PDA

View Full Version : Tijd voor iets nieuws?



jaywalker
8 augustus 2004, 17:07
Hallo

Ik bezit nu ongeveer een jaar een buizenversterker namelijk:
Een marshall tsl 100 top + 2x12 valvestate speakers. Ik speelde laatst op een engl screamer en ik moet zeggen dat ik dat ook erg aangenaam vond klinken. Vooral de clean

Opzich bevalt de tsl mij prima, maar er zijn toch wat dingetjes die ik zoek en die ik er niet uit krijg.

Stel nou als ik een andere amp wil wat zou mij het beste passen?
Ik wil er een niet al te harde (funk)rocksound uit kunnen halen.

-Dan wil ik er naartoe dat het minder weegt en niet-groter/kleiner wordt.

-Een combo zou mooi zijn maar volgens mij is een top/cab combinatie
nog steeds beter.

- Wat ik zoek is een goede clean sound die ook ballen heeft (dat heeft de tsl 100)

- Belangrijk! een goede crunch, zoiets als johnfrusciante's scheur geluid. het nadeel van fenders is namelijk (vind ik) dat het niet de beste "scheurders" zijn. Ik vind de tsl-100 toch een beetje te hoog/schel voor een lekkere crunch. John gebruikt een silverjubilee, volgens mij is die erg vergelijkbaar met een jcm800. Tenminste ik heb gehoord dat de jcm800 gebaseerd is op de silverjubilee.

-Een super lead kanaal is niet echt noodzakelijk, ik moet er alleen een lekker solo geluid uit kunnen halen. Hij hoeft dus nooit langer dan 1 a 2 minuten achter elkaar aan te staan. Dit kan ik wellicht ook wel met een goede distortion pedaal doen.

Er hoeven niet extreem veel kanalen op te zitten. 2-kanalen lijkt me goed zat aangezien ik wel een lekkere crunch(met strat/jaguar) uit de amp wil halen.

Cab moet toch dus wel een 2x12 blijven. Aangezien die niet al te groot en zwaar zijn. De valvestate 2x12 bevalt me goed!

Mijn maingitaren zijn: Fender jaguar/ strat. Af en toe een Ibanez artcore.
Pedalen die ik momenteel gebruik:
Chorus: ce-2, phaser:ph-7, big muff (voor solo's), delay: dl-4 van line-6, envelope filter: Tubezipper van EHX.

Mitch
8 augustus 2004, 17:13
Ik begrijp goed dat je het nu zoekt in een andere versterker, maar ik heb het idee dat het juist de speakers zijn die je kunnen geven wat je zoekt. Het zijn juist de speakers die het verschil kunnen geven tussen een vol of een schel crunch geluid ! Ik zou serieus proberen of je juist niet eens een totaal andere cab kan uitproberen.
Als je echt definitief af wil van de Marshall zouden inderdaad Engl, maar ook Rivera een goede optie zijn.

jaywalker
8 augustus 2004, 17:26
Een combo optie is waarschijnlijk ook geen goed idee?

Mitch
8 augustus 2004, 18:45
Tuurlijk, zat keus, maar niet in 2x12. En als het clean je goed bevalt maar de scheur niet zouden andere speakers zo maar een wereld van verschil kunnen geven ! Vandaar mijn tip.

Op zich zou vour jouw beoogde stijl ook Conquest wel eens iets kunnen zijn, zie www.robsmusicstore.nl

Negative K3 fan
8 augustus 2004, 18:56
Ik begrijp goed dat je het nu zoekt in een andere versterker, maar ik heb het idee dat het juist de speakers zijn die je kunnen geven wat je zoekt. Het zijn juist de speakers die het verschil kunnen geven tussen een vol of een schel crunch geluid ! Ik zou serieus proberen of je juist niet eens een totaal andere cab kan uitproberen.


daar ga ik helemaal in mee, een cab kan zon verschil maken, neem je amp een keer mee naar de gitaarwinkel en ga cabs spelen.

jaywalker
8 augustus 2004, 20:46
Aha vandaar.

Maar ik wel wel eigenlijk een 2x12 houden. Is er een optie om een niewe 2x12 te nemen die stukken beter dan die valvestate gaan klinken?

Opzich vind ik tsl wel geschikt enzo. Wie heeft er nog meningen over de tsl 100:

Mitch
8 augustus 2004, 22:29
Die valvestate cabs zijn zeg maar goedkope versies van de gewone marshall cabs en die zijn op hun beurt weer niet slecht maar bepaald niet top of the line. Ik denk dat je schrikt als je 'm met een andere cab probeert. Serieus. Het kan vooral het karakter van het laag zo ontzettend veranderen. Net wat je met je scheur nodig hebt.
Domweg testen in de shop inderdaad ! Moet dus wel een shop zijn waar ze verschillende 2x12's of (gewoon voor het verschil te leren horen) 1x12's of 4x12's. Ook al ben je er niet naar op zoek: uitproberen ! Als je ergens wel veel van opsteekt is dat het wel.

jaywalker
8 augustus 2004, 23:53
ik heb wel eens een tsl op een 4x12 marshall 1960 gehoord met een epiphone klon inderdaad anders, maar ja ik speel ook niet met epiphones dus ik had weinig te vergelijken.

Ik zal eens kijken. echt haast heeft het niet, moet koment jaar nog zo veel kopen :-D

BLOK182
9 augustus 2004, 10:12
Ik zou idd ff een goeie cab eronder zetten en dan nog eens luisteren, valvestatecabs zijn niet echt...ehm...supergoed :wink:

marc_o
9 augustus 2004, 13:30
probeer de 1936 van Marshall, een oversized 2 keer 12, met prima sound. Anders iets compacter de 1922 ook van Marshall, heb ik vroeger een paar van gehad en ging ook prima. Maar de 1936 is wat groter en een top past daar beter op qua zicht.

jaywalker
10 augustus 2004, 18:27
Maakt die cab echt zo verschil :o


Hmm denk je dat ik er veel op voorruit zal gaan als er een 1936 2x12 onder de kont van de marshall gaat?

BLOK182
10 augustus 2004, 18:45
Cab kan een wereld van verschil zijn, en ja, ik denk zeker dat je sound erop vooruit gaat.

marc_o
10 augustus 2004, 18:52
Maakt zeker verschil, heb ook wel eens opgetreden met een bestaande backline waar je je eigen top (engl savage 120) op kon zetten. Dat was dus een 4 keer 12 uit 1 of andere valvestateserie......dat was wel even schrikken ja.

jaywalker
12 augustus 2004, 20:29
Nadeel is dat ik die 2x12 1936 bijna nergens 2e hands kan vinden. Maar ik zou toch nog wel 100+ euro voor mijn huidige cab kunnen krijgen. Mankeert verder niks aan.

marc_o
12 augustus 2004, 22:41
Er staat er op dit moment 1 in Gitaarmarkt hier op de site, dus sla je slag.

jaywalker
15 augustus 2004, 19:57
Momenteel een geld voor.

Maar ik ben het eigenlijk voorlopig niet nodig.

Ik heb vandaag ondervonden dat hoog volume heel wat kan veranderen aan je geluid (als je buizen hebt).
Ik ben echt heel nu erg tevreden over mijn geluid op hoge volume. Ik ergerde me er een beetje aan dat mijn jaguar zo schel op laag volume klinkt. Op hoog volume heb ik daar helemaal niet last van en klinkt de jaguar en de strat gewoon heel vet. De rythm sectie van mij jag klinkt op laag volume heel dof. Op hoog volume klinkt het gewoon super. Ik heb vandaag gewoon eens een keer langer dan 10 minuten met mijn rythm sectie gespeeld. Dat doe ik normaal nooit omdat het te dof klinkt. Alsof je de toneknop dichtgedraaid hebt :x

Kortom buizen houden van hoge volumes :D

marc_o
16 augustus 2004, 16:26
Mijn advies: Tweak maar lekker verder, want ik heb het vage idee dat je niet echt weet wat je spullen allemaal kunnen....veel plezier ermee in ieder geval.
:)

jaywalker
17 augustus 2004, 21:46
Gister nog een keer getest. Duidelijk dat het met lage volume te maken heeft.
Mijn grote probleem is namelijk . Ik hou niet van dof en niet van schel. En het is soms dus best lastig om het lekker der tussen in te vinden

galguitarist
17 augustus 2004, 23:37
Wat ik bij mijn TSL100 heb gemerkt is dat het vervangen van de buizen ook veel hielp. Zitten nu JJ's in en hij klinkt nu pas echt "buizenwarm". Gebruik er trouwen ook de Marshall 1960TV cab bij die hem echt geweldig laat uitkomen (heb ooit een 1960A gehad wat ik veel minder vond).