PDA

View Full Version : RHCP's "Higher Ground" vraagje



Jax
12 augustus 2004, 08:21
Hee,

Ik ben op het moment bezig met de RHCP versie van het liedje "Higher Ground". Toch kwam ik al snel met een vraag. Op sommige delen komt in de tab een x voor (dat is toch mute?). Het enige probleem is dat op de voorbeeld CD van TG deze mute aanslagen bijzonder funky klinken, terwijl het bij mij echt helemaal niks is. Zou dit te maken kunnen hebben met de elementen, aangezien ik een Epi G-400 heb met twee humbuckers, en het voorbeeld ingespeeld is met een strat? Of heeft het te maken met de foute instellingen op mijn versterker, bv teveel bass ofzo?

Bedankt,
Jax

pimmetje
12 augustus 2004, 12:00
Spulen 't probleem maken is te makkelijk :D.

Het zal best dat je het RHCP geluid niet precies zal krijgen, maar een goed funky geluid moet er gewoon uit gehaald kunnen worden. Ook de juiste hoeveelheid reverb kan bij dit soort chops overigens nét ff 't verschil maken...

Maar techniek is meestal toch 't grapje bij dit soort dingen. Goed muten op de hals (niet een klein beetje door laten blubberen of per ongeluk flagioletten maken) en met de juiste felheid aanslaan.

Funkblaster
12 augustus 2004, 22:23
ik denk ook dat je het vooral moet zoeken in de aanslag, john frusciante haalt z´n sound voornamelijk uit z´n vingers. ik denk wel dat je een goed funky geluid uit je gear kan halen maar de techniek blijft het belangrijkst

Jax
13 augustus 2004, 07:44
Ok, dan is het goed. Dan weet ik dat het met mijn spullen wel mogelijk moet zijn, en het gewoon een kwestie van oefenen is. Anders blijf je steeds denken van, misschien ligt het gewoon aan mijn spullen.

Harry
13 augustus 2004, 10:23
dan kun je wel aan het kopen blijven. Iedere gitarist houdt zijn gitaar anders vast, of het nou Frusciante of Setzer of Thorogood is. Als je voor elke stijl een andere set instrumenten moet hebben........

Hempo
13 augustus 2004, 11:17
misschien moet je even naar je techniek gaan kijken.
weet niet wat je onder muten verstaat, maar hij mute snel acther elkaar met upstrokes en downstrokes, gewoon die funkdingetjes.
ik speel t ook niet precies na, maar kom aardig in de buurt en het is redelijk herkenbaar, zonder dat ik op dezelfde zooi speel als Johnny