PDA

View Full Version : bach = genie (stukje fuga)



delphiro
11 augustus 2004, 21:55
hallo allemaal,

sinds kort ben ik bezig met een sonata van Bach en die man was dus echt een genie. Neem nou dit stukje uit de Fuga (ok, beetje slordig gespeeld maar ja, ik wilde het zo graag laten horen)

http://home.zonnet.nl/delphiro/mp3/fuga_deel.mp3

Thema op 0:00-0:07 en daarna op talloze manieren herhaald (0:07, 0:17, 0:28, 0:41 etc etc) in de boven, midden en onderstem. Dat is wel zo knap! En ondertussen lopen de andere stemmen gewoon nog een beetje door zonder de andere te bijten.. superknap! Let ook op de mooie arpeggio's zoals op 1:46.. da's bijna fusion in klassiek

Allemaal aan de Bach want dat is echt een onuitputtelijke bron van mooie en knappe muziek :dance:

Gegroet,
Rob

Shakeel
11 augustus 2004, 22:11
Hey D tof gedaan, enige opmerking is dat de opname op sommige punten wat vervormt.

boudewijn
11 augustus 2004, 23:20
laten we de strijdbijl maar begraven want dit vind ik eigenlijk heel ok
luisterde veel klassieke muziek en ben me ervan bewust hoe moeilijk dit is .heb het zelf wel eens geprobeerd maar viel toch vies tegen respect :wink:

het geluid overstuurd hier en daar idd maar dat gaat niet ten koste van het spel .

groet Boudewijn

Blijepanda
11 augustus 2004, 23:31
Mooi gespeeld man :) , Bach was inderdaad geniaal.

ReinoutV
12 augustus 2004, 10:01
Dit is inderdaad een mooi stuk. Met de bladmuziek voor je kan je de thema's meestal wat sneller vinden, maar ook nu is duidelijk te horen wat je bedoelde. De toon is over het algemeen erg mooi, de overstuurde stukken natuurlijk wat minder, maar echt storend zijn ze niet :). Mooi stuk, van mij mag je hem helemaal wel opnemen ;).

Br@mbo
12 augustus 2004, 10:43
ik dacht al : wanneer komt er nog es eentje van delphiro...
thumbs up again! zowel voor jou als voor Johan Seba

delphiro
12 augustus 2004, 11:26
thx allemaal :D


Mooi stuk, van mij mag je hem helemaal wel opnemen
Dat is ook wel het plan maar die Bach presteerde het om het over meer dan 9 minuten uit te smeren (Barrueco (=meestergitarist die dit stuk heeft bewerkt) deed er op een mooi tempo zelf 9:30 over) en uiteraard is het Bach dus herhalingen heb je niet (m.u.v. het allerlaatste stukje) dus ik moet nogal wat nootjes leren, stemmen bijschaven (leraar tegen Rob.. "Ik hoor die stem niet terugkomen.. doe maar over!") en er een mooi eindproduct van maken. Dus even geduld aub :cool:

Dat vervormen had ik inderdaad ook gehoord maar ik had geen geduld / tijd meer om het volume te compenseren.. voor een ruige schets vond ik het wel OK :-)


ik dacht al : wanneer komt er nog es eentje van delphiro..
vakantie he.. vanmiddag ga ik nog lekker even een lang weekend weg (zonder gitaar :o ) en dan is het definitief over dit jaar.. werken maar weer!

Stratman70
12 augustus 2004, 20:35
het is een mooi stuk. Knap gedaan! Ik ben benieuwd naar het "eindproduct" (niet oneerbiedig bedoeld)

Stitch
15 augustus 2004, 23:40
wow gaaf! Helaas luister ik te weinig naar de man om er de genialiteit in te horen maar ik snap wat je bedoelt!


Succes er verder mee

Negative K3 fan
16 augustus 2004, 19:57
die man was idd buitengewoon geniaal. waar shakeel en bosch al moeite hebben om een monofoon deuntje in elkaar te flansen gooit bach er gewoon een paar door elkaar...

VHsologitarist
18 augustus 2004, 02:18
Inderdaad.
Barrueco een meester op de gitaar.
Heb nu (dankzij delphiro) de "assad broeders" geluisterd.
Die hebben ook een mooi samenspel en vertolkt de muziek van bach goed!!

Knap gedaan hoor, ik hoor graag je spel rob!!

groeten

delphiro
19 augustus 2004, 21:38
hee.. nog bedankt nk3, stitch, VH en strat.. Altijd leuk om reacties op een topic te krijgen :cool:

De Assads zijn echt werelds he.. Om elkaar zo goed aan te voelen moet je bijna wel familie zijn. Duetten spelen is timing en goed zien wanneer de ander wil vertragen of versnellen.. en dan op het tempo en met de techniek van de Assads.. dat is maar weinig mensen gegeven.

ps. VH, Sergio Assad heeft ook hele mooie solo stukken geschreven (uiteraard onmogelijk om te spelen). Ik zal eens kijken of ik aan het middendeel van Aquarelle kan komen dan stuur ik hem wel eens op. Prachtig mooi en de bladmuziek komt als het goed is snel binnen :-D

enne NK3, dat is vaak ook mijn bezwaar bij dat soort shred muziek. Het is wel leuk en (technisch) knap maar best wel inhoudsloos. Niet dat elke muziek inhoud moet hebben (ik ben ook gek op Brazeliaanse samba en bossa nova) maar toch.. het verveelt me beresnel terwijl knappe muziek ala Bach, Tsjaikovsky en andere grootheden me heel lang kan boeien.

Luc-O
19 augustus 2004, 21:41
die man was idd buitengewoon geniaal. waar shakeel en bosch al moeite hebben om een monofoon deuntje in elkaar te flansen gooit bach er gewoon een paar door elkaar...

+1 :D :D :D

Mooi gedaan by the way!

AFKAS
19 augustus 2004, 21:48
ps. VH, Sergio Assad heeft ook hele mooie solo stukken geschreven (uiteraard onmogelijk om te spelen). Ik zal eens kijken of ik aan het middendeel van Aquarelle kan komen dan stuur ik hem wel eens op. Prachtig mooi en de bladmuziek komt als het goed is snel binnen :-D

Of zet maar online er zijn wel meerderen geinteresseerd :roll:
(nog steeds dankbaar voor Aque E Vinho :wink: )

delphiro
20 augustus 2004, 20:30
AFKAS stuur me svp ff je emailadres (die van VH is wel bekend) zodat ik je de locatie van het bestand kan Emailen. Ik wil het nl. niet aan de hele wereld kenbaar maken maar alleen aan de echt geinteresseerden. Illegaal muziek verspreiden vind ik niet echt netjes maar voor geinteresseerden is het vaak eerder promotiemateriaal :-D

Overigens is dit stuk onderdeel van 3 stukken en 1 en 3 zijn veeel moeilijker (al schijnt nr. 2 ook een echte vingerkiller te zijn.. ik weet het nog niet want ik heb de bladmuziek nog niet binnen :evil: ) maar 1 en 3 zijn ook veel moderner en heftiger. Maar het laatste deel 'Preludio e Toccatina' ... wooow, dan moet je kunnen spelen en wat een geweldig eind!

De nummers staan overigens op deze CD

MANHÃ DE CARNAVAL - Guitar Music from Brazil - Graham Anthony Devine, guitar

Label - Naxos

Cat. No. - 8557295

Voor 6,95 te koop bij Broekmans en van Poppel of de locale betere zaak. geen geld dus en de CD is de moeite waard!

oh ja, email naar

info ape(n)staartje xstaze punt nl dan komt ie wel aan. Sorry dat ik zo moeilijk spel maar ik heb het de laatste tijd druk met het instellen van spamfilters :razz:

AcousticFreak
30 september 2004, 23:32
Allemaal aan de Bach want dat is echt een onuitputtelijke bron van mooie en knappe muziek :dance:



Ik als klassiekliefhebber met matig verstand van de verschillende componisten vraag me dan af wat Bach zo mooi maakt? Ben het er wel mee eens!! Maar ik ben zo benieuwd naar details. :)

Negative K3 fan
5 oktober 2004, 19:12
Allemaal aan de Bach want dat is echt een onuitputtelijke bron van mooie en knappe muziek :dance:



Ik als klassiekliefhebber met matig verstand van de verschillende componisten vraag me dan af wat Bach zo mooi maakt? Ben het er wel mee eens!! Maar ik ben zo benieuwd naar details. :)

bach was, zo zegt men althans, de eerste die zich verdiepte in harmonieleer, deed geniale dingen met betrekking tot polyfonie, luister eens zijn bekende stuk fugue in g mineur (wel orgel versie), je zult dan horen dat bach gewoon 3 orgelpartijen helemaal door elkaar laat spelen ahw maar dat het als 1 groot geniaal geheel klinkt. Probeer eens wat bach op gitaar uit, je zult dan merken dat de noot keuze van hem heel uniek is te noemen, hij gaat imo tot de uitersten mbt het combineren van toonhoogtes. Ook heeft hij in zn leven meer dan 1000 stukken geschreven (zijn bwv's gaan >1010 volgens mij), daar zitten ook hele concerten tussen.