PDA

View Full Version : Ada MP-1



Raffel
9 augustus 2004, 11:41
Hoi,

Ik overweeg over te stappen naar 'alleen' rack, ipv top en rack en ben dus een beetje aan het browsen naar verschillende pre-amps die voor mij goed zouden moeten zijn. Nu hoor ik het een en ander over de ADA MP-1. Nu dacht ik vroeger altijd dat dit solid-state was, maar het blijkt dus buizen te zijn? Vooral aangezien ze spotgoedkoop zijn, wil ik er wel eens een keer 1 op de kop tikken, mits ze goed klinken (wat dus wel zo schijnt te zijn) Zo ja, aan wat voor geluid moet je denken? Heeft iemand er hier sound clips van?

Toaster
9 augustus 2004, 12:51
Die dingen ruisen.

En klinken niet levendig. De bediening is ook ruk.

Ik heb er ooit twee gehad. ééntje voor basgitaar en één voor gitaar.

Verkocht voor 150 per stuk, maar 2 weken gehad. Echt ruk spul.

LordSpeedyShit
9 augustus 2004, 12:57
kijk eens op www.adadepot.com is een site van iemand hier op het forum. Staat wat info en mss kun je er ook wel ergens clips vinden.

wanna1
9 augustus 2004, 13:38
hebben buizen in de voorversterkers nut dan ??

mijnechtenaamisalvergeven
9 augustus 2004, 15:15
hebben buizen in de voorversterkers nut dan ??

Nee joh... dat doen ze omdat het er leuk uit ziet. :D

Ik heb nog nooit een cool geluid uit een standaard mp-1 kunnen krijgen. (zegt niks hoor.) Er zijn wel mods waarmee je 'm wat kunt oppeppen en ontruizen. Als je die dingen laat doen kun je net zo goed een engl preamp kopen of een marshall preamp. Als je budget iets lager ligt zou je eens naar een peavey rockmaster kunnen kijken.

Groeten,

Jeroen

Raffel
9 augustus 2004, 15:19
ontruizen is al voor 80 a 90% gedaan als je goede kabels hebt, dat zie ik niet als een probleem. Die mod is alleen voor meer gain als ik het goed lees, heb ik dus ook niet nodig.

Mijn budget ligt wel hoger, maar ik wil voor zo'n prijs deze preamp best eens een kans geven.

doncker
9 augustus 2004, 17:04
Op marktplaats staat er 1 voor 170€ incl. flightcase

mijnechtenaamisalvergeven
9 augustus 2004, 18:42
ontruizen is al voor 80 a 90% gedaan als je goede kabels hebt, dat zie ik niet als een probleem. Die mod is alleen voor meer gain als ik het goed lees, heb ik dus ook niet nodig.

Mijn budget ligt wel hoger, maar ik wil voor zo'n prijs deze preamp best eens een kans geven.

De mods waarover ik 't heb waren niet perse voor meer gain maar voor meer "body"; een wat groter en natuurlijker geluid. Ik zal ff zoeken of ik kan vinden welke mod t precies was.

U96
9 augustus 2004, 20:32
Hier vind je alle mods:

http://www.adadepot.com/adagear/detailled/ADA-MP-1/mods.htm

Jur

Raffel
9 augustus 2004, 23:46
de 3TM mod is me te yngwie en de recto mod doet de noten een beetje vervagen, dus dat is sowieso allebei nix :)

Arnie
10 augustus 2004, 20:10
...aan wat voor geluid moet je denken? Heeft iemand er hier sound clips van?

Ik meen me te herinneren dat Alex Skolnick (van Testament) op een ADA preamp met een Marshall eindtrap speelt/speelde. Als je iets van de CD "First Strike Still Deadly" kan horen weet je hoe dat kan klinken.

Persoonlijk vind ik het een gave metalsound, erg beukend 8-)

vinni
10 augustus 2004, 21:37
kan me vergissen hoor...

maar is de Metallica sound ook niet ooit begonnen met die
ADA preamp?


groet,
vinni

bluegate
10 augustus 2004, 21:44
En wat dacht je van Extreme (Nuno...)
Hij gebruikte voor de albums van Extreme een ADA-MP1.

shredneck
10 augustus 2004, 23:33
Ik denk dat je dit soort apparaten in de juiste tijdsgeest moet zien, vergeet dus vooral niet dat een mp-1 een verouderd apparaat is.


Skolnick speelt er idd mee op de Testament platen en ook op Handfull of Reign van Savatage (hoewel daar ook tegelijkertijd een Laney head gebruikt is).

Metallica gebruikt zijnhele carierre al van allerlei apparatuur, de mp-1 is zeker weten NIET te horen op een album van hun.

Nuno B gebruikte hem zeker wel, echter gebruikte Nuno ook een aantal Boss pedalen dus waar de sound vandaan komt....


Voor de knaken zou ik het zeker doen, mooi ding.

U96
11 augustus 2004, 00:11
Metallica gebruikt zijnhele carierre al van allerlei apparatuur, de mp-1 is zeker weten NIET te horen op een album van hun.


Da's niet helemaal waar, op Black Album is de MP-1 wel degelijk gebruikt.

Jur

Raffel
11 augustus 2004, 09:38
Hammett heeft zeker weten de MP-1 gebruikt. Ook Petrucci, Gilbert en Bettencourt.

shredneck
11 augustus 2004, 10:58
Omdat ie in de equipmentlist staat zeker?

Metallica is grootverbruiker als het om gearmerken gaat. Zo nemen ze de nummers op door verschillende amps en set-ups, dan worden van alle nummers verschillende mixen gemaakt. De verschillende set-ups worden ook naar voren gezet in de mix, om te kijken welke sound werkt.

Ik wil hier niet de wijsneus uit gaan hangen, maar als de ADA al te horen is op dat album, dan zeker niet overstuurd.

In de studio wordt veel geknutseld (zie Van Halens 5150 amp en de albumsound) en ik ben bang dat de ADA echt alleen maar aanwezig was in de studio en niet aan heeft gestaan.

Raffel
11 augustus 2004, 11:03
ik heb het niet over studio, maar ik weet zeer zeker dat KH de ADA geruime tijd in zijn rack had zitten.

shredneck
11 augustus 2004, 11:27
Petrucci was de Triaxis man en Gilbert gebruikt al sinds mensenheugenis Laney tops...

Je zult ongetwijfeld overtuigd zijn van je gelijk, maar mij heb je pas overtuigd met een fatsoenlijke bron, want terughoren doe ik het apparaat simpelweg niet.

shredneck
11 augustus 2004, 11:31
Zelf maar ff ge-Googled en voila ...de equipmentlist:

Amplifier:
Mesa Boogie Strategy 400 power amps
Mesa Boogie MK IV amp
Mesa Boogie 4 x 12 speaker cabinets
Mesa Boogie Triaxis preamp
Mesa Boogie Dual Rectifier
Marshall JMP-1
Marshall 4 x 12 speaker cabinets
Marshall practice amps
Custom Audio Electronics preamp
ADA MP-1 preamp


Kijk nou eens goed naar die lijst en vraag aan je zelf, "waar haalt Hammet die scheurgeluiden vandaan?"

Met zo veel keuze ga je niet de ADA pakken voor het opnemen van een album, simpel.

Raffel
11 augustus 2004, 12:00
Misschien moet je eerst googlen en dan je mening verkondigen...

dat was zijn live rack in '91 of '92 als ik het me goed herinner, LIVE is overigens ook waar ik het over had, studio kwam iemand anders mee. In de studio hebben ze dus echt nog wel VEEL meer amps gebruikt.

Petrucci gebruikte pas de triaxis (overigens ook LIVE, want in de studio was het een variatie van ik weet niet hoeveel Mesa spul) rond de Awake tour tijd. Op When Dream and day Unite was het Randall en op Images and Words (dus NIET live) werd de MP-1 voor opnames gebruikt. Live is me niet duidelijk.

Gilbert gebruikt sinds '95/'96 Laney, daarvoor was het gemodde metaltronix en marshall tops wat de klok sloeg en guess what? Ook de ADA MP-1 was van de partij!!!

shredneck
11 augustus 2004, 13:17
Ok man, R.E.L.A.X.....we hebben het hier alleen maar over gitaarspullen en niet over je moeder!

Je hebt ongetwijfeld gelijk, de info die ik vindt zegt ook een en ander over de MP-1 en zijn gebruikers, vooral dat ie gedateerd is (zoals ik al eerder aangaf) en dat zijn gebruikers het ding nooit als main pre-amp gebruikten.

Een MP-1 klinkt ok voor de knaken, maar dat doet een Zoom processor ook.

Ik ga maar eens fijn Googlen en daarna nog eens mijn mening verkondigen. :lol:

Raffel
11 augustus 2004, 13:40
Dat doe maar. ik ga me niet druk maken over iemand die z'n antwoorden op moet zoeken op google hoor, :D wees maar niet bang. Ik heb wel wat beters te doen. Ik ga ff chillen...

shredneck
11 augustus 2004, 14:52
Ik denk dat jij nog nooit een ADA gehoord hebt, want dan praat je wel anders.

Er is NIETS bijzonders aan zo'n apparaat, puur omdat een paar beroemdheden zo'n ding hebben gehad (op een blauwe Maandag) lijkt het al gauw of "het geluid" van de artiest in zo'n ding zit....maar dat is nooit waar. De studio en de man zelf maken de sound, het enige wat de ADA doet is genoeg gain leveren, en dat kan ie dan weer wel, net als ruisen.

Mijn antwoorden haal ik niet van Google, maar van de werkvloer.

Toaster
11 augustus 2004, 14:58
Die dingen ruisen.

En klinken niet levendig. De bediening is ook ruk.

Ik heb er ooit twee gehad. ééntje voor basgitaar en één voor gitaar.

Verkocht voor 150 per stuk, maar 2 weken gehad. Echt ruk spul.

Zo na anderhalve pagina posten komt het hoge woord er uit.

Had ik al meteen gezecht. Gek dat niemand daarop reageerde.

Zodra je er een van dichtbij ziet durf je zo'n ding echt niet te kopen.

Raffel
11 augustus 2004, 15:44
toen werd er volgens mij gezegd dat er mods (verschillende smaken zelfs) voor zijn, hetgeen ze wel 'levendig' maakt. Het ruisen is ook niet voor iedereen problematisch.

Ik zal nooit mijn 'geluid' totaal op een dergelijke preamp baseren, maar het lijkt me zeker leuk om voor dat geld een keer met zo'n ding te klooien. Je maakt mij niet wijs dat je er niets uit kan krijgen dat je behoorlijk is de smaak valt. Al is het dan met zo'n 80's smaakje...

shredneck
11 augustus 2004, 18:35
Nee, dat zegt ook niemand, integendeel, gain genoeg en met zijn features is er zeker wel een goede scheursound aanwezig....maar idd met een 80's randje zeg maar.

Voor het geld zou ik het zeker niet laten, maar ik vrees dat je licht teleurgesteld wordt als je dit ding koopt omdat wellicht je verwachtingen hoog zijn ivm Kirk Hammet, Paul Gilbert etc (ik leer snel ej :wink: )

In een ander topic wordt ik door Speeddemon een zelfingenomen lul genoemd :-D , vanwege dit topic....maar ik vrees dat ook hij de ADA niet kent/gehoord heeft.

In ieder geval horen we het graag als je er 1 gekocht hebt en je mening klaar hebt over het apparaat!

:cool:

Speeddemon
11 augustus 2004, 18:44
In een ander topic wordt ik door Speeddemon een zelfingenomen lul genoemd :-D , vanwege dit topic....maar ik vrees dat ook hij de ADA niet kent/gehoord heeft.
:
Hmm, gezien 90% van mijn platenkast uit jaren 80 speed/heavy/trash-metal bestaat heb ik zo'n donkerblauw vermoeden dat ik die ADA MP-1 wel eens gehoord heb. :roll: (sarcasme! Voordat je weer begint te mutsen!)

Ik noemde je een zelfingenomen lul, omdat je tegen Raffel inging, en die heeft zich al lang en breed bewezen op t forum met zijn kennis. Jij komt net kijken en blaast al hoog van de toren.

lupoloco
11 augustus 2004, 18:57
In een ander topic wordt ik door Speeddemon een zelfingenomen lul genoemd :-D , vanwege dit topic....maar ik vrees dat ook hij de ADA niet kent/gehoord heeft.
:
trash-metal .

:)

U96
12 augustus 2004, 00:16
Nou jonges, waar draait dit op uit :???: Het is zeer lastig gebruikte MP-1's hier in nederland te vinden, maar het lijkt alsof een aantal van jullie er eentje hebben weten te proberen gezien jullie oordeel.

Toch maar even m'n fort verdedigen :lol: : De MP-1 an sich klinkt best, met een mod klinkt ie beter en over smaak valt niet te twisten. Mocht er iemand hier zijn die er één wil proberen met een mod (noem er maar één) ben je bij deze welkom om er één te proberen, neem gerust je rack mee of speel over de mijne. Dit is geen verkooppraat, ik wordt er doorgaans geen cent wijzer van :-?, ik ben er heilig van overtuigt dat je met een MP-1 inclusief mod een goeie sound kunt krijgen zonder al te diep in de buidel te hoeven tasten.

Jur

Shakeel
12 augustus 2004, 00:26
Hey had laatst nog bij een maat van me de ADA MP-1 gechecked ik heb nog wel ergens een sampletje van een wannabe paul gilbert attempt die ik toen probeerde... :razz: ff zoeken

en tja voor live gebruik ofzo als je niet teveel geld wil uitgeven kan je het wel doen ja. Voor thuis niet daar heb je al gauw een cheapo modeler voor die de ada opzij zet.

EDIT: hier is de sample http://members.lycos.nl/mrpressure/shak_lick.mp3 ik hoop dat hij werkt want lycos neukt me de laatste tijd.

Raffel
12 augustus 2004, 09:38
Toch maar even m'n fort verdedigen :lol: : De MP-1 an sich klinkt best, met een mod klinkt ie beter en over smaak valt niet te twisten. Mocht er iemand hier zijn die er één wil proberen met een mod (noem er maar één) ben je bij deze welkom om er één te proberen, neem gerust je rack mee of speel over de mijne. Dit is geen verkooppraat, ik wordt er doorgaans geen cent wijzer van :-?, ik ben er heilig van overtuigt dat je met een MP-1 inclusief mod een goeie sound kunt krijgen zonder al te diep in de buidel te hoeven tasten.

Jur

Dat geloof ik dus ook wel!

@ Shakeel: Ik zal vanavond eens luisteren
@ Shredneck: Dan zal speeddemon wel gelijk hebben :D

Ik ken toevallig iemand met een ADA kom ik nu achter, die ik dit weekend ff ga beluisteren/uitproberen.

shredneck
12 augustus 2004, 18:06
In een ander topic wordt ik door Speeddemon een zelfingenomen lul genoemd :-D , vanwege dit topic....maar ik vrees dat ook hij de ADA niet kent/gehoord heeft.
:
Hmm, gezien 90% van mijn platenkast uit jaren 80 speed/heavy/trash-metal bestaat heb ik zo'n donkerblauw vermoeden dat ik die ADA MP-1 wel eens gehoord heb. :roll: (sarcasme! Voordat je weer begint te mutsen!)

Ik noemde je een zelfingenomen lul, omdat je tegen Raffel inging, en die heeft zich al lang en breed bewezen op t forum met zijn kennis. Jij komt net kijken en blaast al hoog van de toren.


Ten eerste is het tHrashmetal en ten tweede vind ik niet dat ik hoog van de toren blaas, maar goed. Ook al kom ik net kijken op dit forum, dan zegt dat geenszins iets over mijn kennis van zaken op het gebied van gitaarapparatuur, maar ik ben hier dan ook niet om te brallen.

Ik hoop dat iedereen oplet en niet tegen Raffel ingaat, want dan noemt Speeddemon je een lul. 8-)

Speeddemon
12 augustus 2004, 19:40
typfoutje kerel. kan gebeuren. Of moet ik al jouw foutjes onder mekaar zetten? (ja 't is "onder ELKAAR"... like I care)

Raffel
13 augustus 2004, 09:53
Ik hoop dat iedereen oplet en niet tegen Raffel ingaat, want dan noemt Speeddemon je een lul. 8-)

Oh vet dat wordt mijn nieuwe sig haha!

Maar brallen doe je wel hoor, ik heb je nog niet echt met concrete feiten zien komen om je mening te onderbouwen. Dat noemt men ook wel bral. :razz:

Toaster
13 augustus 2004, 10:23
Ik neem aan dat je de ADA nu al een keer in actie hebt kunnen zien en horen.

Onderbouw nu zelf eens met feiten :razz: waarom je deze bak wel of niet wilt hebben en wat er goed of slecht aan is.

Raffel
13 augustus 2004, 12:03
nope, zoals ik al zei, dit weekend pas :)

Speeddemon
13 augustus 2004, 12:33
eigenlijk zou mijn onderschrift nu moeten luiden:
"zie onderschrift van Raffel.... LUL!" :lol:

shredneck
14 augustus 2004, 10:47
:lol: hehe.

Metfuk
11 november 2007, 21:16
Yo!
Ik kwam op dit topic toen ik op google zat en potver wat wordt er veel over gezeken hier zeg!
Ik heb nog nooit zoveel negativiteit over de ADA gehoord.
Op andere forums waar ik kom zijn ze er meestal erg tevreden over. Zeker als je ziet hoe weinig ze kosten.

To the point: Ik heb er zelf ook een en ik ben er tevreden mee. Ik weet niet waar de klachten over ruis vandaan komen, die van mij is zo stil als wat. Verder zie ik geen nut in een mod. Er is gain genoeg en je kan alle kanten op met de functies die erop zitten.
De ADA MP-1 is tot nu toe de enige amp die redelijk dicht in de buurt komt van mijn ideale geluid. Hij kan lekker 'grommen'. (denk aan Metallica).

Verder weet ik zeker dat Metallica deze ADA veelvuldig heeft gebruikt. Deze pre-amp werd gebruikt op Justice en Black Album. Daarna zijn ze overgestapt op de TriAxis.

Hier een site die wat notities bevat die de ADA noemen in studiogebruik tijdens Justice: http://www.sweetsilence.com/Gearslutznotes.htm

En hier een paar Black Album quotes van James:

"I'm using Mesa Boogie amps, with an ADA MP1 preamp, but Boogie Simul-Class II is the main part of the sound. Cabs: Boogie for clean, cutting stuff, Marshalls with 30 watt Celestion Vintage 30s for warmth."

"My same old Mesa Boogie amps still work the best. We use a combination of things, like an ADA MP-1 preamp, but the Boogie Simul-Class II is the main part of the sound."

Op deze site kan je alles zien:
http://www.montyjay.com/jamesamps.html

AART
11 november 2007, 21:46
Ik heb er eentje gehad en vond het niks. Distortion was erg neuzig en had een nep gevoel over zich. Geen dynamiek en beezzzzz inside.
Clean klonk ie wel grappig, maar mijn Mark IV had een veel lekkerder Metallica geluid erin zitten dus moest ie weg.

Geen slecht ding, maar als je het geld hebt voor een mesa studio preamp zou ik die nemen.

Metfuk
11 november 2007, 21:58
Als je een Mark IV hebt kan het ook niet veel beter meer worden volgens mij.
Dan zou ik ook niet op mijn ADA blijven zitten.

AART
11 november 2007, 22:12
Als je een Mark IV hebt kan het ook niet veel beter meer worden volgens mij.
Dan zou ik ook niet op mijn ADA blijven zitten.

Tsja, ik had hoge verwachtingen van het ding vanwege metallica gebruik, maar het ding klonk echt nergens naar op het scheurkanaal. Volgens mij zei montyjay(4nkam op boogieboard) ook dat ze hem alleen voor clean gebruikt hadden. Scheur op Black Album is 20 lagen boogies over elkaar.

jw009
12 november 2007, 13:18
Distortion was erg neuzig en had een nep gevoel over zich.

Ik zie de term "neuzig" vaker voorbij komen, maar wat in godsnaam moet ik me daarbij voorstellen?

AART
12 november 2007, 16:01
Ik zie de term "neuzig" vaker voorbij komen, maar wat in godsnaam moet ik me daarbij voorstellen?

irritand middengebied, beetje laagmid/mid dat te nadrukkelijk aanwezig is. tenminste, dat versta ik eronder ;)

jemke
12 november 2007, 18:39
Ik heb er ooit eentje gehad en hij ruiste wel degelijk. Je krijgt er een lekkere leadscheur uit, maar het ding heeft een erg speciaal karakter. Als ik me ooit terug nog een rackje maak, mag hij er terug in, zeker voor de prijzen waarvoor je ze vind. Ik zou hem dan wel ook in een loop gebruiken zoals een pedaaltje voor 1 vette setting, eerder dan een main-preamp.
De man die de mods maakt op www.adadepot.com, woont hier in mijn dorp en heb al enkele gemodde toestellen gehoord, allen met positief resultaat.

Metfuk
12 november 2007, 20:28
Scheur op Black Album is 20 lagen boogies over elkaar.

3: links, rechts, midden


Ik vind dat ik met de ADA toch wel redelijk in de buurt kan komen van een zeker Metallica geluid. Inderdaad, zoals je zegt, zit er standaard veel mid in de ADA...ik heb de mid dan ook op ten minste -8 moeten zetten voordat het een beetje begon te klinken. En de bas vrij hoog, iets van 10 of 12 ofzo.

Misschien dat het ding nog beter zou klinken met een uitgebreide rackmount EQ unit.

AART
12 november 2007, 20:34
3: links, rechts, midden


Ik vind dat ik met de ADA toch wel redelijk in de buurt kan komen van een zeker Metallica geluid. Inderdaad, zoals je zegt, zit er standaard veel mid in de ADA...ik heb de mid dan ook op ten minste -8 moeten zetten voordat het een beetje begon te klinken. En de bas vrij hoog, iets van 10 of 12 ofzo.

Misschien dat het ding nog beter zou klinken met een uitgebreide rackmount EQ unit.


Mid scoopen op de ada? damn, dat moet je echt niet doen. Het is niet dat heel veel mids gelijk slecht is, maar de voicing van de mids bij dat ding is irritand. Al draai je ze bijna helemaal weg, het mid wat erin zit blijft kut.

En die 3 lagen klopt echt niet, lees maar eens wat oude intervieuw na. elke kant is gedubbeld, volgens mij zelfs 2 links, 2 rechts, 2 midden, en dat is dan alleen de rythm partij. Daarnaast is een take van de gitaar opgenomen met een heleboel microfoons en speakercabs en soms zelfs meerdere verschillende amps tegelijk. En die microfoons allemaal weer op een bepaalde manier ui fase gezet om het gewilde geluid te krijgen. Die gastn hadden toen echt teveel tijd.

Metfuk
12 november 2007, 20:53
En die 3 lagen klopt echt niet, lees maar eens wat oude intervieuw na. elke kant is gedubbeld, volgens mij zelfs 2 links, 2 rechts, 2 midden, en dat is dan alleen de rythm partij. Daarnaast is een take van de gitaar opgenomen met een heleboel microfoons en speakercabs en soms zelfs meerdere verschillende amps tegelijk. En die microfoons allemaal weer op een bepaalde manier ui fase gezet om het gewilde geluid te krijgen. Die gastn hadden toen echt teveel tijd.

Ik heb gelezen dat op Justice alles ten minste 2 keer was gedubbeld. Ook alle harmonies.
Ik weet dat ze voor Black Album iets van 8 mics gebruikten en die fases gebruikt hebben.
Maar, als je zoveel gitaarpartijen zoals jij beweerd over elkaar zet, zou het dan niet zoveel gain hebben dan het compleet 'white noise' is geworden?
Als ik me de documentaire A Year and Half herinner, zie je James gitaarpartijen inspelen en die hadden echt niet superweinig gain (wat echt zou moeten als je echt zoveel gitaarpartijen over elkaar heen gaat zetten).

Maar goed, wat ze uiteindelijk allemaal beweren over wat ze dan wel of niet deden valt nog maar te bezien of het ook echt zo is. Als ik een album zou maken zou ik ook niet zomaar alle details aan het eerste het beste gitaarblad verklappen. En veel zit hem uiteraard ook in hoe je uiteindelijk nog de sound manipuleerd achter de knoppen in de studio (mixen van die mics, EQ's e.d.).

Zou je me zo'n oud interview kunnen laten zien ergens? Ik ben zeker geïnteresseert.

AART
12 november 2007, 21:36
Ik heb gelezen dat op Justice alles ten minste 2 keer was gedubbeld. Ook alle harmonies.
Ik weet dat ze voor Black Album iets van 8 mics gebruikten en die fases gebruikt hebben.
Maar, als je zoveel gitaarpartijen zoals jij beweerd over elkaar zet, zou het dan niet zoveel gain hebben dan het compleet 'white noise' is geworden?
Als ik me de documentaire A Year and Half herinner, zie je James gitaarpartijen inspelen en die hadden echt niet superweinig gain (wat echt zou moeten als je echt zoveel gitaarpartijen over elkaar heen gaat zetten).

Maar goed, wat ze uiteindelijk allemaal beweren over wat ze dan wel of niet deden valt nog maar te bezien of het ook echt zo is. Als ik een album zou maken zou ik ook niet zomaar alle details aan het eerste het beste gitaarblad verklappen. En veel zit hem uiteraard ook in hoe je uiteindelijk nog de sound manipuleerd achter de knoppen in de studio (mixen van die mics, EQ's e.d.).

Zou je me zo'n oud interview kunnen laten zien ergens? Ik ben zeker geïnteresseert.

Staan allemaal op de site van montyjay.

Over dat waarheisgehalte heb je een punt, ze spreken elkaar nog al eens tegen. Maar die mics en cabs is iig true, dat zie je ze doen in die docu idd.

Metfuk
12 november 2007, 22:46
Staan allemaal op de site van montyjay.

Over dat waarheisgehalte heb je een punt, ze spreken elkaar nog al eens tegen. Maar die mics en cabs is iig true, dat zie je ze doen in die docu idd.

Ah ok je bedoelde de site van monty al vanaf het begin. Dan is het duidelijk.

Je ziet trouwens ook in de docu de ADA in hun racks zitten, en ook werkelijk ingeschakeld.
Ik heb eens ergens gelezen (kan ook de site van monty zijn geweest) dat ze de ADA in de effect loop van de Mesa Boogie plugden en dus alleen de poweramp van de Mesa gebruikten.
Maar als je inderdaad de lijst met gear ziet op monty zijn site, en je sowieso weet dat ze veel geëxperimenteerd hebben durf ik toch wel zeker te zeggen dat ze ook nog wel zonder ADA hebben opgenomen.
Ik had er graag bij willen zijn in de studio toen. Ik vind het allemaal zo interessant dat ik er een natte bek van krijg.

j.augustus
14 april 2009, 13:37
Ada MP1, ja...... wat te denken van George Lynch. Op bv zijn solo cd's.

Voor een jaren 80 sound is dit het ding, inderdaad. So what, is dat slecht?
Mijn mening is dat muziek uit de jaren 80 beter in mijn oren klonk als nieuwer werk. waarom dan nieuwere equipment gebruiken.

Metalica sound, is dat de norm. Luister eens naar de cd
Motley Crue DR. Feelgood.

Die Metalica gastjes flipten toen ze dat hoorden en huilden dat zij zo wilden klinken, terwijl ze altijd zaten te zemelen over dat soort muziek. eerlijk is eerlijk Metalica klonk tot dat punt amateuristisch. origineel, maar geen profi sound.

Ada is een goed ding voor live, net als de Marshall JMP-1, maar dat is mijn idee maar.

ErikE
14 april 2009, 13:40
Een topic is nooit te oud om te bumpen...;)

j.augustus
14 april 2009, 20:02
hehe vinnik ook

JGD
28 augustus 2016, 01:20
Nou, in dat geval bumpen we hem dan maar weer eens.

Ik zou er best wel eens eentje willen proberen hoor!

Mocht iemand er van gruwelen en dat dat vreselijke onding maar in de weg hebben liggen op zolder, PM me maar! :)

JGD
29 augustus 2016, 18:36
Allez mennekes, ik wil dus een ADA mp1 he..
(dat dat wel duidelijk was...:))

telerocker
29 augustus 2016, 21:54
Voor een zak bolussen kom ik hem halen. :ok:

JGD
29 augustus 2016, 21:58
Halen? Brengen!
En als je effies tot morgenochtend na de koffie wacht, heb jij een zak vol bolussen waar je U tegen zegt! :seriousf:

Pepe
29 augustus 2016, 22:22
... maar vertel anders even waarom. En op zo'n manier dat ik denk, die jongen gun ik mijn ADA. Als ik er een zou hebben.
Ik heb nog wel een Kitty Hawk pre amp uit dezelfde tijd. Die sluit ik 1 keer per jaar even aan en dan denk ik, ja... doet het nog steeds.:D

telerocker
29 augustus 2016, 22:24
Halen? Brengen!
En als je effies tot morgenochtend na de koffie wacht, heb jij een zak vol bolussen waar je U tegen zegt! :seriousf:

Als ik er een had... In de eighties hadden veel (semi)-pro's een ADA MP-1. Waar die krengen allemaal gebleven zijn? In elk geval ligt er niks meer in mijn kelder. ;)

JGD
29 augustus 2016, 22:34
Ok, even serieus.
Ik zoek er idd wel echt eentje.
Ik heb er nu heel veel over opgezocht, ge-YouTubed etc, en ik vind ze gewoon waanzinnig klinken.
Ik ben enorm fan van het Justice/Black Metallica geluid. Ze klinken als mooie strakke thrashmetal bakken, met een mooie buizenronk. En ook mooi strak in de bas.
En, ik ben een onverbeterlijk 80's kid!

JGD
29 augustus 2016, 22:36
Dat alles gezegd hebbende: ik heb er nu helaas dus nog nooit eentje in het echt gehoord. Ik zou dus al blij zijn als iemand er eentje slechts ter test had. Gewoon even horen of ze echt zo waanzinnig zijn als ik nu denk/verwacht/hoop.

fred dons
29 augustus 2016, 22:37
ik heb er nog 1 liggen, op aanraden van J. Augustus (jos) ooit aangeschaft, Jos is een jaar of 4 geleden vermoord :( maar ik ben dank zij hem ooit aan een collectie 80ties gitaren begonnen en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor (ik heb ook nog zijn rockman stereo chorus ergens liggen; instant 80ties sound)

Pepe
29 augustus 2016, 22:41
Ik ken ze alleen van uit die tijd. kutdingen, totally eighties. Maar voor een liefhebber van die sound precies wat het moet zijn.
Ook hier, Ebay. Op Ebay.com plenty maar die wil je niet hebben, 110 volt dus da's even wachten tot er een Duitser van af wil.
Oh, en Fred natuurlijk zie ik, who else.

JGD
29 augustus 2016, 22:48
Wat vond je er zo slecht aan dan trouwens? Qua geluid lijkt het namelijk wel echt helemaal mijn ding.

JGD
29 augustus 2016, 22:53
PS: Fred, heb je er eentje liggen voor de heb, of is hij te koop?

fred dons
29 augustus 2016, 23:02
kom maar langs om hem te proberen en als hij bevalt mag je hem voor 10 pakkies snaren hebben (09-46) er zit ook een midi voetpedaal bij en ook de mod die iedereen schijnt te doen is al gedaan voor zover ik me kan herinneren (ik ben nu nog op vakantie maar vlieg morgen terug naar nederland, ik heb hem al een hele lange tijd niet geprobeerd :D )

Pepe
29 augustus 2016, 23:06
Wat vond je er zo slecht aan dan trouwens? Qua geluid lijkt het namelijk wel echt helemaal mijn ding.

Totally eighties, ik ben er geen liefhebber van zoals ik geen lol heb van Boss overdrives, Roland Jazz chorussen, spandex en Dolly Dots. Te middy, te plat, te synthetisch. Maar de een zijn nightmare on elm street is de ander zijn walhalla he.

JGD
29 augustus 2016, 23:17
Spandex en de Dolly Dots, ik ben definitief om!
Fred, ik heb je even ge-PM'd.

Thanks guys!

Brad
29 augustus 2016, 23:24
Een leraar van mij had er eentje . Dat was echt een buizenfreak en wilde tevens het gebruiksgemak van midi

D3nnis
30 augustus 2016, 08:27
er zit ook een midi voetpedaal bij



Welk midi pedaal is dat?

Ik heb jarenlang een ada mxc gebruikt, met expressiepedaal en quad switch.

Volgens mij heb ik die ooit verkocht aan iemand die een ada preamp had.

Thiez
30 augustus 2016, 08:58
Ik heb er een tijdje een gehad. Omdat ik de sound van XYZ heerlijk vind, en deze gitarist ook gebruik maakt van de ADA MP1. Wat een tegenvaller.....

Het idee is wel grappig, er zitten twee overdrive regelingen in. Dit simuleerd eigenlijk een beetje de tubescreamer voor een reeds overstuurde amp. Dan nog een chorus erbij en je hebt natuurlijk instant 80's.

Leuk om paar weekjes mee aan de gang te gaan, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het een hopeloos ding is om in te stellen, en de sound is plat en gruizig. Geef mij dan maar de JCM800 met screamer ervoor, ook instant 80's en veel lekkerder.

D3nnis
30 augustus 2016, 09:08
Gebruikte die kerel van Overkill niet ook zo'n ada preamp?
Vond overkill wel een van dr mooiere trashmetal geluiden hebben.

fred dons
3 september 2016, 16:12
Welk midi pedaal is dat?

Ik heb jarenlang een ada mxc gebruikt, met expressiepedaal en quad switch.

Volgens mij heb ik die ooit verkocht aan iemand die een ada preamp had.
hij is vanmorgen opgehaald maar het was er 1 van ADA zonder expressiepedaal (9 plaatsen en bank up en down)

lcvanderhelm
3 september 2016, 18:09
Fred, het is alweer bijna 7 jaar geleden,dat Jos is vermoord.
Om precies te zijn 2 november 2009.
Heb jij overigens enig idee,wat er met zijn collectie gitaren is gebeurd?

fred dons
3 september 2016, 20:22
zo lang al weer :( , ik denk dat zij gitaren naar zijn broer Roel gegaan zijn, die speelde ook een aardig stukkie gitaar

lcvanderhelm
4 september 2016, 10:41
Ik ben toch bang dat ze verkocht zijn. Ik ben een week na de begrafenis,op verzoek van zijn ex en de kinderen naar het gruwelhuis geweest om te onderhandelen,wat er voor de kinderen meegenomen kon worden.
Behalve de aangepaste fiets voor zijn zoon en een paar persoonlijke spullen van de kinderen zou alles verkocht worden om de begrafenis te betalen.

fred dons
4 september 2016, 20:57
ik heb die gitaren nooit voorbij zien komen, ik ben benieuwd of ze echt verkocht zijn, ik zal eens via via informeren, ik ken iemand die nog wel eens contact met Roel had

lcvanderhelm
5 september 2016, 09:55
Kan je me dan via pm op de hoogte houden,ik zou wel 1 of meerdere gitaren willen kopen.