakt dat ze dan ongeveer hetzelfde klinken.

Mark S
13 augustus 2004, 20:05
palmmuten kan met alleen downstrokes, alternate picking gebruik je bij single string solos (1 nootje per keer dus heel eenvoudig gezegd)

Bobbel
14 augustus 2004, 01:18
palmmuten kan met alleen downstrokes, alternate picking gebruik je bij single string solos (1 nootje per keer dus heel eenvoudig gezegd)

en dat is niet waar...

dan bewerk ik die van mij ook nog ff... luister eens naar Green Day - Hitch A' Ride... daar dempt ie ook en dan kan het wel in wisselslag... tenminste zo speel ik het en dat gaat prima... zelfs hele accoorden lukt nog wel met dempen (dus alle 6 de snaren aanslaan, behalve natuurlijk als je zo'n slagje als in het nummer Pinball Wizard van The Who hebt)... Enuh Kurt Cobain had zijn gitaar vaak (niet altijd) een half lager...

Wormaap
14 augustus 2004, 01:19
palmmuten kan met alleen downstrokes, alternate picking gebruik je bij single string solos (1 nootje per keer dus heel eenvoudig gezegd)
Onzin :P
Probeer maar eens triolen te palmmuten op'n leuk tempo zonder alternate picking. Alternate palmmuten kan best wel hoor :)

Edit: /me spuit 11 :P Bobbel was me voor.

Mark S
14 augustus 2004, 01:30
niet te snel lezen mannen! :lol:

er staat dus palmmuten kan met alleen downstrokes en jullie lezen waarschijnlijk palmmuten kan alleen met downstrokes.

ok ik geef toe het is een nuanceverschil, zal in het vervolg duidelijker zijn! :)

de juiste zin:

het zou kunnen dat je palmmute met alleen downstrokes.

Bobbel
14 augustus 2004, 01:45
niet te snel lezen mannen! :lol:

er staat dus palmmuten kan met alleen downstrokes en jullie lezen waarschijnlijk palmmuten kan alleen met downstrokes.

ok ik geef toe het is een nuanceverschil, zal in het vervolg duidelijker zijn! :)

de juiste zin:

het zou kunnen dat je palmmute met alleen downstrokes.

OH zo! ok... dan heb ik niks gezegt... :lol:

DeBesten
14 augustus 2004, 02:24
en moet je je plectrum ook in een bepaalde richting meer houden bij alternate pickin (schuin ofzo)
en welke dikte gebruik ik best? nu gebruik ik zon .88 (groene tortex)

Bobbel
14 augustus 2004, 08:44
en moet je je plectrum ook in een bepaalde richting meer houden bij alternate pickin (schuin ofzo)
en welke dikte gebruik ik best? nu gebruik ik zon .88 (groene tortex)

gewoon het slagje zoeken dat jij lekker vind... en ja misschien een dunnere plectrum... iets van .73 (ofzo) of .60.... ikzelf gebruik .60

johantipker
14 augustus 2004, 11:06
Tis heel belangrijk om in beide richtingen (alternate picking) te kunnen aanslaan. Kwestie van Links/rechts coordinatie en veel oefenen, sla ook aan met het uiterste puntje van je plectrum, oefen in het begin heel langzaam en in slow motion. Echt zorgen dat t dan perfect klinkt! Als je de bewegingen heel langzaam instudeert, komt het motorisch gezien beter en sneller in je systeem. Oefen ook licks, scales enzo ook door eerst te beginnen met een neerslag en daarna precies hetzelfde met als eerste aanslag een opslag. Zo voorkom je dat je maar 1 kant uit kunt spelen.

Palmmutes zijn bij mij zowel bij neer als opslagen geen probleem!

Heb je alternate picking onder controle, dan kun je ook eens gaan denken aan Sweeppicking.

Het meest te gekke plectrum dat je ik mij zelf kan bedenken is het Gypsy pick van Michel Wegen, kun je bestellen via www.wegenpicks.com

DeBesten
14 augustus 2004, 11:32
tx :-D
kan er iemand mij nog goeie snaren aanraden voor mijn fender? ik wil wat dikkere om betere kwaliteit te hebben en je mag het horen als je sliert (round-wounded ofzo)

Traai
14 augustus 2004, 12:04
voor mij 1 naam ---> Ernie Ball

MazeMouse
14 augustus 2004, 13:46
Alleen downstrokes niet snel?
Master of Puppets iemand? :D

THW
14 augustus 2004, 14:12
Het meest te gekke plectrum dat je ik mij zelf kan bedenken is het Gypsy pick van Michel Wegen, kun je bestellen via www.wegenpicks.com
nog nooit van dunlop plectrums gehoort?


voor mij 1 naam ---> Ernie Ball
dikke +1

DeBesten
14 augustus 2004, 15:04
Alleen downstrokes niet snel?
Master of Puppets iemand? :D
master of puppets heeft een goed geluid met alleen downstrokes vind ik.

dus welke dikte van snaar voor die stijl?
+1??? of is dat geen dikte :p srry kan daar niets van

johantipker
14 augustus 2004, 15:53
In de loop der jaren heb ik inderdaad honderden dunlops versleten, zijn natuurlijk prima! Nix mis mee! De Gypsyjazzpicks, handcrafted by Michel Wegen, zijn echter moddervet met spataderen! Het is een groot dik 3,5 mm plectrum met groeven voor max grip, innovatief, heel ergonomisch vormgegeven met alweer een ergonomisch vormgegeven aan beide kanten verschillende punt, die heel soepel over je snaren glijdt, geeft ook heel veel extra toon! Ze zijn wel erg duur, een dunlop heb je voor rond een euro, de wegenpicks kosten 15 euro per stuk! Zou er niet meer zonder kunnen, maar t voelt wel een beetje alsof je een keer gratis coke krijgt verstrekt en er daarna een veel te dure hobby aan hebt!