PDA

View Full Version : Welke versterkers hebben het beste clean?



Toaster
12 augustus 2004, 15:22
Hoi,

Ik vroeg me nou toch af: welke versterkers moeten in de top vijf van cleane amps staan?

Het gaat hierbij niet om de andere kanalen van de versterker en ook niet of het een combo of head is.

Zelf ken ik het Koch clean, het Selmer clean en de clean van een Music Man 210 sixty five.
Daarnaast heb ik natuurlijk ook over andere versterkers gespeeld maar nooit in mijn bezit gehad dus daar ga ik niet echt over oordelen.

Dus stel eens jouw top 5 samen en/of vertel hoe de cleans zich tegenover elkaar verhouden.

P.S. ik wil ook wel eens wat horen over de Roland JC

Angel
12 augustus 2004, 15:43
1) Fender Twin(blackface of silverface)
2) Roland JC120
3) Fender Super Reverb(blackface of silverface)
4) Mesa Boogie Blue Angel
5) ?

Mark S
12 augustus 2004, 16:31
van de amps die ik heb (gehad)

1- Rivera TBR1-M (hands down!)
2- Fender Blackface Twin '65 reissue
3- Koch Powertone
4- Mesa/Boogie Mark IV
5- Rivera KR-55

Speeddemon
12 augustus 2004, 19:38
1)Fender Twin Reverb (SF of BF)
2)Bogner Shiva
3)Roland JC-120
4)Fender Deluxe Reverb/Fender Super Reverb
5)Peavey Classic 60

BLOK182
12 augustus 2004, 20:02
Vind mijn Blue Angel erg goed clean, Nomad55 was ook wel ok en voor highgain amps doen Engls (in dit geval Sagave SE en Powerball) het ook erg netjes vind ik. Diezel VH4 klonk ook niet verkeerd, net zoals de Herbert.

jaywalker
12 augustus 2004, 20:26
Zo'n Hiwatt ding van me leraar is ook erg clean. Scheure is niet mijn ding.

Ché
13 augustus 2004, 11:29
fender bassman 59

Raffel
13 augustus 2004, 12:06
ik moet zeggen dat ik als ik amps ga testen ik altijd eerst naar de gain kanalen luister, omdat ik over het algemeen wel gauw tevreden ben met het clean geluid van een amp. Ik krijg er altijd wel iets uit waar ik over te spreken ben.

Amps waar ik dus wel een goede clean op vond zitten 'in general' zijn

de meeste fender combo's, engl tops en combo's en ook snufjes als de JC-120

skabouter
13 augustus 2004, 15:32
ik moet eerst even zeggen dat ik vind dat er maar 1 amp HEEEL goed clean heeft, en dat is alleen de JC-120. DAT is clean, en kan keihard clean.

uiteraard staan amps als the twin, AC30 en die musicman sixty five bekent om fantastische clean, en dat hebben ze ook wel , maar al snel komt daar een vuig randje aan, bij een beetje volume. de enige echte amp die CLEAN speelt is in mijn ogen de JC-120, maar dat komt ook omdat dat een transistor is.

verder zou mijn top5 dan zijn (van wat ik ken dan):
-JC-120
-The twin
-Ac30
-Diezel herbert
-musicman sixty five

Toaster
13 augustus 2004, 15:47
Euhhmm Skabouter....

Die Music Man van mij die heeft een pre-amp volume en een master volume.

De master kan natuurlijk vol open. Maar dat doe ik nooit... Dit kleine (10 inch!!!) beestje gaat echt meeeeega hard, zonder vervorming...

skabouter
13 augustus 2004, 15:50
echt waar ? hmmmz, dan heb ik OF een andere gehoord, OF hij was kapot ofzo. maar daar zat echt een randje aan.
maarja, nog een punt: wat is hard precies........ in een redelijk kleine kamer is volume al snel heeeel hard in je oren.

Nicci
14 augustus 2004, 12:03
beetje raar verhaal, van dat 'vuige randje'. alsof het dan niet meer clean mag heten.
ik heb een JC120 gehad en speel nu over een Rivera. de clean van de Rivera vind ik aanzienlijk mooier dan die van de JC120. het kan best zijn dat die Rivera op hogere volumes een 'vuig randje' krijgt, maar dat zegt toch niets over de schoonheid van het clean?

BartL
14 augustus 2004, 12:46
beetje raar verhaal, van dat 'vuige randje'. alsof het dan niet meer clean mag heten.
ik heb een JC120 gehad en speel nu over een Rivera. de clean van de Rivera vind ik aanzienlijk mooier dan die van de JC120. het kan best zijn dat die Rivera op hogere volumes een 'vuig randje' krijgt, maar dat zegt toch niets over de schoonheid van het clean?
Jawel, want CLEAN (= SCHOON) is clean...en niet iets met een randje, dan heb je geen clean meer :-D

josh.vandenberg
14 augustus 2004, 13:49
In mijn ogen absoluut

Twin reverb.
Dual showman reverb
Hiwatt pa amps .hele hele oude dan

skabouter
14 augustus 2004, 18:57
beetje raar verhaal, van dat 'vuige randje'. alsof het dan niet meer clean mag heten.
ik heb een JC120 gehad en speel nu over een Rivera. de clean van de Rivera vind ik aanzienlijk mooier dan die van de JC120. het kan best zijn dat die Rivera op hogere volumes een 'vuig randje' krijgt, maar dat zegt toch niets over de schoonheid van het clean?
Jawel, want CLEAN (= SCHOON) is clean...en niet iets met een randje, dan heb je geen clean meer :-D

mja, zo zie ik het wel een beetje. dat betekend btw absoluut niet dat ik niet van randjes hou hoor :) juist wel :D
maar aangezien dit topic over CLEAN ging, laat ik even weten dat IK (persoonlijk dus) vind dat de JC-120 de beste clean heeft.

Toaster
14 augustus 2004, 21:31
Ik heb zelf eigenlijk geen top 5
Wel een top 3

1 Music Man (iets meer mogelijkheden met het clean reverb trem. e.d.)
2 Selmer MK II (alleen maar clean mogelijk op deze amp. Eigenlijk net zo veel charme als de Music Man. )
3 Koch ( Toch echt wel een goeie clean maar, zeker bij lagere, volumes issie scheller in vergelijking met de twee voorgaande. Gaat echter bij hogere volumes beter klinken.)

Best eerlijke vergelijking want ik heb ze alledrie naast elkaar staan en kan ze dus meteen naast elkaar testen.

Ik heb ook een valvesteeetje staan maar die doet hierin dus nie mee he ;)

basswasp
15 augustus 2004, 11:47
SWR :cool:

PeeVee
15 augustus 2004, 13:18
de clean van de Rivera vind ik aanzienlijk mooier dan die van de JC120. het kan best zijn dat die Rivera op hogere volumes een 'vuig randje' krijgt, maar dat zegt toch niets over de schoonheid van het clean?

Zo'n Roland JC120 is een transistor bak en heeft heel kunstmatig steriel clean. Misschien inderdaad wat voor jazz gitaristen of iemand die er nog een heel rack op aansluit om beetje leven in de brouwerij te krijgen maar als het aan mij zou liggen dan zouden ze verboden worden.

Brrrrr.... echt afschuwelijk... een zeldzaam duffe zielloze transistor bak... Is ook niet vreemd, is ouwe techniek uit 80's waar kraak nog smaak aan zit. Past mooi bij muziek uit die tijd... zelfde mechanische flipperkast soundjes ;-)

My vote ook voor Fender buizen amps met 4 x 6L6; de (al dan niet Dual) Showman of Twin Reverb en alle afgeleiden; Quad Reverb (4 x 12"), Super Six (6 x 10") en Vibrosonic (1 x 15").

Stratman70
16 augustus 2004, 13:46
Ik ben erg gecharmeerd van het cleane geluid van mijn Fender Blues Deluxe.

Fenders hebben over het algemeen wel een mooi clean geluid (de buizenbakken welteverstaan).

stewartfan
16 augustus 2004, 15:23
Holland brentwood
twin
baseman
shiva

vind ik or :D

Toaster
16 augustus 2004, 22:55
Ok net nog even al mijn versterkers getest en allemaal op elkaars speakercabinetten laten spelen...

De selmer en de music man blijven beter klinken dan de Koch...

De Music Man op een Koch 2x12 klinkt ook lekker.
De Music Man op een Selmer 4x12 plus bas reflex klinkt FENOMENAAAAAAAL

De Selmer op de de Koch 2x12 klinkt ook heel erg goed

De Koch op de Selmer 4x12 kinkt ook al een stuk beter.

Dussss....

Het speakercabinet van Koch met de jensens verliest het van de 2x10 van Music Man
En van het speakercabinet uit 1965 met de Goodman speakers.

Alleen de Selmer met 4x 21 heeft ook een basreflex...

Ik denk dat ik binnenkort maar eens de Goodmans in mijn Koch ga plaatsen en dan kijken hoe alles klinkt.

josh.vandenberg
16 augustus 2004, 23:13
music man zijn toch transistor pre amps met buizen eind amps

Toaster
17 augustus 2004, 11:29
Ik heb een music man met vier buizen voor en eind dus...

urezna
18 augustus 2004, 09:39
ik vind het clean van mn Marshall valvestate VS100 errug mooi....

das echt clean, geen rare vervormingen erop, haast alsof je een hifi-versterker hoort....
en luister dan eens hoe mooi sprankelend een gitaar met piezo-brug doorkomt....!!!! en hoe goed een acoustische gitaar daarmee benaderd wordt... :-)

PeeVee
23 augustus 2004, 16:05
Ik heb een music man met vier buizen voor en eind dus...
Zijn vier eindbuizen (EL34's) toch? De oudere Musicmannen hadden ook nog een 12AX7 als fasedraaier. Musicman is inderdaad prachtig clean maar owee als je 'm te hard zet; dan gaan de torren vervormen dat dat klinkt VIES bah (en dan bedoel ik niet "lekker dirty" maar echt echt vies!).

Raffel
23 augustus 2004, 16:13
gaat het er nu om welke clean het langste clean blijft naar mate het volume omhoog gaat, of welke amps de mooiste clean hebben?

Ik ben zoals ik al eerder had gezegd snel tevreden met een clean kanaal, maar of ik ook tevreden ben met het geluid hangt bij mij dan weer af van de pickup die ik gebruik.

Nicci
23 augustus 2004, 16:22
gaat het er nu om welke clean het langste clean blijft naar mate het volume omhoog gaat, of welke amps de mooiste clean hebben?


goede vraag, want dat vroeg ik me ook al af.

AART
23 augustus 2004, 19:05
clean is vrijwel helemaal overbodig geworden toen de plexi werd uitgevonden :-D

Mitch
23 augustus 2004, 20:17
ik vind het clean van mn Marshall valvestate VS100 errug mooi....

das echt clean, geen rare vervormingen erop, haast alsof je een hifi-versterker hoort....
en luister dan eens hoe mooi sprankelend een gitaar met piezo-brug doorkomt....!!!! en hoe goed een acoustische gitaar daarmee benaderd wordt... :-)

Toch wel verfrissend om ook eens een post te lezen van iemand die nog niet zwaar verziekt is met veel te duur spul en liever nog een duurdere amp wil :)
Een tevreden gitarist..........eigenlijk een contaminatie.