PDA

View Full Version : Marshall jcm800 en Van Halensound



shredneck
12 augustus 2004, 18:18
Hallo welgewaardeerde medeforummers (idd, ook Speeddemon en Raffel :lol: )

Ik vroeg mij af hoe ik met mijn jcm800 het dichtst bij de Van Halensound kom, in de studio that is. Ik experimenteer regelmatig met mics etc, maar het resultaat is er niet helemaal naar, de "crunch" is er wel aardig, maar toch...

Ik heb ook een 5150 gehad, maar die had de sound helemaal niet...

Iemand tips of wellicht een informatiefe site?

Thanx.

Thijssie
12 augustus 2004, 18:40
Ik vroeg mij af hoe ik met mijn jcm800 het dichtst bij de Van Halensound kom, in de studio that is. Ik experimenteer regelmatig met mics etc, maar het resultaat is er niet helemaal naar, de "crunch" is er wel aardig, maar toch...

Google is je vriendje, er is over geen andere gitarist "zijn sound" zo veel geschreven als over Edward van Halen.

shredneck
12 augustus 2004, 18:44
Ok thanks.

Google is uiteraard bekend hier.

Maar...

Waar ik op doel is eigenlijk of iemand studioervaring heeft en ook DIE sound wilde opnemen. Met zo iemand zou ik graag in contact komen via dit topic.
Ik heb helaas geen Plexi/Variac/Kramer etc.....snappie?

Speeddemon
12 augustus 2004, 19:39
boost pedaal ervoor? MXR Micro-amp bijvoorbeeld.
Boss OD-3 zou ook kunnen. En idd die Variac.

shredneck
12 augustus 2004, 21:31
Ik heb nu een ts9 ervoor, goede boost wel. Ik wil zekers nog eens een Micro amp proberen.

Morgen van een collega eens een Loadbox lenen, kijken of dat werkt want een Variac heb ik nooit mee gewerkt.

Die sound van 1984 heerst, wauw...ik blijf daar een beetje in hangen haha!

birt
12 augustus 2004, 21:54
blijf ook maar mooi van een variac af, met die dingen kan je een amp volledig vernietigen, het is trouwens bijna zeker dat van halen geen variac gebruikte, hij zou dit ooit eens gezegd hebben om iemand af te wimpelen die het 'geheim' achter zijn sound vroeg

wanna1
12 augustus 2004, 22:08
wat voor JCM800 ??

pol
12 augustus 2004, 22:09
op de harmony-cental forums zat er iemand die heel dicht bij het geluid van van halen kwam met zijn plexi reissue + thd hotplate .

zijn username was VHohilic en in deze topic vind je wat clips van hem

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=698293&highlight=vhoholic[/url]

marc_o
13 augustus 2004, 11:27
Loadbox zou best eens kunnen helpen, kun je die amp lekker opendraaien en daar is het om te doen.
Op zich vreemd dat die 5150 de sound niet had. Ik heb de 5150 combo gehad, en een musicman Van Halen (heb ik nog) en daar was de brown Sound niet uit te meppen.
Je moest echter wel letten op de resonance knop, daar was het te doen. En niet al te veel gain.

Brat
13 augustus 2004, 20:37
Versterker op low gain zetten, eindversterker open draaien, toon regeling op tien, brughumbucker en klaar is eddie!

Mark S
13 augustus 2004, 20:52
yup, ook wel bekend als de "British Setting"

British Setting (vrij vertaald): met een gracieuze veeg van de linkerhand alle knoppen zoveel mogelijk naar rechts draaien 8-)

neem voor de zekerheid wel een paar extra amps mee want er gaat weleens wat kapot! :D

shredneck
14 augustus 2004, 10:49
Thanx voor de adviezen!

Ik heb een 2204 btw.

Antal
14 augustus 2004, 14:44
yup, ook wel bekend als de "British Setting"

British Setting (vrij vertaald): met een gracieuze veeg van de linkerhand alle knoppen zoveel mogelijk naar rechts draaien 8-)

Hebben we aan EC te danken!

PeArLjAm
15 augustus 2004, 10:50
Ik denk dat je met de jcm800 opzich een heel eind komt, als de buizen tenminste keihard werken :o . Anders een Hotplate erbij. Ik dacht dat Eddie in dat tijdperk zelf ook wel eens naar de wat nieuwere marshalls greep als alternatief voor zijn plexi. Gitaartje met een goeie PAF achtige humbucker in de brug, met niet veel output. Dus niet zon Ibanez scheur humbucker om maar wat te noemen. Dit helpt namelijk mee aan het 'open' warme scheurgeluid waar Eddie zo populair mee is geworden. De gitaar zelf maakt ook wel wat uit. Zo kom je in de buurt met een strat met een PAF in de brug, maar ook een goeie Les Paul is een prima uitgangspunt hoor. En als je het plaatje compleet wilt maken kun je het beste een cabinet met lage wattage speakers gebruiken, bijvoorbeeld Greenbacks of G12H 30watters van celestion.

josh.vandenberg
15 augustus 2004, 13:38
strat met maple neck
paf humbucker met wat wikkelingen.
distortionnetjes of overdriffies
betje reverb en chorus
marshall
powerbrake of se 100 tje
greenbacks of 30 wattertjes
en een beetje vlammende aanslag en heel hard spelen

Negative K3 fan
16 augustus 2004, 19:52
Hallo welgewaardeerde medeforummers (idd, ook Speeddemon en Raffel :lol: )

Ik vroeg mij af hoe ik met mijn jcm800 het dichtst bij de Van Halensound kom, in de studio that is. Ik experimenteer regelmatig met mics etc, maar het resultaat is er niet helemaal naar, de "crunch" is er wel aardig, maar toch...

Ik heb ook een 5150 gehad, maar die had de sound helemaal niet...

Iemand tips of wellicht een informatiefe site?

Thanx.

op HCAF (amps gedeelte van harmony central user forums) zit een gozer, VHoholic en die dude nailt (en verbetert zelfs) van halen tonen met zn plexi, marshall reissue en 5150 combo.

heel veel zit in de vingers, en het is eigenlijk ook een kwestie van alles op tien zetten

edit: te laat gezien dat pol het ook had gezegd.

PeArLjAm
16 augustus 2004, 20:15
Ik denk dat het bij de 5150 vooral aankomt op het goed afstellen van je equaliser en ook op de hoeveelheid gain letten die je indraaid, men is vaak geneigt snel teveel gain in te draaien. Bij de plexi en in mindere mate ook de jcm800 is het noodzakelijk je buizen keihard te laten oversturen, op welke manier dan ook.

giovan
16 augustus 2004, 22:24
Niet te vergeten je gitaarelementen in het kaarsvet te drenken, die truc paste hij toe om bij de brit settings feedback tegen te gaan.

Nb, wel op je eigen verantwoordelijkheid

josh.vandenberg
16 augustus 2004, 23:19
met mijn5150 krijg ik het oude geluid er wel uit,maar ik zet de pre amp maar op 2,5 of hooguit 3.En het volume op 5 of 6.met een powerbrake kom je dan een heel eind.Je eind versyterker moet over de rooie gaan. en je speakers zijn belangrijk

Maar je moet voor zo'n geluid echt geen high gain pick ups gebruiken.Gewoon pafjes en hard aanslaan.

heavy-metal-thunder
17 augustus 2004, 09:11
eneuh... niet te veel gain (of preamp)... maar hoe doe ik dat dan met mijn JMP zonder Master?

PeArLjAm
17 augustus 2004, 10:45
eneuh... niet te veel gain (of preamp)... maar hoe doe ik dat dan met mijn JMP zonder Master?

met niet teveel gain bedoelde ik de preamp van de 5150 versterker waar Neg K3 fan het over had. Bij een JMP draai je gewoon de eindversterker zoveel mogelijk open, de meeste 'drive' haal je uit het oversturen van je eindversterker.

marc_o
17 augustus 2004, 10:59
Bij de 5150 haal je het beste geluid dan ook uit het Rythm kanaal met boostfunctie ingedrukt.
Ik had de comboversie en daarmee ging dat prima.

josh.vandenberg
17 augustus 2004, 11:39
Yes, ikspeel voor 90% over het rhytm channel.gain op 5,5.lead is geschikt voor een enkele lead partij en voor brainless shredding

Baker
17 augustus 2004, 12:12
eddies geluid zit hem met name IN Z'N VINGERS.

Negative K3 fan
17 augustus 2004, 15:12
met mijn5150 krijg ik het oude geluid er wel uit,maar ik zet de pre amp maar op 2,5 of hooguit 3.En het volume op 5 of 6.met een powerbrake kom je dan een heel eind.Je eind versyterker moet over de rooie gaan. en je speakers zijn belangrijk

Maar je moet voor zo'n geluid echt geen high gain pick ups gebruiken.Gewoon pafjes en hard aanslaan.

speakers zijn idd belangrijk> greenbacks!

Brat
18 augustus 2004, 00:55
eddies geluid zit hem met name IN Z'N VINGERS.
:(
Van dit soort opmerkingen word ik nou zo moe en dat bedoel ik niet lullig. Het is namelijk absoluut waar en ook totaal niet waar. Tuurlijk als je naar oude Van Halen platen luistert laat de goedheiligman in één nummer zijn gitaar zowel als een schelle fender en als een vette gibson klinken (dat is wat mij betereft het geweldige aan de 'brown sound') en dat heeft zeker met z'n vingers te maken. Maar als je sommige wilekeurige akkoorden beluistert en die vergelijkt met je eigen (in de meeste gevallen) bagger geluid, dan is er toch echt wel iets te zeggen voor een zoektocht naar het VH geluid. En is het redelijk makkelijk om erg dicht in de buurt te komen en volgens mij onmogelijk het te evenaren. En dat verschil zit 'm inderdaad in de vingers :D

Nogmaals, ik bedoel het niet lullig alleen zit er bij dit soort topics altijd wel iemand dit zoiets zegt en volgens mij klopt dat dus gewoon niet.

mijnechtenaamisalvergeven
18 augustus 2004, 08:23
En is het redelijk makkelijk om erg dicht in de buurt te komen en volgens mij onmogelijk het te evenaren. En dat verschil zit 'm inderdaad in de vingers


+1

Baker
18 augustus 2004, 11:03
eddies geluid zit hem met name IN Z'N VINGERS.
:(
Van dit soort opmerkingen word ik nou zo moe en dat bedoel ik niet lullig. Het is namelijk absoluut waar en ook totaal niet waar. Tuurlijk als je naar oude Van Halen platen luistert laat de goedheiligman in één nummer zijn gitaar zowel als een schelle fender en als een vette gibson klinken (dat is wat mij betereft het geweldige aan de 'brown sound') en dat heeft zeker met z'n vingers te maken. Maar als je sommige wilekeurige akkoorden beluistert en die vergelijkt met je eigen (in de meeste gevallen) bagger geluid, dan is er toch echt wel iets te zeggen voor een zoektocht naar het VH geluid. En is het redelijk makkelijk om erg dicht in de buurt te komen en volgens mij onmogelijk het te evenaren. En dat verschil zit 'm inderdaad in de vingers :D

Nogmaals, ik bedoel het niet lullig alleen zit er bij dit soort topics altijd wel iemand dit zoiets zegt en volgens mij klopt dat dus gewoon niet.

Weet je, je hebt helemaal gelijk.

Probleem is dat het er op dit forum nogal een niveau verschil is.
Want waar ik moe van word is die gasten die posts plaatsen als:

hee ik heb nu een mesa boogie gekocht, hoe krijg ik nu het metallica geluid?
of
Ik heb een Epiphone LP met een marshall, hoe kan ik nu als slash klinken?

Een bepaalde sound zit hem natuurlijk in de gear. Maar toch wordt door heel veel (beginnende) gitaristen zwaar onderschat hoe groot het aandeel "Vingers" is.

Als ik de reacties van dit topic echter terug lees, dan zijn de reacties van een heel andere categorie, en daarom was mijn opmerking inderdaad overbodig.

Brat
18 augustus 2004, 16:31
Ik snap je reactie wel want dit soort topics zijn soms ook slaapverwekkend. Toch heb ik de indruk dat de meeste 'bekende tonen' wel redelijk makkelijk te vinden, maar die brown sound blijft wel godvergeten hopeloos te jatten. Shit, nou spreek ik mezelf geloof ik weer tegen. Wacht even nou weet ik ook weer hoe ik hier bij kwam. Ik heb Peter van Weelden een keer zien spelen en ik stond echt met mijn oren te klapperen (ook door het volume trouwens :D ) Hij had twee verschillende gitaren en die hadden allebei een schitterende iets afwijkende brown toon. Sinds die tijd ben ik ervan overtuigd dat je exact die sound kan bereiken. Omdat hij die toon had en Van Halen nummers speelde kon je ook mooi horen waar de vingers het verschil maken en dat moet je wat mij betereft geeneens willen copy-en. Ben toch wel erg benieuwd wat hij (PvW) allemaal in die versterker aangetroffen heeft :D