PDA

View Full Version : Is dit toegstaan?



prs
12 augustus 2004, 15:01
Mag je een gitaar nabouwen?
Ik zie vaker op internet (bijvoorbeeld projectguitar.com) dat mensen volledige kopieen maken van Ibanez JEM's, Tele's, Strats en dergelijke. Mag dit zomaar of kun je daar problemen meekrijgen?
Als je ze gaat verkopen kan ik me voorstellen dat je er problemen mee kunt krijgen, maar als je er alleen zelf op speelt, en gebruikt voor optredens.....mag dat?

sickpunk
12 augustus 2004, 15:16
als het voor eige gebruik is zal hetw el mogen denk ik.. je mag er alleen nix commercieels me doen(lijkt mij)

Snaar'n Bennie
12 augustus 2004, 18:09
Gewoon voor jezelf bouwen. Heb ik ook gedaan. Niet voor commerciele doeleinden. Alhoewel! Er zijn wel een paar merken die een redelijke replica van de Red Special bouwen, zonder toestemming van Brian May, en ook nog eens voor commercieele markt! Ik weet niet hoe dit precies in z'n werk gaat. Bouw er gewoon eerst een één. Kijken hoe dat gaat. :)

Svenson
13 augustus 2004, 00:07
Je mag gewoon een gitaar nabouwen als hij voor eigen gebruik, is daar doet niemand moeilijk over. Als je er nepmerkjes op gaat plakken ligt het iets anders zodra je hem gaat verkopen, maar verder is er ook geen probleem.

michielv
14 augustus 2004, 09:28
In principe mag je alles namaken, zelfs geld. Alleen mag je niet zeggen dat het het origineel is.

Bovendien zijn de mensen die gitaren van bepaalde mensen namaken vaak fans die een bepaale uitvoering willen hebben (de gitaar van ....) .

Dus als je een bepaalde gitaar zou willen hebben: gewoon bouwen en van genieten, er is geen "gitaarpolitie" die je 's nachts van je bed zal lichten ;)