PDA

View Full Version : hoeveel verdient een prof gitarist



pedaal
8 augustus 2004, 19:42
Kan je in Nederland van muziek maken leven, je speelt in een goede coverband, kan je dan 1500 euro netto per maand verdienen.

Flatcat
9 augustus 2004, 13:58
Ik weet niet hoe het in Nederland gesteld is, maar hier mag je als je jezelf uitbetaalt toch wel het dubbel daarvan rekenen om netto dat in je hand te krijgen.

Komen daarbij nog eens je vervoerskosten/reparaties/huur bestelwagen voor alle optredens/sound - en lichtman/......

Dan mag je al een extreem dure band zijn en heel veel shows doen (zeker als je enkel in Nederland speelt lijkt me dit onmogelijk, zo'n klein gebied)

Ik kan er ook helemaal naast zitten maar dit neig ik te zeggen als ik rond me kijk, ken veel artiesten in België die het in anderen hun ogen "gemaakt hebben" die niet zoveel verdienen als een standaard job hoor.

pedaal
9 augustus 2004, 16:10
dan toch maar straatmuzikant in Monaco worden ofzo.

slayurrr
9 augustus 2004, 16:33
Bands zoals Kane/Krezip/Within Temptation/Green Lizard etc. zullen we genoeg verdienen om van te leven, maar dat zijn uitzonderingen.

bat
9 augustus 2004, 22:30
Bands zoals Kane/Krezip/Within Temptation/Green Lizard etc. zullen we genoeg verdienen om van te leven, maar dat zijn uitzonderingen.

Ze kunnen wellicht er nu even goed van leven, maar kijk ook naar wat ze er voor over moeten hebben. En ook of ze er over 10 jaar nog steeds goed van kunnen leven. En hoe het dan zit met hun pensioen etcetera.

Gister was er op de radio een Nederlandse popartiest (ik weet even niet zo snel meer welke) die het gewoon ronduit zei: "als je in Nederland rijk wilt worden van muziek, heb je de verkeerde carrierekeuze gemaakt"

Aan de andere kant: soms moet je de gok ook gewoon nemen...

Ik weet wel dat sommige betere coverbands in ieder geval hun hobby er goed van kunnen bekostigen, oftewel: er gewoon een leuke bijverdienste aan hebben. Maar niet meer dan dat.

bert k
10 augustus 2004, 00:40
Als je van de muziek wil leven heb je meestal meer dan 1 band nodig. Coverbands verdienen vaak beter dan bands met eigen repertoire, dus dat zijn er al twee. En verder loont het om veel mensen te kennen, en zo hiet en daar een schnabbel te doen met los=vaste bands. Hpoen op een hit en beroemd worden is net zoiets als hopen op de jackpot in de loterij.

Shaggy
12 augustus 2004, 08:46
ik best dat je 1500 kan verdienen maar dan zul je ook doordeweek, zwart, freelance (af en toe) moeten spelen .. het hangt ook veel af de soort gig die je hebt. In een kroeg kun je niet veel vragen en ze geven het ook niet maar op een verjaardag of bruiloft kan de jackpot vragen. Dus het hangt af van je manager. Een collega gitarist => Radjes van Face2Face verdiend met muziek ongeveer 1000 zwart bij per maand.. en hij speelt 99% in het weekend.

Sander II
12 augustus 2004, 20:17
http://www.gibson.com/pure/images/middle1_01.jpghttp://www.gibson.com/pure/images/middle1_02.jpghttp://www.gibson.com/pure/images/middle1_03.jpg

Bluesbreaker
15 augustus 2004, 23:26
Waarom dacht jij dat veel artiesten ook een muziekshcool les geven? Dat is echt niet voor niks hoor, ze willen ook wel een vast inkomen hebben en wat pensioen opbouwen.

Alain
17 augustus 2004, 11:19
Ik heb gitaristen in mijn cliënteel die tot 4-5 optredens doen op zaterdag... Die kunnen er van leven. Als je 15 optredens en repetities doet per week... Maar wat is je sociaal leven dan?

Dan speel je voor vlaamse schlagerzangers, maar wil je eigenlijk eerder rocken of funken.

johantipker
17 augustus 2004, 20:56
Ik werk sinds 1999 als zelfstandig gitarist/gitaardocent, ik ben op een kleine schaal begonnen met lesgeven en optreden, naast een reguliere baan. Dat is zo gegroeid, dat ik er al geruime tijd van kan leven. Ik heb het accent aanvankelijk gelegd op het beginnen van een lespraktijk, gezien het feit dat vaste gitaarlesklanten meer vaste omzet genereren dan optredens. Als je bijvoorbeeld 3 dagen in de week lesgeeft en er dan nog 6 keer in de maand bij speelt kun je al best leuk verdienen.
Qua optredens moet je regionaal je vaste klusjes als bijvoorbeeld sessieleider zien te krijgen. Dat verdient niet zoveel, maar het zijn wel vaste inkomsten en je bouwt aan een goed netwerk van professionele medemuzikanten; die heb je echt nodig! Een telefoonklappertje met goede mensen die je om een boodschap kunt sturen. Verder moet je je de blubber studeren zodat je in een groot aantal stijlen (jazz, rock, funk, pop) op een goeie manier mee kunt komen. Een vakopleiding strekt zeker tot aanbeveling maar hoeft vandaag de dag niet perse meer omdat je al heel veel kennis om je heen kunt vergaren.

Spelen in coverbandjes is vaak onzeker, in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om in het goede circuit te komen, maar het is allemaal een kwestie van netwerking en een goed product leveren. Af en toe wordt je wel doodziek van het geleur met jezelf!

Je inkomsten als muzikant laten verlonen heeft vele voordelen, alle sociale lasten zijn dan al afgedragen en aan het einde van het jaar krijg je dan vaak geld van de belastingdienst terug! Het nadeel is dat je te maken hebt met hoge uitkoopsommen. Wil je netto de man 150 euro per klus in handen krijgen dan moet je bruto 250 euro vragen, hetgeen je duur maakt voor organisatoren.
Ben je zelfstandig, dan kun je per klus een factuur schrijven en daar een redelijk bedrag opzetten, het geen je concurrentie positie sterker maakt.
Als zelfstandige heb je t voordeel dat je al je beroepskosten, gitaren, snaren, versterkers, schroefje dit en dat enz fiscaal af kunt trekken, als je dan niet te veel verdient heb je te maken met een zeer geringe belastingdruk (denk ook aan zelfstandigen en startersaftrek) en mag je t grootste deel van je omzet houden.
Wel is het werkgeversdeel ziekenfonds dat je als zelfstandige zelf moet afdragen sinds 2002 flink gestegen! (Au!)

Dus:

Zoek een rijke vrouw (in elk geval een lekker wijf met een modaal salaris)
Zoek een goede boekhouder (moeilijker dan die vrouw)
Oefen je t schompes (heb je tijd zat voor, toch geen hond die je belt)
Begin op kleine schaal, en bouw dat langzaam uit.
Neem geen dure kredieten (fuck lenen.nl enzo

En begin voor jezelf, met jezelf met alleen jezelf: bandjes flikkeren vaak uit mekaar, (want die doet het weer met die en dat is toevallig de vriendin van.....), als je dan in een vennootschap of stichting zit ben je niet blij...
of het moet alleen jouw stichting zijn met vervangbare medestanders.
(klinkt fout he?) En heb een hele lange adem....


Had ik maar een echt vak geleerd!

O ja: Kroegrekeningen ter promotie van jezelf (de juiste mensen een biertje geven) zijn ook fiscaal aftrekbaar!
(levensgevaarlijke tip)

Ondanks een beginnende alcoholverslaving,

veel groeten,

Johan

PS Ik speel morgen in cafe Stiels in Haarlem tgv Haarlem Jazz met een errug fijn bandje! Als jullie nu eens allemaal komen kijken!

johantipker
17 augustus 2004, 20:57
Ik werk sinds 1999 als zelfstandig gitarist/gitaardocent, ik ben op een kleine schaal begonnen met lesgeven en optreden, naast een reguliere baan. Dat is zo gegroeid, dat ik er al geruime tijd van kan leven. Ik heb het accent aanvankelijk gelegd op het beginnen van een lespraktijk, gezien het feit dat vaste gitaarlesklanten meer vaste omzet genereren dan optredens. Als je bijvoorbeeld 3 dagen in de week lesgeeft en er dan nog 6 keer in de maand bij speelt kun je al best leuk verdienen.
Qua optredens moet je regionaal je vaste klusjes als bijvoorbeeld sessieleider zien te krijgen. Dat verdient niet zoveel, maar het zijn wel vaste inkomsten en je bouwt aan een goed netwerk van professionele medemuzikanten; die heb je echt nodig! Een telefoonklappertje met goede mensen die je om een boodschap kunt sturen. Verder moet je je de blubber studeren zodat je in een groot aantal stijlen (jazz, rock, funk, pop) op een goeie manier mee kunt komen. Een vakopleiding strekt zeker tot aanbeveling maar hoeft vandaag de dag niet perse meer omdat je al heel veel kennis om je heen kunt vergaren.

Spelen in coverbandjes is vaak onzeker, in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om in het goede circuit te komen, maar het is allemaal een kwestie van netwerking en een goed product leveren. Af en toe wordt je wel doodziek van het geleur met jezelf!

Je inkomsten als muzikant laten verlonen heeft vele voordelen, alle sociale lasten zijn dan al afgedragen en aan het einde van het jaar krijg je dan vaak geld van de belastingdienst terug! Het nadeel is dat je te maken hebt met hoge uitkoopsommen. Wil je netto de man 150 euro per klus in handen krijgen dan moet je bruto 250 euro vragen, hetgeen je duur maakt voor organisatoren.
Ben je zelfstandig, dan kun je per klus een factuur schrijven en daar een redelijk bedrag opzetten, het geen je concurrentie positie sterker maakt.
Als zelfstandige heb je t voordeel dat je al je beroepskosten, gitaren, snaren, versterkers, schroefje dit en dat enz fiscaal af kunt trekken, als je dan niet te veel verdient heb je te maken met een zeer geringe belastingdruk (denk ook aan zelfstandigen en startersaftrek) en mag je t grootste deel van je omzet houden.
Wel is het werkgeversdeel ziekenfonds dat je als zelfstandige zelf moet afdragen sinds 2002 flink gestegen! (Au!)

Dus:

Zoek een rijke vrouw (in elk geval een lekker wijf met een modaal salaris)
Zoek een goede boekhouder (moeilijker dan die vrouw)
Oefen je t schompes (heb je tijd zat voor, toch geen hond die je belt)
Begin op kleine schaal, en bouw dat langzaam uit.
Neem geen dure kredieten (fuck lenen.nl enzo

En begin voor jezelf, met jezelf met alleen jezelf: bandjes flikkeren vaak uit mekaar, (want die doet het weer met die en dat is toevallig de vriendin van.....), als je dan in een vennootschap of stichting zit ben je niet blij...
of het moet alleen jouw stichting zijn met vervangbare medestanders.
(klinkt fout he?) En heb een hele lange adem....


Had ik maar een echt vak geleerd!

O ja: Kroegrekeningen ter promotie van jezelf (de juiste mensen een biertje geven) zijn ook fiscaal aftrekbaar!
(levensgevaarlijke tip)

Ondanks een beginnende alcoholverslaving,

veel groeten,

Johan

PS Ik speel morgen in cafe Stiels in Haarlem tgv Haarlem Jazz met een errug fijn bandje! Als jullie nu eens allemaal komen kijken!

johantipker
17 augustus 2004, 20:58
Ik werk sinds 1999 als zelfstandig gitarist/gitaardocent, ik ben op een kleine schaal begonnen met lesgeven en optreden, naast een reguliere baan. Dat is zo gegroeid, dat ik er al geruime tijd van kan leven. Ik heb het accent aanvankelijk gelegd op het beginnen van een lespraktijk, gezien het feit dat vaste gitaarlesklanten meer vaste omzet genereren dan optredens. Als je bijvoorbeeld 3 dagen in de week lesgeeft en er dan nog 6 keer in de maand bij speelt kun je al best leuk verdienen.
Qua optredens moet je regionaal je vaste klusjes als bijvoorbeeld sessieleider zien te krijgen. Dat verdient niet zoveel, maar het zijn wel vaste inkomsten en je bouwt aan een goed netwerk van professionele medemuzikanten; die heb je echt nodig! Een telefoonklappertje met goede mensen die je om een boodschap kunt sturen. Verder moet je je de blubber studeren zodat je in een groot aantal stijlen (jazz, rock, funk, pop) op een goeie manier mee kunt komen. Een vakopleiding strekt zeker tot aanbeveling maar hoeft vandaag de dag niet perse meer omdat je al heel veel kennis om je heen kunt vergaren.

Spelen in coverbandjes is vaak onzeker, in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om in het goede circuit te komen, maar het is allemaal een kwestie van netwerking en een goed product leveren. Af en toe wordt je wel doodziek van het geleur met jezelf!

Je inkomsten als muzikant laten verlonen heeft vele voordelen, alle sociale lasten zijn dan al afgedragen en aan het einde van het jaar krijg je dan vaak geld van de belastingdienst terug! Het nadeel is dat je te maken hebt met hoge uitkoopsommen. Wil je netto de man 150 euro per klus in handen krijgen dan moet je bruto 250 euro vragen, hetgeen je duur maakt voor organisatoren.
Ben je zelfstandig, dan kun je per klus een factuur schrijven en daar een redelijk bedrag opzetten, het geen je concurrentie positie sterker maakt.
Als zelfstandige heb je t voordeel dat je al je beroepskosten, gitaren, snaren, versterkers, schroefje dit en dat enz fiscaal af kunt trekken, als je dan niet te veel verdient heb je te maken met een zeer geringe belastingdruk (denk ook aan zelfstandigen en startersaftrek) en mag je t grootste deel van je omzet houden.
Wel is het werkgeversdeel ziekenfonds dat je als zelfstandige zelf moet afdragen sinds 2002 flink gestegen! (Au!)

Dus:

Zoek een rijke vrouw (in elk geval een lekker wijf met een modaal salaris)
Zoek een goede boekhouder (moeilijker dan die vrouw)
Oefen je t schompes (heb je tijd zat voor, toch geen hond die je belt)
Begin op kleine schaal, en bouw dat langzaam uit.
Neem geen dure kredieten (fuck lenen.nl enzo

En begin voor jezelf, met jezelf met alleen jezelf: bandjes flikkeren vaak uit mekaar, (want die doet het weer met die en dat is toevallig de vriendin van.....), als je dan in een vennootschap of stichting zit ben je niet blij...
of het moet alleen jouw stichting zijn met vervangbare medestanders.
(klinkt fout he?) En heb een hele lange adem....


Had ik maar een echt vak geleerd!

O ja: Kroegrekeningen ter promotie van jezelf (de juiste mensen een biertje geven) zijn ook fiscaal aftrekbaar!
(levensgevaarlijke tip)

Ondanks een beginnende alcoholverslaving,

veel groeten,

Johan

PS Ik speel morgen in cafe Stiels in Haarlem tgv Haarlem Jazz met een errug fijn bandje! Als jullie nu eens allemaal komen kijken!

AART
18 augustus 2004, 00:59
ik wil denk ik helemaal niet leven van de muziek(tenzij ik in een goede band speel die er net van kan leven zoals De Heideroosjes of Green Lizard)
en zeker geen gitaarleraar worden, als je dan toch de in de muziek je geld wil verdienen ga dan werken in een muziekwinkel...
een redelijke universitaire of hbo baan verdient genoeg en als je de avonden en het weekend vrijhoudt heb je genoeg tijd om met een paar vrienden een regionaal bandje te hebben, en als je daarmee quite draait, is het heel mooi(excl. instrumenten).
1 x in de twee weken een optreden en in de zomervakntie een tourtje door nederland lijkt me ideaal.
8-)

johantipker
18 augustus 2004, 01:30
ik wil denk ik helemaal niet leven van de muziek(tenzij ik in een goede band speel die er net van kan leven zoals De Heideroosjes of Green Lizard)
en zeker geen gitaarleraar worden, als je dan toch de in de muziek je geld wil verdienen ga dan werken in een muziekwinkel...
een redelijke universitaire of hbo baan verdient genoeg en als je de avonden en het weekend vrijhoudt heb je genoeg tijd om met een paar vrienden een regionaal bandje te hebben, en als je daarmee quite draait, is het heel mooi(excl. instrumenten).
1 x in de twee weken een optreden en in de zomervakntie een tourtje door nederland lijkt me ideaal.
8-)


VERSTANDIG MENS BEN JIJ!

Wormaap
18 augustus 2004, 03:58
En hoeveel kun je dan BV. verdienen als je aan de bak kan komen als sessie/studiogitarist?

fenderfreak
18 augustus 2004, 13:15
Dat hangt van je opdrachten af... De gitarist van Borsato verdient beter dan de huurling van de Tuutjefloiters of de Boet'nbaintjes.
En vergis je niet, die lui zijn top!!!

Mark S
18 augustus 2004, 13:22
als je een vast bandlid bent verdien je lekker (optredens e.d.) maar als een ingehuurde sessie/studio muzikant krijg je gewoon per uur betaald volgens een CAO voor individuele musici.

Pimmie
12 september 2004, 22:10
Je kan er van leven als je top 100 doet en een leuke band hebt die 3x in de week ergens terecht kan. Als je dan zorgt dat je je eigen PA hebt kan je jezelf zonder PA en met PA verhuren. Men wil altijd met dus kan je dubbel vangen. Maar het is heel moeilijk.

De top van Nederland bestaat uit 5 man die om de beurt gevraagd worden, daar kom je ook niet tussen ook al speel je beter.

De gages varieeren van 150 tot 500 euro per gig. Die 5 man komen ook niet repeteren, spelen gewoon mee als ze een cd-tje gehoord hebben.

De betere show bands in Holland spelen nu zelfs tegen kost prijs om maar aan het spelen te blijven....

De sessie mensen die ik ken vragen tussen de 100 en de 150....das leuk voor erbij, maar je kan er niet van leven.

Neals
17 september 2004, 11:32
Op zich, gitaarspelen beschouw ik best wel als hobbie, en hoewel ik de ambities heb om verder te komen is dat toch wel iets waar ik voor mezelf best wel mee bezig ben.

Feit is gewoon dat goede top-100 bandjes over het algemeen best leuk bij kunnen verdienen met wat spelen in kroegjes, en ook een PA is heel belangrijk voor dat soort muzikanten, maar echt leven twijfel ik wel eens aan.

Hier in mijn wijk wonen ook een aantal mensen die een carriere in de muziek hebben gehad, en hoewel 1tje best wel landelijke bekendheid heeft met o.a. de zware jongens, blijft het toch beknibbelen voor hem.

Omdat ik weet dat muziek maken wel een hobbie is, en geen toekomst heb ik ooit maar eens besloten om te gaan studeren, maar als je bereid bent het risico te nemen, en alles op alles te zetten, zou ik niet weten waarom je het niet hoeft te proberen.

Theije
18 september 2004, 04:25
Mijn vorige engels leraar was gitarist en frontman van een bluesband die opzich niet gigantisch bekend waren maar in dat wereldje toch wel aardig.
Hij heeft nooit precies verklapt hoeveel hij hier mee verdiende maar hij wou wel toegeven dat het bedrag dat zij per optreden ontvingen uit iig 4 cijfers bestond en ze zijn met z'n 3en dus lijkt me wel dat je hier van rond kan komen.
De oom van de gitarist van mijn band speelt in een vrij bekende celtische band genaamd Rapalje en die kunnen er makkelijk van rond komen. Dus ja het is wel degelijk mogelijk in NL.

Harry
18 september 2004, 20:16
4 cijfers? dat is 1000 euro, gaan de kosten en afschrijvingen nog vanaf, en dan 2 of 3 optredens in de maand? Ja, dat zal wel een vetpot zijn inderdaad.
Of ze zijn erg bekend, maar een 3-mans bluesband? Zegt me zo even niks.

AART
22 september 2004, 19:38
eric corton trio zeker :razz:

wietse
22 september 2004, 21:10
leven als beroeps gitarist?
gewoon een stemmingsorkestje 2 man 600 euro minimaal voor max 2 uurtjes spelen per avond en dat elke dag en het liefst nog een paar keer per dag.
kende vroeger zo iemand die kon er dik van leven ,is niet oud geworden die man en hij was ook erg slecht , maarja zolang je maar iets speelt wat de mensen kennen dan ben je voor het publiek al erg goed.
als serieuze muzikant is het veel moeilijker , een kennis van me doet het zit in wat projekten (heeft bij elegy gezongen o.a)gitaar les geven en wat studio muzikanten werk soms , hij kan er van rondkomen maar het houdt niet over.
niet te hoge eisen aan het leven stellen , dus snel tevreden zijn met wat je hebt , is ook belangrijk kijk maar naar ernst langhout.(hier een bekende muzikant)
of je moet al doorbreken en beroemd worden dan is het wat anders.

Alain
30 september 2004, 15:03
Zoek een goede boekhouder (moeilijker dan die vrouw)

:-D :wink:

SteavisSmokin
30 september 2004, 15:32
Theije, heb jij het toevallig over Mike? Kan bijna niet anders!!

Muziek is op dit moment mijn enige inkomstenbron en ik mag blij zijn dat ik nog niet op mezelf woon (wordt wel tijd... :D) want anders zou ik het financieel niet halen. Ben nu op zoek naar een baan voor 2 a 3 dagen per week om dan inkomsten uit muziek te gebruiken als aanvulling op dat inkomen.

Theije
4 oktober 2004, 22:42
4 cijfers kan ook 9999 euro zijn :D meer weet ik ook niet. Maar ze hadden wel vrij veel optredens, en aan z'n auto te zien had ie het niet moeilijk.
Neej het gaat niet om Mike(???) Fred Reining is z'n naam. ook wel left-hand freddy :D

SteavisSmokin
5 oktober 2004, 00:18
AH, ik dacht dat je mike bedoelde van Mike & the Mellotones. Hij was ook leraar engels, band bestond ook uit drie mensen en ze hebben ook behoorlijk aan de weg getimmerd in europa en een behoorlijke naam opgebouwd dus ik dacht het kan bijna niet anders of het moet mike zijn....niet dus!

SteavisSmokin
5 oktober 2004, 00:19
double post...altijd fijn dit forum.... :-?

Diedo
5 oktober 2004, 09:23
4 cijfers kan ook 9999 euro zijn :D meer weet ik ook niet. Maar ze hadden wel vrij veel optredens, en aan z'n auto te zien had ie het niet moeilijk.
Neej het gaat niet om Mike(???) Fred Reining is z'n naam. ook wel left-hand freddy :D

Lefthand Freddy and the Aces denk ik dat het is... ik heb ze volgens mij dit jaar gezien in Utrecht op de Bluesroute, kan dat?

Theije
6 oktober 2004, 16:03
Left hand Freddy and the Aces, dat zijn ze idd. Kan best dat ze daar speelden k heb hun optredens niet meer zo in de gaten gehouden de laatste tijd. k heb nog wel ergens een tv optreden op video staan volgens mij.

elvira
8 oktober 2004, 12:11
Ik reageer wel wat laat, maar heb net pas het bovenstaande gelezen.
Ik vond het bericht van Johan Tipker erg interessant om te lezen, omdat er voor mij veel nuttige informatie in stond.
Vooral dat je het langzaam op kunt bouwen en begint met het geven van lessen.
Wat ik nog graag wil weten: heb je een opleiding tot gitaardocent gehad?
Ik vraag dit, omdat het mij ook leuk lijkt om te doen, maar zelf geen opleiding hiervoor heb.
En als je hier inderdaad geen opleiding voor hebt: hoe pak je dat aan?

elvira
8 oktober 2004, 12:27
Ik reageer wel wat laat, maar heb pas het bovenstaande gelezen.
Het plan van aanpak van Johan Tipker vond ik erg interessant om te lezen, omdat er voor mij veel nuttige informatie in staat.
Vooral over dat langzaam opbouwen en het geven van lessen.
Ik heb hier nog een vraag over, hopelijk lees je dit nog: heb je ook een opleiding tot gitaardocent?
Ik vraag dit, omdat het mij zelf wel leuk lijkt om te doen, maar geen opleiding hiervoor heb.
En als jij hier inderdaad geen opleiding voor hebt: heb je nog tips hoe je dat kunt aanpakken? (ik neem aan dat je niet lukraak begint....).

elvira
8 oktober 2004, 12:35
Ik reageer wel wat laat, maar heb pas het bovenstaande gelezen.
Het plan van aanpak van Johan Tipker vond ik erg interessant om te lezen, omdat er voor mij veel nuttige informatie in staat.
Vooral over dat langzaam opbouwen en het geven van lessen.
Ik heb hier nog een vraag over voor hem, hopelijk leest hij dit nog: heb je ook een opleiding tot gitaardocent?
Ik vraag dit, omdat het mij zelf leuk lijkt om te doen, maar geen opleiding hiervoor heb.
En als jij hier inderdaad geen opleiding voor hebt: heb je nog tips hoe je dat kunt aanpakken? (ik neem aan dat je niet lukraak begint...).

robbertjeeeh
13 januari 2005, 14:13
http://www.gibson.com/pure/images/middle1_01.jpghttp://www.gibson.com/pure/images/middle1_02.jpghttp://www.gibson.com/pure/images/middle1_03.jpg

+1

Reel Big Fish
13 januari 2005, 16:56
http://www.gibson.com/pure/images/middle1_01.jpghttp://www.gibson.com/pure/images/middle1_02.jpghttp://www.gibson.com/pure/images/middle1_03.jpg

+1

^^ nice +2 :razz:

NostraJanus
31 januari 2005, 17:24
Maar als je als sessiegitarist werkt, heb je dan ook recht op een deel van de royalties? En zo ja... hoe werkt dat dan?

BLOK182
14 februari 2005, 19:57
Mijn gitaarleraar geeft flink veel les op de lokale muziekschool en hij treedt veel op met zijn 3-mans gypsyjazzband, enne, dat legt hem nou niet bepaald windeieren ofzo :)

BassAgent
14 februari 2005, 20:05
Precies, profgitaristen zijn er zat, maar Steve Vai verdient beduidend meer dan een gitaarleraar op de muziekschool van Boerenkoolstronkeradeel. Het ligt er gewoon aan of en hoe je aan de bak komt.

MazeMouse
15 februari 2005, 14:35
Als je dan perse rijk wil worden dan moet je de stoute schoenen aantrekken en in Amerika met je meuk gaan leuren en dan hopen dat iemand je wil hebben :P
(tot ziens op MTV cribs ;))