PDA

View Full Version : nog een keer Qtron.....



emielow
10 augustus 2004, 14:50
ik ga toch nog een keer een topicje openen, wat is nu het precieze verschil tussen de qtron en de mini qtron?

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/15/153317.jpg

http://www.electroharmonix.co.jp/eh/img/qt.jpg

nou wil ik dus eens precies weten wat een "grote" q-tron nou echt meer kan dan een mini.

Lazy B.
10 augustus 2004, 14:55
Volgens mij zit er een knop meer op... :seriousf:

Horus
10 augustus 2004, 18:42
Je kunt met de Qtron naast HP, BP en LP ook kiezen voor Mix, waarbij je geloof ik bandpass hebt, met wat droog signaal erdoor (nutteloos als je het mij vraagt). Bovendien zit op de Qtron een FX-loop (waarvoor?).

Ik heb zelf de Mini Q-tron, doet het perfect, heeft zelfs al teveel versies voor mij (bandpass en highpass heb ik nix aan, niet bruikbaar voor bas). Meer een instellen-en-nooit-meer-aankomen pedaal die toch best heel vet klinkt.

Indiana Joost
10 augustus 2004, 19:56
Mocht je dit nog niet uitgechecked hebben...
http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Electro_Harmonix/
Reviews van o.a. de Mini Q-tron, Q-tron, Q-tron+ en Bassballs. Wel veel leeswerk.

emielow
11 augustus 2004, 14:40
en wat doen de drive en Q knop dan?

ik heb s op een q-tron gespeeld, maar daar klonk de LP juist heel erg kut, veel zachter dan de anderen :???:

piezo
13 augustus 2004, 14:23
Je kunt met de Qtron naast HP, BP en LP ook kiezen voor Mix, waarbij je geloof ik bandpass hebt, met wat droog signaal erdoor (nutteloos als je het mij vraagt). Bovendien zit op de Qtron een FX-loop (waarvoor?).

Ik heb zelf de Mini Q-tron, doet het perfect, heeft zelfs al teveel versies voor mij (bandpass en highpass heb ik nix aan, niet bruikbaar voor bas). Meer een instellen-en-nooit-meer-aankomen pedaal die toch best heel vet klinkt.

De Q-tron heeft geen FX loop, alleen de Q-tron+ heeft dat. Het nut ervan (als de loop gebruikt wordt tenminste) is dat het "meetcircuit" vóór de loop zit en het filter erná. Als je bijvoorbeeld een compressor vóór de Q-tron zet is er weinig dynamiek (volumeverloop) meer voor het meetcircuit om op te reageren. Je kunt met de Q-tron+ dus de overige effecten in de loop zetten en het filtereffect pas op het door die effecten bewerkte signaal toepassen.
Je krijgt met een loop dus gewoon wat meer flexibiliteit. Wat bijvoorbeeld kan is het filteren (wah) van het ene instrument met de output van het andere.

De Q of peakregelaar bepaalt de steilheid (piekigheid) van het filter, de driveregelaar de mate van filterbeïnvloeding door het ingangssignaal.

Horus
13 augustus 2004, 15:28
Ah, kan ook ja.

Drive is eigenlijk geen goede benaming. Het is de sensitivity, die bepaald hoe ver het filter open moet gaan bij welk volume.

Q is de resonansie. De sterkte van de piek. Beetje mee spelen.

De mini-Q tron is gewoon een degelijk pedaal vind ik, het enige dat echt wat verschil maakt is het laag instillen van de drive voor een kleine "blob" bij elke nooit, of wat hoger voor een "pow" bij b.v. slappen.