PDA

View Full Version : Ronding van de hals



prs
12 augustus 2004, 01:10
Hoe krijg je de ronding in de hals? Is het een kwestie van schuren, of van raspen...??

harrie-beton
12 augustus 2004, 01:37
geen van beide.


Met een FREES doen ze dat. Dus Machinaal.
Zo maken zo ook profielen in kozijnen

\

Snaar'n Bennie
12 augustus 2004, 11:15
geen van beide.


Met een FREES doen ze dat. Dus Machinaal.
Zo maken zo ook profielen in kozijnen

\

Dat vind ik knap. Mischien dat grote merken dit doen, al lijkt het sterk. Ik weet zeker dat iedereen hier de hals wel degelijk met een rasp, fijl, schraapstaal en schuurpapier rond maakt. Ik heb het zelf ook op de manier gedaan.

Javaca
12 augustus 2004, 12:03
Idd.
Ik gebruik een rasp, vijlen en schuurpapier.

michielv
12 augustus 2004, 12:15
Yep, gewoon met rasp, vijl en schuurpapier. Is op zich ook wel zo goed, kun je af en toe nog even voelen hoe de hals wordt. Is bovendien ook leuk werk, een hals rond maken. Tenminste, vind ik dan :razz:

prs
12 augustus 2004, 12:51
Bedankt voor jullie reacties!

Is een gitaarbouwer ook bereid om je met zelfbouw te helpen? bijvoorbeeld het fretten en wat freeswerk enzo...?

michielv
12 augustus 2004, 13:34
Het zal wat kosten denk ik, die hulp ;)


Alleen tip is waarschijnlijk geen probleem, zodra er gewerkt moet worden (ie. die bouwer doet ook wat voor je) zul je wel moeten betalen. Is ook logisch, in die tijd kan hij geen ander betaald werk doen.

arno
12 augustus 2004, 14:11
met een bandschuurmachine die je op zijn kop vast zet, werkt ook goed vind ik

prs
12 augustus 2004, 14:58
Bedankt voor julie reacties!

Inderdaad zal het wat geld kosten, ik dacht ook niet dat hij het puur charitatief zou doen hoor...

Van die bandschuurmachine is nog niet zo'n slecht idee...

Snaar'n Bennie
12 augustus 2004, 18:13
Yep, gewoon met rasp, vijl en schuurpapier. Is op zich ook wel zo goed, kun je af en toe nog even voelen hoe de hals wordt. Is bovendien ook leuk werk, een hals rond maken. Tenminste, vind ik dan :razz:

Is ook best wel een karweitje vind ik persoonlijk. En dan vooral het (waterproof) schuren zodat ALLE(!!!) krasjes en oneffenheden weg zijn. In het schuren zelf gaat ook een flinke tijd zitten hoor! Verkijk je daar niet op! Maar als liefhebber, vindt je dat natuurlijk gewoon het mooiste werk wat er is!?!?! Je eigen gitaar bouwen!!! :wink:

fred dons
12 augustus 2004, 18:37
ik laat zelf alles wat ik niet kan doen of wat een bouwer met goede apparatuur beter kan doen ook door een professionele bouwer doen (schaven van grote stukken hout, verlijmen etc),
dit soort dingen besteed ik uit aan Marcus van Engelen in Monnickendam die dit wel voor meer zelfbouwers doet

Snaar'n Bennie
12 augustus 2004, 20:26
Wie bouwt er eigenlijk met de machine een hals? Ik bedoel, machinaal de ronding aan brengen? Heb het nog nooit gezien. CNC-frees? Ben er wel benieuwd naar!

Svenson
13 augustus 2004, 00:12
Als jij de benodigde computergestuurde fresen hebt kan jij de meest waanzinnige halzen uit fresen, maar bijna niemand heeft die dingen, dus wordt het lekker zagen schuren raspen ed. Ik zou niet meteen met een bandschuurmachine beginnen als ik jou was, dan gaan er heel wat banden doorheen. Op het laatst met fijn schuurpapier schuren en ook nat schuren, zodat het echt glad wordt. Evt. nog primen. Tijdens het schuren regelmatig voelen hoe de hals in de hand ligt. En let op dat je niet teveel wegschuurt!

michielv
13 augustus 2004, 09:10
Is ook best wel een karweitje vind ik persoonlijk. En dan vooral het (waterproof) schuren zodat ALLE(!!!) krasjes en oneffenheden weg zijn. In het schuren zelf gaat ook een flinke tijd zitten hoor! Verkijk je daar niet op! Maar als liefhebber, vindt je dat natuurlijk gewoon het mooiste werk wat er is!?!?! Je eigen gitaar bouwen!!! :wink:

Ben ik met je eens, het is geen klus van een kwartiertje maar inderdaad: het is gewoon leuk. Je moet geen gitaren helemaal van scratch willen bouwen als je het niet leuk vindt of er snel eentje nodig hebt.

Je moet tijd genoeg hebben om dingen op je gemak en netjes te doen, geld genoeg voor de goede spullen (gereedschap, hout, hardware enz.) en dus tijd.

Wil je snel een betaalbaar instrument: koop 2e-hands een jap, mex of koreaan, hang daar goede electronica enz. in en spelen maar. ;)