PDA

View Full Version : Nieuwe bassist wil raad over cabs



Dugie
12 augustus 2004, 16:35
Hi,

Ik ga deze maand een basgitaar aankopen ( dacht een ibanez sr200).
De bedoeling is van veel thuis op een appartement te spelen met een hoofdtelefoon. ( enige tips voor goede headphones?)
Ik ben ook gitarist en gebruik hiervoor de PodXt waarover ik zeer tevreden ben. Omdat ik ook het floorboard etc heb dat ook past op de Bass PodXt wil ik deze ook kopen. Dan ben ik wel gesteld voor thuis, maar uiteraard wil ik in de toekomst ook gaan jammen. Nu wou ik de Pod als voorversterker gebruiken. Ik ken werkelijk niets van Bas cabs dus zou ik graag weten of er iemand hier dit ook doet (of met de V-amp) of ze er tevreden van zijn, welke goede cabs zijn, waar ik op moet letten.
Meerdere speakers, hoeveel watt etc.

Plz help.

Indiana Joost
12 augustus 2004, 17:05
Van de Pod weet ik niks, maar ik weet niet of het handig is die Basspod ook nog te kopen. Bassisten werken over het algemeen veel minder met effecten dan gitaristen, dus zou een echte bastop misschien beter zijn. Ik heb dus ook geen idee of je combinatie van Pod en cab (ik neem aan met eindversterker ofzoiets ertussen?) gaat werken.
Dan nu wat ik wél kan vertellen :razz:
De meeste bassisten gaan voor een cab van ten minste 300 watt met 4x10" speakers en evt. een tweeter, ook wel horn genoemd. Bekende merken zijn SWR, EBS, Eden, Aguilar, Ampeg etc. maar let op dit is wel erg duur. Goedkopere merken die hun werk ook wel doen zijn bijvoorbeeld Peavey en Hartke.
Welk merk je kiest hangt enorm af van persoonlijke smaak en budget. Het schijnt dat je een cabinet prima tweedehands kunt kopen op bijvoorbeeld marktplaats.nl, want er kan niet zoveel aan kapot, dat kan je dus honderden euri schelen.
Het belangrijkste: GA ZELF HEEL VEEL BOXEN UITPROBEREN EN PROBEER ERACHTER TE KOMEN BIJ WELK MERK EN WAT VOOR SPEAKERS JOUW VOORKEUR LIGT.
Zelf heb ik een Hartke VX1508 (350 watt, tweeter, 2x8" en 1x15" speakers). Dit vond ik wel een veelzijdig en goed klinkend cabinet, (15" voor het laag, 2x8" voor het midden en de tweeter voor het hoog) en het was niet duur. Maar ik zal later wel iets anders willen want Hartke blijft een budgetmerk. M'n versterker is een Hartke HA3500 (350 watt).
Succes!

Horus
12 augustus 2004, 17:30
Ik vind de Hartkes persoonlijk helemaal niets, omdat ze totaal niet bij m'n geluid passen. Het zijn beste goede en zeker goed betaalbare cabs, maar ze hebben echt een karakterestiek geluid wat je aan moet staan. Beste advies, zelf uitproberen.

Ik heb zelf een Eden D210 (das een 2x10 300watt cab) en daar ben ik heel blij mee. Veel minder agressief en scherp dan een Hartke, en toch lekker warm en helder. Heb je al een idee over een versterker?

Dugie
12 augustus 2004, 18:33
Bedankt voor de uitleg,
De Pod is ook om zelf thuis gemakkelijk te kunnen opnemen etc.
Nu nog weten hoe ik hem moet aansluiten en dan kan ik eens gaan testen.

Qua gewone versterkers ben ik momenteel op Peavy gevallen qua sound, maar dat is dan ook maar tussen 3 merken.

Indiana Joost
12 augustus 2004, 20:28
Uhm ik vond op een ander forum nog iets, als het er nog is tenminste.
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=800
Staat een Line6 BassPod Pro te koop. Als je €50,- van de prijs af krijgt heb je een Pro voor de prijs van een Xt... de aanbieder woont alleen wel in het noorden van Nederland en jij in België zag ik. :-?

Wilbert
12 augustus 2004, 21:15
@Indiana Joost: Die POD is geen effectenkast maar een versterker en cab-simulator. Ik hoor er veel goede verhalen over. Het is een mooi ding om uit te proberen wat je wilt, en misschien ook nog wel voor in de studio. Maar hij haalt het (natuurlijk) niet bij de cabs en versterkers die hij simuleert. Dus als je veel probeert en weet wat je wilt ben je misschien beter af met een goeie stack dan met die POD.

Dugie
12 augustus 2004, 23:13
Uhm ik vond op een ander forum nog iets, als het er nog is tenminste.
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=800
Staat een Line6 BassPod Pro te koop. Als je €50,- van de prijs af krijgt heb je een Pro voor de prijs van een Xt... de aanbieder woont alleen wel in het noorden van Nederland en jij in België zag ik. :-?

Ik heb gelezen dat de xt veel sterke verbeteringen heeft.
En tja het Noorden van Nederland is wel heel ver, ik woon ongeveer 45 minuten van Breda.

DonEsteban
13 augustus 2004, 08:48
Wat zijn trouwens de meningen over die Behringer bass cabs (zowel die met aluminium cones als die andere)? Die hebben wel een interessante prijs tegenover merken zoals Aguilar, Eden, SWR, ... De kwaliteit zal wel wat minder zijn, dat wil ik best geloven, maar dit wil misschien niet zeggen dat ze echt slecht zijn?

Dugie
13 augustus 2004, 10:14
Wat zijn trouwens de meningen over die Behringer bass cabs (zowel die met aluminium cones als die andere)? Die hebben wel een interessante prijs tegenover merken zoals Aguilar, Eden, SWR, ... De kwaliteit zal wel wat minder zijn, dat wil ik best geloven, maar dit wil misschien niet zeggen dat ze echt slecht zijn?

Leuk ik wilde dat ook vragen :lol:

DonEsteban
13 augustus 2004, 10:22
Tja, ik heb zelf al een Behringer Bass V-Amp pro en voor het geld wat 'ie kost doet dat ding z'n werk goed. Dus als de prijs/kwaliteit-verhouding voor de cabs hetzelfde is... ;) Maar ja, je mag er volgens mij niet vanuit gaan dat je vb. SWR kwaliteit krijgt voor dat geld. Ik vind voor mij (als niet professioneel muzikant) dat het verschil in prijs niet opweegt tegen het verschil in kwaliteit, dus ik neem wel genoegen met wat minder :P