PDA

View Full Version : Blueprint Les Paul



Maroetoo
9 augustus 2004, 20:35
Ik ben op zoek naar een blueprint/bouwtekening van een Les Paul
ik heb de search gebruikt en ook google maar ik kan niks vinden.
Misschien dat 1 van jullie er eentje heeft?

Bedankt

Lithium
20 maart 2005, 22:27
iemand, ik ben er ook naar opzoek

Mattia
21 maart 2005, 00:18
Jongens toch, zo onmogelijk te vinden zijn die dingen ook weer niet. Gratis is er ook weinig, maar het is er wel voor een paar dollar. Zi bijvoorbeeld:

http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Plans/50s_Les_Paul_Guitar_Plan.html
Staat een Les Paul bouwplan. Hoe goed 'ie is weet ik niet, ik heb wel gehoord dat er het een en ander aan problemen aan zit, maar ik kan 't mis hebben.

Jamie Unden verkoopt er ook eentje, en nog veel meer:
http://www.guitarplansunlimited.com/

MIMF heeft plannen voor een LP Junior en nog wat andere gitaren:
https://secure.mimf.com/order.htm

Templates en dergelijk voor o.a. Les Pauls zul je ook in de MIMF Library vinden. Je moet je wel eerst registreren, maar verder zijn ze gratis verkrijgbaar.

SwoopInDown
27 maart 2005, 03:28
http://www.stewmac.com/shop/Books,_plans/Plans/50s_Les_Paul_Guitar_Plan.html
Staat een Les Paul bouwplan. Hoe goed 'ie is weet ik niet, ik heb wel gehoord dat er het een en ander aan problemen aan zit, maar ik kan 't mis hebben.


Ik heb deze woensdag besteld en gister binnen gekregen. Erg mooie gedetailleerde tekening op A0 formaat (vierkante meter dus). Zeker de moeite en het geld waard, al is het alleen al om aan de muur te hangen als poster :D

SwoopInDown
12 april 2005, 19:49
Ik heb tot nu toe nog geen rare dingen kunnen ontdekken op de Stewart-MacDonald tekening van de Les Paul. Wel is het ff wennen aan al die maten in inches :wink:

fred dons
12 april 2005, 21:36
de "rare"dingen aan de stew mac tekening zijn dat ze hoewel ze dat wel suggeren de tekening niet van een 50ties les paul maar van een 70ties reissue zijn voor de rest is er niets mis mee

SwoopInDown
13 april 2005, 00:35
ow da's inderdaad wel interessant om te weten :)

Zal wel een aardig verschil in electronica zijn gok ik 8-)

fred dons
13 april 2005, 18:47
tis met name de necktenon, de dikte van de binding, de top carve en de cavities van de electronica, dus het zijn (op de tenon na) meer cosmetische dingen
op een 50ties lp loopt de hiel (tenon) door tot in de neckpup cavity, bij een 70ties reissue houd hij op bij de neckpup

SwoopInDown
14 april 2005, 23:42
op een 50ties lp loopt de hiel (tenon) door tot in de neckpup cavity, bij een 70ties reissue houd hij op bij de neckpup

dat zal vast voor de stevigheid zijn, dus dan is het maar goed dat ik een tekening van de 70's versie heb :wink:

fred dons
15 april 2005, 14:49
niet helemaal de lange necktenon is beter (je hebt meer lijmoppervlak om te lijmen en je krijgt een langere en betere hals body verbinding)
8)

SwoopInDown
16 april 2005, 02:00
mm da's een verandering die ik zelf nog wel durf te maken in de tekening :cool:

Basseytje
5 oktober 2005, 11:42
zou iemand een syukje in willen scannen of de maten posten vand e bnody en de hals

Bluesbreaker
5 oktober 2005, 12:35
zou iemand een syukje in willen scannen of de maten posten vand e bnody en de hals

En hoe zouden die maten gegeven moeten worden? De body is 50x35 cm?

Basseytje
5 oktober 2005, 14:49
als het kan met een plaatje :wink:

ff logishc nadenken

SimonS
5 oktober 2005, 15:05
zou iemand een stukje in willen scannen of de maten posten van de body en de hals
het staat er toch echt hoor...

Basseytje
5 oktober 2005, 15:07
iemand heeft tog die tekeningen gekocht nou als daar een stukje van de body van word ingescanned met de maten :wink:

Bluesbreaker
5 oktober 2005, 17:16
inderdaad, een a0 inscannen is hardstikke simpel :roll:

SimonS
5 oktober 2005, 17:45
ik wilde het niet zeggen :D

chennie
5 oktober 2005, 18:13
Ik heb deze woensdag besteld en gister binnen gekregen. Erg mooie gedetailleerde tekening op A0 formaat (vierkante meter dus). Zeker de moeite en het geld waard, al is het alleen al om aan de muur te hangen als poster :D

ej das best een leuk idee, misschien dat ik er een bestel voor aan de muur =) Kijken of ik ook nog een mooie A0 print kan vinden van een mesa recto ...

Basseytje
5 oktober 2005, 18:44
ow jullie makne het egt heel moeilijk he foto maken dan als je dat beter verwoord vind :evil:

Keesz
5 oktober 2005, 22:28
beter zoek je gewoon een plaatje van je gitaar, en laat je die vergroten bij de betere fotoshop

Basseytje
5 oktober 2005, 23:39
laat maar zitten ik heb de goede maten al van charlotte gekregen en deze actie is de moeite niet waard

Bluesbreaker
6 oktober 2005, 00:45
Ik vroeg me al af of iedereen nou ineens denkt zelf een les paul te maken, ik heb een esquire gemaakt en dat is al lastig genoeg. Dan is een esquire nog gewoon een plank waar een andere plank aan is geschroefd, een les paul is wel even wat meer werk. Top en neckjoint komen toch iets preciezer en zijn denk ik voor de gemiddelde hobbyist (? wtf) absoluut te hoog gegrepen.

Tenzij je genoegen neemt met een gare gitaar, maar dan kun je net zo goed op je stagg blijven spelen.

Mattia
6 oktober 2005, 10:02
Ik vroeg me al af of iedereen nou ineens denkt zelf een les paul te maken, ik heb een esquire gemaakt en dat is al lastig genoeg. Dan is een esquire nog gewoon een plank waar een andere plank aan is geschroefd, een les paul is wel even wat meer werk. Top en neckjoint komen toch iets preciezer en zijn denk ik voor de gemiddelde hobbyist (? wtf) absoluut te hoog gegrepen.

Tenzij je genoegen neemt met een gare gitaar, maar dan kun je net zo goed op je stagg blijven spelen.

Echt niet. Ja, een Fender-style is eigenlijk gewoon best wel doodsimpel als het op neck geometry aankomt; geen hoek, plank als body, geen binding, etc. Wil niet zeggen dat het super-makkelijk is, maar het is absoluut zeker te doen. De hals is dan nog het ingewikkeldste.

Maargoed, mijn eerste zelfbouw gitaar, afgezien van een 'parts strat'? Een semi-hollow carved top set neck PRS-achtige gitaar. En ik had daarvoor eigenlijk geen tot nauwlijks ervaring met houtbewerking, en nul ervaring met werken met hardhout. Het duurt wel eventjes langer, je moet je goed inlezen voor je begint, maar het is absoluut en zeker te doen. Zie ook het project van Charlotte, bijvoorbeeld.

Maargoed, je moet echt niet bouwen omdat je goedkoper uit wil zijn voor dezelfde kwaliteit. Als je alle gereedschap al hebt gekocht, en je hebt een paar gitaren gemaakt, dan zou het best kunnen dat je voordeliger uit bent. Maar tot dan is het gewoon kwestie van geld uitgeven. Oh yeah. Lotta cash.

chennie
6 oktober 2005, 14:34
Ik heb deze woensdag besteld en gister binnen gekregen. Erg mooie gedetailleerde tekening op A0 formaat (vierkante meter dus). Zeker de moeite en het geld waard, al is het alleen al om aan de muur te hangen als poster :D

ej das best een leuk idee, misschien dat ik er een bestel voor aan de muur =) Kijken of ik ook nog een mooie A0 print kan vinden van een mesa recto ...

hmm mesa wou me geen blueprints verkopen omdat de versterkers nog in productie zijn. Helaas

Bluesbreaker
6 oktober 2005, 15:17
Echt niet. Ja, een Fender-style is eigenlijk gewoon best wel doodsimpel als het op neck geometry aankomt; geen hoek, plank als body, geen binding, etc. Wil niet zeggen dat het super-makkelijk is, maar het is absoluut zeker te doen. De hals is dan nog het ingewikkeldste.



Uhm, ik zei toch dat ik een esquire al lastig genoeg vond volgens mij? Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor :) .

Mattia
6 oktober 2005, 15:53
Echt niet. Ja, een Fender-style is eigenlijk gewoon best wel doodsimpel als het op neck geometry aankomt; geen hoek, plank als body, geen binding, etc. Wil niet zeggen dat het super-makkelijk is, maar het is absoluut zeker te doen. De hals is dan nog het ingewikkeldste.



Uhm, ik zei toch dat ik een esquire al lastig genoeg vond volgens mij? Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor :) .

Wat dat betreft wel, maar ik ben het niet met je eens dat je maar beter geen carved top kunt pakken als eerste instrument. Schat je eigen capaciteiten in, en ga iets bouwen dat je zelf wil bouwen, niet iets dat je maakt omdat het lekker makkelijk is. Als je niet denkt het aan te kunnen, oke, stapje voor stapje, maar ik zet mezelf als voorbeeld neer om te laten zien dat het echt wel kan.

Meer niet.

Als een Esquire jou droomgitaar is, tja, dan heb je dubbel mazzel :-)