PDA

View Full Version : akkoorden overzicht



jos zonder pet
9 augustus 2004, 19:28
ik zoek een overzicht van alle akkoorden waar dan bijstaat hoe je het akkoord op de bas speelt...
weet iemand of dat ergens op internet staat?

Wilbert
10 augustus 2004, 09:07
op http://chordfind.com kun je dat redelijk makkelijk vinden. Probleem is echter dat je aan dat soort overzichten niks hebt. Het is vaak beter om maar een paar noten uit een akkoord te spelen, en helemaal niet altijd is het goed om dat op een voor de hand liggende manier te doen. Flagioletten komen in dit overzicht bijvoorbeeld niet voor (niet dat die heilig zijn, maar het is ook een manier). Akkoorden bij de bas zijn iets heel anders dan akkoorden bij een gitaar.

JoVe
10 augustus 2004, 10:12
Als je een beetje weet hoe akkoorden zijn opgebouwd, is het maken van akkoorden op een bas niet zo'n groot probleem. Wanneer je weet waar welke noot op je bas zit, kun je uitproberen welke combinaties/positie je het lekkerst vind klinken. Je hoeft namelijk niet perse de grondtoon als laagste noot te nemen, een terts als laagste noot kan ook leuk klinken.

Bij akkoorden op een bas, kun je meestal beter de kwint weg laten. Die is niet echt nodig voor het akkoord en laat het zo zwaar klinken. Als je alleen de terts, septiem en/of octaaf pakt klinkt het over het algemeen stukken aangenamer.

Gewoon een beetje uitproberen, dan merk je zelf wel wanneer iets goed klinkt er wanneer niet.

Lazy B.
10 augustus 2004, 11:21
ik zoek een overzicht van alle akkoorden waar dan bijstaat hoe je het akkoord op de bas speelt...
weet iemand of dat ergens op internet staat?

Beetje ouderwets misschien, maar ik zou gewoon even een akkoordenoverzicht uit de bibliotheek halen. Even kopiëren en je hebt de akkoorden altijd bij je.