PDA

View Full Version : Edge Pro II bridge: verbetering???



Luc-O
12 augustus 2004, 21:08
Hey lui,

Ik heb mijzelf onlangs een nieuwe Ibanez uit de RG-serie kado gedaan. De RG-lijn is sinds vorig jaar door Ibanez voorzien van nieuwe Edge Pro/Edge Pro II-tremolo, naar eigen zeggen een verbetering tov de 'oude' lo-pro edge systemen. Maar ik weet het zo net nog niet. Zo is het bijv. niet meer mogelijk -op mijn gitaar althans- om het bekende 'Vai-trucje' (waarbij je een tik tegen je pook geeft waardoor je brug -en dus de noot die je aanslaat 'trilt') toe te passen. Wat zijn jullie ervaringen en weet iemand daar een oplossing voor?

Luc-O
12 augustus 2004, 23:01
Hmmm, weinig Ibanezplayers online zeker... :(

Josdevos
13 augustus 2004, 08:52
Nog altijd van zacht staal dus kapot na paar maanden als je de trem wat gebruikt.

Gebruik de zoekfunctie er zijn al een paar topics over geweest d8 ik.

Raffel
13 augustus 2004, 09:29
de Edge Pro verschilt toch maar in een paar onderdelen van de Lo Pro Edge? Ik geloof de clamps, arm holder en fine tuners en knife edges. Dit zijn dus volgens mij echt wel goede bruggen. (alhoewel ik zelf alleen lo-pro bruggen heb)

Als we het over Lo-TRS bruggen gaan hebben is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Misschien is het handig als je wat meer info geeft over welke RG het is. Aangezien het 'bar-flutter' effect sowieso al moeilijker gaat met een 7-snaar, of als je er meer/sterkere veren achterin stopt. Gebruik je toevallig dikkere snaren dan voorheen?

urezna
13 augustus 2004, 09:46
moeilijker op een 7snaar? ehm, heb ik nix van kunnen merken....

ik heb geen ervaring met die edge II maar ik stel me zo voor dat het niet veel uit zou moeten maken, aangezien de bruggen toch voor een belangrijk deel zo'n beetje het zelfde zijn....

maakt het misschien nog uit in welke richting je je pook draait? ik draai em zelf altijd in richting van de hals, maar ik heb het Vai juist wel de andere kant op zien doen....

Anders Destium
13 augustus 2004, 10:00
Je hebt net als vroeger een verschil tussen de Edge Pro (Edge/lo-pro) en Edge Pro II (lo-trs). De Edge Pro II is van zacht staal gemaakt, maar zou in het begin net zo moeten werken als een Edge Pro. Flutter was bij mijn Edge Pro nooit een probleem, ik zou zoiets alleen NIET doen bij een Edge Pro II (vanwege mijn ervaringen met een lo-trs in het verleden). Een Edge Pro II wordt na verloop van tijd (ligt eraan hoe je hem gebruikt) steeds minder stemvast.

Zie www.Ibanezrules.com en www.jemsite.com voor meer info :)

Raffel
13 augustus 2004, 10:08
ah ik was niet op de hoogte van het verschil tussen de Edge Pro I en II

@ Urezna Bij mijn 7-snaar werkt het flutter effect niet in de mate waarop mij dat op een RG 6-snaar lukt. (.010-.046+0.56) Het gaat nog wel, maar het heeft niet echt het gewenste effect. Ik heb door de hogere spanning in de veren sowieso meer moeite met de tremolo gebruiken, daarom gebruik ik hem daarop ook bijna nooit. (als er geen piezo in zat, zou ik wellicht een 7-snaar met vaste brug overwegen)

Het maakt ook niet uit welke kant je de zwengel stengel opdraait, is maar net wat je gewend bent en Vai kennende zal het ook wel 50% show zijn :)

Luc-O
13 augustus 2004, 11:51
de Edge Pro verschilt toch maar in een paar onderdelen van de Lo Pro Edge? Ik geloof de clamps, arm holder en fine tuners en knife edges. Dit zijn dus volgens mij echt wel goede bruggen. (alhoewel ik zelf alleen lo-pro bruggen heb)

Als we het over Lo-TRS bruggen gaan hebben is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Misschien is het handig als je wat meer info geeft over welke RG het is. Aangezien het 'bar-flutter' effect sowieso al moeilijker gaat met een 7-snaar, of als je er meer/sterkere veren achterin stopt. Gebruik je toevallig dikkere snaren dan voorheen?

Ja, ik dacht ook dat de verschillen niet zo groot waren. Daarom snap ik ook niet waarom die brug niet 'fluttert'. Ik heb dus een RG 320 FM (Trans Lavender Blue) zessnarig met 0.09 set. Maar mijn vraag was dus eigenlijk of iemand weet hoe het komt dat-ie niet fluttert en of daar iets aan te doen is (anders afstellen ofzo?) Of hem alsnog vervangen door een lo-pro edge?

Raffel
13 augustus 2004, 12:09
volgens mij zijn Lo Pro Edge's en Edge Pro's niet uitwisselbaar in gitaren, je zou denk ik wel naar een Edge Pro kunnen kijken ipv een Edge Pro II.

Ik heb echt geen idee waarom dat flutter effect totaal niet zou gaan. Het gaat altijd wel in mindere mate voor zover ik heb meegemaakt. Knife edges van je brug misschien al bot? Zijn je veren vrij van obstakels? Staat de brug in de goede hoek afgesteld? Misschien te diep in de body of juist niet?

Luc-O
13 augustus 2004, 12:15
M'n brug ligt gelijk met de body, perfect dus zou je zeggen. Maar zoals jij zelf ook schreef, mijn tremolo gaat op zich ook best zwaar, moet best wat kracht zetten om hem naar beneden te duwen. Misschien eens proberen om een veer eruit te halen. Want ik baal wel dat het flutter-effect niet lukt, vind ik juist zo vet op die Iba's!

Anders Destium
13 augustus 2004, 12:30
Het kan inderdaad zijn omdat hij 3 veren heeft ipv 2. Bedenk wel dat je als je overgaat op 2 veren je knife edges sneller verslijten (er zit dan meer speling in je brug).

urezna
13 augustus 2004, 14:15
ah ik was niet op de hoogte van het verschil tussen de Edge Pro I en II

@ Urezna Bij mijn 7-snaar werkt het flutter effect niet in de mate waarop mij dat op een RG 6-snaar lukt. (.010-.046+0.56) Het gaat nog wel, maar het heeft niet echt het gewenste effect. Ik heb door de hogere spanning in de veren sowieso meer moeite met de tremolo gebruiken, daarom gebruik ik hem daarop ook bijna nooit. (als er geen piezo in zat, zou ik wellicht een 7-snaar met vaste brug overwegen)

Het maakt ook niet uit welke kant je de zwengel stengel opdraait, is maar net wat je gewend bent en Vai kennende zal het ook wel 50% show zijn :)

hoi!

kan de snaardikte hierin een grote invloed hebben? ik speel altijd met 009, op zowel 6- als 7-snarigen...

wat voor mij wel uitmaakt is of de pook wat stroever draait en daarmee in positie blijft, maar das een kwestie van handig, meer niet... ;-)

Static-M
13 augustus 2004, 16:18
ik heb op mn maverick vier veren zitten (floyd rose, dat wel) en de snaren staan maar ietsje strakker dan met een 010 setje (013 set in C). Ik kan gewoon flutteren of hoe dat ook heet.