PDA

View Full Version : Bass-overdrive(pedaaltje) door een gitaarversterker.



Malochia
11 augustus 2004, 21:50
Tesssst.

Malochia
11 augustus 2004, 21:51
Effe een vraagje voor de zekerheid.

Ik heb thuis toevallig nog een overdrivepedaaltje voor een basgitaar liggen (DOD FX-91) , en nou wou ik hiermee wat gaan experimenteren, ik speel gitaar. Heb (vooralsnog) een gitaarcombo met één 12'-speaker.

Mijn vraag is of dit niet schadelijk is voor de speaker.


Het lijkt mij eerlijk gezegd niet, omdat zo'n effectpedaaltje niet de tonen lager maakt ofzo. Maar ach, kan het beter effe vragen voor de zekerheid dan later erachter komen dat ik de speakers van m'n versterker heb opgeblazen.


En eigenlijk heb ik ook nog een tweede vraag; ik heb verder nog een delaypedaaltje (Boss DD-6) en nog een distortionpedaaltje. Deze voed ik beide met een adapter via een daisychain. Als ik ook nog eens dat bass-overdrive-pedaaltje op de daisychain zou aansluiten, zou dat niet teveel worden...? (oftewel, de daisychain/adapter doorbranden..?)

phx
11 augustus 2004, 22:02
wat betreft de zwaarte van de adapter: milliampere!

Kijk op de pedalen hoeveel milliampere ze nodig zijn, tel dit bij elkaar op. Je trafo moet dan minimaal die hoeveel ampere leveren (meer is beter) dan kan hij niet doorbranden.

Voorbeeld: 3 pedalen hebben samen 340 milliampere = gelijkaan 0,34 ampere nodig. Je zou dan een trafo nodig zijn die MINIMAAL 0,34 ampere levert, maar nogmaals meer is beter (gaat ie langer mee).

Wat betreft bassdistortion op gitaaramp, durf ik geen antwoord op te geven.

PHX

BramVersteeg
11 augustus 2004, 22:36
Kan geen kwaad hoor. Als je de bass op je amp helemaal open zou draaien gaat de speaker ook niet kapot.

Malochia
12 augustus 2004, 13:47
Oh, het is trouwens een OVERDRIVE, geen distortion.


wat betreft de zwaarte van de adapter: milliampere!

Kijk op de pedalen hoeveel milliampere ze nodig zijn, tel dit bij elkaar op. Je trafo moet dan minimaal die hoeveel ampere leveren (meer is beter) dan kan hij niet doorbranden.

Voorbeeld: 3 pedalen hebben samen 340 milliampere = gelijkaan 0,34 ampere nodig. Je zou dan een trafo nodig zijn die MINIMAAL 0,34 ampere levert, maar nogmaals meer is beter (gaat ie langer mee).

Wat betreft bassdistortion op gitaaramp, durf ik geen antwoord op te geven.

PHX

Dank. Heb er effe naar gekeken, en dat is geen probleem.



Kan geen kwaad hoor. Als je de bass op je amp helemaal open zou draaien gaat de speaker ook niet kapot.

Mmhh, maar dat is wel altijd een hoeveelheid bass die de versterker aan zal kunnen. (aangezien het tenslotte onderdeel is van de versterker zelf, en de bouwers niet een versterker zullen maken die zichzelf opblaast)
Dit is een (externe) hoeveelheid extra bass, waarop de speaker misschien niet berekend is.

Dweezman
12 augustus 2004, 14:08
zo heb ik nog een bass chorus liggen, een CE-2b. Dat moet dus ook kunnen?