PDA

View Full Version : Ibanez FL-9 analoge flanger



phx
11 augustus 2004, 17:13
Voor iedereen die loopt te klooien met zijn interne potmeters voor de fl-9, waar op het hele internet NIX over is te vinden en waarvan je NIET weet hoe en wat af te stellen hier de oplossing:

Ik ben vanmiddag een half uur bezig geweest met mijn FL-9 om 'mijn' geluid er uit te krijgen. De interne potmeters van links naar rechts zijn: Clock, bias en regen.


Clock: hoe meer je hem naar links draait, hoe meer hij als een chorus klint, hoe meer naar rechts --> phaserachtig

Bias: Bas

Regen: Regenerator, bepaalt hoeveel de flanger aanwezig is, bovendien verhoogd hij de pieken indien aanwezig


Ik heb hem al een jaar op mijn pedalboard zitten en heb er nu pas een leuk geluid uit. Standaardafstelling klinkt dus nergens naar. Ik heb de clock op 10 staan (meer phaserachtig), bias op 6 en regen op 4.

Meer fl-9 eigenaren met dit probleem? Hoop je nu voldoende te hebben geinformeerd :razz:

greez PHX

Speeddemon
11 augustus 2004, 18:10
dus Clock en Bias zitten het dichtste naast elkaar links he?

Ja, dan had ik t zelf toch ook goed uitgedokterd een tijd geleden.

Die bias is trouwens geen bas-control. Maar bepaalt deels hoeveel input er door t circuit wordt gestuurd ofzo. Als je die verkeerd afstelt, gaat de boel nog al krakerig klinken.

Antal
11 augustus 2004, 18:20
Thanks voor de info. Ik ben ook ooit van plan geweest om er aan te gaan sleutelen, maar eigenlijk vind ik hem wel prima zoals hij nu is. En ik begreep van Dirk Hendrik in een ander topic hierover dat hij hier wel mee bezig is geweest en dat hij uitkwam op een instelling die haast hetzelfde was.

Hoe weet je trouwens dat de jouwe de fabrieksinstellingen nog had? Kan het niet zijn dat hij shit klonk omdat iemand anders al met die pots had gerommeld?

phx
11 augustus 2004, 19:15
nee heb ik van speeddemon gehoord, hadden we het al eens eerder over gehad. Fabriekssettings: alles op 50%

PHx

BartL
12 januari 2005, 01:22
Kickmode
...de interne potmeters van een pedaal. Zijn dat kleine knopjes die je ziet al je het pedaal opendraaid ofzo? (Sorry voor deze noob-vraag :-D ) Ik krijg binnenkort namelijk ook een FL-9 als 't goed is.

Dirk_Hendrik
12 januari 2005, 09:21
Mijn persoonlijke mening:
Blijf met je poten van die pots af.

De verbeteringen zijn minimaal te noemen (als je het al verbetering wilt noemen). Mocht je het dan toch per sé willen doen, blijf dan in elk geval van die bias af. Die is ingesteld op optimaal en elke verandering is minder. Basta.

phx
12 januari 2005, 09:27
Dhendrik: klopt het dan wel dat bij de fabrieksinstelling alles op de helft staat?

Bartl: de interne potmeters zitten aan de binnenkant van het pedaal, zien er halfrond uit. Ik verschuif ze zelf met een kleine platbekschroevendraaier.

aad
12 januari 2005, 11:55
Dhendrik: klopt het dan wel dat bij de fabrieksinstelling alles op de helft staat?

Bartl: de interne potmeters zitten aan de binnenkant van het pedaal, zien er halfrond uit. Ik verschuif ze zelf met een kleine platbekschroevendraaier.

Ja, dat klopt: De ontwerper van het ding heeft berekend dat een potmeter van zus en zo waarde een goede nastelmogelijkheid geeft als zijn berekening afwijkt van de echte waarde die nodig is i.v.m. componentspreiding. Dit is de afwijking die componenten hebben t.o.v. de aangegeven waarde. Bij weerstanden ligt dat vrij makkelijk tegen de (slechts) 2-5%, bij condensatoren ligt dat meestal tussen de 10-20% en bij elco's zelfs wel 50%.
Om deze afwijkingen te kunnen wegregelen gebruik je instelpots. Denk eens na over die naam). Voor het beste resultaat (lees het meeste rendement) moet die potmeter dus ook bij voorkeur in het midden staan (immers dan heb je de helft van de potmeter voor meer en de andere helft voor minder). Dan heeft de ontwerper het dus ook netjes berekend als die pot in het midden staat.

Zelfs staan de potmeters af potmeterfabriek al in het midden, zodat ze de uitgangspositie al hebben als ze in de print gaan.

De bias: Pas hiermee op. Voor een goede werking van de BBD (waarvoor die bias is bestemd) moet de bias vrij nauwkeurig zijn ingesteld. Zoals gezegd: een BBD kun je zien als een rij condensatoren die elkaar deeltjes van de signaalspanning doorgeven. Tijdens dat doorgeven zijn er een aantal gegevens: 1 is de bovenwaarde (condensator bijna vol) een andere is de onderwaarde (condensator bijna leeg). Dit noem je amplitude (uitslag van het signaal). Die uitslag mag niet boven een maximum uitkomen bij een BBD, maar ook niet onder een minimum. Anders gaat je signaal in de BBD clippen. Liever zelfs mag dat signaal net niet tot de eindwaardes komen. Omdat je nu weet dat er een boven en een ondergrens aan je signaal zit moet je nu ook kunnen begrijpen dat er bijgevolg ook een midden is tussen die boven- en ondergrens. Dat midden bepaal je nu met die instelpot voor de bias. Net als mijn verhaal van hierboven heb je vanuit het midden de meeste ruimte. Logisch toch?

phx
12 januari 2005, 11:59
Thnx 4 the explaining stuff

BartL
12 januari 2005, 12:34
Ok Thnx guys...
Ik snap er nauwelijks iets van, afblijven dus :-D

Antal
12 januari 2005, 12:39
Ok Thnx guys...
Ik snap er nauwelijks iets van, afblijven dus :-D

Dat is ook het enige wat je hoeft te snappen :wink:

Dirk_Hendrik
12 januari 2005, 14:00
lang verhaal.





beauty. thanks

Lucluc
12 januari 2005, 19:23
Ik vind het ZEKER de moeite waard te experimenteren met de interne instellingen. Bij de meeste delay's (analoge en oude digitale) kun je de feedback instellen. Als je ervan houdt vliegendeschotelgeluiden te maken, dan moet je wel aan de interne potmeters komen. De fabrieksinstellingen zijn vaak in het veilige midden.

Niet alleen Ibanez 9-series hebben die interne potmeters, maar bijvoorbeeld ook sommige Boss pedalen. Met de DD-3 kreeg ik wel moeite met het afstellen van de delaytijd. Ik wilde een iets langere, maar dat werd moeilijk om die te matchen in de verschillende modes.

Bias instellingen zijn meestal wel op 1 manier in te stellen en dus niet op smaak.

Pedalenfreaks: schuw het experiment niet!

phx
12 januari 2005, 19:27
Zozo, lucluc, en wat zijn JOUW afstellingen dan?

Lucluc
12 januari 2005, 19:35
Van de FL-9 had ik op de een of andere manier het bereik van alle knoppen wat vergroot. Ik weet niet meer precies hoe, omdat ik dat ding al lang geleden weer verkocht heb.

Met delay's doe ik dat altijd, omdat de meesten in de fabrieksinstellingen niet over de zeik kunnen. De delay uit mijn PUE-5 Tube moet ik nog effe onderhanden nemen.

Antal
12 januari 2005, 19:36
Ik vind het ZEKER de moeite waard te experimenteren met de interne instellingen. Bij de meeste delay's (analoge en oude digitale) kun je de feedback instellen. Als je ervan houdt vliegendeschotelgeluiden te maken, dan moet je wel aan de interne potmeters komen. De fabrieksinstellingen zijn vaak in het veilige midden.

Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Als je niet weet wat je doet kun je er beter van afblijven. En als je vliegtuiggeluiden wilt, dan kun je denk ik beter een Boss kopen.

Lucluc
12 januari 2005, 19:41
Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Als je niet weet wat je doet kun je er beter van afblijven. En als je vliegtuiggeluiden wilt, dan kun je denk ik beter een Boss kopen.

Ik bedoel met delay's. Het is nou ook weer niet ZO ingewikkeld om aan die knopjes te draaien en echt iets verpesten is naar mijn mening niet mogelijk. Het kan wel moeilijk zijn de juiste bias instelling weer terug te vinden. Dit heb ik wel ondervonden met de PT-9. Die ging heel erg hard piepen.

Antal
12 januari 2005, 19:44
Ik bedoel met delay's. Het is nou ook weer niet ZO ingewikkeld om aan die knopjes te draaien en echt iets verpesten is naar mijn mening niet mogelijk. Het kan wel moeilijk zijn de juiste bias instelling weer terug te vinden. Dit heb ik wel ondervonden met de PT-9. Die ging heel erg hard piepen.

Sorry, ik vind je verhaal een beetje tegenstrijdig. Je kan niets verzieken, maar het is wel moeilijk om de standaardinstellingen terug te vinden?

Lucluc
12 januari 2005, 19:47
Als er drie knopjes in zitten waarvan er 1 de bias is en de andere 2 het bereik van bijvoorbeeld delaytijd of feedback kunnen regelen, is de bias instelling het moeilijkst, omdat maar 1 instelling het beste werkt en klinkt, maar voor de andere knopjes is het een kwestie van smaak. Wil je een extreme flanger of meer een chorus achtig ding?

BramVersteeg
12 januari 2005, 22:22
Ik vind het goed om wat te experimenteren. Misschien handig om gewoon streepjes te zetten met de stand hoe ze eerst stonden?

@LucLuc: Hoe is het met de versterker? Al klaar? Ik ben nog steeds erg blij met m'n Replica. Ik gebruik hem in de seriele loop voor bij de solo's. Erg mooi :razz: . Hij compressed wel behoorlijk maar dat vind ik juist mooi. Er is nu een EHX memoryman Deluxe onderweg voor de vliegende schotel, en andere één-motorig luchttransport, geluiden 8-) .

Lucluc
13 januari 2005, 16:52
Fulltone pedalen hebben ook interne potmeters en meneer Mike zet markeringen bij zijn favoriete instellingen. Ik zag onlangs het filmpje van de nieuwe Johnny Octave van Zvex en daar zitten maar liefst 4 interne potmeters in.

Bram: het is ook een erg goede delay! Goed te horen dat ie voldoet aan de verwachtingen. Dat compressen is, wat mij betreft, een nadeel van een true bypass delay. Bij een overdrive of fuzz maakt het niet zo uit. Welke versterker bedoel je? Ik ben nog wel bezig met een speakerkastje voor onder de tremolux. Ik las trouwens ook dat je mijn jazzmaster wel goed vond klinken........

BramVersteeg
13 januari 2005, 17:06
Fulltone pedalen hebben ook interne potmeters en meneer Mike zet markeringen bij zijn favoriete instellingen. Ik zag onlangs het filmpje van de nieuwe Johnny Octave van Zvex en daar zitten maar liefst 4 interne potmeters in.

Bram: het is ook een erg goede delay! Goed te horen dat ie voldoet aan de verwachtingen. Dat compressen is, wat mij betreft, een nadeel van een true bypass delay. Bij een overdrive of fuzz maakt het niet zo uit. Welke versterker bedoel je? Ik ben nog wel bezig met een speakerkastje voor onder de tremolux. Ik las trouwens ook dat je mijn jazzmaster wel goed vond klinken........

Hey LucLuc, dat compressen kan een voor- of nadeel zijn ja. Ik vind het wel mooi voor solo's, maakt ze smooth 8-) . Ik heb nu ook een EHX MMD en die haaft dat niet, wat weer erg mooi is voor clean. En die versterker, ha ik bedoelde daar je speakerkast mee. :wink: En ja, die Jazzmaster vond ik lekker klinken ja. Mooie gitaar :P

BartL
13 mei 2005, 16:48
Zo, Bartje heeft een FL-9 (eindelijk). Hij klinkt opzich erg lekker, maar af en toe wil ik er wat extremers mee doen (richting Van Halen)...en dan klinkt hij toch wat te braaf. Ik heb al aan de interne pots gezeten, maar dat was niet echt een groot succes :-D Dus heb alles weer netjes terug in het midden gezet (waar ze overigens niet stonden toen ik hem open maakte). Iemand misschien een idee hoe ik hem ietsje extremer kan afstellen?

BartL
13 mei 2005, 17:03
Zo, Bartje heeft een FL-9 (eindelijk). Hij klinkt opzich erg lekker, maar af en toe wil ik er wat extremers mee doen (richting Van Halen)...en dan klinkt hij toch wat te braaf. Ik heb al aan de interne pots gezeten, maar dat was niet echt een groot succes :-D Dus heb alles weer netjes terug in het midden gezet (waar ze overigens niet stonden toen ik hem open maakte). Iemand misschien een idee hoe ik hem ietsje extremer kan afstellen?

BartL
13 mei 2005, 17:04
Dubb0l

Mitch
13 mei 2005, 18:17
Voor dat soort sounds heb je eerder een MXR flanger nodig. Ik zou 'm niet extremer willen noemen, maar hij is gewoon anders van klank.

Ik zie dat je je sig hebt veranderd trouwens :(

vinni
14 mei 2005, 02:04
Heb zelf de Maxon Fl301 flanger.

Heb ook nog de Foxrox TFZ glanger gehad.....die is erg extreem.
Wel geweldig voor in de studio!

Vinni