PDA

View Full Version : Gitaar in vliegtuig



Mr.Bluesbreaker
10 augustus 2004, 12:07
Ik ga aanstaande zaterdag naar Turkije, en zou graag mijn acoustische Yamaha CPX-8 meewillen in het vliegtuig. Ik wil er echter wel zeker van zijn dat ie er ongeschonden uitkomt, en heb er op zich een redelijke koffer van SKB voor. Ik denk alleen dat ik hem dus niet meekrijg als handbagage, gaan ze vast moeilijk doen, en in de gewone bagage kan ie net als een gewone koffer/tas onder een stapel andere rommel komen, en dan is het dus einde oefening. Weet iemand een manier om toch een gitaar mee te nemen met de garantie dat ie heelhuids overkomt? En moet ik ook kunnen aantonen mbv de aankoopbon dat ie wel echt van mij is etc?
Of moet ik toch mijn hals en body van mijn strat los meenemen, plus miniamp :roll:

syntag15
10 augustus 2004, 17:00
Gewoon meenemen als handbagage. Ze hebben namelijk bij de ingang van t vliegtuig nog extra opslagkasten voor breekbare persoonlijke eigendommen. Je krijgt gewoon een label aan j koffer en daar staat op dat ie van jou is.

Prettige vakantie!!!!

hadv
10 augustus 2004, 21:41
bb king nam voor zijn lucille altijd een extra stoel, maar ja.... :razz:

Hempo
10 augustus 2004, 22:55
meenemen als handbagage... lukte me vorig jaar, alleen dat was een uitzondering omdat het vliegtuig niet vol zat.
Volgens mij kunnen die lui behoorlijk moeilijk doen.

zit volgende week in datzelfde vliegtuig met hetzelfde probleem

Kjiratsiekoedel
10 augustus 2004, 23:48
zeker niet meegeven met gewone bagage, dat overleeft hij zeer waarschijnlijk niet

Theije
11 augustus 2004, 01:18
Een vriend van me kwam terug van een tour door ijsland, en hij mocht z'n Gibson SG niet mee nemen als handbagage dus heeft ie hem moeten afgeven als gewonen bagagen. Eenmaal terug in nederland kwam hij erachter dat de luchtvaartmaatschappij zijn gitaar kwijt was! en nu is ie nog steeds bezig om geld van die lui los te peuteren via de verzekering.

BramVersteeg
11 augustus 2004, 19:10
Ik heb m'n gitaar ook meegenomen toe ik naar Austalië en New Zealand vloog. Hoe je hem mee neemt verschilt per incheckbalie. Een keer mocht ie bij de jassen van het vliegtuigpersoneel en de andere keer bij de 'fragile' baggage. Als handbaggage zou ik afraden. Dat is erg onhandig. Een goede case is wel aan te raden.

_Gràve_£ord
11 augustus 2004, 23:39
tripje nr brazilië: accoustische gitaar in de handbagage, er is idd een extra opbergruimte
tripje nr spanje: idem, maar met 2 elektrische gitaren
geen enkel probleem gehad, het cabine personeel was zelfs zeer vriendelijk
Eerste keer was met Sabena, tweede keer met virgin

Hempo
11 augustus 2004, 23:48
god..
allemaal verschillende berichten. (wel bedankt voor de reacties trouwens :wink: )

Best irritant, als het gewoon zou kunnen baal ik wel als ik m niet mee heb.

heavy-metal-thunder
12 augustus 2004, 19:55
Ik heb mijn gitaar (klassieke) in het verleden al regelmatig meegenomen als handbagage. Nu kom ik net terug van de States. Heb er verschillende gezien die hun gitaar meenamen als handbagage. Zowel op inlandse als transcontinentale vluchten. Trouwens, de gitaar past perfect in de overhead bin. Ik zou zeggen : meenemen als handbagage

GuitarMaster
12 augustus 2004, 20:02
Ik zou hem gewoon in een gigbag doen, dan kunnen ze hem bijna niet weigeren als handbagage. Ik was dit voorjaar ook in turkije, en vriend van me had toen ook zn gitaar als handbagage meegenomen, werd niet moeilijk over gedaan.

heavy-metal-thunder
13 augustus 2004, 08:38
inderdaad, in een gigbag wordt dit als normaal beschouwd dat die in handbagage gaat.

Hempo
13 augustus 2004, 10:43
Waarom raden zoveel mensen het dan af als er niet moeilijk over gedaan wordt...

Svenson
13 augustus 2004, 12:59
bb king nam voor zijn lucille altijd een extra stoel, maar ja.... :razz:

BB King had in zijn eentje al twee stoelen nodig... :)

Is een goede stevige flightcase geen idee? Heet niet voor niets FLIGHTcase...

fenderfreak
13 augustus 2004, 15:21
Ben deze zomer ook in Turkije geweest en ik mocht m'n gitaar ook niet meenemen als handbagage. Heb nog wel lopen zeuren, maar zonder succes. Ik had 'em in een gigbag en meegegeven met de breekbare spullen (dan flikkeren ze hem iets minder grof het laadruim in). Hij raakte Gdzdnk niet beschadigd, alleen zat het element wat los. Op de terugweg mocht 'ie wel mee als handbagage (op Bodrum iets minder pennenlikkerig dan op S'hol). Dus als je het zekere voor het onzekere wil nemen: doe hem in een stevige koffer of flightcase (...).

Mr.Bluesbreaker
14 augustus 2004, 13:54
Ik ga over 2 uur richting Schiphol, en heb me body en hals los in een tas voor handbagage meegenomen :-D
Wilde niet het risico lopen om mijn dure yamaha acoustische te slopen, dus mijn strat kopie losgehaald en op een marshall ms-4 raggen op een 9 volt:P Klinkt nog best ok.
Bedankt voor de ervaringen, het werd mij iets te veel risico voor een week met een acoustische.

Joost Assink
27 augustus 2004, 22:29
Goede tips en een erg handige link. Ik heb een goede flight case (een Calton) dus dan komt het wel goed.

De douane is dus kennelijk geen kopzorg?

flightcase
14 september 2004, 18:14
Raar dat het bij elke maatschappij verschilt ik heb geen problemen gehad bij united met mijn SG vanaf New York(hier in holland nog gebeld daarvoor naar United was allemaal geen probleem)de stewardess was heel vriendelijk en wees me de kast van het personeel waar ik mijn SG kon parkeren.
De stewardessen waren ook erg geintreseerd zullen wel gedacht hebben dat ik een of andere beroemde gitarist was weet ik ook hoe dat voelt :-D

telecastermaster
16 september 2004, 13:36
Ik kon deze zo als handbagage meenemen in de overhead lockers. :) :)

http://www.guitarshop.net/hohner/g3tbk.jpg

Funkblaster
16 september 2004, 14:24
gaat dat door voor gitaar dan? :wink:

heavy-metal-thunder
10 oktober 2004, 00:44
gaat dat door voor gitaar dan? :wink:

Een kleine 20 jaar geleden was dit best populair. Ik dacht dat Steinberg daar mee op de proppen gekomen is. Merken als Hohner volgden. Ik heb eenst een Steinberger gehoord eind jaren '80 was zo wat het beste wat er in die periode bestond. Ik dacht dat ze waren uitgerust met active EMG's.