PDA

View Full Version : mijn nieuwe tele ontstemt een beetje... en dat ontstemt mij



Lucky
12 augustus 2004, 12:25
mijn Teletje heeft een beetje de neiging te ontstemmen.
volgens mij heb ik de snaren er wel goed op gezet en zoveel geweld gebruik ik nou ook weer niet (tele...geen tremolo)

wat is er bekend over de stock tuners van usa fenders...zou het daar aan kunnen liggen?

michielv
12 augustus 2004, 12:37
Zijn het de tuners of is het de kam? Eventueel kan een beetje grafiet in de sleufjes van de onstemmende snaren helpen. Dit grafiet kun je gemakkelijk aanbrengen door met een scherpe potloodpunt een paar keer heen en weer te gaan in die sleufjes.

Anders zou je ook nog de tuners strakker kunnen draaien, dat helpt ook nog wel eens (tenminste, als er op de knoppen ook een schroefje zit waarmee je de weerstand kunt instellen).

Lucky
12 augustus 2004, 12:42
grafiet nog niet geprobeerd wat doet dat precies? Ik zal het eens proberen.
tuners strakker draaien al wel gedaan.....

tja, ik ben mijn strat met spertzels gewend...misschien ben ik verwend...
maar voordat ik ga experimenteren met nieuwe (dure) tuners zou ik eerst wat ervaringen over die stock tuners willen horen.

Mitch
12 augustus 2004, 12:51
Snaren kunne altijd een beetje gaan klemmen in de kam, waarna door benden of harder aanslaan ineens een stukje kunnen verschuiven en weer 'vastplakken'. Dan is je gitaar dus meteen een beetje ontstemd.
Als je 't simpel wil doen kun je ook de olie die je voor de toests gebruikt eens voorzichting in de kam doen, dan weet je in ieder geval of 't daardoor komt.
Maar ik vrees voor de tuners. En inderdaad, je raakt verwend door die Sperzels natuurlijk....

BLOK182
12 augustus 2004, 14:06
Heb een '97 Fender Usa strat, enne, met de standaard tuners nog nooit gezeik gehad, altijd netjes gestemd, en ja, ik rag flink door soms :) Maar goed, hijs wel helemaal nagekeken, afgesteld en onderhouden in het verleden door Patrick Koopman, misschien heeft die ff de topkam etc gecheckt enzo dat het ding nu braaf gestemd blijft.

Lucky
12 augustus 2004, 23:02
grafiet geintje deed weinig goeds.
het leek heel even te werken... maar na wat acoordjes raggen was hij toch ontstemd....

Antoon
13 augustus 2004, 20:24
Zit de hals goed vast? Als er ruimte in de zijkanten van de neckpocket zit (langs de hals) moet je die opvullen. Halsschroeven goed aandraaien. Sommige gitaristen doen schuurpapier tussen de hals en de body om verschuiven te voorkomen. Verder niet te veel snaar 'wikkelingen' maken rond de staafjes van de mechanieken (2 a 3). Sommige mechanieken kun je strugger zetten met een schroefje. Soms zijn ook de sleufjes in de topkam te smal voor de soort snaren die je gebruikt waardoor frictie ontstaat. Als je nieuwe snaren erop zet eerst goed uitrekken (hard aan trekken als ze er net opzitten

Bobbel
14 augustus 2004, 01:27
Het zit 'em 9 van de 10 keer in de zadels... en daar valt ook weinig tot niks aan te doen...

Bobbel
14 augustus 2004, 01:33
Zijn het de tuners of is het de kam? Eventueel kan een beetje grafiet in de sleufjes van de onstemmende snaren helpen. Dit grafiet kun je gemakkelijk aanbrengen door met een scherpe potloodpunt een paar keer heen en weer te gaan in die sleufjes.

Anders zou je ook nog de tuners strakker kunnen draaien, dat helpt ook nog wel eens (tenminste, als er op de knoppen ook een schroefje zit waarmee je de weerstand kunt instellen).

enuh het kan amper aan de tuners liggen... wat eventueel wel kan helpen is het volgende: als je er snaren hebt op gezet druk de snaren dan goed in de steunpunten aan... dus bij de zadels er iets voor drukken zodat de snaar al dat 'knikje' er in krijgt en doe dat ook voor de kam... en als je dat hebt gedaan... stem hem dan en zet dan je vinger achter de snaar en trek hem gewoon eens stuk omhoog... dan is die 'rek' en nieuwe speling er af (of eruit, hoe zeg je dat netjes :razz: )...

Lucky
14 augustus 2004, 09:13
thanks guys,

Ik zie wel een klein kiertje aan de bovenkant van de hals bij de pocket (kan misschien een dun papiertje tussen). Er zitten moderne usa zadeltjes op (ik heb daar in het verleden nooit gezeur mee gehad met andere tele's) ik moet wel zeggen dat ik iets meer wikkels heb gemaakt met de snaren (een stuk of vijf)
Ik heb de snaren ook flink uitgerekt.....
allemaal vrij bizar

Wat ik wel merk is dat je aan de tuners wel flink moet draaien. dat wil zeggen dat je ze relatief flink verder moet draaien om verschil in toon hoogte te krijgen....

Bobbel
14 augustus 2004, 09:29
enuh ohja... het beste is maar 1 wikkeling rond je tuners... en dat je veel moet draaien voordat je een toonverschil hoort maakt niks uit... bij mij is dat ook per Fender verschillend...