PDA

View Full Version : Reparatie Marshall JTM 45



Lance
8 augustus 2004, 21:41
Hallo,

ik heb een oude Marshall JTM 45.

Deze versterker heeft echter een paar problemen:
- wanneer de versterker aanstaat klinkt het alsof het onweert, ongeacht de gebruikte gitaar/effect pedalen
- Niet alle ingangen maken goed contact
- De volume knoppen kraken en reageren niet altijd goed.

Het oplossen van de "onweer" schijnt volgens een andere discussie in dit forum opgelost te kunnen worden middels het schonmaken van de buizenvoeten.

Daarnaast dacht ik om nieuwe volume knoppen en ingangen eraan te solderen om de 2 andere problemen op te lossen.

Heeft iemand anders ervaringen met een dergelijk project: kan mijn aanpak het probleem oplossen of is de verwachting dat er meer problemen naar boven komen die moeilijker op te lossen zijn.

Ook vind ik het eigenlijk zonde om te veel zelf te sleutelen aan deze oude versterker, maar een andere keus is er volgens mij niet.

nicoverduin
8 augustus 2004, 23:17
Je kan hem ook gewoon naar een monteur brengen.
Nico

heavy-metal-thunder
9 augustus 2004, 07:54
Als ie nog origineel is, is dit een amp die veel geld waard is. Volledig gereviseerde exemplaren (zien er dan wel nagelnieuw uit) gaan snel een paar duizend euro. Dus behandel dit met kennis van zaken. Alleen een goede technicus toegang verlenen.

mathe
9 augustus 2004, 19:17
Heavy: gereviseerde exemplaren brengen juist minder op dan originele exemplaren.

Lance,
Het kraken van de RS potmeters is te verhelpen door de potmeter open te maken en van binnen te reinigen (zowel de koolbaan als de loper). Hierna smeren en weer dichtmaken.
De Cliff ingangsjacks (en trouwens ook de speakerjacks) kun je reinigen met wattestaafjes met een schoonmaakmiddel. Gebruik hiervoor een reiniger die vervliegt. Dus geen contactspray. Is de aanslag te sterk reinig dan de contactvlakken lichtjes met schuurpapier, korrel 1200.
Het 'onweren' kan inderdaad voortkomen uit slechte contacten in de buisvoeten. Ook weer reinigen met dezelfde materialen als de jacks. Absoluut geen contactspray gebruiken. Na het reinigen de contacten lichtjes strakker maken.
Het onweren kan ook uit een defekte (buffer) elco komen (waarschijnlijk de RS of hunts 2x32uF/500V). Als de elco's nog origineel zijn is het aan te bevelen deze stuk voor stuk te testen op capaciteit en dit bij grote voorkeur te doen onder belasting. Dit dient absoluut te gebeuren voor de twee 8uF/150V elco's in het voedingscircuit van de bias.
Hiernaast is het ook belangrijk dat de impedantie schakelaar goed functioneert. Let erop dat de pennen van de steker niet aangeslagen zijn. Probeer aan de binnenkant van de pennen te zien (met een lampje) of dit ook niet hier het geval is.

Probeer zo weinig mogelijk onderdelen te vervangen. Een weerstand welke enigzins buiten zijn specs valt is, naargelang waar deze zich in het versterker bevindt, niet meteen aan vervanging toe.

Ik zou het leuk vinden als je een foto zou kunnen plaatsen van het binnenwerk van het chassis. Wellicht kan ik je dan nog wat meer vertellen. Heb je enig idee wat het bouwjaar van de versterker is?

Marc

birt
9 augustus 2004, 21:05
wat is er mis met contactspray? :-?

Lance
9 augustus 2004, 21:10
Bedankt voor de reactie.

In verband met een aankomende verhuizing, zal het nog even duren voor ik gedetailleerde foto's kan plaatsen, maar ik zal de tip voor het reinigen ipv vervangen zeker opvolgen.

Voor die tijd schroef ik de achterkant eraf voor een iets minder gedetailleerde foto.

groet

mathe
9 augustus 2004, 21:45
wat is er mis met contactspray? :-?

Contactspray laat een residue (smeermiddel) achter. Wanneer je dit in een buisvoet spuit kan er door het geleidende karakter gemakkelijk spanningsoverslag ontstaan waardoor de buisvoeten verbranden.
Het beste is het om contactspray zo weinig mogelijk te gebruiken.

Marc

birt
9 augustus 2004, 21:57
wat is er mis met contactspray? :-?

Contactspray laat een residue (smeermiddel) achter. Wanneer je dit in een buisvoet spuit kan er door het geleidende karakter gemakkelijk spanningsoverslag ontstaan waardoor de buisvoeten verbranden.
Het beste is het om contactspray zo weinig mogelijk te gebruiken.

Marc

dan heb ik waarschijnlijk een input van een pedaaltje met slecht contact helemaal naar de knoppen geholpen :o

nicoverduin
9 augustus 2004, 23:49
Waarschijnlijk niet. De spanning is veeeeeel te laag voor overslag.
NIco

heavy-metal-thunder
10 augustus 2004, 07:55
Heavy: gereviseerde exemplaren brengen juist minder op dan originele exemplaren.



Ik bedoelde een JTM 45 gerestaureerd met originele componenten . Onlangs gezien dat die spullen al snel een 4000 USD opbrengen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een JTM in slechte staat dit gaat opbrengen.

Al
10 augustus 2004, 20:51
Hallo,

ik heb een oude Marshall JTM 45.

Deze versterker heeft echter een paar problemen:
- wanneer de versterker aanstaat klinkt het alsof het onweert, ongeacht de gebruikte gitaar/effect pedalen
- Niet alle ingangen maken goed contact
- De volume knoppen kraken en reageren niet altijd goed.



Een schoonmaakbeurt kan wonderen doen.

Het kraken van de pots kan verdwijnen op het moment dat je ze regelmatig gebruikt. Probeer eens of je het kraken minder wordt als je ze eens een aantal keren aan draait. Laat zoveel mogelijk originele onderdelen zitten. Als je hem wegbrengt voor service van te voren laten rapporteren wat de desbetreffende tech denkt te vervangen. Post dat anders hier nog even. Zeg de tech van te voren dat je alle evt. te vervangen onderdelen bij de amp wil bewaren.

Al

Franc
11 augustus 2004, 12:33
:o :o ffffoto's!!
Nix te maken met een verhuizing, foto's willen we zien!

Geintje, ik zit zelf ook midden in een verhuizing en weet hoe dat gaat, al mijn versterker- en soldeerspul zit nu ook in dozen :(

PeeVee
14 augustus 2004, 19:10
wat is er mis met contactspray? :-?
Alles!