PDA

View Full Version : en wat dacht je van de meest technische solo???



nyc-kid
9 mei 2002, 16:00
Naast de mooiste solos bestaan er natuurlijk ook de meest technische solos (technisch is vaak niet altijd even mooi)
Ik kies voor Alan Holdsworth - Centrifugal Funk en alle solos op zijn Metal Fatigue album.

rockandsoccer
9 mei 2002, 16:46
Het gaat der puur om of een solo mooi is qua techniek zijn de solo's van de G3 , Lynch , Friedman , Malmsteen , Howe , Petrucci e.a. gewoon het sterkst omdat het zo ongelooflijk vlug gaat. Maar daar vind ik weer niks aan.
David Gilmour de gitarist van Pink Floyd laat in Comfortably Numb horen dat je met lange noten hele mooie dingen kunt maken , ook Empty rooms van Gary Moore en een aantal Hendrix songs horen daartoe.

Dila
9 mei 2002, 20:32
iets van Van Halen

sebass
9 mei 2002, 20:41
Ik denk zelf aan de solo uit fatal tragedy van John Petrucci. Als hij er al moeite mee heeft...

petrucci
10 mei 2002, 00:46
En wat dacht je van "Home"

Kitaarhiero
10 mei 2002, 12:41
Techniek is onzin! :razz:

Dila
10 mei 2002, 16:11
ja vind ik ook

Dionyios
10 mei 2002, 16:33
Ik zou ook voor een nummer van Petrucci (Dream Theater dus) gaan, omdat ik niet zo heel veel solo's ken van andere 'virtuosen'.

taylor
10 mei 2002, 20:50
qua techniek greg howe of iets van paco lucia of tomatito.

nyc-kid
10 mei 2002, 21:09
Juist ja! Paco di Lucia, Al di Meola en al ie Jazz-achtige flamenco gasten zijn goed. 'The Guitar-Trio' (Al diMeola, Paco di, Lucia) is echt de beste klassieke gitaarmuziek die er is.

jaccoos
10 mei 2002, 21:59
Thunderstruck is mijns inziens wel iets voor gevorderden. Bij veel nummers is gevoel trouwens net zo belangrijk als techniek. Je kan iets perfect spelen maar als je je gevoel er niet instopt klinkt het erg droog.

Kitaarhiero
11 mei 2002, 11:01
wiedelewiedelewiedeleplieppliepchinkchinkwiedelewi edeletududududuu

StefanR
11 mei 2002, 13:32
hoedelie-hoedelie-squeeeeeeeeek, mwhéééééw, hoedelie hoedelie
(hoedelie= tappen)
Dat is een moeilijke solo. althans, zo klinken ze van Vai allemaal zon beetje.....

diederik
11 mei 2002, 15:45
De solos op het album "and justice for all" van Metallica, zijn zeer technisch, maar niet zo mooi.

Ditmar
11 mei 2002, 21:19
Op 2002-05-10 00:46, schreef petrucci:
En wat dacht je van "Home"


Op zich is Home helemaal niet zo'n moeilijke, hij's vooral erg snel, maar de vingerzetting voelen (voor mij althans) erg natuurlijk. Fatal Tragedy zit naar mijn idee een stuk lastiger in elkaar. Maar over Petrucci gesproken, ken je de solo van Under A Glass Moon ????

mrg470
12 mei 2002, 16:05
die petrucci solos, zijn dus echt wel effe mijn favoriete solos, vooral de solo van erotomania op de cd awake is erg goed, niet te extreem, maar wel super vet.
het mooie aan petrucci is, is dat het zeer technische solos zijn, en ze tegelijk ook nog goed klinken.

Dus mijn favoriet. gr mrg470

Gretsch6120
13 mei 2002, 20:55
Luister eens naar "sleepwalk" van de Brian Setzer Orchestra! Geweldig gitaarwerk gewoon

petrucci
17 mei 2002, 00:08
Ditmar,
Under a glass moon is echt goed!
Ken je LTE van de heren?
Daar krijg ik echt een ...... van!!!

Azagthoth
3 juni 2002, 17:37
Op 2002-05-12 16:05, schreef mrg470:
die petrucci solos, zijn dus echt wel effe mijn favoriete solos, vooral de solo van erotomania op de cd awake is erg goed, niet te extreem, maar wel super vet.
het mooie aan petrucci is, is dat het zeer technische solos zijn, en ze tegelijk ook nog goed klinken.

Dus mijn favoriet. gr mrg470




Heej, als je dat een mooi nummer vind moet je eens naar een nummer van Sun Caged luisteren. Ik ben zelf ook een liefhebber van Petrucci, en de stijl gaat redelijk (let op, redelijk zeg ik. Het is geen kloontje)richting Dream Theater. Sun Caged is een Nederlandse band en ik moet zeggen dat dit de eerste Nederlandse band is waar ik echt van onder de indruk ben!!! Bekijk http://www.suncaged.nl en vooral het nummer "Four Guilders". De band bestaat uit allemaal zeer goede muzikanten.

Techniek is iets wat elke gitarist heeft, bij de eerste akkoord wat jij leert, leer je ook techniek. Deze techniek in combinatie met creativiteit leidt tot artistieke uitingen. Hoe meer techniek jij beheerst, hoe meer jij je kan uiten. Dus hoe minder techniek je beheerst, hoe minder manieren je tot je beschikking hebt om je artistiek te uiten. Ik ben van mening (jaja, mijn nederige mening) dat ontwikkeling en beheersing van techniek jou de mogelijkheid geeft om te groeien. Hoe jij dat gebruikt is een vrijheid die ook de onderscheid tussen muzikanten maakt.
De esthetische kwestie in muziek blijft een interessant vraagstuk. Ik geloof dat elke stuk kennis en/of kundigheid die een muzikant rijker wordt, hem een groter kunstenaar maakt.

ArpeggioKing
3 juni 2002, 20:24
Mensen, luister naar "Eruption" van Van Halen en je weet wat technisch en mooi is!

rockandsoccer
4 juni 2002, 17:01
yep of crazy train , no more tears - Ozzy Osbourne , met gitaarwizard Randy Rhoads.
Shredding is leuk maar dat zegt niks over goed zijn. Er zijn er veel te veel van en ze kunnen allemaal evenveel. Mensen als Wolf Marshall , Mike Wolf , Nick Nolan , Paul Hanson en vele anderen spelen de nummers van die gitaarboeken in en das etzelfde als van Petrucci hoor.

Echte Guitargods zijn om er es wat te noemen.

Hendrix
Page
Blackmore
Clapton
Vaughan
Beck
D. Allman
Townshend
Van Halen
Rhoads
May
Slash
Satriani
Vai
Lukather
Knopfler
Angus Y.
G. Moore
B. Gibbons

en de bluesmensen niet te vergeten

Kitaarhiero
4 juni 2002, 17:09
De helft van de gitaristen die hebt opgenoemt ZIJN blues mensen!

Azagthoth
4 juni 2002, 20:17
en de andere helft is dood...

:wink:

Phizer
24 juni 2002, 10:45
haha

Dionyios
24 juni 2002, 11:43
Op 2002-06-04 17:01, schreef rockandsoccer:
no more tears - Ozzy Osbourne , met gitaarwizard Randy Rhoads.

Yo, was No More Tears niet met Zakk Wylde?

Rocks
24 juni 2002, 16:50
Gitaarsolo:
Fireball Deep Purple!!!!

Kim Wilson
24 juni 2002, 16:58
Op 2002-06-04 17:01, schreef rockandsoccer:
... blah blah
Vaughan
blah ...

Welke, Stevie Ray of Jimmy? :wink: Jimmy is nl. ook errug goed. Treedt nu ook op met Double Trouble.

Goed, even niet lachen allemaal...

HET ROSENBERG TRIO. Wat die mensen met hun spaanse gitaren voor elkaar krijgen... :grin:

rockandsoccer
24 juni 2002, 21:50
'De helft van de gitaristen zijn bluesmensen' = grappig bedoeld?
'En de andere helft is dood' = Grappig bedoeld. Het humorpeil van Alm$r$ zullen we maa zeggen. Niet altijd zo direct op mijn berichten reageren ja , geef dan enkele redenen

Thomasvv
24 juni 2002, 21:52
Ik begrijp je reactie niet helemaal....

Jopie
24 juni 2002, 21:55
Nee precies rockandsoccer die schrijft alsof ie er verstand van heeft maar hij snapt er geen bal van. Hij ken beter gaan fietsen. Hij noemt maar wat bekende namen op maar dat zegt niks. En niet constant andere mensen afzeiken want dan kun je beter ergens anders berichten achterlaten (Op een beginnersforum ofzo)

JacksonPlayer
29 januari 2003, 20:13
Wat dacht je van (een oudje) : World Circus van Toxik...

Lacrimosa
29 januari 2003, 21:21
Under A Glass Moon (DT), Lie (DT),Fatal Tragedy(DT), Of Sins And Shadows(Symphony X), Serrana Arpeggios (Jason Becker), Paganini's 5th caprice(Jason Becker) en The Great Debate(DT) zitten wel lijpe solo's bij!!!

Tymon
30 januari 2003, 10:37
Hee, iemand die Allan Holdsworth kent!! :smile:
Maar ik vind Allan niet alleen de meest technische solo's spelen, ik vind m ook de mooiste solo's spelen!

Tymon

Tymon
30 januari 2003, 10:40
Overigens, Petrucci, Malmsteen, Vai en de rest, ze komen niet eens in de buurt van Holdsworth! Dus als jullie horizon stopt bij bovengenoemde gitaristen dan adviseer ik jullie eens verder te kijken (voornamelijk in de fusion / jazzrock hoek!)

Cheers!

Kitaarhiero
30 januari 2003, 12:01
Ik vind een "solo" eigenlijk een verkeerde term. Het is meteen een teken dat het dan alleen nog om de gitarist draait en niet meer om het nummer... Ik spreek liever van een Improvisatie of een Instrumentaal tussenstuk.

Tymon
30 januari 2003, 21:44
Ehh? Jij hebt 't hier gewoon over iets anders. Een solo 'kan' geïmproviseerd zijn.
Maar dan is het nog wel een solo...

Tymon

Phoenix Rising
31 januari 2003, 00:11
ik ga voor "under the influence" van Rusty Cooley. Als het puur om technische perfectie en snelheid gaat, staat hij echt aan de top. Ik vind het zelf trouwens ook heel mooi wat hij doet, in tegenstelling tot 99% van de andere gitaristen.

Trouwens, waarom word altijd geroepen dat die technische gitaristen zonder gevoel "spelen", dat is toch de grootste bullshit die ik ooit heb gehoord. Iemand speelt niet met "gevoel" maar roept dat op bij iemand anders. Daarom is het zo subjectief. Ik krijg bv kippenvel van die hele snelle alternate picking runs. Dat vind IK feeling.

Kitaarhiero
31 januari 2003, 11:40
't is ook maar een excuusje om langzaam spelen te rechtvaardigen.

Tymon
2 februari 2003, 14:05
Trouwens, de solo op "Centrifugal Funk" is niet van Allan Holdsworth maar van Frank Gambale!

Tymon

Jopie
2 februari 2003, 16:32
Comfortably numb - Gilmour
Cliffs of Dover - Johnson
Paradise city (live) - Slash
Parisienne Walkways - Moore
Free Bird - Rossington
Paranoid - Iommi
Lazy - Blackmore

MAY
2 februari 2003, 19:00
Ik ben ook een fan can Dream theater, maar qua snelheid zijn er een helebeoel gitaristen die dit ook halen of een heel eind in de buurt komen. De gitaristen van bands als: Sonata arctica, Vanden Plas, Stratovarius etc. Voornamelijk powermetal maar met supersnelle solo's. Alleen mist het hier vaak melodie.

Butcher
6 februari 2003, 09:53
Heeft er hier iemand wel eens naar Michael Hedges geluisterd? Zelfs z'n standaard techniekjes zijn waanzinnig. Vergeet al die gymnasten, qua techniek is Hedges da man.

Kitaarhiero
6 februari 2003, 17:15
Qua techniek vind ik Johnny Rammone nog altijd de beste :razz:

Neals
6 februari 2003, 18:53
rockandsoccer kan beter gaan volgen wat er in de voetbalcompetie gebeurd.. want met zo'n intellect word het moeilijk over gitaren te praten

SiNiSTRaL
6 februari 2003, 19:09
/me quote een veelbelovend (volgens anderen :razz:) bluestalent
'hoe meer techniek, hoe minder soul'
ofzo

moretel
6 februari 2003, 23:11
Cinnamon girl,
solo van Neil Young, heeft maar 2 noten nodig.

StefanR
7 februari 2003, 17:21
Cliffs of Dover, Eric Johnson
het meeste van Scott Henderson

Anders Destium
8 februari 2003, 00:19
Volgens mij is het niet de kunst in 1 nummer van alles uit te vreten, het is meer het totaal:
Bijv Dream Theater - Images&words en Awake
Symphony X - Divine Wings of Tragedy,
Cacaphony - Speed Metal Symphony,
Yngwie - Concerto,
Racer X - Technical Difficulties (what's in a name :wink: )

sunday violence
4 april 2003, 17:12
manhattan van eric johnson, die is vet, en vas dis van wishbone ash is ook de moeite waard.

Ohzoso
6 april 2003, 14:21
Op 2003-04-04 17:12, schreef sunday violence:
manhattan van eric johnson, die is vet, en vas dis van wishbone ash is ook de moeite waard.

wat d8 je van F.U.B.B. live dates vol.2?

Ohzoso
6 april 2003, 14:21
Op 2003-04-04 17:12, schreef sunday violence:
manhattan van eric johnson, die is vet, en vas dis van wishbone ash is ook de moeite waard.

wat d8 je van F.U.B.B. live dates vol.2?

sunday violence
6 april 2003, 14:32
Op 2003-04-06 14:21, schreef Ohzoso:

wat d8 je van F.U.B.B. live dates vol.2?


ja, eigenlijk alles wel van wishbone ash, ik hou wel van die twin lead gitaren. Een van de mooiste solo's is denk ik die van throw down the sword, door andy powell gespeeld. geweldige muziek!

jeroenmoore
1 september 2003, 17:33
De mooiste solo's zijn:

Joe Walsh- Hotel California
David Gilmour- Comfortably Numb

Texter
11 september 2003, 12:20
Frenzy van Paul Gilbert is technisch...zijn solo in Superheroes van Racer X ook. Klinkt als een spoelend cassettebandje op bepaalde momenten. 8-)

Kris Haex
14 februari 2004, 01:00
-Creeping death van Metallica.
-Ride lightning.
-Fight fire with fire.
-Hit the lights.
-The four horseman.
-Blackened.
-One.

Ibanez
14 februari 2004, 10:08
oude topic... wel lache om weer eens die domme reacties van dila te zien :)

Maiden Michiel
14 februari 2004, 11:02
Ehm, wat ik een mooi voorbeeld vind van techniek maar toch ook emotie is de solo van Universal Roots van Lemur Voice. Fantastisch gewoon!