PDA

View Full Version : High- en Low-gain



jaywalker
12 augustus 2004, 20:31
kan iemand het idee ervan mij uitleggen.

Ik speel zelf op een tsl100. Is dat high of low gain. Ik denk zelf high, maar dat is gevoelsmatig (ookal weet ik niet wat het betekend).

shredneck
12 augustus 2004, 21:35
high gain is een gevoeliger input.

low gain is een minder gevoelige input.


Volgens mij was de highgain oorspronkelijk bedoeld voor gitaren met single coils. De low gain voor humbuckers.
Maar pin me der niet op vast.


High gain amp - amp met mogelijkheid tot enorm scheuren.

Ik geloof dat de tsl zeker wel high gain is.

jaywalker
12 augustus 2004, 22:17
ow is het dat. Net als vele transistor ampje met dubbele inputs.

skabouter
13 augustus 2004, 01:31
huh :o

hi-gain betekend veel oversturing van het oorspronkelijke signaal. low-gain minder oversturing. clean is clean (geen oversturing). als je dat overstuurd krijg je gain erop. das dan low. en hoe meer meer je overstuurd, hoe hi-gainer het word

bij een (oude) buizen-amp betekend dat vaak "hoe harder, hoe meer gain". omdat de buizen op hoog volume oversturen krijg je een rauw geluid, wat we overdrive noemen.

jouw TSL heeft zowel clean als low-gain als hi-gain. het lead kanaal is zeker hi-gain. maar als je op dat kanaal de gain (bijna) helemaal dichtdraaid heb je weer lowgain. snapje ?

btw, ik zou niet willen zeggen dat hi-gain inputgevoeliger is.........volgens mij juist andersom. veel gain geeft minder definitie en minder dynamiek.

MightyMike
13 augustus 2004, 09:35
Met de term "high gain amp" bedoelt men versterkers die zonder externe hulp (pedaaltjes) veel distortion in huis hebben.

Dus : Fenders zijn geen high gain amps, de meeste Mesa's wel.

Marshall versterkers zijn een twijfelgeval...

Lucky
13 augustus 2004, 09:46
sommige amps hebben twee inputs...high gain en low gain.
High gain betekend dat je amp eerder zal oversturen als je hem open draait dan de low gain. dus als je meer headroom uit je amp wilt halen moet je low gain gebruiken.

Tegenwoordig wordt de term "misbruikt" voor amps of pedalen die extreem veel vervorming bieden. zogenaamde high gain amps die harder scheuren dan een Marshall crunch.

jaywalker
13 augustus 2004, 09:57
ow ok bedankt. Dacht wel dat het ongeveer zo zal betekenen, maar het is dus meer een omschrijving. Het is niet dat het vast staat "op dat kanaal heb je high gain en dat andere kanaal heb je low gain. Het is min of meer wat je er zelf van maakt?

skabouter
13 augustus 2004, 15:26
deels wel ja. kijk, je lead kanaal is hi-gain. maar door de gainknop terug te draaien doet ie natuurlijk ook low-gain.
andersom niet. een crunch kanaal is (soms) gewoon lowgain, met de gainknop op 10. dan krijg je er (zonder externe hulp idvv pedaaltjes oid) geen hi-gain uit

jaywalker
13 augustus 2004, 16:21
Das gewoon zo stom. Ik heb de heletijd wel de juiste "betekenis" van high en low gain geweten, maar der zijn echt van die lui die die termen zo misbruiken/verkrachten/verneuken waardoor je gaat denken dat het iets anders betekent.

skabouter
13 augustus 2004, 16:26
onthou maar gewoon dit:
-higain is veel gain
-lowgain is minder/niet veel gain

en laat de rest maar lullen :)

jaywalker
13 augustus 2004, 16:31
zalk doen...daar ging ik in eerste instantie wel van uit. Ik vind het trouwens wel gaaf hoe bijvoorbeeld mijn jaguar op high gain reageert en dan de strat weer totaal anders.

MightyMike
13 augustus 2004, 16:31
high-gain en low-gain zijn inderdaad geen absolute termen. Wanneer je het echter hebt over high-gain versterkers (zoals in de originele vraag), spreek je over versterkers die veel gedefinieerde distortion kunnen produceren. Met andere woorden : veel gain, maar niet muddy.

Hoewel "veel distortion" een subjectief begrip is bestaat er wel een zekere consensus over.

Uitspraken als "Dat is een high-gain kanaal" zijn een beetje naast de kwestie, want dat wil zeggen dat alle versterkers met meerdere kanalen high-gain zouden zijn, en dat is niet waar.

skabouter
13 augustus 2004, 16:36
zalk doen...daar ging ik in eerste instantie wel van uit. Ik vind het trouwens wel gaaf hoe bijvoorbeeld mijn jaguar op high gain reageert en dan de strat weer totaal anders.

ja, maakt vaak onwijs uit. humbuckers of niet geeft qua gain ook enorme verschillen altijd. en dan ook nog hi-mid-of low output elementen.
met hi-output humbuckers kan je echt enorm scheuren