PDA

View Full Version : Squier stratocaster ontstemt...



soapwater
8 augustus 2004, 17:12
Ik heb een squier strat waar ik zelf een humbucker heb ingeplaatst. ik kocht het was mijn eerste gitaartje en ik vond het altijd prima. Nu heb ik reeds een tijdje het probleem dat de G-snaar telkens ontstemd raakt na een tijdje spelen. ik heb al nieuwe snaren gestoken en alles opnieuw geïntoneerd... wat nu? gewoon rommel en weggooien of?? iets aan te doen?

Greetz

Lune-a-tic
8 augustus 2004, 17:18
Kam nakijken wat de G snaar betreft, smeren met potlood/grafiet of lichtjes uitvijlen.

Bobbel
8 augustus 2004, 17:19
valt niks aan te doen... het ligt aan je tremolo en je zadels... ik was vorige week bij Dijkman met ook zo'n probleem en Foppe (de gitaar bouwer) vertelde me dat...
Als je op de link in mijn onderschrift klikt zie je over wat voor een zadels ik het heb... het ging in mijn geval niet om deze gitaar maar een andere strat (ook een squier maar de met Fender USA hardware)...
En Foppe zei dat die nou eenmaal zo zijn en daar er weinig to niks aan te doen is... als je de zadels hebt die Jimi Hendrix ook had... dan ben je nog verder van huis... die zijn nog slechter...

green_day
8 augustus 2004, 17:25
Stop er anders gewoon graph-tech zadeltjes op en een grafieten nut, dat moet zeker wel wat helpen. Desnoods andere stemmechanieken?

soapwater
8 augustus 2004, 17:26
Ik heb idd dezelfde zadeltjes, maar hoe kan het dat ik dit probleem vroeger niet had en nu wel?

Greetz

Lune-a-tic
8 augustus 2004, 18:23
Een andere mogelijkheid is dat je tuners de snaar niet genoeg klemmen, genoeg windingen brengt dan vaak soelaas, hoewel de enige goeie oplossing locking tuners is.

Bobbel
9 augustus 2004, 01:09
Een andere mogelijkheid is dat je tuners de snaar niet genoeg klemmen, genoeg windingen brengt dan vaak soelaas, hoewel de enige goeie oplossing locking tuners is.

Het verhaal is: Hoe minder wikkelingen om de tunners... hoe minder snel hij ontstemt... :wink:

Lune-a-tic
9 augustus 2004, 07:53
Een andere mogelijkheid is dat je tuners de snaar niet genoeg klemmen, genoeg windingen brengt dan vaak soelaas, hoewel de enige goeie oplossing locking tuners is.

Het verhaal is: Hoe minder wikkelingen om de tunners... hoe minder snel hij ontstemt... :wink:
Nee hoor, te weinig wikkelingen is een slippende snaar.

SiNiSTRaL
9 augustus 2004, 09:33
wat lul je nou, als ie er 1 keer helemaal omheen gedraaid zit slipt ie echt niet, dan trekt ie zichzelf juist aan.....

Bobbel
9 augustus 2004, 10:30
Een andere mogelijkheid is dat je tuners de snaar niet genoeg klemmen, genoeg windingen brengt dan vaak soelaas, hoewel de enige goeie oplossing locking tuners is.

Het verhaal is: Hoe minder wikkelingen om de tunners... hoe minder snel hij ontstemt... :wink:
Nee hoor, te weinig wikkelingen is een slippende snaar.


wat lul je nou, als ie er 1 keer helemaal omheen gedraaid zit slipt ie echt niet, dan trekt ie zichzelf juist aan.....

Zie je wel...

soapwater
12 augustus 2004, 11:41
Ik wil wel proberen van er nieuwe tuners op te zetten. Wat heb ik dan nodig? Advies?? En hoeveel kost dat zaakje me dan? Nu valt er echt niet meer op te spelen. ze blijft perfect gestemd behalve de G-snaar!?

Greetz...

Nicci
15 augustus 2004, 00:29
wat lul je nou, als ie er 1 keer helemaal omheen gedraaid zit slipt ie echt niet, dan trekt ie zichzelf juist aan.....

ja, ja. je brengt het heel stellig, maar het is helaas niet waar.

Lune-a-tic
15 augustus 2004, 08:50
Zo is het Nicci, Bobbel heeft het ook helemaal verkeerd.
Er is een goeie reden waarom bij een Floyd Rose de snaren zowel aan de brug als aan de kam geklemd worden.
Rek is bij snaren meestal weinig tot niet van tel, toch niet als je locking tuners gebruikt. Als ik snaren vervang dan staan die na twee, drie keer stemmen goed en blijven dat ook. Op niet locking tuners blijft de snaar 'slippen' aan de stemmechanieken, tenzij je daar er in slaagt om de snaar goed te klemmen.
Als de snaar links om opdraait, plooi ze dan na de tuner naar de andere kant op, haal ze onder de snaar en naar boven, zodat de opdraaiende snaar zichzelf vastzet.
Dit staat heel mooi op de volgende pagina.
http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm Let goed op foto 4, daar gebeurt het. En dat het voorbeeld geen electrische gitaar is doet niets ter zake.

StereoX
15 augustus 2004, 11:29
ii moet lune-a-tic helemaal gelijk geven.

vorige maand heb ik m'n les paul af laten stellen bij die gier. een van de redenen hiervoor was dat hij heel snel ontstemde. dus ik begon gelijk over andere stemmechanieken blablabla...

zijn tip was gewoon genoeg windingen maken. de snaren gewoon van boven naar onder netjes op een rijtje draaien. dus niet over elkaar heen laten lopen enzo. dus ik een paar weken geleden nieuwe snaren erop gedraaid op de aangegeven manier, en hij ontstemd echt totaal niks nada meer.

THW
15 augustus 2004, 11:50
http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm
hmm, Ik doe het anders en mijne ontstemt ook nooit

Nicci
15 augustus 2004, 12:32
ik doe het ook anders, maar dat is niet het punt: iemand komt hier met een vraag over het onstemmen van zijn gitaar en hij krijgt het 'advies' dat 1 winding voldoende is. zelfs met locking tuners vind ik het nog prettig om bij de dunne snaren meerdere windingen te draaien.

michielv
15 augustus 2004, 12:37
ii moet lune-a-tic helemaal gelijk geven.

vorige maand heb ik m'n les paul af laten stellen bij die gier. een van de redenen hiervoor was dat hij heel snel ontstemde. dus ik begon gelijk over andere stemmechanieken blablabla...

zijn tip was gewoon genoeg windingen maken. de snaren gewoon van boven naar onder netjes op een rijtje draaien. dus niet over elkaar heen laten lopen enzo. dus ik een paar weken geleden nieuwe snaren erop gedraaid op de aangegeven manier, en hij ontstemd echt totaal niks nada meer.

Waar hem de truc in zit is het netjes langs elkaar opwinden. In principe is voor een gwonden snaar 3 tot 4 windigen en voor een gladde snaar 2 tot 3 windingen genoeg.

Zelf trek ik altijd de snaar recht door het gat en buig hem om ter hoogte van het volgende stemmechaniek. Vanaf het omgebogen punt wikkel je de snaar op, gaat altijd goed. Voor vintage mechanieken waar de snaar in het mecahniek gestopt wordt (zit een gleufje in ipv een gat) kun je hetzelfde doen, alleen dan afknippen (of heel goed dubbelvouwen en het uiteinde weer uit het mechaniek laten steken.) ipv ombuigen.

Ondanks dat ik niet zulke exctreem denderende mechanieken heb werkt dat al 16 jaar perfect.