PDA

View Full Version : Gitaarbouw zonder frees



prs
11 augustus 2004, 17:40
Is het mogelijk om een gitaar te bouwen zonder frees, maar met alleen goede beitels en gutsen?

In theorie moet het toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld een trussrodsleuf met een beitel uit te steken? En hoe zit dat met de pickup cavities?

Nog een vraag, Hoe wordt de trussrod vastgemaakt?
Op deze manier?

http://www.projectguitar.com/tut/img/strattruss.jpg

http://www.projectguitar.com/tut/img/trrod2.jpg

Bedankt!

piezo
11 augustus 2004, 18:23
Er zijn in principe 2 typen. Beide liggen los in de (hopelijk passende) uitfrezing.

Het traditionele type is een stalen staaf die in een qua diepte verlopend kanaal ligt (in het midden het diepst) en aan 1 zijde een eraan vastgemaakte verdikking heeft die in het hout geklemd zit en aan de andere zijde draad met drukplaatje, ring en moer o.i.d. Na het plaatsen van de staaf wordt deze opgesloten met een vastgelijmde houten vulstrip, die aan 1 zijde bol en aan de andere recht is.

Het andere type bestaat uit een stalen staaf die in een recht aluminium U-profiel ligt. Het alu profiel ligt ondersteboven, direct onder de toets en de staaf daarin wordt krom wordt gehouden door een plaatselijke "ondiepte" in het aluprofiel. Voordeel van deze constructie voor de bouwer is, dat de uitfrezing overal even diep kan zijn en je geen vulhoutje hoeft in te lijmen.

prs
11 augustus 2004, 18:33
Heb je misschien (of iemand anders) een foto van dat tweede type trussrod (rechte uitfrezing)?

Edit: Zelf al gevonden

http://www.projectguitar.com/tut/img/trs4.jpg

http://www.projectguitar.com/tut/img/trs3.jpg

Is een hele gitaar bouwen te doen zonder frees?

Sir Peckerkäse
11 augustus 2004, 20:18
gelukkig dat ik al een pre-fab strat hals heb, omdat ik de body met een beitel doe, de hals is niet aan te raden om met een beitel te doen, tenzij je heel goed bent met beitel en hamer

Sir Peckerkäse
11 augustus 2004, 20:18
gelukkig dat ik al een pre-fab strat hals heb, omdat ik de body met een beitel doe, de hals is niet aan te raden om met een beitel te doen, tenzij je heel goed bent met beitel en hamer

Snaar'n Bennie
11 augustus 2004, 21:56
Denk wel dat het mogelijk is, buiten het zagen om dan. Maar heb je even de tijd dan? Dat gaat flink wat tijd kosten!!!!!!!!! :(

Kun je niet met een frees werken dan? Stelt op zich niet zo veel voor hoor. Het zou je een bult tijd schelen!!!!

Sir Peckerkäse
11 augustus 2004, 22:14
je kan een vrees gebruiken ja, maar daar heb ik het geld niet voor en ik weet ook zo 123 niet wie ereen te heeft

Jeroenvanhulsteijn
11 augustus 2004, 23:23
lijkt me wel tof een gebeitelde body. en dan niet schuren, zodat je allemaal van die vlakjes ziet van het beitelen (net als bij houten standbeelden).

Anavrin
12 augustus 2004, 13:41
je kan een vrees gebruiken ja, maar daar heb ik het geld niet voor en ik weet ook zo 123 niet wie ereen te heeft
verhuren ze die niet bij de gamma/ karwei/ praxis?

Daniël_san
12 augustus 2004, 15:00
verhuren ze gewoon hoor, ook bandschuurmachines en alles

Kjiratsiekoedel
13 augustus 2004, 02:18
frees is niet echt duur hoor, voor 30 ā 40 euro heb je er eentje, kijk eens op marktplaats => staan er best veel

Wormaap
13 augustus 2004, 04:39
Zelfs de Aldi had er laatst nog een in de aanbieding :P

michielv
13 augustus 2004, 09:05
gelukkig dat ik al een pre-fab strat hals heb, omdat ik de body met een beitel doe, de hals is niet aan te raden om met een beitel te doen, tenzij je heel goed bent met beitel en hamer

Zoals gezegd in een ander topic: de ronding van de hals doe je niet met een frees maar met rasp, vijl en schuurpapier. Dit geldt ook voor rondingen in de body (zoals bij een strat).

Het enige waar je een frees voor nodig zou hebben is de gaten voor elementen en electronica maar die kun je zonder problemen met een grote houtboor en een beitel maken. Eerst de grove delen wegboren met die grote houtboor (of meerdere maten als dat beter uitkomt) en dan de restjes wegbeitelen met een beitel (vaak heb je hier ook weer verschillende breedtes voor nodig).

Als je een frees machine wilt kopen kan ik je van harte aanraden minimaal een Bosch te kopen. Al dat goedkope gereedschap is niet zo duurzaam en je moet bedenken dat je geen sierrandje aan een vurenhouten lijstje maakt maar een serieus gat in hardhout.

wimpie
13 augustus 2004, 13:13
Als je een frees machine wilt kopen kan ik je van harte aanraden minimaal een Bosch te kopen. Al dat goedkope gereedschap is niet zo duurzaam en je moet bedenken dat je geen sierrandje aan een vurenhouten lijstje maakt maar een serieus gat in hardhout.

Koop aub niet de "groene" serie maar de "blauwe" serie van Bosch :wink:

piezo
13 augustus 2004, 14:43
Het probleem van een goedkopere bovenfrees is vaak dat de frees niet diep genoeg kan, of als ie dat wel kan dan slecht werk levert (happen in het hout, veligheidsrisico's) en snel kapot gaat.
De meeste bovenfrezen kunnen op zich net diep genoeg (35 to 40 mm) voor elementgaten e.d. maar kunnen dat vaak niet meer als je ook de dikte van een mal (9 mm triplex) meerekent.

Bepalend voor de kwaliteit van een frees is vooral de kwaliteit van de lagers en hoe dieper je moet frezen hoe nauwer dat luistert. En NOOIT de frees ondieper inspannen om dieper te kunnen frezen!!!!

Huren van een frees zou ik zelf niet doen, tenzij het ding nog niet eerder verhuurd geweest is en er een nieuwe frees in zit. De gemiddelde huurder zal namelijk niet voldoende ervaring hebben om er goed mee te kunnen werken en dan is na een paar keer verhuur zo'n ding al gammel, of zelfs gevaarlijk, geworden.
Sommige verhuurders presteren het zelfs om apparatuur met onklaar (gemaakte) veiligheidsvoorzieningen te verhuren, omdat die door onoordeelkundig gebruik zo vaak in werking hebben moeten treden dat ze kapot gegaan zijn.

Adviezen:
- laten doen door een ervaren iemand. Ook professionele gitaarbouwers willen dat best wel doen tegen uurloon. Vraag eens rond.
- eerst ervaring opdoen, al dan niet onder begeleiding (Voxhumana en Sander de Gier bijvoorbeeld geven cursussen gitaarbouw en ook de fabrikant Festo geeft machinecursussen) en daarna lenen of kopen. Een goede bovenfrees (Festo, ELU e.d.) kost helaas ca. 400 euro of meer.